Pakkoruotsi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Japi
  • Aloitettu Aloitettu
tätä ei voi ymmärtää. Mikä tekee saksasta ja espanjasta yleissivistystä kohottavan kielen, kun Suomen toisen virallisen kielen osaaminen on sun mielestä yhtä tyhjän kanssa.
No mähän kommentoin vain aikaisempaa viestiä, jonka mukaan ruotsin osaaminen kiistatta kuuluisi perussivistykseen. Mun mielestä näin ei ole. Sivistykseen kuuluu ne tiedot ja taidot, joita jokainen kansalainen tarvitsee voidakseen täysimittaisesti toimia yhteiskunnassa. Ruotsin osaaminen ei ole tällainen taito. Toki englannin tai saksan osaaminen ei ole myöskään aivan välttämätöntä, vaikka englantia täysin osaamattomille usein tuleekin ongelmia. Mutta molemmat ovat monin verroin hyödyllisempiä Suomessa ja muualla Euroopassa (sekä englanti kaikkialla maailmassa) kuin ruotsi. Miksi siis ruotsin osaaminen olisi sivistävämpää kuin globaalisti paljon käytetymmät kielet?

Ja assis ym. pakkoruotsin kannattajat: virkamiesruotsille ei ole mitään perusteita. Ruotsinkielisten oikeus saada palvelua äidinkielellään valtion virastoissa voidaa turvata tehokkaammin ja helpommin tulkkien käytöllä ja ruotsin-/kaksikielisten virkamiesten avulla. Koko väestön pakottaminen ruotsin opiskeluun ei ole tehokasta eikä tarpeellista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen ns. rantahurri ja en osaa suomea täydellisesti. Ei lähelläkään...
Me tavalliset Suomenruotsalaiset eivät jaksaa miettiä jos teillä on pakkoruotsia tai ei. Meille olisi ihan sama vaikka opettaisi Venäjää tai Kiina kuolussa. Eli olen sama mieltä teidän kansa siitä että pakkoruotsi pois jos te haluatte päästä sen eroon.
MUTTA ja tämä on todella tärkeä. Me haluamme kunniotusta ja haluamme että näette meitä suomalaisina. Maksamme vero Suomen valtiolle ja käymme Suomen armeijassa ja pidämme itsemme suomalaisina. Miksi tämä ei voi kunnioita? Miksi luulette että olemme ruotsalaisia?
Meidän esiisimme ovat asunneet Suomessa 1000 vuotta. Suomi on minun isänmaani. PISTE.

Me tavalliset Suomenruotsalaiset eivät jaksaa miettiä jos teillä on pakkoruotsia tai ei. Meille olisi ihan sama vaikka opettaisi Venäjää tai Kiina kuolussa. Eli olen sama mieltä teidän kansa siitä että pakkoruotsi pois jos te haluatte päästä sen eroon.
MUTTA ja tämä on todella tärkeä. Me haluamme kunniotusta ja haluamme että näette meitä suomalaisina. Maksamme vero Suomen valtiolle ja käymme Suomen armeijassa ja pidämme itsemme suomalaisina. Miksi tämä ei voi kunnioita? Miksi luulette että olemme ruotsalaisia?
Meidän esiisimme ovat asunneet Suomessa 1000 vuotta. Suomi on minun isänmaani. PISTE.
En tiedä näkyykö jonkinlaista rasismia sitten paremmin suomenruotsalaisen silmin, mutta en minä ainakaan ole koskaan edes osannut ajatella suomenruotsalaisia mitenkään ulkomaalaisina. Oikeastaan arvostan keskivertosuomenruotsalaista ehkä jopa hieman enemmän kuin keskivertosuomalaista, koska viime talven työpaikassa kävi aika paljon heitä ja olivat varakkaita ja hyvinvoivia (siis se sakki, joka siellä kävi). Suomenruotsalaisethan ovat siitä erikoinen vähemmistö, että heillä on tilastollisesti paremmat olot kuin valtaväestöllä.

Minä en näe oikein mitää järkeä pakkoruotsissa. Ruotsin kieltä suomalainen tarvitsee niin vähän suomessa, että melkein venäjäkin olisi hyödyllisempi kieli suomalaisille.

Englannin opetusta sen sijaan kannatan erittäin paljon. Mun puolesta pakkoruotsin tilalle voisi laittaa enkkua. Se on kuitenkin erittäin hyödyllinen ja monessa maassa toimiva kieli.
Itseäni esimerkiksi harmittaa kun vanhemmat eivät junnuna ole laittaneet englannin kieliseen päiväkotiin. Englannin kielisen päiväkodin avulla luultavasti puhuisin englantia jo lähes äidinkielenäni.

Suomen ruotsalaisia vastaan ihmisinä minulla ei mitään ole, mutta en mä niitten kanssa kyllä osaa kommunikoidakkaan paria lausetta enempää ellei niiltä suomi tai englanti luonnistu!:D Ja mitä tuohon rasismiin tulee niin itse en ole sellaista havainnut. Kateellinen heille kyllä myönnän olevani sen stereotypian perusteella että niistä kaikki on rikkaita snobeja(tiedän tiedän ei se niin oikeesti mene).

Jos tulette tänne Pohjanmaalle missä asuu 150000 hurria niin teillä on onnea jos näette 5 snobeja. Helsingissä niitä voi löytyä. Mutta sielläkin on aika harvinaista.
Muuten kannatan että kouluissa pitäisi opetella enemän englantia ja vaikkapa ruotsin tilalle.

Hienoa olis pitää suomi kaksikielisenä niin että kielinä suomi ja englanti. Tuosta olisi paljon etua suomelle. Homma olis helppo toteuttaakkin kun meillä on jo valmiina kaksikielijärjestelmä niin eikun vaihdetaan vaan tuon ruotsin kielen tilalle englanti. Olis helppo ullkomaalaisen suomea taitamattoman ostaa kaupasta vaikka sokeria.

Niin, ehkä se suuri kysymys onkin, että miksi helvetissä sitä edes nimellistä taitoa tarvii?

Väännetään vielä rautalangasta: koska yliopistosta (tai muistakaan korkeakouluista, luulisin) ei voi valmistua ilman pakollista ns. virkamiesruotsin kurssia, ja edelleen suurin osa ihmisistä tulee yliopistoon lukioista, mielestäni on ihan järkevää opettaa ruotsia lukioissa pakkopullana.

Ehdottomasti tulisi poistaa. Ei ole mitään järkeä, että meillä on ruotsalaisten kanssa kaksi yhteistä kieltä, eli siis englanti ja ruotsi. Toinen on vain resurssien tuhlaamista. Työelämässäkin ollaan aina neuvotteluissa puhuttu ruotsalaisten kanssa englantia, koska molemmat osapuolet ymmärtää kieltä hyvin, jargoni on tuttua ja väärinkäsitysten määrä on täten olematon.

Lain puolestahan ruotsia täytyy osata ainoastaan sellaisissa julkisen hallinnon tehtävissä, jotka edellyttävät korkeakoulututkintoa. Täten esim. kansanedustajilta tai valtioneuvoston jäseniltä ei kyseistä kielitaitoa vaadita, mutta lappalaiselta kunnan kaavoittajalta kyllä. Järjetöntä...

Väännetään vielä rautalangasta: koska yliopistosta (tai muistakaan korkeakouluista, luulisin) ei voi valmistua ilman pakollista ns. virkamiesruotsin kurssia, ja edelleen suurin osa ihmisistä tulee yliopistoon lukioista, mielestäni on ihan järkevää opettaa ruotsia lukioissa pakkopullana.

Eikö helpompaa ja halvempaa olisi poistaa ns. virkamiesruotsin pakollisuus?
Nimim. Taisi olla viimeinen kurssi minkä suoritin ennen valmistumista jottei tule vahingossa turhaan tuhlattua aikaa...

Minun äidinkieleni on suomi, mutta suoritin varusmiespalveluksen Uudenmaan Prikaatissa eli palveluskielenä oli ruotsi. Sielä täälä törmäs ihmisiin (esim. Närpiöstä) jotka ei osannut sanaakaan Suomea. Jos kerran me suomenkieliset opiskelemme ruotsia, niin kai suomenruotsalaiset opiskelee suomea? Jotenkin outoa että niinkin heikolla pohjalla voi olla suomen kieli vaikka on koko ikänsä asunut Suomessa..

Ajattelet aika jännästi. Käänteisellä logiikalla: Jos virkamiesruotsi poistettaisiin, niin sittenhän ei tarvisi lukea ruotsia pakkopullana lukiossa?

No minkä vitun - anteeksi vaan - takia sitä ruotsin opiskelua ei voida sitten hoitaa loppuun siellä lukiossa? Yhtä hyvin voidaan suorittaa siellä lukiossa se virkamiesruotsi vaikka kaikille pakollisena, kun opit ovat tuoreessa muistissa! (Tai mikä vielä fiksumpaa, poistetaan koko helvetin pakkoruotsi virkamiesruotseja myöten. Jos se kieli elää, se elää. Jos ei, niin hyvä!)

En ainakaan itse mennyt yliopistoon opiskellakseni ruotsia. Vedin sitten sen pakkopaskan läpi niin rimaa hipoen kuin ikinä vaan voin. Olisin halunnut käyttää senkin ajan mieluummin pääaineeni, jonkin hyödyllisen sivuaineen tai jonkin muun kielen opiskeluun, josta olisi helvetisti enemmän hyötyä NYT valmistuttua.

Olisin halunnut suorittaa sen virkamiesruotsin heti ensimmäisenä yliopistovuonna, kun ruotsi oli jotenkin tuoreessa muistissa, mutta eihän se onnistunut, koska kursseilla ei ollut tilaa. Siinä sitten vietetään vuosia opiskelematta (tai ylipäätään puhumatta/kirjoittamatta) ruotsia, odotellaan paikkaa sinne kurssille ja lopuksi mennään aivan tyhjältä pöydältä arvuuttelemaan sinne kurssille jotain ruotsinkielistä akateemista sanastoa. Aivan vitun typerää.

Suomi on de jure kaksikielinen maa, mutta ei todellakaan de facto. Miksei katsota asiaa todellisen tilanteen mukaan ja säädetä lakeja vastaamaan tuota todellisuutta?

:hyvä: Eli ruotsia pitää opettaa lukiossa, sen takia, että virkamiesruotsin kurssin läpäisy onnistuis. Kuinka tärkeä ja yhteiskunnallisesti ylevä syy :rolleyes:

edit. Kuusi miljoona muutakin oli jo ehtinyt puuttua samaan..

Jos kerran me suomenkieliset opiskelemme ruotsia, niin kai suomenruotsalaiset opiskelee suomea? Jotenkin outoa että niinkin heikolla pohjalla voi olla suomen kieli vaikka on koko ikänsä asunut Suomessa..

No totta helvetissä me suomenruotsalaiset opiskellaan suomea. 9 vuotta tuli vissiin suomea koulussa luettua eli kolmannella ala-asteella jo aloteltiin. Eikä se nyt niin outoa ole että suomenkielen taito on vituillaan jos on asunut täysin ruotsinkielisellä paikkakunnalla, molemmat vanhemmat ruotsinkielisiä, kaikki kaverit ruotsinkielisiä jne. On mullakin sukulaisia joilla on juuri samanlaiset taustat ja vielä jos hyvä kielipää ei ole sattunut napsahtamaan kohdalle niin kyllä sen kuulee ihan selkeästi että suomi ei ole ykköskielenä.

No totta helvetissä me suomenruotsalaiset opiskellaan suomea. 9 vuotta tuli vissiin suomea koulussa luettua eli kolmannella ala-asteella jo aloteltiin. Eikä se nyt niin outoa ole että suomenkielen taito on vituillaan jos on asunut täysin ruotsinkielisellä paikkakunnalla, molemmat vanhemmat ruotsinkielisiä, kaikki kaverit ruotsinkielisiä jne. On mullakin sukulaisia joilla on juuri samanlaiset taustat ja vielä jos hyvä kielipää ei ole sattunut napsahtamaan kohdalle niin kyllä sen kuulee ihan selkeästi että suomi ei ole ykköskielenä.

Jos asuu Suomessa eikä osaa kuin ruotsia niin on imo vitun huonossa tilassa. Se karsii jo pelkkiä mahdollisia työpaikkoja rankalla kädellä, pitää elää koko elämä sielä ruotsinkielisellä alueella jos ei suomea osaa yhtään.

Jos asuu Suomessa eikä osaa kuin ruotsia niin on imo vitun huonossa tilassa. Se karsii jo pelkkiä mahdollisia työpaikkoja rankalla kädellä, pitää elää koko elämä sielä ruotsinkielisellä alueella jos ei suomea osaa yhtään.
Onko se sitten sinun/teidän ongelma jos joku Närpiön äitin poika asuu Närpiössä koko elämänsä ja puhuu ruotsia ja ruokii hevoset ja syö tomatteja?

Onko se sitten sinun/teidän ongelma jos joku Närpiön äitin poika asuu Närpiössä koko elämänsä ja puhuu ruotsia ja ruokii hevoset ja syö tomatteja?

Aivan juurikin näin. Eiköhän se Svante sieltä Mustasaaresta ole itsekin tajunnut että joko a) opettelee sen suomen kielen kunnolla ja tulee esim. pk-seudulle duuniin tai b) tyytyy siihen että ei osaa suomea alkeita enempää ja jää sinne Mustasaareen duuniin. Mullakin on samanikäisiä parikymppisiä serkkuja joiden tulevaisuus työmarkkinoilla ovat paljon heikommat täällä pk-seudulla kuin suomenkielisten koska ne ei handlaa suomen kieltä kunnolla. Paska nakki.
Suomi on kuitenkin edelleen kaksikielinen maa ja ainakin vielä täällä pärjää tietyissä paikoissa pelkällä ruotsin kielellä.

Sitä kannattaisi jaksaa miettiä enemmän. Mitä arvelet että tuolle kaipaamallesi kunnioitukselle tapahtuisi jos hallitus nyt "ryhtyisi toimiin" ja palauttaisi ruotsin pakolliseksi ylioppilaskirjoituksiin? Koska juuri tätä RKP ajaa. Onko teillä kykyä ajatella kriittisesti RKP:n politiikasta?

kyllä voimme ajatella ja ajattelemmekin.
Mutta nyt kun näemme täällä ja muissa paikoissa että kielemme ärsyttää teitä niin meillä on melkein pakko äänestää RKP vaikka heidän politiikansa on usein :urjo:
En tiedä jos ymmärät nyt mitä takoitan. Mutta se on lyhyesti näin: Kun kriitiiki esimerkiksi pakkoruotsia kohtaan ilmestyy niin suomenruotsalaiset äänestävät RKPtä vaikka ne olisi samaa mieltä kriitikoiden kanssa.

kyllä voimme ajatella ja ajattelemmekin.
Mutta nyt kun näemme täällä ja muissa paikoissa että kielemme ärsyttää teitä niin meillä on melkein pakko äänestää RKP vaikka heidän politiikansa on usein :urjo:
En tiedä jos ymmärät nyt mitä takoitan. Mutta se on lyhyesti näin: Kun kriitiiki esimerkiksi pakkoruotsia kohtaan ilmestyy niin suomenruotsalaiset äänestävät RKPtä vaikka ne olisi samaa mieltä kriitikoiden kanssa.

Ymmärrän hyvin. Onhan tuossa tietty logiikka, itseään ruokkiva kierre. Pointtini onkin että RKP:n toiminta sitä kunnioituksen puutetta, jopa vihaa, luo. Turha siinä on sitten keskustella tarvitseeko ylioppilas ruotsia, jos annetaan viesti että "kirjoitat tai itket ja kirjoitat". Seurauksena on pahimmillaan sitä vihaa. Ei nämä ole niin monimutkaisia asioita.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom