Pakkoruotsi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Japi
  • Aloitettu Aloitettu
Onko se sitten sinun/teidän ongelma jos joku Närpiön äitin poika asuu Närpiössä koko elämänsä ja puhuu ruotsia ja ruokii hevoset ja syö tomatteja?

Ei ole. Kuten jo aiemminkin sanoin, että ihmettelenpä suuresti. On muuten hirveän kuuloista se Närpiön-ruotsi :D Etelä-suomalaiset suomenruotsalaiset ei ymmärtänyt yhtään mitään kun pampas poika puhui lievällä murteella. :)

Mutta itse aiheesta, pakkoruotsi on samaa sarjaa kuin ev.lut. kirkko. Olisi saanut jäädä sinne viime/toissa vuosisadalle. Itse olen opiskellut nyt yo:ksi asti ja kohta jatkuu ruotsin opiskelu yo:ssa. Ja intissä palveluskieli ruotsi.

Ja vaikka sitä ruotsia melko hyvin osaisikin, niin nuo Ruotsin pojat puhuu niin murtaen, että ei siitä mitään selvää saa eli englanti sen homman hoitaa kotiin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko se sitten sinun/teidän ongelma jos joku Närpiön äitin poika asuu Närpiössä koko elämänsä ja puhuu ruotsia ja ruokii hevoset ja syö tomatteja?

Muuten ei haittaisi yhtään, mutta jos tämän pojan (ja vastaavien) takia viiden miljoonan ihmisen on opeteltava suomenruotsia, jotta poika voi vaatia palvelua suomenruotsiksi kaikkialla Suomessa, niin kyseessä on myös minun ongelma.

Näyttäkää minua se hurri joka vaati palvelua ruotsin kielellä esimerkkiksi Imatrassa tai Kuopiossa! En voi käsittää mistä saatte näitä juttuja.

EU, globaalisuus, eurooppalaisuus jne... kieliä tarvitsee yhä enemmän. Tälläkin palstalla saa välillä hämmästellä, kun nuoret sanovat etteivät ymmärrä jotain englanninkielistä pätkää tai tekstiä. Pakkoruotsi on hyvä juttu, sel lisäksi on oltava ainakin pakkoenglanti ja yksi valinnainen lisäpakkokieli, joksi voisi sitten itä-Suomessa asuvat ottaa vaikka venäjän, muut saksan, ranskan tai espanjan esim. Kunpa olisi silloin kun itse olin kouluikäinen pakotettu ottamaan kakarasta lähtien lisää kieliä. Suomalaisetkin olisi maailmalla vielä kovempaa valuuttaa.

Ja miksi se on niin tärkeä että pakkoruotsi jätetään pois?
Miksi ei esimerkkiksi musiikia tai uskontoopetus?
Koulu ei ole hauska.
Kuten aiemmin totesin se on ihan sama minulle jos on pakkoruotsia tai ei. Mutta en voi ymmärtää miksi se on monelle suomenkieliselle niin tärkeä?
Ja en voi vielä käsittää mistä te saatte kaikki ennakkoluulot?
Mutta mutta, kuten sanoin Suomi on hyvä maa ja täällä on hyvä asua ja olen ylpeä että saan kutsua itseni suomalaiseksi.

Totalitarismi on kaunis asia. Johan nämä samat jutut on moneen kertaan jankattu täälläkin. Mun puolesta saisi olla vaikka 6 pakollista kieltä, mutta opiskelija saa itse VAPAAEHTOISESTI valita mitä nämä kielet ovat.

Näyttäkää minua se hurri joka vaati palvelua ruotsin kielellä esimerkkiksi Imatrassa tai Kuopiossa! En voi käsittää mistä saatte näitä juttuja.

Onhan näitä vielä olemassa. Useimmiten sieltä vanhemmasta ikäpolvesta näitä löytyy, joilla on se suomenruotsalainen kusi vielä hatussa.

Ja miksi se on niin tärkeä että pakkoruotsi jätetään pois?
Miksi ei esimerkkiksi musiikia tai uskontoopetus?
Koulu ei ole hauska.
Kuten aiemmin totesin se on ihan sama minulle jos on pakkoruotsia tai ei. Mutta en voi ymmärtää miksi se on monelle suomenkieliselle niin tärkeä?
Ja en voi vielä käsittää mistä te saatte kaikki ennakkoluulot?
Mutta mutta, kuten sanoin Suomi on hyvä maa ja täällä on hyvä asua ja olen ylpeä että saan kutsua itseni suomalaiseksi.
Miksi se on niin tärkeää ettei sitä jätettäisi pois? Paljon puhetta ja monta sivua tekstiä mutta ei yhtään vakavasti otettavaa puolustusta. Esimerkiksi uskonto ja musiikki ovat yleissivistäviä ja yleismaailmallisia aiheita, on kyllä totta että uskonnon opetuksessa pitäisi siirtyä enemmän uskontojen opettamiseen, eli enemmän kuin yhteiskuntaoppia uskontojen näkökulmasta. Musiikissa opetetaan(tai pitäisi opettaa) eri suuntauksia ja perusteita musiikista. Mutta ruotsinkielen perustelu sillä että yliopistossa päästävä yhdestä kurssista läpi, tai että ruotsin osaamisella suomalainen olisi kovassa huudossa maailmalla on vaan niin heikko esitys ettei mitään rajaa. Ruotsalaisten kanssa kyllä pääsääntöisesti pärjää englannilla, voi kun sen ruotsin opiskeluajan olisi käyttänyt englannin opiskeluun.

Miksi se on niin tärkeää ettei sitä jätettäisi pois? Paljon puhetta ja monta sivua tekstiä mutta ei yhtään vakavasti otettavaa puolustusta. Esimerkiksi uskonto ja musiikki ovat yleissivistäviä ja yleismaailmallisia aiheita, on kyllä totta että uskonnon opetuksessa pitäisi siirtyä enemmän uskontojen opettamiseen, eli enemmän kuin yhteiskuntaoppia uskontojen näkökulmasta. Musiikissa opetetaan(tai pitäisi opettaa) eri suuntauksia ja perusteita musiikista. Mutta ruotsinkielen perustelu sillä että yliopistossa päästävä yhdestä kurssista läpi, tai että ruotsin osaamisella suomalainen olisi kovassa huudossa maailmalla on vaan niin heikko esitys ettei mitään rajaa. Ruotsalaisten kanssa kyllä pääsääntöisesti pärjää englannilla, voi kun sen ruotsin opiskeluajan olisi käyttänyt englannin opiskeluun.
Kuten olen sanonnut varamsti 5 kertaa se on ihan samaa minulle jos on ruotsia tai ei kuolussa. Mutta ihemettlen tämä negatiivinen suhtautuminen ruotsin kieleen ja jopa ruotsinkieliseen ihmisiin. Ei sen kummempaa. Pääasia on että penkki kulkee!:rock:

Kuten olen sanonnut varamsti 5 kertaa se on ihan samaa minulle jos on ruotsia tai ei kuolussa. Mutta ihemettlen tämä negatiivinen suhtautuminen ruotsin kieleen ja jopa ruotsinkieliseen ihmisiin. Ei sen kummempaa. Pääasia on että penkki kulkee!:rock:

Jos ~5 prossan vähemmistö pakottaa loput opettelemaan kieltä, joka on globaalisti hyödytön, niin ehkä se negatiivinen suhtautuminen on käsittääkseni oikeutettua.

Pakkoruotsi osoittaa vain sen, että suomalaiset on keskimäärin lammaskansaa. Ei tuollaista hirvittävää epäkohtaa ole vieläkään saatu poistettua.

Minä olen aina ollut suhteellisen hyvä ruotsissa (lukion arvosanat 8 ja 9 välillä) ja pidän kielestä, siitä miltä se kuulostaa ja kuinka helppoa se on englantiin verrattuna, mutta..

Pakkoruotsi pois. Ei siihen ole kahta sanaa. Ei ole minkäänlaisia perusteita sille, että koko yläaste ja lukiossa viisi pakollista kurssia opiskellaan kieltä, jota ei suurin osa väestöstä eläissään tarvitse. Argumentit taideaineisiin poistettavina aineina ei mielestäni toimi, sillä joka ikisessä maailman kolkassa piirretään ja tehdään musiikkia. Ruotsia puhutaan vain täällä pohjolassa.

Monella tosiaan on jo ala-asteella iskostettu asenne, että "ruotsi on perseestä, en opiskele". Ei sillä asenteella sitä ikinä opita. Tuosta Freddin esittämästä näkemyksestä, että suomenruotsalaisia ja ruotsalaisia jotenkin katsottaisiin pitkin nenän vartta, olen jokseenkin eri mieltä. Tai ainakin se on muuttumassa. Täällä Itä-Suomessa ainakin ruotsalaisia pidetään tyylikkäinä ja hienoina ihmisinä.

Jos ~5 prossan vähemmistö pakottaa loput opettelemaan kieltä, joka on globaalisti hyödytön, niin ehkä se negatiivinen suhtautuminen on käsittääkseni oikeutettua.

Pakkoruotsi osoittaa vain sen, että suomalaiset on keskimäärin lammaskansaa. Ei tuollaista hirvittävää epäkohtaa ole vieläkään saatu poistettua.
Onko sitten nää 5% yli 50% äänistä eduskunnassa?

Hieman aihetta sivuten pakko sanoa tätä ketjua lukeville junnuille, että älkää peruskoululaiset ja lukiolaiset laiminlyökö ruotsin opiskelua ainakaan vielä tällä vuosisadalla. Helpottaa ihmeen paljon korkeakouluun pääsyä ja varmasti myös siellä opiskelua, mikäli hanskaa svenskan (lähtöpisteet pääsykokeissa, virkamiesruotsi, myöhempi työelämä jne.). Pakkopakkokieliä tulee olemaan nyt ja aina, ja kaikki ne kannattaa hyödyntää opiskelussa.

Pakkopakkokieliä tulee olemaan nyt ja aina, ja kaikki ne kannattaa hyödyntää opiskelussa.

Ei pidä paikkaansa. Kun RKP tulee putoamaan europarlamentista tulevissa vaaleissa, se on pakkoruotsin loppunalkua. Lopullinen naula tulee arkkuun seuraavissa eduskuntavaaleissa, kun RKP putoaa hallituksesta.

ps. Kielien opiskelu on järkevää ja jopa välttämätöntä, mutta turhien kielien opiskelu on ajan haaskausta. Eihän nytkään tarvitse kuin läpäistä kielitestit, se ei todellakaan vaadi minkäänlaista panostusta.

Ei pidä paikkaansa. Kun RKP tulee putoamaan europarlamentista tulevissa vaaleissa, se on pakkoruotsin loppunalkua. Lopullinen naula tulee arkkuun seuraavissa eduskuntavaaleissa, kun RKP putoaa hallituksesta.
Mä en näkisi ruotsin kielen aseman heikkenevän aivan yhtä jalkaa kuin sen puolestapuhujien poliittisen vallan. Ei sen puoleen, mun mielestä Wallin hyvänä esimerkkinä on kaikin puolin harvinaisen vastenmielinen henkilö, jolle löytyisi varmasti parempi korvike jopa RKP:n mittapuulla. Taitaa tosin olla unelmointia vielä toistaiseksi.
Kielien opiskelu on järkevää ja jopa välttämätöntä, mutta turhien kielien opiskelu on ajan haaskausta. Eihän nytkään tarvitse kuin läpäistä kielitestit, se ei todellakaan vaadi minkäänlaista panostusta.
Mitä mä lähinnä painotinkin oli nykypäivän arvosteluperiaate alemman tason kouluissa, kuten perskoulussa ja yliarvostetussa laitoksessamme nimeltä lukio. Niissä ruotsin kielen osaaminen on ja tulee olemaan vielä pitkään merkittävässä asemassa koskien mm. juuri korkeakouluun haettaessa. Kaikki eivät ole hakoja matikassa, joten mä suosittelen erityisesti niille ruotsiin perusteellista keskittymistä, jotta helpottaa takuulla myöhemmässä vaiheessa.

Tämä arvio pohjautuu osittain omiin kokemuksiin. Mä en erityisesti rakasta hurrien kurnuttamaa puppelismakkeliskieltä, mutta tiedostan sen arvon vielä tällä hetkellä. Saa toki olla eri mieltä ja spekuloida, ja eiköhän meille paljastu totuus sitten seuraavien vaalikausien aikana.

Ruotsinkielihän on helpoiten opeteltavia kieliä, ainakin verrattuna Suomeen. Itse olen aloittanut lukio-opinnot nyt uudestaan ja vaikka ruotsia ei ole pakko suorittaa enää YO-kokeessa niin aion korottaa vanhatkin numerot paremmiksi. Yksi kurssi jäi aikanaan uupumaan ruotsista kun se oli vielä pakollinen, nyt sitten saan senkin päättötodistuksen. Kulki penkki tai ei niin ruotsi:rock:

Niissä ruotsin kielen osaaminen on ja tulee olemaan vielä pitkään merkittävässä asemassa koskien mm. juuri korkeakouluun haettaessa.

Onneksi aikoinaan yliopistoon hakiessa ruotsin arvosana ei vaikuttanut millään tavalla. Virkamiesruotsikin meni helposti. Ei tarvinnut paljon osata saadakseen tarvittavat opintoviikot suoritettua. Ilmeisesti yliopistollakin asennoidutaan hommaan siten, että kyseessä on lähinnä muodollisuus. Ei vaadita todellista kielitaitoa.

Mitä mä lähinnä painotinkin oli nykypäivän arvosteluperiaate alemman tason kouluissa, kuten perskoulussa ja yliarvostetussa laitoksessamme nimeltä lukio. Niissä ruotsin kielen osaaminen on ja tulee olemaan vielä pitkään merkittävässä asemassa koskien mm. juuri korkeakouluun haettaessa. Kaikki eivät ole hakoja matikassa, joten mä suosittelen erityisesti niille ruotsiin perusteellista keskittymistä, jotta helpottaa takuulla myöhemmässä vaiheessa.
Ellet hae ruotsinkieliseen yliopistoon, etkä kieltenlaitokselle, niin ruotsinkielestä ei ole mitään apua. Jos suuntautuu esim. tekniikan alalle, niin tarvittavat kielet olisivat pääasiassa englanti (tietenkin), kiina ja Japani. Myyntityössä ruotsalaisille voi jonkin verran tarvita sitä kieltä, mutta muuten kaikki yhteistyö länsinaapurin kanssa hoituu poikkeuksetta englanniksi, vaikka olisi Suomessa ruotsalaisessa firmassa töissä.

En siis ymmärrät miten perustelet tuon kielen hyödyllisyyttä korkeakouluopintoihin liittyen. Pakollisen virkamiesruotsin läpäisee kuka tahansa, ja sekin pitäisi kyllä poistaa ohjelmasta.

Pakollisen virkamiesruotsin läpäisee kuka tahansa, ja sekin pitäisi kyllä poistaa ohjelmasta.

Käytännössähän se onkin enää muodollisuus. Ei kummoinen kielitaito tarvitse olla läpäistäkseen virkamiesruotsin. Pois vain tuollaiset muodollisuudet.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom