Paljonko taloudessasi menee ruokaan rahaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja assis
  • Aloitettu Aloitettu
Juurihan sitä tässä on selitetty. Eli hyödynnä TARJOUKSET ja etenkin lihatuotteissa. Mutta tämä vaatii kunnon pakastimen, eli ymmärrettävästi ei oikein toimi 20 neliön yksiössä jos arkkupakastin vie jo peri neliötä. ;)

Mutta noin yksinkertaistettuna homma menee niin, että etenkin lihatuotteissa hyödyntää tarjoukset ja muutenkin kattelee vähän kilohintoja, niissä on huimia eroja ja kallis ei todellakaan tarkoita aina parempaa...joskus jopa päinvastoin.

Ja sitten toinen homma on, että ruoka pitäisi tehdä itse. Jos ostaa valmista tai syö ulkona, saa luonnollisesti maksaa siitä että toinen on tehnyt tän homman sun puolesta.

Ja kolmas on tuo, että ostaa ja valmistaa sen minkä syö, eli mahollisimman vähän tavaraa roskiin.

Kunnon pakastinta ei tosiaan ole, mutta jos tehdään safkaa isolla kädellä, niin kyllä sitä tulee pakastettuakin. Silti tuskin päästään jonnekin 300 euron tasoon, kun pelkät raaka-aineetkin maksaa. Suomalainen kala on tiskillä arvokasta (toki kalliimpaa itse kalastaen) Valmista safkaa ei tule syötyä kuin silloin tällöin duuniruokalassa ja kerran kaksi viikkoon raflassa. Periaatteena on vihannesten puolesta suosia lähiruokaa eli talvella saa pulittaa suomalaisesta tavarasta paljon. Ekologisempaa se nyt ei välttämättä ole, mutta tiettyä periaatteellisuutta. Sämpylöitäkin leivotaan, mutta tuore leipä on vaan niin hyvää, että melkein pakko ostella kanniston ja muiden tuotteita.

Muuten valmissafka olisi halpaa: saarioisten lätyt, hernekeitto :D niin tai ming inn:n kanasatsit (12 eurolla kaksi henkeä syö pari päivää).

Melkein pitäisi vetää homma excelin kautta. Miten tyydyttää 5000-5500 kalorin tarve (2 henkeä/ 155 kiloa) optimaalisesti eli ravintoarvot / ekonomia. :whip:

edit: joo exceliin ei ruveta pistämään, mutta täytyy ottaa neuvoista onkeensa. Jäisi enemmän rahaa autoiluun.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
sen verran tuohon anixin hommaan että itellä ei ole pienintäkään motivaatiota kytätä kilohintoja. Joskus tulee vastaan -30% lappuja lihoissa ja taitaa yks jauhelihapaketti olla nytkin moisia pakkasessa. Mutta ei siinä että olis mitään hajua kilohinnoista ennen taikka jälkeen. Ainakin itsellä parantaa elämänlaatua kun vajaa viikko ennen palkkapäivää tulee saldohälyytys ruokatililtä jos ei ole kauheasti shoppaillut kaikenlaista eksoottisempaa kilokaupalla. Sen hälytyksen jälkeen voi vähän katsoa osteluita että ei kerkeä käymään miinuksella. Semmoista mukavaa "en tiedä enkä välitä" -touhua. Ainakin itse olen tykännyt.

Ja tuohon meidän 300e/kk sisältyy kaikki paskapaperit, shampoot ym. Ainoastaan hiustenvärjäysmössöjä ei tyttöystävä saa ostaa yhteisillä rahoilla.

Jos noita tarjouksia aikoo oikeasti hyödyntää, niin kannattaa opiskella kilohintoja kunnolla. Ei ole paljon iloa ostaa -30 % -tuotteita, joissa on kilohinta kuitenkin enemmän kuin toisenmerkkisessä normaalihintaisessa tuotteessa. Jos on puoleen hintaan niin heittoa ei välttämättä ole niin kovasti halvimpaan vaihtoehtoon verrattuna, mutta nykyään nuo laput ovat ainakin meillä päin olleet vähenemään päin kun kaikki menee jo -30 % -vaiheessa. Tietysti jos ei kiinnosta niin sitten ei mitään.

edit. itsekin ostelen paljon noita alennettuja tuotteita pakkaseen, mutta motiivi ei ole niinkään rahan säästäminen kuin se, että jos joskus ei ehdi tai jaksa tai huvita mennä kauppaan, on paska ilma, sairas tai muuten vain vituttaa niin himassa on aina parille päivälle tarpeet lämpimään ruokaan.

Kävin juuri kurkkaamassa paljonko meillä on mennyt viime kuussa ruokakauppaan ja tulos oli 1100€. Perheessä on kaksi aikuista ja kolme lasta ja tuohon summaan sisältyy myös kaikki wc-paperit sun muut.
Musta tuo summa ei ole valtava, en tykkää pihistellä ruoasta, toki tarjoustuotteita ostan, jos jotain tarvittavaa löytyy.

Mie en leipää osta (poikaystävä ostaa välillä ja sit pummin siltä), syön näkkäriä mikä säilyykin paremmin, juusto ja aamupuuromarjat on luksus minkä vuoksi tingin sitten muusta.. Kotiin en osta lihaa, menee helposti vanhaksi, koulussa syön sit ihan normiruokaa ja kunnolla. Puuroa menee paljon ja soijarouhetta, halvempaa ja säilyvämpää kuin esim. raejuusto. Ja omenia on pakko olla aina jääkaapissa. Näihin se reilu satanen kuussa lähinnä uppoaa. Kouluruoan syöminen on todella kannattavaa taloudellisesti, ja tietty tarjouksia metsästän aina. Muutaman kuukauden välein kun käyn kotona, mennään aina isän kanssa kauppaan ja rohmuan säilykkeitä, kaurahiutaleita ja soijarouhetta sitten siinä.

Odotan innolla sitä päivää, kun ruokakaupassa ei tarvitse koko ajan näpytellä kännykän laskimeen ruokien hintoja :)

Jos noita tarjouksia aikoo oikeasti hyödyntää, niin kannattaa opiskella kilohintoja kunnolla. Ei ole paljon iloa ostaa -30 % -tuotteita, joissa on kilohinta kuitenkin enemmän kuin toisenmerkkisessä normaalihintaisessa tuotteessa. Jos on puoleen hintaan niin heittoa ei välttämättä ole niin kovasti halvimpaan vaihtoehtoon verrattuna, mutta nykyään nuo laput ovat ainakin meillä päin olleet vähenemään päin kun kaikki menee jo -30 % -vaiheessa. Tietysti jos ei kiinnosta niin sitten ei mitään.

edit. itsekin ostelen paljon noita alennettuja tuotteita pakkaseen, mutta motiivi ei ole niinkään rahan säästäminen kuin se, että jos joskus ei ehdi tai jaksa tai huvita mennä kauppaan, on paska ilma, sairas tai muuten vain vituttaa niin himassa on aina parille päivälle tarpeet lämpimään ruokaan.
joo niitä paketteja ostelen alesta vaan mitä ostaisin normaalistikin.

se on totta että on mukavampi olo kun tietää että pakkasesta löytyy marjoja, leipää, lihaa, jne (samoin kuin nötköttiä, tonnikalaa ja säilykehedelmiä kuivakaapista). itellä varmaan bout viikoksi syötävää niin ei kuole vaikka olisi jalka poikki (ei ole hissiä joten kaupassakäynti olisi tosi vittumaista) ja tyttöystävä kaukomailla.

e: toisaalta vähän hölmöä kun taitaa olla sokkarin kotiinkuljetus jotain kympin luokkaa...

Yksin asun ja n. 300€ menee kuussa ruokiin. Oon laskenu tohon palkkarin ja herat. Välillä tulee vähän heittoja ku ostelee parempia lihoja ja muuta kivaa grillattavaa.

Tästä samasta aiheesta on jossain vanha threadi. Etsin sen kohta...

Mulla menee vähintään 250 euroa kuussa ruokaan. 62kg nainen, joka on kova tyttö syömään

Löysin lappusen, johon olin viime vuonna parilta kuulta laskenut ruokamenot tarkasti. 327e ja 356e, eikä siellä ollut mitään ihmeellistä ostettuna. Ja nuo ei sisällä taloustarvikkeita kuten wc-papruja yms.
Mä en syö mitään mikä ei maistu hyvältä ja tuo varmaan näkyy ruokalaskussa. En kyllä syö mitään kovin erikoistakaan, mutta kai mä muuten syön niin paljon, että ihan perusruuista tulee hyvä lasku.

Korjaan vielä aiempaa väittämääni 200e/3hlöä, sillä miehen opiskelupaikan ruokailut ei kuulu tuohon. En itse asiassa tiedä paljonko siihen menee rahaa, mutta normaaliedullinen opiskelijaruoka se on kuitenkin.

Korjaan vielä aiempaa väittämääni 200e/3hlöä, sillä miehen opiskelupaikan ruokailut ei kuulu tuohon. En itse asiassa tiedä paljonko siihen menee rahaa, mutta normaaliedullinen opiskelijaruoka se on kuitenkin.

Aika monelta tähän threadiin arviona ruokakulut heittävällä jää varmaan asioita laskematta. Opiskelijalounas on jotain 2,5 € - 3 €. Jos miehesi syö vaikka joka arkipäivä tuon lounaan, niin siitä tulee jo lähemmäksi 60 euroa kuussa (eli teidän ruokakulut nousi juuri + 33 %).

Kaupasta kun hakee viikon safkat kaappiin niin kyllä se melkein aina on 50 euroa tai alle. Satunnaisia ulkonasyömisiä on jonkun verran, mutta tuskin menee yli 300 euron omat ruokakulut ja tämä sisältää kaikki mahdolliset syömiset. Varmaan lähempänä 250 euroa.

Yhden hengen taloudessa suunnilleen 200-350e. Riippuu ihan mitä syö ja kuinka paljon jaksaa ja kerkee kokkailla itse. Pelkkää valmisruokaa jos vetää, niin menee huomattavasti enemmän rahaa syömiseen.

2 aikuista, säännöllisen epäsäännöllistä pitsalle käyntiä, ulkona syömistä, eikä oikeastaan katsota kovin tarkaan, mitä se lihapaketti taikka juustopaketti maksaa. 600e / kk

Työpaikkaruokailuun menee nykyään ihan poskettomia summia. 2 ateriaa (esim. klo 10.30 ja sitten toinen ateria 15-16 aikoihin) kustantaa jo yhteensä 10 euroa. Siihen lisäksi kahvit ja välipalat (esim. protskupatukoita tai lihapullia ja maitoa) niin 14e / päivä pelkkään työruokailuun on valmis. Siihen päälle sitten vielä aamupalat ja iltaruuat. Viikonloppuisin tulee yleensä syötyä sitten jotain vähän laadukkaampaa ruokaa, joten kokonaissummaksi tulee helposti 500e/kk. Tässä on jo pidempään ollut tarkoituksena siirtyä omien eväiden käyttöön töissä, mutta jotenkin se on aina sitten jäänyt...

Kohta pääsee meikäläinenkin tänne kirjoittelemaan kun muutan toukokuussa omaan kämppään :hyvä:. Uskoisin selviäväni helposti tuolla 300€ kuussa jos työpäivän aikana syötävää lounasta ei lasketa (lue: ruokaraha 8.50€).

Miten porukka pärjää 200€ kuussa jos pitäis syödä Aamupala, välipalat, päivällinen, iltapala? Onko edes mahdollista selvitä alle 200€ jos lihasta kasvattaa?

Miten porukka pärjää 200€ kuussa jos pitäis syödä Aamupala, välipalat, päivällinen, iltapala? Onko edes mahdollista selvitä alle 200€ jos lihasta kasvattaa?

Kyllähän sitä selviää jos ostaa paljon esim. kananmunia ja pähkinöitä. Se on sit eri asia, että onko se pidemmän päälle kovin maistuvaa.

Itsellä on aiemmin mennyt jotain 300e kuussa ruokaan, johtuen lähinnä siitä että olen herkkusuu. Naudanlihaa ja kanafileetä kului paljon. Nyt oon syönyt vähän vähemmän, niin menee enää jotain 150-200e.

07.00 heraa ja puuroa
11.00 lihaa ja lisuketta (yleensä riisiä ja kanaa)
14.00 rahka ja banaani
17.00 palkkari
19.00 lisää lihaa ja lisuketta (tänään lohta)
22.00 rahkaa ja pähkinöitä

Helposti alle 10e päivä. Jokunen vuosi mennyt arkipäivät samalla kaavalla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom