Pakkoruotsi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Japi
  • Aloitettu Aloitettu
Ruotsinkielen taito =/= kielitaito

Tosiasia on, että ruotsi on lähes hyödytön kieli. Ja suomalaisten kielitaitoa tulisi juuri ruotsin poiston avulla korottaa. Tuolloinhan jokainen voisi valita hyödyllisemmän kielen opiskeltavaksi.

Ja vielä sellainen juttu, että ruotsi on harvinaisen tyhmän kuuloinen kieli. Siis ruotsi kuulostaa oikeasti yhdellä kertaa rumalta, epämiehekkäältä ja erittäin ärsyttävältä. Tekisi mieli pestä ihmisten suita jollain kemiallisella pesuaineella aina kun tuota suulla piereskelyä kuulee. Tässä maailmassa on ruotsinkielen lisäksi kovin harvoja asioita, jotka ovat sekä niin rumia että epämiehekkäitä samalla kertaa.

/provo

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ruotsinkielisillä oli aikoinaan yli-edustus valtaeliitissä, kuten joku hienosti sanoi.

Mutta totta tuossa on joka sana.
Ruotsinsuomalaisia on ainoastaan 6 prosenttia väestöstä ja suurin osa tästä kuudesta prosentista puhuu täydellistä suomea.

Suomessa puhutaan käytännössä vain suomea, joten kyllä, pakkoruotsi pitäisi poistaa, se on reliikki.

Itse menisin vielä pitemmälle ja tekisin Suomesta yksikielisen maan.

Mites se muuten on poliitikkojen keskuudessa tän kanssa? Onko ketään vakavasti otettavia ehdokkaita jotka avoimesti ajaa joko pakkoruotsin poistamista tai jopa yksikielisyyttä?

Itse olen ollut melko hyvä aina ruotsissa ja sinänsä ei mitään omakohtaisia traumoja ole tunneilta eikä niiden ulkopuoleltakaan. Sain jopa stipendiksi HBL:n lahjatilauksen, joten pääsee kohta selailemaan sitä läpi. Erittäin kallista tuo ruotsin opettaminen kyllä on valtiolle ja about 50% kieltä peruskoulussa opiskelleista ei ikinä käytä sitä kieltä. Toisaalta on sitten nekin, jotka yllättäin joutuu sitä käyttämään, mutta enemmän siitä kielestä on hyötyä toki sitten, jos on vähän korkeammin koulutettu ja joutuu työssään olemaan yhteyksissä länsinaapuriin. Tiedän kyllä muutaman tutun, jotka harmittelee nykyään, kun ei tullut ruotsia opeteltua koulussa, ja nyt ovat Ruotsissa töissä jossain kaivoksella.
Periaatteesta mun mielestä tää ruotsin opettaminen peruskoulussa on sinänsä syvältä, että ainakin meidän luokalta lähes kaikki se porukka, joka oli lähdössä amikseen vain pelleili kaikki ruotsintunnit ja yritti ärsyttää opettajaa parhaansa mukaan, mikä sitten kyllä söi muiden kiinnostusta ja turhautti oppilaat ja opettajan. Opetuksen laadun kannalta siis olis hyvä, että opetus suunnattaisiin vain niille, joita asia kiinnostaa, mutta toisaalta se saisi varmasti aikaan sen, että moni jättäisi kielen peruskoulussa opiskelematta, jolloin lukiossakaan sitä tuskin enää aloitettaisiin. Nythän lukiossakin ruotsia on vielä kirjoitettu kohtalaisen paljon vaikkei se enää pakollinen olekaan. Mun mielestä siis oli hyvä, että ruotsia ei enää ole pakko kirjoittaa. Itse sen kuitenkin kirjoitin.

Toisaalta miksi poistaa sitä, se on kuitenkin suuri osa historiaa.

Itse ehkä olenkin vähän puolueellinen, koska olen länsirannikolla asiakaspalvelussa ja mun asiakkaista 50% on ruotsinkielisiä.

Lisäksi oli kivaa, että koulussa oli ruotsia :)

Tämä maa on nimeltään Suomi, joten ruotsi veke. Maailma globaalisoituu, eli tämmöiset "paikalliset" kielet ovat täysin turhia, paitsi tietysti maan sisäisissä asioissa.

Puhuttaessa ruotsinkielestä kulttuurillisten ja historiallisten arvon antajana, ihmiset taitavat unohtaa että ruotsi opetuskielenä on melko uusi asia. Pakkoruotsihan tuli vasta 1970-luvulla, jotta yhdistettäisiin Suomi muihin Pohjoismaihin. Ja tarkoituksena siis oli nimenomaan poliittiset perusteet, jolloin tehtiin pesäeroa Neuvostoliittoon. Asiaan auttoi myös se, että opetusministeri oli RKP:stä.

Ruotsi on opetuskielenä aivan turha. Jos joku haluaa opiskella sitä, mikäs siinä, mutta minään pakkokielenä se on hyödytön. Mieluummin pistäisin piltit opiskelemaan koulussa venäjää.

Turha kieli. Tekisivät ruotsin kielestä vaikka valinnaisen aineen, mutta tuo pakkoruotsi pois. Omat ruotsin kielen opinnot menee ihan jees, vaikka en ko. aineesta pidäkkään.

Tulee joukkolynkkaus päälleni varmaankin pikapuoliin..

Minusta on taas aivan älytöntä jokin pakkoruotsin poistaminen. Sitä tulette joka tapauksessa tarvitsemaan yritysmaailmassa lähes joka paikassa, halusitte tai ette. Muutenkin suomalaisten kielitaito on aika huono. Pitäisi päästä kaikessa vain mahdollisimman helpolla. Onko oikeasti niin vaikeaa suorittaa hyvällä arvosanalla jokin lyhyt ruotsi lukiossa? Siis sehän on ihan järjettömän helppoa.

En pidä itsekkään ruotsista, siis suomalaisten puhumana, oikea ruotsi on kaunis kieli. Suoritin pitkän ruotsin ja kirjoitinkin ihan ok. Siitä on nyt aikaa nelisen vuotta. Ei silloin ollut tälläistä ihmeen vastustusta, mikä on muuttunut näin lyhyessä ajassa? :D

Mä oon aikalailla samaa mieltä kun sä. Mutta mun mielest suomes pitäis opettaa ruotsin kieltä pelkästään niillä paikkakunnilla jossa asuu paljon ruotsinkielisiä esim pohjanmaalla ym. Mielestäni on aivan turhaa opettaa ruotsia koulussa joillekki esim. lappalaisille jotka eivät varmaan koskaan tule tarvitsemaan ruotsia. Sensijaan ruotsin kielen saisi valita koulussa jos se kiinnostaa. Töitäkin saa helpoimmin jos osaa monta kieltä ym. Ruotsin sijaan olis paljon fiksumpaa opettaa englantia jota monet suomalaiset eivät osaa kunnolla.

Poistettava ehdottomasti mahdollisimman pian. Perusteita poistolle mm.

- Muiden kielten opiskeluresurssit. Työelämässä tarvitaan vahvan englannin lisäksi,
venäjän, saksan, ranskan yms. osaamista. Ruotsin opiskelu on em. pois.

- Heikot oppimistulokset. Aktiivisesti pakkoruotsia vastustavat sabotoivat myös motivoituneiden
opiskelijoiden mahdollisuudet oppia. Tämän seurauksena harva suomalainen hallitsee ruotsin
erinomaisesti.

- Alueelliset erot. Nykyinen järjestelmä ei tee mitään eroa Närpiön ja Tuupovaaran välille.
Kuitenkin em. paikkakunnilla opiskelivien tulevaisuuden kielitaitotarpeet eroavat todennäköisesti
toisistaan.

Ehdotan nykyisen järjestelmän korvaamista mallilla, jossa vain yksi vieras kieli olisi kaikille
pakollinen, mutta sen saisi valita vapaasti. Tällöin kielellisesti lahjaton oppisi todennäköisemmin
hallitsemaan edes yhden vieraan kielen kunnolla. Lahjakkaimmat voisivat opiskella valintansa mukaan
2-4 vierasta kieltä, jolloin suomalaisten kieliosaaminen monipuolistuu ja kussakin opetusryhmässä
olisi vain motivoituneita opiskelijoita.

Esitetty malli edellyttää luonnollisesti myös. ns. virkamiesruotsin poistamista.

Kyllähän ruotsin pakollisuus aika tekemällä tehdyltä vaikuttaa. Esimerkiksi itä-Suomessa olisi huomattavasti hyödyllisempää ja tarpeellisempaa osata venäjän kieltä kuin ruotsia.

En ole varsinaisesti ruotsin kieltä vastaan ja tykkäsin todella paljon sen opiskelemisesta koulussa mutta kannatan kyllä sen vapaaehtoisuutta. Kielitaidosta ei koskaan ole haittaa mutta eri alueilla jonkun muun kielen taidosta voisi olla enemmän hyötyä kuin ruotsinkielen taidosta.

Pakkoruotsi on vähän hassu termi, virallisesti kai puhutaan toisesta kotimaisesta kielestä. Ruottinkieliset joutuu tietääkseni opiskelemaan pakkosuomea, pitäiskö sekin sitten poistaa..?

Enpä itse taitaisi ruotsia poistaa. Asumispaikka on huono perustelu jonkun kielen opiskelulle, mistäs sitä kukaan tietää missä vaikkapa 10 vuoden päästä asuu.

Pakkoruotsi on vähän hassu termi, virallisesti kai puhutaan toisesta kotimaisesta kielestä. Ruottinkieliset joutuu tietääkseni opiskelemaan pakkosuomea, pitäiskö sekin sitten poistaa..?

Enpä itse taitaisi ruotsia poistaa. Asumispaikka on huono perustelu jonkun kielen opiskelulle, mistäs sitä kukaan tietää missä vaikkapa 10 vuoden päästä asuu.

Pakkoruotsin voisi poistaa mutta ei pakkosuomea koska niin monet suomenruotsalaiset ovat aivan hukassa esim kaupassa ja muualla kaupungissa kun suomen kieli ei vaan suju. Suomessa puhutaan kuitenki eniten suomea niin jos pakkosuomi poistettaisiin ruotsinkieliset eivät pärjäisi ollenkaan ym.

Vapaaehtoisen kielivalinnan pitäisi perustua todennäköisyyteen. Tottakai on teoriassa mahdollista, että Jyväskylässä opintonsa aloittanut päätyy asiakaspalvelutehtäviin Mustasaareen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että se olisi todennäköistä.

Jotkut nuoret tietävät jo hyvin varhain mille alalle haluavat isona. Jos luonnostaan epäsosiaalinen ja asiakaspaveluun siksi sopimaton henkilö on kiinnostunut esim. tietotekniikasta ja luonnontieteistä, on erittäin epätodennäköistä että ruotsille tulisi koskaan tarvetta. Siksi tällaisen opiskelijan kannattaisi valita esim. lisää englantia tai saksa.

Vapaaehtoisen kielivalinnan pitäisi perustua todennäköisyyteen. Tottakai on teoriassa mahdollista, että Jyväskylässä opintonsa aloittanut päätyy asiakaspalvelutehtäviin Mustasaareen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että se olisi todennäköistä.

Jotkut nuoret tietävät jo hyvin varhain mille alalle haluavat isona. Jos luonnostaan epäsosiaalinen ja asiakaspaveluun siksi sopimaton henkilö on kiinnostunut esim. tietotekniikasta ja luonnontieteistä, on erittäin epätodennäköistä että ruotsille tulisi koskaan tarvetta. Siksi tällaisen opiskelijan kannattaisi valita esim. lisää englantia tai saksa.

Asiakaspalvelutyöt ei ole ainoa työ missä kieliä tarvitsee.

Ruotsiahan aletaan opiskelemaan yläasteella, kuka siinä iässä oikeasti tietää mitä kieltä tulee tarvitsemaan? Itse olen opiskellut koulussa saksaakin, mutten ole tainnut sitä koskaan missään tarvita. Tai no Studio julmahuvin Die Kuhe avautui vähän paremmin kuin saksaa osaamattomalle, mutta siihen se jääkin. Sen sijaan mun mielestä on kivaa kun ymmärtää suomenruotsalaisten teinien kailotusta bussissa :D

Pakkoruotsi pois kun ei sille ole oikeasti mitään perusteita. Luulenkin että seuraavissa eduskuntavaaleissa RKP putoaa hallituksesta ja pakkoruotsi lopetetaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom