Paljonko taloudessasi menee ruokaan rahaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja assis
  • Aloitettu Aloitettu
Tarkoitus ei ole moralisoida, vaan kertoa mitä itselleni on käynyt:

Kun syö riittävän pitkään puhtaasti (vähän suolaa, eläinrasvoja, sokereita ym.) niin tuntuu täysin käsittämättömältä, miten joku voi vetää safkaa esim. setä Mäkisen menyyltä (monta kertaa viikossa). En siis ymmärrä, miten jonkun terveys kestää sitä.

Olin kavereiden kanssa syömässä MC:ssä eräänä kauniina päivänä ja laatta alkoi nousta kurkkuun jo siitä rasvan hajusta, joka tuoksahtaa kuin ehana parfyymi, kun sinne lafkaan astelee sisään. Vedin (ehkä vähän kokeilumielessäkin) saman setin kuin kaverit: Big Mac -aterian ja yhden tuplajuuston. Enpä ollut näihin mäkkisafkoihin koskenut pitkiin aikoihin.

Seuraus: alkoi närästää ihan helvetisti (vissiin se paska rasva) ja jouduin tappelemaan, ettei laatta olisi lentänyt. Olo lähti vasta kun kävin vetämässä vajaan parin tunnin lenkin myöhemmin illalla. Seuraavana päivänä oli vähän pakki sekaisin ja naamaan tuli finnejä (ei ole sellaisia näkynyt pitkään aikaan).

Jos ei olisi rahasta kiinni, niin voisihan sitä vetää naudan sisäfilettä vaikka joka päivä. Hyvää ja terveellistä safkaa saa kuitenkin ihan kohtuuhintaan, vaikka täällä Suomessa hinnat ovatkin kauppakartellien johdosta kaikkea muuta kuin kilpailukykyiset. Vähäsuolaista, vähärasvaista ja vähäsokerista ruokaa voisi kyllä mielestäni suosia jotenkin verotuksellisesti. Ei tarvitsisi sitten ehkä tuhlata niitä verorahoja diabetesten, suolistosyöpien ynnä muiden hoitoon...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ai pahus, en ole aiemmin ajatellutkaan, että riisit ovat oikeastaan yllättävänkin kalliita. Itse ostan riisiä ehkä kerran kuussa Lidlistä, eikä sitä hintaa tule kaupassa niin mietittyä.

Jatkankin tästä lauantai-illan kunniaksi off-topicilla.

Tätä threadia lukiessa on ollut jännä huomata, että ihmisillä on aika erilainen suhtautuminen ruokaan ja syömisiinsä. Toiset ovat selvästi kulinaristeja, jotka haluavat hemmotella itseään hyvällä ruoalla. Toiset taas eivät panosta syömiseensä niin paljoa; itse lukeudun tähän jälkimmäiseen joukkoon. Se ei johdu rahapulasta vaan siitä, ettei vaan kiinnosta "tuhlata" niin paljoa omiin ruokiinsa. Ruoka ei vaan tunnu merkitsevän itselle niin paljoa, kunhan sitä on kotona tarpeeksi eikä tarvitse olla nälissään. No joo, mä en ole muutenkaan koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka törsää hyvillä mielin ravintolassa 50€ ruokaan. Se vaan tuntuu älyttömältä tuhlaukselta, kun vitosella saisi ählämiltä ihan hyvän pitsan. :D
Sama missä asiassa tahansa. Oli se tekniikka, autot, huvitukset, bilettämiset, viinat, sikarit, hifistelyt, matkailut, sijoitukset tai oikeastaan mikä muu asia tahansa. Jos se ei jollain ruokaa mene, niin johonkin muuhun se menee kuitenkin.:thumbs:

Budjetti kauppaan (sis. ruuat, shampoot ym. päivittäistavarat) on 35 e / viikko eli 150 e kuussa. Kouluruokaan lisäksi 9 e viikossa eli 40 e kuussa. Eipä noilla juhlita...

Budjetti kauppaan (sis. ruuat, shampoot ym. päivittäistavarat) on 35 e / viikko eli 150 e kuussa. Kouluruokaan lisäksi 9 e viikossa eli 40 e kuussa. Eipä noilla juhlita...
:wtf:

Miten sä selviit noilla? Mulla menee viikossa n. 70euroa, kuussa n. 300euroa.

Mulla ei oo aavistustakaan, paljonko meillä menee. Vihaan ruokakaupassa rahojen laskemista, joten ostan yleensä sitä, mitä huvittaa syödä. Syön melko terveellisesti kuitenkin, että ihan hirveitä summia en oo koskaan saanut kulumaan. Ulkonakaan en juurikaan käy syömässä ja töissä on aina eväät, koska uskon vakaasti että sairaalan ruokalasta en saa haluamaani ravintoa :D

Tarkoitus ei ole moralisoida, vaan kertoa mitä itselleni on käynyt:

Kun syö riittävän pitkään puhtaasti (vähän suolaa, eläinrasvoja, sokereita ym.) niin tuntuu täysin käsittämättömältä, miten joku voi vetää safkaa esim. setä Mäkisen menyyltä (monta kertaa viikossa). En siis ymmärrä, miten jonkun terveys kestää sitä.

Olin kavereiden kanssa syömässä MC:ssä eräänä kauniina päivänä ja laatta alkoi nousta kurkkuun jo siitä rasvan hajusta, joka tuoksahtaa kuin ehana parfyymi, kun sinne lafkaan astelee sisään. Vedin (ehkä vähän kokeilumielessäkin) saman setin kuin kaverit: Big Mac -aterian ja yhden tuplajuuston. Enpä ollut näihin mäkkisafkoihin koskenut pitkiin aikoihin.

Seuraus: alkoi närästää ihan helvetisti (vissiin se paska rasva) ja jouduin tappelemaan, ettei laatta olisi lentänyt. Olo lähti vasta kun kävin vetämässä vajaan parin tunnin lenkin myöhemmin illalla. Seuraavana päivänä oli vähän pakki sekaisin ja naamaan tuli finnejä (ei ole sellaisia näkynyt pitkään aikaan).

Jos ei olisi rahasta kiinni, niin voisihan sitä vetää naudan sisäfilettä vaikka joka päivä. Hyvää ja terveellistä safkaa saa kuitenkin ihan kohtuuhintaan, vaikka täällä Suomessa hinnat ovatkin kauppakartellien johdosta kaikkea muuta kuin kilpailukykyiset. Vähäsuolaista, vähärasvaista ja vähäsokerista ruokaa voisi kyllä mielestäni suosia jotenkin verotuksellisesti. Ei tarvitsisi sitten ehkä tuhlata niitä verorahoja diabetesten, suolistosyöpien ynnä muiden hoitoon...
Offtopic mitä vikaa eläinrasvoissa? Niille on ihan oikea paikka mm ruokaympyrässä ja luontaisempaa ravintoa ihmisten historiassa saa hakea...

Mäkin rasvat lienee jotain pitkälle käsiteltyjä ja halpoja litkuja, eikös siellä joku aika sit vasta luovuttu niistä selvästi transrasva-litkuista? Turha pelätä että mäkillä olisi varaa keittää ranut käsittelemättömässä eläinrasvassa noilla hinnoilla. Ja ite en koskaan ota ranuja koska miniporkkanat pitää nälkää paremmin ja maistuvat paremmilta..

Tämä tästä.

Ja aiheeseen: isoja eroja saa helposti ruokalaskuihin mutta ruokailujen kokonaislaatuun vaikuttavat vain marginaalisesti. Eli vähän niinkuin 5e kajaripiuhat vs 5000e kajaripiuhat.... En olisi sillä tavoin ylpeä siitä että saa ruokaan menemään itse tonnin kuussa että soittaisin suutani kuinka namibian n...... syö paremmin kuin kaikki joilla menee alle 500e/kk ruokaan...

30 x 6 eur (esim. 500-600 g kananfileet) = 180 eur

Lihassa on helppo säästää, kun ei joka päivä syö broilerin marinoimatonta filettä. Esim. naudan jauheliha on kilohinnaltaan puolet halvempaa ja jos silloin tällöin syö jotain pakasteseitä tms ja tekee keittoruokia, ruokalasku pienenee olennaisesti. 400g lihapaketista me syödään kolme ruokaa eli sillä pärjää päivän (mä syön yhden, mies kaksi lämmintä ruokaa päivässä).

Ehkä meillä meni viime vuonna 350-400e/kk ruokaan kaikkinensa, ja siitä puuttuu kaikki kosmetiikka. Halvemmallakin pärjäisi, mä hyljeksin nykyisin esim. marinoituja lihoja parhaani mukaan.

Ai pahus, en ole aiemmin ajatellutkaan, että riisit ovat oikeastaan yllättävänkin kalliita. Itse ostan riisiä ehkä kerran kuussa Lidlistä, eikä sitä hintaa tule kaupassa niin mietittyä.

Jatkankin tästä lauantai-illan kunniaksi off-topicilla.

Tätä threadia lukiessa on ollut jännä huomata, että ihmisillä on aika erilainen suhtautuminen ruokaan ja syömisiinsä. Toiset ovat selvästi kulinaristeja, jotka haluavat hemmotella itseään hyvällä ruoalla. Toiset taas eivät panosta syömiseensä niin paljoa; itse lukeudun tähän jälkimmäiseen joukkoon. Se ei johdu rahapulasta vaan siitä, ettei vaan kiinnosta "tuhlata" niin paljoa omiin ruokiinsa. Ruoka ei vaan tunnu merkitsevän itselle niin paljoa, kunhan sitä on kotona tarpeeksi eikä tarvitse olla nälissään. No joo, mä en ole muutenkaan koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka törsää hyvillä mielin ravintolassa 50€ ruokaan. Se vaan tuntuu älyttömältä tuhlaukselta, kun vitosella saisi ählämiltä ihan hyvän pitsan. :D

No itse olen sitä mieltä, että jos aina panostaa kulinaristisiin nautintoihin, tulee niistä rutiini ja ne ei enää tunnu miltään. "Arkena" voi hyvin popsia pastaa ja jauhelihakastiketta ja sitten vähän harvemmin ostaa sitä sisäfilettä ja muita herkkuja. Maistuu ne herkutkin sitten joltakin kun ei päivittäin syö!

Toki ruoka ja ruuanlaitto voi olla harrastuskin, mutta se nyt ei enää ehkä tässä olekkaan pointti.

Lihassa on helppo säästää, kun ei joka päivä syö broilerin marinoimatonta filettä. Esim. naudan jauheliha on kilohinnaltaan puolet halvempaa ja jos silloin tällöin syö jotain pakasteseitä tms ja tekee keittoruokia, ruokalasku pienenee olennaisesti. 400g lihapaketista me syödään kolme ruokaa eli sillä pärjää päivän (mä syön yhden, mies kaksi lämmintä ruokaa päivässä).

Ehkä meillä meni viime vuonna 350-400e/kk ruokaan kaikkinensa, ja siitä puuttuu kaikki kosmetiikka. Halvemmallakin pärjäisi, mä hyljeksin nykyisin esim. marinoituja lihoja parhaani mukaan.

Jep ja jos pääsee käypään kaupassa aamusin, on niitä -30% lappuja. Ostaa kärryn täyteen ja tunkee pakkaseen. Siinä säästin kolmanneksen lihakuluista. Ja täällä Jyväskylässä on sellanen kauppa kuin Minimani. Siellä on milloin mitäkin lihaa erinomaisissa tarjouksissa, meillä näitä hyödynnetään mahdollisimman paljon. Säästää pitkän pennin pikkuvaivalla, kaupassa nyt on käytävä jokatapauksessa.

Tietty noin ei tartte tehdä ja joku voi sen kokea työlääksi. Mutta nämä on näitä elämän valintoja joita jokainen miten tarpeelliseksi näkee.

Ja tämä perustuu mihin? Avataanko oma ketju? :D

Siis mitä??? Onhan se nyt ihan päivän selvä asia, että jos kaikki ostas suomalaisella työvoimalla tuotettua tavaraa/ruokaa, mikä on alusta asti Suomessa tuotettua, niin se lisää suomalaisten työpaikkoja. Mitä selvittämistä tuossa on? :wtf: Jos taas tarkotit ulkomaisten vihannesten makua, ne vaan maistuu pirun keinotekoiselle, ihme jälkimaku niissä.

Laittakaa nyt joku mahollisimman selkeästi esille, että mitä hittoa te syötte jos saatte meneen 500 euroa kuussa sapuskaan!?
Mä ymmärrän tuon jos syö vähän väliä ulkona, tai ruuaksi ei kelpaa kuin naudan sisäfile. Mutta jos syö kuten tavalliset kuolevaiset, niin miten helvetissä siihen saa poltettua 500 euroa. Ei mene järkeen, ei sitten mitenkään.

Laitoin jo kerran, mut kerrataan. Päivässä esim. aamulla Weetabixeja ja maitoa, pari leipää. Kohta töissä esim. rahkaa ja marjoja. Tai vaikka tonnikalaa ja ananasta+leipää. Sit vaikka työpaikkaruokailu 5-7€ tai vaihtoehtoisesti esim. grillattu kana + 1l maitoa. Kotona vaikka rahkaa+ananasta+leipä. Sit proteiinipitoinenjuoma ja salille. Salin jälkeen pari pihviä+puol litraa maitoa. Tai niin ku usein nykyään käy, joku pikaruoka(kebab, hese, mäkki...). Sit ennen nukkumaan menoa ehkä vielä jotain pientä.
Äkkiä laskettuna hyvä jos 15€ riittää päivän ruokaan...

:wtf:

Miten sä selviit noilla? Mulla menee viikossa n. 70euroa, kuussa n. 300euroa.

Kyllä mäkin yksin asuessani pärjäsin ihan hyvin ja pingottamatta jollain 160e/kk ja tuossa oli vielä mukana satunnaiset pesuaineet, vessapaperit yms. Tosin eipä tuolla mitään erityisiä hienouksia saanut, mutta puhdasta perusterveellistä ruokaa kuitenkin.

Jep ja jos pääsee käypään kaupassa aamusin, on niitä -30% lappuja. Ostaa kärryn täyteen ja tunkee pakkaseen.

Ylipäänsä pakastamalla alennustuotteita (esim. broilerin filepihvejä...) säästää pitkän pennin eikä ole iso vaiva. Enemmän vois harrastaa tuota, vaikken kovin pihi ruuan suhteen olekaan. Ja tosiaan, harvemmin kalliimpia herkkuja niin maistuvatkin hintansa arvoisilta. ;) Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö pöydässä olisi joka päivä hyvää ruokaa!

Laittakaa nyt joku mahollisimman selkeästi esille, että mitä hittoa te syötte jos saatte meneen 500 euroa kuussa sapuskaan!?

Mä ymmärrän tuon jos syö vähän väliä ulkona, tai ruuaksi ei kelpaa kuin naudan sisäfile. Mutta jos syö kuten tavalliset kuolevaiset, niin miten helvetissä siihen saa poltettua 500 euroa. Ei mene järkeen, ei sitten mitenkään.

Itellä on semmonen tilanne että kuljen reissuhommissa ja reisussa ollessa tulee syötyä 2xpäivässä ulkona. Keskiarvoksi tulee varmaan joku 20xkk nuille ulkona syömisille + aamupalat ja iltapalat päälle niin se 600e/kk tulee yllättävän nopsaa täyteen vaikka välillä käyttäiski pikaruokarafloja hyväksi.

Siis mitä??? Onhan se nyt ihan päivän selvä asia, että jos kaikki ostas suomalaisella työvoimalla tuotettua tavaraa/ruokaa, mikä on alusta asti Suomessa tuotettua, niin se lisää suomalaisten työpaikkoja. Mitä selvittämistä tuossa on? :wtf: Jos taas tarkotit ulkomaisten vihannesten makua, ne vaan maistuu pirun keinotekoiselle, ihme jälkimaku niissä.

Menee jo ohi aiheen, jotta paukkuu. Mutta jos kaikkien maiden kansalaiset ajattelisi noin, niin eipä tarvisi SUomen elää viennistä ja luulenpa, että täällä olisi pikkuisen huonompi elintaso.

Ja Suomessa vain nyt on kallista tuottaa tiettyjä elintarvikkeita ja joitakin jopa mahdoton (esim. banaanit) joten mun mielestä en tee mitenkään karhunpalvelusta Suomalaisille jos ostan talvella Espanjalaista kurkkua ja syön banaania.

Meah, melko iso ero tulee jo pelkästään siitä, syökö paljon juustoa, leipää ja leikkeleitä. Meillä pehmeä leipä tehdään itse (silloin harvoin kun sitä syödään), vain kova leipä ostetaan kaupasta. Juustoa ostetaan vain silloin, kun on tiedossa, että tehdää pitsaa tai jotain muuta vastaavaa. Leikkeleitä ei vaan yksinkertaisesti osteta (ellei ole älyttömässä alennuksessa), ne on kalliita ja ylenpalttisen suolaisia. Ja henkilökohtaisesti olen myös kyllästynyt makuun, tullut joskus syötyä niitä ihan tarpeeksi tälle elämälle.

Missä muussa on helppo säästää, niin hedelmät ja vihannekset vain kausitavarana, eli satokauden ollessa parhaimmillaan aina tiettyä hedelmää saa edullisemmin kuin muita. Ja ollaan päästy melko hyvin kuluneen talven aikana ostamaan kaikki 0,49-0,99e/kg. Sama koskee tomaattia ja kurkkua, joita meillä ei talvisin osteta (paitsi joskus harvoin jos erityisesti tekee mieli). Talvisin siis syömme enemmän sipulia, porkkanaa, lanttua, punajuurta jne.

Terveellisyydestä meidän ei ole tarvinnut tinkiä tippaakaan, eikä monipuolisuudestakaan, se monipuolisuus vain tulee ehkä hieman pidemmällä aikavälillä kuin sellaisilla, jotka ostaa "joka kerta kaikkea". Lihatuotteet ostetaan aina -50% hinnalla, enkä ole kuluneen talven aikana ostanut yhtään lihapakettia yli 6e/kg hinnalla. Usein on lisäksi sattunut tarjouksia (yleensä lähestyvien päivämäärien tai pitkien pyhien takia), että parempikin liha irtoaa 3-4e/kg. Sitä sitten olen kantanut kotiin kädet väärinä, paistanut ja pakastanut.

Kaikkein kallein ruokahan on se, mikä heitetään pois. Ja meillä ei juuri mitään mene kuorien lisäksi roskikseen.

Perheessä on joka toinen viikko 2 aikuista ja joka toinen viikko lisäksi 2 lasta. Eli keskimäärin 3 henkilöä, ruokakustannukset kuukaudessa noin 200e meiltä kaikilta. Hyvä, että lapset tykkää puurosta, se on erityisen edullista. Myös kananmunia syödään reilusti.

No itse olen sitä mieltä, että jos aina panostaa kulinaristisiin nautintoihin, tulee niistä rutiini ja ne ei enää tunnu miltään.
Juurikin tätä yritin itsekin hakea takaa. Jos joka päivä vetää kaviaaria ja tryffeliä mahan täyteen, siitä on enää vaikea pistää paremmaksi. Toisaalta joku rasvaisin sikanautajauheliha ja ruskee kastike perunoilla saattaa maistua tosi hyvältä parin tuollaisen kuukauden jälkeen :D

Itselläni menee noin 300e/kk eli koko opintotuki ruokaan, mukaanluettuna opiskelijaruokaloissa käynnit (tähän päälle vielä lisäravinteet). Ulkona ei tule paljoa syötyä, lähinnä vain baarireissujen yms. yhteydessä. Ruuassa tulee panostettua laatuun eli ei mitään valmiiksi silputtuja kanoja ja rasvaisia jauhelihoja vaan kanan rintafileitä, possun sisäfilettä, paistijauhelihaa, toisinaan naudan ulkofilettä, kylmäsavukaloja, hyviä leipiä, homejuustoja yms. Kalliiksihan tällainen tulee, mutta ruuasta ja sen laadusta kun ei viitsi millään tinkiä, ja kyllähän se itse tehty ruoka maistuu vaan niin pirun hyvälle, jos viitsii vähän nähdä vaivaa. Valmisruokia yms. eineksiä ei ole tullut syötyä oikeastaan koskaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom