Paljonko taloudessasi menee ruokaan rahaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja assis
  • Aloitettu Aloitettu
Opiskelijalle helppo :) kaikki 200€ menee ruokaan, ehkä noin joka toinen kuukausi menee sitten sen 5-10€ huvituksiin (lätkä/futis-matsi), eli silloin ruokaan menee jopa hieman alle tuon parisataa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä olen laskenut, että mulla menee "normaalielämiseen" suunnilleen 5€/päivä (sisältää ruoat ja tupakat). Saattaa kuulostaa vähältä, mutta kyse on valinnoista. En esimerkiksi syö lainkaan leipää, vaan olen korvannut sen puurolla. En myöskään ostele mitään mehuja enkä limppareita. Sipsejä/karkkeja tulee ostettua ehkä kerran viikossa. Ylipäätään syöminen menee meikäläisellä siten, että en yleensä syö välipaloja vaan syön kaksi kertaa päivässä lämpimän aterian pastaa, spagettia yms. Lidl on tuossa parin sadan metrin päässä, mikä auttaa sekin kummasti.

-Ai niin, bisseä/baarireissuja en tietenkään laske mukaan normaaleihin elinkustannuksiin... :D

Opiskelijanainen, syön koululla pari kertaa viikossa, noin 300e/kk. Miehellä menee kuulemma noin 400e kuukaudessa. Äsken tehtiin valkosipulista naudanpihviä :kuola:

:eek:

Itellä menee ruokaan varmaan se 600e/kk. Ruoka on kyllä vihon viiminen asia missä säästän.

Sama. Jos syö "puhdasta" ja terveellistä ruokaa (kaikki itse laitettua, vähärasvaista kanaa tai jauhelihaa, tummaa riisiä ja pastaa, ajoittain esim. lohta ja jotain pihvejä naudanlihasta) niin ei siihen ruokaan mitenkään suhteettoman paljon mene rahaa. Päivästä saa kuitenkin aivan helvetin paljon enemmän irti, kun huolehtii ravinnosta ja liikunnasta. Näin pysyy terveenä jne. Mihinkään einessafkoihin en koske enää ikinä.

Suurimman kuluerän muodostaa tietenkin liha eri muodoissaan (esim. 400 g 5 % rasv. jauhelihaa, 500 g kanaa on sen ~6 euroa, 200 grammaa naudan ulkofilettä ~8 euroa.). Tuosta pelkästään tulee jo ainakin se 200 euroa kuussa. Purkki raejuustoa päivässä ~46 euroa kuussa. Maidot, tuoremehut, banaanit, avokadot, tomaatit, puurot, riisit, pastat...

Varmaan puhutaan omalta osaltanikin jostain 500-600 eurosta kuussa, koska tulee käytyä myös kavereiden kanssa ravintoloissa silloin tällöin syömässä. Tuohan on lopulta kuitenkin omaan hyvinvointiin sijoittamista. Helvetin paljon järkevämpää kuin leikkiä viikonloppuisin liuottimien kanssa. Ei sikäli, etteikö tulisi itsekin joskus sorruttua.

Meillä menee (2+1hlö) yhteensä n.500e kuussa. Ja ruuassa ei säästetä. Siis tarjouksia toki seuraillaan, mutta pihistelemään ei aleta eli myös talvella syödään suomalaisia vihanneksia jotka on muuten järjettömän kalliita sillon. Nyt oli muuten kurkku 0,79€/kg, talvella 5,30€.

Lisäksi ostetaan kerran vuodessa lehmä pakastimeen sukulaiselta.

Meidän taloudessa (2 henkilöä) ruokaan menee rahaa noin 200€ kuukaudessa. Melko tarkasti tulee katsottua mitä ostamme, mikä on hyvä asia, koska tällöin rahaa riittää muuhunkin tai sitä voi laittaa säästöön. :)

Jotain 300-400e menee kuussa rahaa ruokaan kahelta henkilöltä. Halvemmallakin pääsis jos jaksas niuhottaa. En jaksa. Toisaalta en myöskään osaa tuhlata ruokaan enempää, alennuksiin tulee iskettyä jos näkyy esim jauhista 2e/pkt (tops 10%, nautasikarasvapaskaa ei syö ihminen) niin pakastin täyteen. Valmisruokaa ei tule syötyä koskaan. Pääasiassa tunaa, jauhista ja kanaa tulee syötyä. Viimeaikoina kanaa pelkästään keittoina. Kerran viikossa tulee syötyä sit 'paremmin' eli vähän herkuteltua. Pullo viiniä, biffejä/tortilloita/lasagnea/tms. hyvää ja ehkä vähän enemmän aikaa tai kukkaroa vievämpää ruokaa :)

Meillä menee (2+1hlö) yhteensä n.500e kuussa. Ja ruuassa ei säästetä. Siis tarjouksia toki seuraillaan, mutta pihistelemään ei aleta eli myös talvella syödään suomalaisia vihanneksia jotka on muuten järjettömän kalliita sillon. Nyt oli muuten kurkku 0,79€/kg, talvella 5,30€.

Lisäksi ostetaan kerran vuodessa lehmä pakastimeen sukulaiselta.

Minkä lisäarvon ne kotimaiset rehut talvella mielestäsi tuo? Mun mielestä esim. Espanjalainen kurkku pesee maultaan kotimaisen 6-0. Jos siis puhutaan talviajasta. Ja hintakin jossain 2-3 euron paikkeilla...joskus halvempaakin.

Tietty jos periaate on "suosi suomalaista", niin saahan siitä maksaa. itse vain en viitsi maksaa ylimäärästä siitä että joku tuote on tehty Suomessa. Jos joku muu sen tekee kilpailukykysempään hintaan, niin sitten käytetään sitä, jos tuotteen muut ominaisuudet on samat tai paremmat, kuten vaikka tossa kurkkuesimerkissä.

Viime vuoden keskiarvo 441€/kk, taloudessa 2 aikuista ja maaliskuusta lähtien 1 vauva. Tuossa on mukana kaikki, oluesta tutteliin ja vaippoihin. Osittain tupakat.

Syödään melko normaalisti: vihanneksia, hedelmiä, puuroja, myslejä, jauhelihaa, kokolihaa, kanaa, normileipää yms. aikalailla monipuolisesti kaikkea muuta paitsi kalaa.

Melkein kaikki ruoka tehdään itse, hyvin hyvin harvoin valmisruokaa.
Omalta osin vielä tuon lisäksi on vielä työruokaan mennyt keskimäärin kuukaudessa 20€, eli pari-kolme kertaa kuussa tulee käytyä syömässä päivällä lounas jossain ulkona.

t. sairaalloisen tarkasti kuukausimenot exceliin merkkaava :)

Minkä lisäarvon ne kotimaiset rehut talvella mielestäsi tuo? Mun mielestä esim. Espanjalainen kurkku pesee maultaan kotimaisen 6-0. Jos siis puhutaan talviajasta. Ja hintakin jossain 2-3 euron paikkeilla...joskus halvempaakin.

Tietty jos periaate on "suosi suomalaista", niin saahan siitä maksaa. itse vain en viitsi maksaa ylimäärästä siitä että joku tuote on tehty Suomessa. Jos joku muu sen tekee kilpailukykysempään hintaan, niin sitten käytetään sitä, jos tuotteen muut ominaisuudet on samat tai paremmat, kuten vaikka tossa kurkkuesimerkissä.

Juu, maussa ei talvella kauheaa eroa. Periaate on tosiaan tuo että suositaan suomalaista ja lähiruokaa ihan ekologisista syistä. Säästetään muussa sitten.

Ei helvetti! Täällähän porukka syö kun maahanmuuttajat:lol2:

Meikäläinen panostaa ruokaan noin 600e kuukaudessa. Ja talouteen kuuluu pelkästään minä:rock:
Nyt dietillä tosin ei varmasti mene noin paljoa. En ole laskenut. Offilla sitten kun parin tunnin välein syö, niin meneehän sitä.. Ja ruokavalioon ei kuulu mitään euroshopperin tonnikalaa yms paskaa. Toki jos lopettaisi ulkona syömisen niin voisi olla, että 100e menisi vähemmän kuussa.

Juu, maussa ei talvella kauheaa eroa. Periaate on tosiaan tuo että suositaan suomalaista ja lähiruokaa ihan ekologisista syistä. Säästetään muussa sitten.

Tää menee jo offiksi, mutta kerrotko minulle, että miten on ekologista kasvattaa kurkkuja jossain kasvihuoneessa Suomen talvessa? Mulla on kun sellainen KÄSITYS, että tuo on aikalailla enegian tuhlausta kuitenkin, verrattuna vaikka kurkun tuontia muualta Euroopasta.

Jos olen väärässä, olen mielelläni väärässä. :D

Lisäravinteet ja koiranruoka mukaanlukien aika tarkalleen 150€ kuukaudessa. Siis yhden hengen taloudessa. Asiaa edesauttaa paljon se että lihat on omasta takaa, niitä ei tarvitse kaupasta raahata.

Tää menee jo offiksi, mutta kerrotko minulle, että miten on ekologista kasvattaa kurkkuja jossain kasvihuoneessa Suomen talvessa? Mulla on kun sellainen KÄSITYS, että tuo on aikalailla enegian tuhlausta kuitenkin, verrattuna vaikka kurkun tuontia muualta Euroopasta.

Jos olen väärässä, olen mielelläni väärässä. :D

Niin no, onhan se noinkin. Mutta päästöjä siitä tulee kun ne sieltä epsanjasakin tuodaan.
Kannatetaan kotimaata ja yritetään työllistää suomalaisia. :)

Kannatetaan kotimaata ja yritetään työllistää suomalaisia. :)

Sama mulla + lisäks en voi kertakaikkiaan syödä niitä tuontirehuja, muuten jää syömättä jos pitäs niitä yrittää syödä. Kaikki suomalaiset jos suosis enemmän suomalaisia tuotteita, vähemmän täällä niitä työttömiä ois. Ja "omavaraisuusaste" nousis.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom