Pakkoruotsi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Japi
  • Aloitettu Aloitettu
Ellet hae ruotsinkieliseen yliopistoon, etkä kieltenlaitokselle, niin ruotsinkielestä ei ole mitään apua. Jos suuntautuu esim. tekniikan alalle, niin tarvittavat kielet olisivat pääasiassa englanti (tietenkin), kiina ja Japani. Myyntityössä ruotsalaisille voi jonkin verran tarvita sitä kieltä, mutta muuten kaikki yhteistyö länsinaapurin kanssa hoituu poikkeuksetta englanniksi, vaikka olisi Suomessa ruotsalaisessa firmassa töissä.

En siis ymmärrät miten perustelet tuon kielen hyödyllisyyttä korkeakouluopintoihin liittyen. Pakollisen virkamiesruotsin läpäisee kuka tahansa, ja sekin pitäisi kyllä poistaa ohjelmasta.
Jospa vielä kerran lukaisisit mun tekstin läpi, niin ehkä sen vastauksen pystyy sieltä kaivamaan esille. Väitätkö ettei muka yliopistoon haettaessa saa monen tiedekunnan pääsykokeisiin hyvät lähtöpisteet, jos ruotsi on hallussa? Kyllä ne ylppärit edelleen on jossain määrin varsin merkittävässä asemassa. Ja katsos kun nyt ei puhutakaan siitä, antaako joku pomo tai firma painoarvoa ruotsin kielen taitamiselle, vaan nimenomaan muodollisuuksista, jotka kuitenkin olisi suotavaa osata parhaansa mukaan. Tiedän hyvin sen, ettei useimmat ruotsalaiset edes odota suomalaisten puhuvan ruotsia, varsinkin kun pyrkivät tuomaan esille oman englannin kielen taitonsa.

Että hyvin jälleen eräät menevät ohi aiheen, kun pitää vaan kaikissa tilanteissa dissata ruotsia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos tykkää mennä sieltä, missä aita on jo kaatunut, niin siitä vaan. Älkää kuitenkaan viitsikö olla niin lapsellisia, että kannustatte opiskelijoita olemaan sivistämättä itseään. Aina vaan tuodaan omat hyötynäkökohdat esille, mutta totuus on se, että kieli kuin kieli, sitä on hyvä osata. Nyt kun on kyse entisen (ja osittain nykyisen) herrakansamme kielestä, eräillä henkilöillä tulee tarve ruveta talikot käsissä sytyttelemään noitarovioita.

Marsalkan tuntien en lähde provoamiseen mukaan. Sorry min goding.

Jos tykkää mennä sieltä, missä aita on jo kaatunut, niin siitä vaan. Älkää kuitenkaan viitsikö olla niin lapsellisia, että kannustatte opiskelijoita olemaan sivistämättä itseään. Aina vaan tuodaan omat hyötynäkökohdat esille, mutta totuus on se, että kieli kuin kieli, sitä on hyvä osata. Nyt kun on kyse entisen (ja osittain nykyisen) herrakansamme kielestä, eräillä henkilöillä tulee tarve ruveta talikot käsissä sytyttelemään noitarovioita.

Marsalkan tuntien en lähde provoamiseen mukaan. Sorry min goding.

No ei mutta. Opetteleppa sitten vaikka mongolia kato! Kieli kuin kieli siitä on hyötyä sulle!

Ihan tosissaan voisin kysyä, millä keinoin sä pystyt pitämään pystyssä tuon illuusion itsellesi. Hakkaatko joka päivä päätäsi seinään ja hoet "kieli kuin kieli"? Vai mikä on keinosi?

Jos nyt oikein käsitin niin eikös standerin pointti ollu vaan se että niin kauan kuin ruotsille annetaan arvoa niin niin kauan sitä kannattaa opetella? (riippumatta siitä mikä ruotsin_oikea_arvo on suomalaiselle, huomatkaa nyt ero oikean tarpeen ja keinotekoisen tarpeen välillä)

Mikäs tässä nyt on väärin? Itse olen ihan samaa mieltä. Ne jotka haluaa vaikeuttaa omaa elämäänsä protestoidakseen voi sen tehdä mutta on silti vähän vastuutonta suositella samaa muille ja valehdella etteikö siitä mitään hyötyä olisi.

Itse jätin ruotsit opiskelematta ihan täysin ja kyllä se on jälkeenpäin vähän harmittanut.

Munqin kohdalla hyvä esimerkki siitä, kuka ymmärtää omaa äidinkieltään. Jawheadille ja muille hanttapuleille tiedoksi, että suomalainen jäärä voittaa väärissä asioissa. Ei ehkä kosketa teidän elämäänne ruotsin opiskelu, mutta aika marginaaliryhmässä ovat hyvänä esimerkkinä ne Suomessa vallan kahvassa tai ylipäänsä äärimmäisen suotuisassa asemassa olevat henkilöt, jotka eivät osaa sanaakaan ruotsia.

Nyt ei puhuta siitä, olisiko jokin muu kieli kenties parempi vaihtoehto, vaan tämän hetkisestä ja lähitulevaisuuden näkymistä. Kannatan itse ruotsin kielen korvaamista jollain muulla valtakielellä, vaikka toteuttaminen veisikin aikansa ja hintansa.

Munqin kohdalla hyvä esimerkki siitä, kuka ymmärtää omaa äidinkieltään. Jawheadille ja muille hanttapuleille tiedoksi, että suomalainen jäärä voittaa väärissä asioissa. Ei ehkä kosketa teidän elämäänne ruotsin opiskelu, mutta aika marginaaliryhmässä ovat hyvänä esimerkkinä ne Suomessa vallan kahvassa tai ylipäänsä äärimmäisen suotuisassa asemassa olevat henkilöt, jotka eivät osaa sanaakaan ruotsia.

Nyt ei puhuta siitä, olisiko jokin muu kieli kenties parempi vaihtoehto, vaan tämän hetkisestä ja lähitulevaisuuden näkymistä. Kannatan itse ruotsin kielen korvaamista jollain muulla valtakielellä, vaikka toteuttaminen veisikin aikansa ja hintansa.

Mutta Stander hyvä! Meillähän opiskellaan jo englantia! Eikö? Se on yksi kieli enemmän kuin monessa muussa maassa. Ruotsin PAKKO-opettaminen vie runsaasti resusseja eikä siitä ole mitään hyötyä ihan "aikuisten" oikeasti kenellekään kuka sitä opiskelee. Jotkut voivat kuvitella, että siitä olisi, mutta tämä tosiaan on kuvitelma. Ruotsin kielen opetusta perustellaan usein sillä väitteellä, että mm. virkamiesten pitää osata sitä ja palvelualoilla sitä pitäisi opiskella, mutta tämä on ihan samanlaatuinen kehäpäätelmä kuin vaikka joku sanoisi, että siitä on Suomen taloudelle hyötyä kun laitetaan ensin 1000 miestä kaivamaan ojaa ja sitten toiset 1000 miestä täyttämään se oja.

Voithan aina parahin jawhead varoittaa lapsiasi ruotsin kielen vaaroista. Mutta älä säikyttele naapurin lapsia. Niiden vanhemmat kun saattaa arvostaa tätä hirviää kieltä, joka näemmä niin monen kansalaisen munia puristaa.

Kuvitelmaa on ennen kaikkea uskoa, ettei hankituista ominaisuuksista, taidoista ja tiedosta ole yhtään mitään hyötyä. Muttei se mitään. Sehän parantaa varsin useassakin tapauksessa minun osakkeitani, kun muut sortuvat tähän ajattelutapaan. ;)

mitä käytännön hyötyä ruotsin kielestä on sitten muille kuin ruotsinkielisille itselleen? Mitä nyt olen suuren ja mahtavan, ruotsinkielisen Volvon kanssa asioinut niin taisipa se sieltäkin päästä vastaus tulla englanniksi.
Ruotsissa ei muu häiritse kuin sen pakollisuus ja niin kauan kuin se on pakollista, voin aivan hyvin sanoa vihaavani joka ikistä suomenruotsalaista ikään ja kokoon katsomatta ja syvästi toivon että tämä kansanryhmä murhattaisiin Ruandan tyyliin.

Jospa vielä kerran lukaisisit mun tekstin läpi, niin ehkä sen vastauksen pystyy sieltä kaivamaan esille. Väitätkö ettei muka yliopistoon haettaessa saa monen tiedekunnan pääsykokeisiin hyvät lähtöpisteet, jos ruotsi on hallussa? Kyllä ne ylppärit edelleen on jossain määrin varsin merkittävässä asemassa. Ja katsos kun nyt ei puhutakaan siitä, antaako joku pomo tai firma painoarvoa ruotsin kielen taitamiselle, vaan nimenomaan muodollisuuksista, jotka kuitenkin olisi suotavaa osata parhaansa mukaan. Tiedän hyvin sen, ettei useimmat ruotsalaiset edes odota suomalaisten puhuvan ruotsia, varsinkin kun pyrkivät tuomaan esille oman englannin kielen taitonsa.

Että hyvin jälleen eräät menevät ohi aiheen, kun pitää vaan kaikissa tilanteissa dissata ruotsia.
Väitän, että valtaosissa yliopistojen laitoksista, ruotsin kielen yo-kirjoitusten tuloksilla on vain marginaalista apua, ellei todellakin ole sinne kielipuolelle hakemassa. Ja jos kerran valitat aiheessa pysymisestä, niin kerropa missä minä ruotsia dissaan? Vain sen pakko-opiskelua kritisoin, joten pyytäisin sinuakin pysymään aiheessa paremmin, jos alat siitä valittamaan. Olen pyrkinyt muutamaan yliopistoon ja korkeakouluun eri linjoille, enkä ole vielä nähnyt missään ruotsinkielestä saatavan etua valinnoissa, ja siitähän postissasi oli alunperin kyse.

Jos tykkää mennä sieltä, missä aita on jo kaatunut, niin siitä vaan. Älkää kuitenkaan viitsikö olla niin lapsellisia, että kannustatte opiskelijoita olemaan sivistämättä itseään. Aina vaan tuodaan omat hyötynäkökohdat esille,

Tyypillisiä pakkoruotsittajan kommentteja. Itseään voi sivistää muutenkin kuin pakkoruotsilla. Sivistys ei ole siitä kiinni.
mutta totuus on se, että kieli kuin kieli, sitä on hyvä osata

Olisi hirmu kiva, että saisi ihan itse valita opettelemansa kielet...

Melkein tekisi mieli kysyä, onko herra Stander suomenruotsalainen...

Väitän, että valtaosissa yliopistojen laitoksista, ruotsin kielen yo-kirjoitusten tuloksilla on vain marginaalista apua, ellei todellakin ole sinne kielipuolelle hakemassa. Ja jos kerran valitat aiheessa pysymisestä, niin kerropa missä minä ruotsia dissaan? Vain sen pakko-opiskelua kritisoin, joten pyytäisin sinuakin pysymään aiheessa paremmin, jos alat siitä valittamaan. Olen pyrkinyt muutamaan yliopistoon ja korkeakouluun eri linjoille, enkä ole vielä nähnyt missään ruotsinkielestä saatavan etua valinnoissa, ja siitähän postissasi oli alunperin kyse.
Voin anteeksi, en tiennyt sinun herkistyvän noin paljon kommentoidessani aiheessa pysymisestä. Otetaan heti ensimmäiseksi esimerkiksi vaikkapa eräät valtsikan linjat, joissa on ainakin Helsingin suunnalla yhtenä hyvänä lähtöpisteiden lähteenä ruotsin kieli matematiikan ja vieraan kielen ohella.
Ja ei ehkä sun kohdalla ruotsi muodostunut lähtöpisteiden tueksi, mutta monella muulla kyllä, itseni mukaan lukien. Siksi neuvon ja kehoitan muita olemaan tekemättä virheitä ja miettimään harkitusti ennen päätöksentekoa.
Tyypillisiä pakkoruotsittajan kommentteja. Itseään voi sivistää muutenkin kuin pakkoruotsilla. Sivistys ei ole siitä kiinni.

Olisi hirmu kiva, että saisi ihan itse valita opettelemansa kielet...

Melkein tekisi mieli kysyä, onko herra Stander suomenruotsalainen...
Ensimmäiseen kohtaan kysyisin, oletko nyt aivan varma leimatessasi meikäläisen? Ettei vaan olisi taustalla vanhaa kaunaa mahdollisesti siitä, kun en ottanut kovin vakavissani liekkikuviointipöksyvertaustasi eräässä toisessa threadissä? Älä nyt hyvä mies, enhän sentään ole suoranaisesti puolustelemassa pakkoruotsia, kuten varmasti on luettavissa melko selkeästi aiemmissa teksteissä.

Toiseen kohtaan pitänee yhtyä. Mainitsin vastaavasta edellisissä napsutteluissani.

Viimeiseen kohtaan: EN (näkivätkö kaikki varmasti?)

Otetaan heti ensimmäiseksi esimerkiksi vaikkapa eräät valtsikan linjat, joissa on ainakin Helsingin suunnalla yhtenä hyvänä lähtöpisteiden lähteenä ruotsin kieli matematiikan ja vieraan kielen ohella.
Tässä lainaus ko. tiedekunnan sivuilta.

"Kansantaloustiede ja tilastotiede
Ylioppilastutkintoaineet:
äidinkieli ja matematiikka sekä kaksi parasta seuraavista: reaali, toinen kotimainen kieli tai vieras kieli"

Tottahan se on, että ruotsista saa pisteitä, jos reaali tai vieraskieli on sitä huonompia. Tosin sen mitä olen katsellut Suomen yliopistojen hakupisteytystä, niin aika marginaalista on ruotsista saatava hyöty verratuna äidinkieleen, matematiikkaan jne... Voisi sen sijaan lukea jotain Euroopan valtakielie kuten espanjaa tai ranskaa, joista olisi laajemmin hyötyä elämässä pienen marginaalikielen sijaan. Mutta edelleenkään en ole huomannut yhtään perustelua sille, miksi on järkevää laittaa 5 miljoonaa ihmistä lukemaan jotain todella pientä marginaalikieltä pakollisena. Kaikki kun eivät ole hakemassa niihin harvoihin opiskelupaikkoihin, joissa siitä on mitään apua.

Ehkäpä mun ei tarvitse erikseen perustella, sillä ollaan kuitenkin jossain määrin samoilla linjoilla, mikä selviää siitä mikäli luit yhtään sitä kohtaa, jossa mainittiin ruotsin kielen korvaamisesta.

Korostan siitäkin huolimatta sitä seikkaa, ettei nassikoiden kannata vielä hylätä kieltä kokonaan panostamatta siihen ollenkaan, sillä myöhemmin saattaa se pahainen ruotsin kieli olla erään sortin oljenkortena myöhempää opiskelua varten. Mulla on itselläni kielipää, ruotsia en rakasta, mutta matemaattis-luonnontieteelliset aineet ei kiinnosta senkään vertaa, joten toista vaihtoehtoa ei välttämättä ole tiettyihin paikkoihin hakiessa.

Vielä parempi vaihtoehto olisi tietenkin, että jokaisella olisi vapaus valita jokin korvaava kieli ja pakkokielistä luovuttaisiin (englantia lukuun ottamatta). Ei vaan kannata vielä hihkaista, varsinkaan jos istuu perskoulussa. Se on kaiken aikaa ollut mun perimmäinen pointti.

Tässä lainaus ko. tiedekunnan sivuilta.

"Kansantaloustiede ja tilastotiede
Ylioppilastutkintoaineet:
äidinkieli ja matematiikka sekä kaksi parasta seuraavista: reaali, toinen kotimainen kieli tai vieras kieli"

No hupsista! Jättämällä ruotsin pois, voi toden teolla keskittyä noihin kahteen muuhun.

893.jpg

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom