Pakkoruotsi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Japi
  • Aloitettu Aloitettu
No ainakaan mun mielestä lukion yhdellä kuviskurssilla ja kahdella musiikinkurssilla ei ollut oikein mitään annettavaa meikäläiselle. Jos on koko elämänsä ollut paska piirtämään niin on mielestäni aika turhaa enää lukiossa yrittää tehdä asialle mitään. Sama koskee musiikinkurssejakin, eli mielestäni lukion tehtävä ei enää ole väkisin yrittää opettaa musiikkia. Molemmat aineet saisi mielestäni vaihtaa vapaaehtoisiksi. Kyllähän osaa silti tänäkin päivänä musiikin-ja kuvaamataidon vapaaehtoiskurssit kiinnostavat.

Lukio on koulu, jossa yritetään luoda pohjaa perussivistykselle. Eihän suurin osa ihmisistä tarvitse 99% kaikesta siitä bilsasta, mantsasta, kuviksesta, matskusta jne. mitä lukiossa opetetaan, mutta tuo on yhdentekevää koulun pääasiallisen tarkoituksen kannalta. 3 kurssia tuollaisia taideaineita on aika vähän joskin sopiva minimi, eikä niidenkään tarkoitus mielestäni ole opettaa ketään piirtämään tai soittamaan vaan lähinnä tuon tekemisen kautta ehkä oppia aiheista itsessään yleissivistyksen kannalta jotain.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
RKP pois hallituksesta, pakkoruotsi pois kouluista ja Suomesta yksikielinen maa.

Rumempaa ja vastenmielisempää kieltä kuin ruotsi ei löydä mistään.

Pitäisikö sun mielestä RKP poistaa hallituksesta pelkästään "pakkoruotsin" takia vai jonkun muun seikan takia? Itse en kannata RKP:tä mutta on niill' monta hyvää mielipidettä esim nuuskan laillistaminen ym Mielestäni RKP keskittyy kyllä enemmän siihen että "Svenska talande bättre folk"
 
No ainakaan mun mielestä lukion yhdellä kuviskurssilla ja kahdella musiikinkurssilla ei ollut oikein mitään annettavaa meikäläiselle. Jos on koko elämänsä ollut paska piirtämään niin on mielestäni aika turhaa enää lukiossa yrittää tehdä asialle mitään. Sama koskee musiikinkurssejakin, eli mielestäni lukion tehtävä ei enää ole väkisin yrittää opettaa musiikkia. Molemmat aineet saisi mielestäni vaihtaa vapaaehtoisiksi. Kyllähän osaa silti tänäkin päivänä musiikin-ja kuvaamataidon vapaaehtoiskurssit kiinnostavat.

Olen kanssasi samaa mieltä ko. aineiden pakollisuudesta lukiossa. Kyseessä ei ole kuitenkaan läheskään yhtä suuri epäkohta kuin korkeakoulujen virkamiesruotsi. Kuvitteellinen esimerkki:

Pekka ja Camilla ovat lukiokavereita. Pekkaa kiinnostaa luonnontieteet ja ruotsin tunneilla istuminen on yhtä tuskaa. Camillaa kiinnostaa ruotsin kääntäminen ja tulkkaus. Matematiikka ei voisi vähempää kiinnostaa. Pekka opiskelee yliopistossa peruskoulun matematiikan, fysiikan ja kemian -opettajaksi. Camilla opiskelee ruotsin kielen tulkiksi sivuaineena saksa. Pekalla on jo työpaikka tiedossa Joensuun yhteiskoulussa, mutta papereita ei meinaa saada ulos suorittamattoman virkamiesruotsin takia. Camillan opinnot eivät jumita virkamiesmatematiikkaan, jolloin hän valmistuu ajallaan.

Pointti: Miksi ruotsi on vielä pakollista kun uravalinta on jo tehty? Matemaattisten aineiden opettaja ei tarvitse ruotsia työssään kuten ei myöskään ohjelmoija tai biotekniikan tutkija. Silti he joutuvat suorittamaan pakollisen ruotsin myös korkeakoulussa. Mikään muu kouluaine ei ole vastaavasti korkeakoulussa pakollinen. Tästä huolimatta jotkut ihmettelevät miksi käytetään termiä pakkoruotsi.
 
Lukio on koulu, jossa yritetään luoda pohjaa perussivistykselle. Eihän suurin osa ihmisistä tarvitse 99% kaikesta siitä bilsasta, mantsasta, kuviksesta, matskusta jne. mitä lukiossa opetetaan, mutta tuo on yhdentekevää koulun pääasiallisen tarkoituksen kannalta.

Vastustatko silti pakkoruotsia lukioissakin vaikka 99% lukiossa opetettavasta ei suurin osa ihmisistä tarvitse? Perussivistykseen kun mielestäni kuulu hallita (edes alkeet) toisesta kotimaisesta kielestä. Tästä lienee kaikki yhtä mieltä. Toinen asia sitten onkin pitäisikö ruotsin asema maan virallisena kielenä lakkauttaa. En tiedä olisiko se edes mahdollista, onko ruotsin kielen asema esim. perustuslaissa turvattu?
 
Vastustatko silti pakkoruotsia lukioissakin vaikka 99% lukiossa opetettavasta ei suurin osa ihmisistä tarvitse? Perussivistykseen kun mielestäni kuulu hallita (edes alkeet) toisesta kotimaisesta kielestä. Tästä lienee kaikki yhtä mieltä. Toinen asia sitten onkin pitäisikö ruotsin asema maan virallisena kielenä lakkauttaa. En tiedä olisiko se edes mahdollista, onko ruotsin kielen asema esim. perustuslaissa turvattu?
Kyllä on "turvattu" perustuslaissa mutta kyllähän perustuslakia voidaan muuttaa. Sitä on muutettukin pariin kertaan ja tällä hetkelläkin taitaa olla uudistustyö käynnissä. Ei perustuslakia ole mihinkään kiveen hakattu.
Eri asia vain on löytyykö tuohon tarpeeksi poliittista tahtoa...

Itse veikkaan, että ei mene enää kuin pari sukupolvea, kun ruotsin kieltä osataan niin heikosti, että sen asemaa on pakko muuttaa. Tästähän tuli jokin väitöskirjakin vasta ulos, jossa todettiin että esim. virkamiesruotsi joka yliopistossa suoritetaan on lähinnä vitsi. Ei tietenkään näillä sanoilla mutta jotain tuohon suuntaan.

Ja vielä tuosta ruotsin osaamisen vähentymisestä. Itse olen ainakin omassa lähipiirissäni huomannut, että edellinen sukupolvi puhuu huomattavasti paremmin ja laajemmin ruotsia kuin tämä meidän "pullamössö" sukupolvi.
 
Perussivistykseen kun mielestäni kuulu hallita (edes alkeet) toisesta kotimaisesta kielestä. Tästä lienee kaikki yhtä mieltä.

Olen tästä eri mieltä. Kannatan ajatustasi jos kielijakauma olisi esim. 60%/40%, mutta kun se on Suomessa n. 95%/5%. Esimerkiksi Virossa on venäjänkielisiä n. 30%, venäjän alkeiden opiskelu ei ole kuitenkaan Virossa pakollista.
 
Olen tästä eri mieltä. Kannatan ajatustasi jos kielijakauma olisi esim. 60%/40%, mutta kun se on Suomessa n. 95%/5%. Esimerkiksi Virossa on venäjänkielisiä n. 30%, venäjän alkeiden opiskelu ei ole kuitenkaan Virossa pakollista.

en tiiä kannattaako viron opetusjärjestelmää lähteä vertaamaan tai muutenkaan pohtimaan yhtään miltään suunnalta, senverran eri tasoa Suomen kanssa kuitenkin. Ja tuo 5,6%, eli suomenruotsalaisten osuus on kuitenkin isompi määrä kuin miltä se kuulostaa. Mun suvulla(tai mulla) ei ole lähtökohtaisesti mitään kytköksiä suomenruotsalaisiin, ja asun pk-seudulla, mutta silti vaan systerin mies on suomenruotsalainen, faijan kasvattisuku on suomenruotsalainen ja mun ensimmäisessä työpaikassa olisin saanu parempaa duunia jos olisin osannut ruotsia.
 
Se on väärin, ja olen tyytyväinen siihen että koskaan en ole joutunut yhtäkään tuntia käymään. Asuin ulkomailla tarpeeksi kauan että vapautettiin "oikeudesta" lukea ruotsia.
 
en tiiä kannattaako viron opetusjärjestelmää lähteä vertaamaan tai muutenkaan pohtimaan yhtään miltään suunnalta, senverran eri tasoa Suomen kanssa kuitenkin. Ja tuo 5,6%, eli suomenruotsalaisten osuus on kuitenkin isompi määrä kuin miltä se kuulostaa. Mun suvulla(tai mulla) ei ole lähtökohtaisesti mitään kytköksiä suomenruotsalaisiin, ja asun pk-seudulla, mutta silti vaan systerin mies on suomenruotsalainen, faijan kasvattisuku on suomenruotsalainen ja mun ensimmäisessä työpaikassa olisin saanu parempaa duunia jos olisin osannut ruotsia.

Niin kiehtova kuin tämä sukututkimus olikin, se ei tarjoa mitään syytä pakolliselle ruotsinopetukselle. Se on totta että Viron tapa kohdella venäläisvähemmistöään on ehkä hieman kyseenalainen. He perustelevat sitä historiasyillä, kuten täällä perustellaan pakkoruotsia...
 
Sietäis lopettaa pakkoruotsi kouluista ja ennemmin opettaa enemmän englantia, yhen ainoon kerran oon tarvinnu ruotsia ja sekin oli tukholmassa ku tilasin rullakebabin, suomessa en oo kertaakaa tarvinnu, englannilla pärjänny paremmin ku hyvin jopa ruotsalaistenkaa.
 
Lukio on koulu, jossa yritetään luoda pohjaa perussivistykselle. Eihän suurin osa ihmisistä tarvitse 99% kaikesta siitä bilsasta, mantsasta, kuviksesta, matskusta jne. mitä lukiossa opetetaan, mutta tuo on yhdentekevää koulun pääasiallisen tarkoituksen kannalta. 3 kurssia tuollaisia taideaineita on aika vähän joskin sopiva minimi, eikä niidenkään tarkoitus mielestäni ole opettaa ketään piirtämään tai soittamaan vaan lähinnä tuon tekemisen kautta ehkä oppia aiheista itsessään yleissivistyksen kannalta jotain.

Omasta mielestäni tuon yleissivistävän puolen musiikin-ja kuvaamataidon opetuksessa voisi ja voidaan hoitaa jo peruskoulussa. Kuvaamataidon puolella voisi käydä läpi eri tyylisuuntaukset ja eri piirrustustekniikoita jne sen perus piirtämisen ja kuvanveistämisen ohella jo siellä seiskalla, kasilla ja ysillä. Musiikissakin opeteltiin muistaakseni musiikkihistorian eri aikakaudet yläasteella, ja kas kummaa samat jutut käytiin uudestaan läpi lukion tokalla kurssilla:rolleyes: Siinä olen kanssasi samaa mieltä että kuvis ja musiikki on tärkeitä aineita ala-ja joissain määrin myös yläasteella mm. lasten ja nuorten kreatiivisen oppimisen kannalta.
 
Siis pyytäisin järkeviä objektiivisia perusteluita miksi ruotsin kielen virallisen kielen asema tulisi säilyttää Suomessa.

Oikeus saada palvelua ja koulutus omalla äidinkielellään liittyy mun nähdäkseni yhteiskunnan haluun vaalia suurimman vähemmistömme kieltä ja kulttuuria. Tiesittekö muuten, että pohjoismaisen sopimuksen mukaan myös meillä on oikeus saada palvelua muissa Pohjoismaissa suomeksi vaikkapa verovirastossa?

Ruotsin tunnit eivät ole vain kielen opettelua, vaan luullakseni yksi tarkoitus on tutustuttaa meidät ruotsinkielisen vähemmistömme ajattelutapaan, kulttuuriin ja perinteisiin, että ymmärtäisimme heitä paremmin ja yhteiselomme sujuisi jouhevammin.
 
Ruotsin tunnit eivät ole vain kielen opettelua, vaan luullakseni yksi tarkoitus on tutustuttaa meidät ruotsinkielisen vähemmistömme ajattelutapaan, kulttuuriin ja perinteisiin, että ymmärtäisimme heitä paremmin ja yhteiselomme sujuisi jouhevammin.

Jaa, mä oon kyllä käyny ihan virkamiesruotsiin asti, muttei ole kyllä vastaan tullut luettelemiasi asioita.
 
Ruotsin tunnit eivät ole vain kielen opettelua, vaan luullakseni yksi tarkoitus on tutustuttaa meidät ruotsinkielisen vähemmistömme ajattelutapaan, kulttuuriin ja perinteisiin, että ymmärtäisimme heitä paremmin ja yhteiselomme sujuisi jouhevammin.

Pakkoruotsi on ajautunut siihen pisteeseen, etten usko sen edesauttavan millään tavalla "jouhevampaa" yhteiseloa suomenruotsalaisten kanssa.

En millään keksi järkevää syytä miksi juuri Suomessa 95%:n enemmistön on pakko opiskella 5%:n kielivähemmistön kieltä. En usko, että vastaavaa järjestelmää on käytössä missään muussa maailman maassa. Jos sellainen paljastuisi, olisivat YK:n tai NATOn rauhanturvaajat pian paikalla selvittämässä etnistä sortoa.

korttimme.jpg
 
Ruotsin tunnit eivät ole vain kielen opettelua, vaan luullakseni yksi tarkoitus on tutustuttaa meidät ruotsinkielisen vähemmistömme ajattelutapaan, kulttuuriin ja perinteisiin, että ymmärtäisimme heitä paremmin ja yhteiselomme sujuisi jouhevammin.

...Luffe kom hit?
 
Suoraan sen ruotsin voisi potkia pois ja senkin edestä englantia harjoitella, tosin vaikka suomalaisten englannin kielen taito onkin suht huippua kun vertaa muihin maihin.
Ruotsia en koskaan ole muualla kuin koulussa käyttänyt ja en koskaan tulekkaan, koska en siitä enään paskaakaan osaa. Englantia minä ruotsalaisten kanssa puhun jos jotain puhun.
Elikkä kyllä sen ruotsin voisi vapaaehtoiseksi heittää, sillä turha sitä on oppia kaksikielisten takia, koska hekin kuitenkin suomea osaavat.
Useimmat ruotsalaistakaan eivät tiedä, että me olemme kaksikielinen kansa.
 
Ruotsin tunnit eivät ole vain kielen opettelua, vaan luullakseni yksi tarkoitus on tutustuttaa meidät ruotsinkielisen vähemmistömme ajattelutapaan, kulttuuriin ja perinteisiin, että ymmärtäisimme heitä paremmin ja yhteiselomme sujuisi jouhevammin.

Heh! Et ole tosissasi.

Otitko ton lauseen jostain RKP:n visiodiipadaapa-läpyskästä.

Ruotsin opiskelussa on tosiaan vielä se huono puoli, että valtaosa ihmisistä ei opiskeluista huolimatta osaa puhua ruotsia. Sillä auttavalla turistiruotsilla ei oikeasti tee työelämässä mitään. Ja miten paljon siihenkin on kulunut aikaa ja rahaa. Se riittäisi, että organisaatioissa olisi joitain henkilöitä jotka osaisivat ruotsia. Ja nämä tyypit sitte osaisivat oikeasti sen kielen.
 
Ruotsin tunnit eivät ole vain kielen opettelua, vaan luullakseni yksi tarkoitus on tutustuttaa meidät ruotsinkielisen vähemmistömme ajattelutapaan, kulttuuriin ja perinteisiin, että ymmärtäisimme heitä paremmin ja yhteiselomme sujuisi jouhevammin.
No sittenhän olisi varmaan tarpeen saattaa myös esimerkiksi venäjän ja somalian kielet (vai mitä kieltä somalit puhuu?) pakollisiksi, kun nämä vähemmistöt ovat kohta samaa kokoluokkaa ruotsinkielisten kanssa. Varmasti helpottaisi kantaväestön yhteiseloa kyseisten vähemmistöjen kanssa. Tai sitten ei. Ja tietysti kaikkien pitäisi opiskella myös saamen kieltä.

Sitä paitsi ainakaan minun tietoni mukaan suomalaisten ja suomenruotsalaisten yhteiselossa ei mitään mainittavia ongelmia edes ole. Eli jos motiivina pakkoruotsille todella on "yhteiselon sujuminen jouhevammin", niin melkoista hätävarjelun liioittelua se on. En kyllä myöskään ymärrä, miten väestön enemmistön pakottaminen opiskelemaan kieltä, jota he eivät halua oppia eivätkä käytännössä myöskään opi, helpottaa yhtään kenenkään yhteis- tai muuta eloa.


Kaikkihan kuitenkin tietävät, että oikeasti pakkoruotsi ei perustu mihinkään hyviin perusteisiin. Ruotsinkielen opiskelu on pakollista vain siitä syystä, että RKP:llä ei ole mitään sellaista poliittista kantaa, josta he eivät olisi valmiita luopumaan päästäkseen hallitukseen ja säilyttääkseen pakkoruotsin. Muut puolueet hyväksyvät RKP:n automaattisesti hallituskumppaniksi, koska RKP:lla ei ole omaa poliittista ohjelmaa, vaan he suostuvat mihin tahansa, kunhan pakkoruotsi vain säilyy. Sitä, miksi RKP:lla on tällainen fetissi suomenkielisten pakottamisesta ruotsin opiskeluun, en ymmärrä. Enkä varsinkaan ymmärrä sitä, miksi kukaan äänestää RKP:ta, kun heillä ei tosiaan ole mitään muuta poliittista ohjelmaa kuin pakkoruotsista kiinni pitäminen. Minkä ihmeen takia ruotsinkielisiä kiinnostaa suomenkielisten kieliopinnoista määrääminen? Eiväthän he itse hyödy tästä millään tavalla.
 
Oikeus saada palvelua ja koulutus omalla äidinkielellään liittyy mun nähdäkseni yhteiskunnan haluun vaalia suurimman vähemmistömme kieltä ja kulttuuria. Tiesittekö muuten, että pohjoismaisen sopimuksen mukaan myös meillä on oikeus saada palvelua muissa Pohjoismaissa suomeksi vaikkapa verovirastossa?
Luulempa, että tuo oikeus muissa Pohjoismaissa on turvattu tulkkien välityksellä mikä niin ikään sopisi tänne Suomeen. Vaikka muualla tällainen oikeus onkin niin sitäpä ei olekaan turvattu siten, että koulutetaan koko kansa puhumaan suomea. Tuo tulkkien välityksellä tapahtuva asiointi takaisi näille vähemmistölle oikeuden vaalia omaa kieltään ja kulttuuriaan.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom