Paljonko taloudessasi menee ruokaan rahaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja assis
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla menee 100-200e. Juon liikaa pepsi maxia ja maitoa. Joskus en muista/jaksa syödä. Ja syön paljon ruisleipää. Syön myös kunnon broilerin fileepihvejä, naudan sisäfilettä yms jos tekee mieli, kalaa jos tekee mieli. Noita voi syödä melko huoleti, sen verran kun tekee mieli (joka päivä ei tee mieli..) ja melkein pärjää sillä parilla sadalla. Kesällä sit mätän jäätävät määrät naudan fileitä kun oon rahoissani, nyt kituuttelen ja syön lasagnea ja makaronilaatikkoa ja jauhelihakastiketta ja kinkkukiusausta ja kurkkua kun ne on niin ilmaisia. Ja ruispaloja, vaikka ne maksaakin. Ajattelin kyl alkaa siirtyä sämpylöihin kun oon alkanut sisäistämään sen et ruispala ei sovi mun masulle ja ite tehdyt sämpylät on herkkua ja helppo tehdä ja halpa tehdä.

Niin ja tosiaan säästäis kivasti jos kävis aina cittaris ja prismas tms ostaa ruuat. Esim toissapäivänä käytiin cittaris ja oli 4 pirkkarahkaa 1e ja menee vasta 20. päivä vanhaks! Melko ilmaista. Ootan innolla mitä niistä purkeista paljastuu, kun toihan on ihan sairas hinta, yks purkki maksaa tavallisesti jonku 1,19e.

Sit jos ikinä muutan ton nykyisen miehekkeen kanssa yhteen niin kohoaa varmaan aika väkisin johonkin 500e ruokakulut. Ja silloinkin olis varmaan se tilanne et mulla ei olis varaa syödä tai ehkä pistän sen ite kalastamaan ruokansa.... Kyllähän ne ruokakulut per pää vähenee mitä useammalle kokkaa. Yksin menee melko äkkiä se parihunttia, mut jos kaks on, jotka syö normimäärän ruokaa, niin nekin vois pärjätä jo jollain 300 eurolla. Yks mun tuttu pariskunta syö 100e/kk YHTEENSÄ. Se on ihan älytöntä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kaikkein kallein ruokahan on se, mikä heitetään pois. Ja meillä ei juuri mitään mene kuorien lisäksi roskikseen.

Sama juttu, juuri mitään ei joudu heittämään pois. Ehkä jotain riisintähteitä joskus, mutta muuten ei.

Nykyisessä kämpässä ei ole kunnon pakastinta johon voisi tunkea suuret määrät safkaa, joten tuollaiset ostaneljälläeurollakilokymmenenkiloakanaajakannanekädetvääränäkotiin-ratkaisut eivät oikein sovi.

Sinänsä varmasti ihan pätevä tapa toimia, jos vaan on mahdollista.

Kyl se pyörii siinä 400-600e/kk hujakoilla. Kaikki mikä käytännössä jää yli menee ruokaan :D
Ei se oo niin kauheen halpaa syödä lihaa se +1kg päivässä..
Tietenkin on poikkeuksia, kuten tänään, en ole syönyt ku jonku 200g lihaa, ja jotain pientä päälle. Ei oo maistunu.

Miten jengi pärjää noin pienillä ruokakuluilla? Just pohdittiin avokin kanssa, että 500-600 jos käydään normaalitahtiin ulkona safkaa eli kerran viikkoon jotain halpaa.Duunisafkoissa pyrkii säästelemään, koska niissä on helppo säästää reilu satku kuussa jos syö edes joka toinen päivä eväitä.
Heti tulee hintaa jos yrittää saada pöytään tuoretta kalaa. Lihat ja kanat on halvempia. Leikkeleet, rahkat, mehut on aika tyyriitä samoin jotkut leivät maksaa suht paljon (3 eur patonki, 5 euroa joku tuoreleipä).

Meah, melko iso ero tulee jo pelkästään siitä, syökö paljon juustoa, leipää ja leikkeleitä. Meillä pehmeä leipä tehdään itse (silloin harvoin kun sitä syödään), vain kova leipä ostetaan kaupasta. Juustoa ostetaan vain silloin, kun on tiedossa, että tehdää pitsaa tai jotain muuta vastaavaa. Leikkeleitä ei vaan yksinkertaisesti osteta (ellei ole älyttömässä alennuksessa), ne on kalliita ja ylenpalttisen suolaisia. Ja henkilökohtaisesti olen myös kyllästynyt makuun, tullut joskus syötyä niitä ihan tarpeeksi tälle elämälle.

Missä muussa on helppo säästää, niin hedelmät ja vihannekset vain kausitavarana, eli satokauden ollessa parhaimmillaan aina tiettyä hedelmää saa edullisemmin kuin muita. Ja ollaan päästy melko hyvin kuluneen talven aikana ostamaan kaikki 0,49-0,99e/kg. Sama koskee tomaattia ja kurkkua, joita meillä ei talvisin osteta (paitsi joskus harvoin jos erityisesti tekee mieli). Talvisin siis syömme enemmän sipulia, porkkanaa, lanttua, punajuurta jne.

Terveellisyydestä meidän ei ole tarvinnut tinkiä tippaakaan, eikä monipuolisuudestakaan, se monipuolisuus vain tulee ehkä hieman pidemmällä aikavälillä kuin sellaisilla, jotka ostaa "joka kerta kaikkea". Lihatuotteet ostetaan aina -50% hinnalla, enkä ole kuluneen talven aikana ostanut yhtään lihapakettia yli 6e/kg hinnalla. Usein on lisäksi sattunut tarjouksia (yleensä lähestyvien päivämäärien tai pitkien pyhien takia), että parempikin liha irtoaa 3-4e/kg. Sitä sitten olen kantanut kotiin kädet väärinä, paistanut ja pakastanut.

Kaikkein kallein ruokahan on se, mikä heitetään pois. Ja meillä ei juuri mitään mene kuorien lisäksi roskikseen.

Perheessä on joka toinen viikko 2 aikuista ja joka toinen viikko lisäksi 2 lasta. Eli keskimäärin 3 henkilöä, ruokakustannukset kuukaudessa noin 200e meiltä kaikilta. Hyvä, että lapset tykkää puurosta, se on erityisen edullista. Myös kananmunia syödään reilusti.

Hitto, mulla on näköjään vielä paljon opittavaa.

Mistä muuten bongaat noin hyviä lihatarjouksia? Itsekin voisi enemmän vielä käyttää pakastinta, eli söisi sieltä kaiken "turhan" pois niin ois tilaa ostaa kärryn täydeltä kun tulee kunnon tarjous eteen.

Ja oikeassa olet siinä, että kaikista kalleinta on se ruoka joka menee roskiin ja ihan hiton typerääkin! Meillä menee aivan liikaa ruokaa roskiin ja olen itse siihen täysin syytön.

Miten jengi pärjää noin pienillä ruokakuluilla? Just pohdittiin avokin kanssa, että 500-600 jos käydään normaalitahtiin ulkona safkaa eli kerran viikkoon jotain halpaa.Duunisafkoissa pyrkii säästelemään, koska niissä on helppo säästää reilu satku kuussa jos syö edes joka toinen päivä eväitä.
Heti tulee hintaa jos yrittää saada pöytään tuoretta kalaa. Lihat ja kanat on halvempia. Leikkeleet, rahkat, mehut on aika tyyriitä samoin jotkut leivät maksaa suht paljon (3 eur patonki, 5 euroa joku tuoreleipä).

Juurihan sitä tässä on selitetty. Eli hyödynnä TARJOUKSET ja etenkin lihatuotteissa. Mutta tämä vaatii kunnon pakastimen, eli ymmärrettävästi ei oikein toimi 20 neliön yksiössä jos arkkupakastin vie jo peri neliötä. ;)

Mutta noin yksinkertaistettuna homma menee niin, että etenkin lihatuotteissa hyödyntää tarjoukset ja muutenkin kattelee vähän kilohintoja, niissä on huimia eroja ja kallis ei todellakaan tarkoita aina parempaa...joskus jopa päinvastoin.

Ja sitten toinen homma on, että ruoka pitäisi tehdä itse. Jos ostaa valmista tai syö ulkona, saa luonnollisesti maksaa siitä että toinen on tehnyt tän homman sun puolesta.

Ja kolmas on tuo, että ostaa ja valmistaa sen minkä syö, eli mahollisimman vähän tavaraa roskiin.

asun yksin ja minulla menee noin 500 ruokiini. en osta mitään jugurtteja, maitoja tai leipiä vaan ihan perusannoksia väsäilen, lisäksi käytän kaikki mahdollisuudet syödä ystävien ja sukulaisten kaapeista.

täytyy syventyä asiaan mihin rahani katoavat, vai ryövääkö se hymyilevä kassa minua

Turhaa sekin on säilöä ruokaa pakastimeen vuosiksi. Jos pakastimeen ruokaa lappaa niin niitä kannattaa muistaa syödäkin sieltä pois.

Oma kokemus on, että pakastimet on aina täynnä oli niitä miten monta tahansa.

Nuo leivät, leikkeleet sekä juustot on kyllä kamala menoerä, ja siksi en niitä ikinä oikeastaan ostakaan. Leipää kaikkine herkkuineen voi sitten syödä porukoilla käydessä.:D

300-400e kk ja tuossa niin ruuat/pesuaineet/wc-paperit jne. 2 aikuista ja 2 koiraa. Jo edellä mainitut tarjoukset+ kerralla pakastimeen suurempia eriä ja suurempia kokailluja kerralla on käytössä. Suunnitellaan hieman etukäteen 3-5 päivän ruuanlaitot ja kauppalista. Sekä sitten sellainen mahdollisuus että käyn myös tukussa ostoksilla. Siellä ei ole kaikki halvempaa mutta aina jotain löytyy halvalla ja tarjouksesta. Hyvä esimerkki oli kun emäntä oli katsonut jotain paksua foliota. Kaupassa oli ollut jotain 2€/20m kun tukussa oli sama 10€/160m

Offtopic mitä vikaa eläinrasvoissa? Niille on ihan oikea paikka mm ruokaympyrässä ja luontaisempaa ravintoa ihmisten historiassa saa hakea...

Mäkin rasvat lienee jotain pitkälle käsiteltyjä ja halpoja litkuja, eikös siellä joku aika sit vasta luovuttu niistä selvästi transrasva-litkuista? Turha pelätä että mäkillä olisi varaa keittää ranut käsittelemättömässä eläinrasvassa noilla hinnoilla. Ja ite en koskaan ota ranuja koska miniporkkanat pitää nälkää paremmin ja maistuvat paremmilta..

Tämä tästä.

Ja aiheeseen: isoja eroja saa helposti ruokalaskuihin mutta ruokailujen kokonaislaatuun vaikuttavat vain marginaalisesti. Eli vähän niinkuin 5e kajaripiuhat vs 5000e kajaripiuhat.... En olisi sillä tavoin ylpeä siitä että saa ruokaan menemään itse tonnin kuussa että soittaisin suutani kuinka namibian n...... syö paremmin kuin kaikki joilla menee alle 500e/kk ruokaan...

Jos tarkoitetaan eläinrasvoilla vaikka kalasta saatavaa rasvaa, niin ei ole mitään vikaa (taitaakin olla ainoa). Jos sen sijaan tarkoitetaan eläinrasvoilla tyydyttyneitä kovia rasvoja, niin eipä terveellistä ruokavaliota ylläpitävän kannata niitä vedellä.

Liityin 100€ kerhoon. Meni ekaa perjataina kertaa 100€ rikki ruokakaupassa ja ostin ihan perustarpeita.

Tai no uunilohi 1kg 14€ ja lauantaina 20€ grilllauslihoihin ja muihin tarvikkeisiin.

Olin väsyneenä ja nälkäisenä avokin kanssa kaupassa eikä jaksettu katsella hintoja. Yleensä menee 50-60€ perjantaisin, viikonlopun selviytymispakettiin.

Huhtikuusa meni 446€/kk ruokakauppaan
+kulutin 20kpl lounareita 112€
+avokin työpaikka ruokailu n.100€
658€ = 11€ päivä per naama

Avokki odottaa viikolla 16. eikä sen takia säästellä ruokakuluissa.

(Ollessani työttömänä 2004 meni syyskuussa 84,81€ ruokaan. Hinnat olivat ei tasolla ja tein kaiken itse aikaa säästämättä. Ei tuo kyllä riitä pitkässä juoksussa)

mulla menee ma-to:

10 € lounas huoltoasemalla
2 x 3 €/ Ed Green Light
välipala joko asiakkaan luona / huoltoasemalla 3-5 €

= n. 20 €/ pvä

lasketaan vaikka että 4 vkoa = 4 x 4 = 16 x 20 € = 320 €

PLUS kauppareissut, eli ruoka kotiin:

sanoisin, että viikossa n. 60-100 €

= about 640 €(sis. vessapaperit, tampaxit jne)

PLUS käytän sitten pe-su vielä kolikoita tuohon samaan Ed Green Lightiin 1-2 ploa päivä

ulkona syön vapaa-ajalle kerran tai kaksi viikossa, nyt dieetillä en lainkaan...

päivärahaa toki saan ja hotellissa yöpyessä en laske rahaa kuluvan ruokaan koska käytännössä maksan sen aina hotelliketjun oman kanta-asiakaskortin etusetelillä.

AIKA PALJON SIIS MENEE RUOKAAN! :eek:

Meah, melko iso ero tulee jo pelkästään siitä, syökö paljon juustoa, leipää ja leikkeleitä. Meillä pehmeä leipä tehdään itse (silloin harvoin kun sitä syödään), vain kova leipä ostetaan kaupasta. Juustoa ostetaan vain silloin, kun on tiedossa, että tehdää pitsaa tai jotain muuta vastaavaa. Leikkeleitä ei vaan yksinkertaisesti osteta (ellei ole älyttömässä alennuksessa), ne on kalliita ja ylenpalttisen suolaisia. Ja henkilökohtaisesti olen myös kyllästynyt makuun, tullut joskus syötyä niitä ihan tarpeeksi tälle elämälle.

Missä muussa on helppo säästää, niin hedelmät ja vihannekset vain kausitavarana, eli satokauden ollessa parhaimmillaan aina tiettyä hedelmää saa edullisemmin kuin muita. Ja ollaan päästy melko hyvin kuluneen talven aikana ostamaan kaikki 0,49-0,99e/kg. Sama koskee tomaattia ja kurkkua, joita meillä ei talvisin osteta (paitsi joskus harvoin jos erityisesti tekee mieli). Talvisin siis syömme enemmän sipulia, porkkanaa, lanttua, punajuurta jne.

Terveellisyydestä meidän ei ole tarvinnut tinkiä tippaakaan, eikä monipuolisuudestakaan, se monipuolisuus vain tulee ehkä hieman pidemmällä aikavälillä kuin sellaisilla, jotka ostaa "joka kerta kaikkea". Lihatuotteet ostetaan aina -50% hinnalla, enkä ole kuluneen talven aikana ostanut yhtään lihapakettia yli 6e/kg hinnalla. Usein on lisäksi sattunut tarjouksia (yleensä lähestyvien päivämäärien tai pitkien pyhien takia), että parempikin liha irtoaa 3-4e/kg. Sitä sitten olen kantanut kotiin kädet väärinä, paistanut ja pakastanut.

Perheessä on joka toinen viikko 2 aikuista ja joka toinen viikko lisäksi 2 lasta. Eli keskimäärin 3 henkilöä, ruokakustannukset kuukaudessa noin 200e meiltä kaikilta. Hyvä, että lapset tykkää puurosta, se on erityisen edullista. Myös kananmunia syödään reilusti.
Ohhoh, edullista teillä! Rakastan yli kaiken kinkkua ja vähärasvasia juustojakin ostelen, ja lempileipäni ovat kyllä aika kalliita. Syön myöskin aika paljon paistijauhelihaa tai kanan filesuikaleita (keskimäärin paketti 400g per päivä) Hedelmät ja vihannekset ostelen sen mukaan mitä tekee mieli, en hinnan. Kirsikkatomaattejakin aina ostelen ja ei mulla säily se rasia kun 5 minuuttia. :D Vuokaruokia en voi tehdä koska mä söisin ne kaikki kerralla eli kalliimmaks vaan tulis. Ruisleipää en osaa itse tehä. Kyllä se vaan menee helposti tuo 300 ja tuo ei kauheesti mitään oheistarvikkeita kotiin sisällä.

Piti oikein katsoa verkkopankista ruokaostosten hintoja, kun en ole valmistumisen jälkeen montaa ajatusta uhrannut ruuan hinnalle.

Tililtä oli mennyt kuukauden aikana 465 euroa K-kauppaan ja Alepaan (sisältää muutamalla kympillä tiskiaineita ym.). Lisäksi lounasseteleitä 21 x 9,40 eli yhteensä 662,40 €. Rouvakin käy välillä kaupassa, joten sanoisin että 800 € meni kuukaudessa yhteensä kahdelle aikuiselle ja kahdelle päiväkoti-ikäiselle. Lisäksi lapset syövät päiväkodissa.

En osta ikinä mitään einesruokia, vaan teemme kaiken itse. Kokolihaa ja kalaa kuluu paljon. Ulkona tulee syötyä aika usein, tosin viime aikoina tässä on tullut säästöä ankaran laihduttamisen (1500-1600 kcal/päivä) takia. Niin, ja 1-3 kertaa viikossa syön bisneslounaita tai -päivällisiä niin että joku muu maksaa.

Tonni kuussa taitaa olla aika realistinen kokonaisarvio normaalina kuukautena. Pitäisi joskus oikein seurata.

Jos tarkoitetaan eläinrasvoilla vaikka kalasta saatavaa rasvaa, niin ei ole mitään vikaa (taitaakin olla ainoa). Jos sen sijaan tarkoitetaan eläinrasvoilla tyydyttyneitä kovia rasvoja, niin eipä terveellistä ruokavaliota ylläpitävän kannata niitä vedellä.
Miksi ei? Siellä ne on ruokaympyrässä omalla paikallaan nekin ja väitän että jos niitä käyttää virallisen annostuksen mukaan, ei mitään ongelmaa missään koskaan ilmene ellei satu olemaan joku erikoistila (vrt pähkinäallergia ja pähkinän syönti). Sitäpaitsi eikös rasvaisessa lihassakin kovat vs pehmeät ole aika fifti siksti?

Itse ennemmin välttelisin teollisesti valmistettuja pehmeitä transrasva - litkuja ja leivän levitteitä kuin karsisin lihasta kaikki rasvat... Mutta tämä tästä.

mulla menee ma-to:

10 € lounas huoltoasemalla
2 x 3 €/ Ed Green Light
välipala joko asiakkaan luona / huoltoasemalla 3-5 €

= n. 20 €/ pvä

lasketaan vaikka että 4 vkoa = 4 x 4 = 16 x 20 € = 320 €

PLUS kauppareissut, eli ruoka kotiin:

sanoisin, että viikossa n. 60-100 €

= about 640 €(sis. vessapaperit, tampaxit jne)

PLUS käytän sitten pe-su vielä kolikoita tuohon samaan Ed Green Lightiin 1-2 ploa päivä

ulkona syön vapaa-ajalle kerran tai kaksi viikossa, nyt dieetillä en lainkaan...

päivärahaa toki saan ja hotellissa yöpyessä en laske rahaa kuluvan ruokaan koska käytännössä maksan sen aina hotelliketjun oman kanta-asiakaskortin etusetelillä.

AIKA PALJON SIIS MENEE RUOKAAN! :eek:

Hyvä huomata etten oo ainoa kuka on koukussa :lol2:

Mistä muuten bongaat noin hyviä lihatarjouksia? Itsekin voisi enemmän vielä käyttää pakastinta, eli söisi sieltä kaiken "turhan" pois niin ois tilaa ostaa kärryn täydeltä kun tulee kunnon tarjous eteen.

Käyn töissä sellaisen kauppakeskuksen vieressä, jossa on kolme kauppaa samassa rakennuksessa aivan vierekkäin, K-market, Lidl ja S-market. Kilpailu on aivan älytöntä, esim Tampereen Prismat on kalliimpia kuin tuo yksi S-market (ja muut S-marketit myös). Lisäksi sieltä saa julmetun määrän lihaa -50% alella, jos ei ole nuuka päivämäärien kanssa. Ja pakastimen omaavana ei tarvi olla. Ongelma on vaan se, että niitä ei oo aivan joka päivä, vaan pitää tietää minä päivinä kannattaa käydä (riippuu niistä päivämääristä ja pyhäpäivistä) ja sitten sinne pitää tietty päästä ennen muita :) Ja sit on vielä se ongelma, että ne pitää pystyä säilyttämään jossain siihen asti, että pääsee töistä kotiin. Onneksi työpaikalla on riittävästi jääkaappitilaa.

Joskus niillä näyttää olevan vaan liikaa tavaraa tilattuna ja ne on kauheessa alessa jo normaaleilla päiväyksillä. Ehkä ovat saaneet halvalla :)

En tykkää yhtään siitä, että joudun aina katsomaan hintaa, vaikka se tuokin sitten mahdollisuuden tehdä jotain muuta säästyneellä rahalla, jos jotain haluaa tehdä. Siinä mielessä tää ehkä jatkuu vielä tulojen nousemisen jälkeenkin, mutta niin kauan kun on tosi tiukkaa, niin näin on elettävä. Eikä se nyt enää niin rasita kuin silloin alussa. Lisäravinteet me ostetaan erittäin edulliseen hintaan (ostetaan 16kg kerralla), ja sillä tuetaan proteiininsaantia, joka lihasta otettuna olisi paljon kalliimpaa. Ja eri tuotteet haetaan eri kaupoista, esim tuon saman kauppakeskittymän toisessa kaupassa on maitorahkat taas tarjouksessa joulukuun 2009 loppuun asti 4prk/2e, naapurikaupoissa 0,15e kalliimpaa. Ja esim paprikaa ei koskaan osteta suomikaupoista, kun Lidl on ainoa paikka missä sitä saa järkevään hintaan (ei vissiin nyt kylläkään, ei taida olla paprikan satokausi).

Jos olis varaa ajella autolla, niin tää olis huomattavan paljon helpompaa. Nyt kuljetan bussissa kaikki ja se välillä vituttaa ihan huolella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom