Pakkoruotsi Pois!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Energia
  • Aloitettu Aloitettu
Tiilisukassa sanoi:
Anteeksi kuinka...? :jahas:

Mietippäs esim. Suomessa asuvaa italiaanoa ja itseäsi kauppareissulla. Italialainen menee myyjän luokse ja alkaa kyselemään tuotteesta italiaksi, myyjä tuskin puhuu italiaa(tai vaikka puhuisikin ei hänen sitä tarvitse käyttää) ja näin ollen palvelee asiakasta suomeksi tai englanniksi.
Sinä(ruotsalaisena) menet saman myyjän luo vaatimaan tietoja ruotsiksi ja myyjän täytyy antaa tiedot ruotsiksi. See where this is going...?

Muun muassa tuota sanoisin erikoisasemaksi. Esimerkkejä on vaikka kuinka paljon...
Suomi on kaksikielinen maa, ja viimeksi kuin asian tarkastin se toinen kieli ei ollut italia. Siksi ruotsia tarvitaan asiakas työssä, enemmän tällä on ruotsinkielisä kuin italialaisia

Uncle Sam sanoi:
Koska itse halusit leimata itsesi "Teiksi", niin kerrotaan nyt sitten: Teillä on lain mukaan oikeus vaatia palvelua ruotsiksi, ja näin ollen Teidän kielellinen erikoisasemanne velvoittaa kaikki (ainakin yliopisto-opiskelijat) käymään pakollisen "virkamies"ruotsin kurssin.

Kadut pitää nimetä (/on nimetty) myös ruotsiksi, kaupungit, läänit, maakunnat, kunnat... pitääkö vielä jatkaa?

Olisiko oikeasti liikaa vaadittu, että tuo 5% velvotettaisiin opiskelemaan suomea (tai sitten ei velvoitettaisi, paskan väliä mulle), mutta muilta tuo PAKKO otettaisiin pois, samoin kuin velvoitus palvella Teitä omalla kielellänne.

BTW: ei välttämättä lähtis henki hälytyskeskukseen soitettaessa, jos osaisitte sanoa kotikaupunkinne nimen SUOMEKSI.

Minulla on kyllä ollu pakkosuomi, aivan samanlailla kuin jokaisella tuntemallani ruotsinkielisellä ihmisellä.
Esim hälyytyskeskus maksaa RUOTSIA OSAAVILLE lisää palkkaa.

Tässähän sekotetaan kaksi asiaa, pakkoruotsin poistaminen ja suomen pitäminen kaksikielisenä maana.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Amis sanoi:
Suomi on kaksikielinen maa - - Siksi ruotsia tarvitaan asiakas työssä - -.

Tässä puhutaan ruotsalaisten erityisasemasta Suomessa ja sinä(ruotsalaisena) argumentoit oman kantasi puolesta sillä, että Suomi on kaksikielinen maa. :hyper:

Eikö tuo nimenomaan ole se ULTIMATE-erityisasema, omankielen(tässä tapauksessa ruotsin) virallistaminen vieraassa (ERI kieltä puhuvassa) maassa ?

edit. Yhtään provosoimatta on pakko todeta, että taidat tosiaan olla amis, niin kuin nickisi väittää.
Tämä on niitä hetkiä, kun arvostaa kovasti lukiosta saatua loogista ajattelumallia.

Amis sanoi:
Minulla on kyllä ollu pakkosuomi, aivan samanlailla kuin jokaisella tuntemallani ruotsinkielisellä ihmisellä.
Esim hälyytyskeskus maksaa RUOTSIA OSAAVILLE lisää palkkaa.

Tässähän sekotetaan kaksi asiaa, pakkoruotsin poistaminen ja suomen pitäminen kaksikielisenä maana.

Ensiksikin, itse kysyit, mitä erikoisasemia teillä on? En oikein käsitä, että miten Suomi voitaisiin pitää kaksikielisenä, jos pakkoruotsi poistettaisiin? Eihän ruotsia lukisi enää kukaan (paitsi ehkä se 5%), joten olisi aika tyhjä arpa yrittää laittaa mm. virkamiehet sitä lain nojalla osaamaan. Näin ollen, ruotsin kielen erityisasema voitaisiin hiljalleen häivyttää suomalaisesta yhteiskunnasta.

Toki sulla ja muilla ruotsia äidinkielenään puhuvana on ollut pakkosuomi, mutta niinhän se pitääkin olla, asutte sentään Suomessa, jossa valtaväestö puhuu suomea. Eipä täällä muuta kieltä mun käsityksen mukaan olisi PAKKO kenenkään osata.

Vaikea oikein ymmärtää, miksi ruotsin kieleen suhtaudutaa niin negatiivisesti suomessa mutta ei muiden kielen esim englanti opiskeluun.
Joku voi tähän tietysti sanoa, että on hyödyllisempää opiskella englantia.
Omasta mielestä on tärkeää, että pohjoismaissa asuvat ihmiset pystyvät kommunikoimaan keskenään.
Nyt on niin, että Suomi on ainoa maa pohjolassa, joka tuntuu olevan hieman eristyksissä muista ja kielellä on tähän varmaan iso osuus.

Eli täällä kun puhutaan pohjoismaista (lehdet, uutiset mm) niin aika usien niillä tarkoitetaan Ruotsia, Norjaa ja Tanskaa.
Ja tuntuu että kiinnostus suomea kohtaan on pientä ja vähenee entisestään mikä ei ole hyvä asia ainakaan suomelle.

Eli itse olen ruotsin suomalainen (olikohan oikea termi). Eli juuret isän puolelta Suomessa mutta koti on ja pysyy Ruotsissa :)

Tää on aiheeseen tosi :offtopic: mutta kuinka moni muuten teistä hyvät pakkiksen lukijat, olette käyneet ruotsissa aivan selvinpäin ja jopa ilman darraa? :lol2:

Just tajusin tätä lukiessa että olen käynyt ruotsissa ainoastaan laivalla, ja joka kerta ihan joko kännissä kuin käki tai hirveä darra päällä tuolla ruotsissa...onpas positiivinen muisto jäänyt maasta...:D

Damian sanoi:
Joku voi tähän tietysti sanoa, että on hyödyllisempää opiskella englantia.
Omasta mielestä on tärkeää, että pohjoismaissa asuvat ihmiset pystyvät kommunikoimaan keskenään.

Tietenkin on hyödyllisempää opiskella englantia. Ja pohjoismaissa kommunikoidaan, niinkuin muissakin maissa, englanniksi.
Nyt on niin, että Suomi on ainoa maa pohjolassa, joka tuntuu olevan hieman eristyksissä muista ja kielellä on tähän varmaan iso osuus.

Jos joku tuntee olevansa eristyksissä piskuisessa pohjolassa, niin aika pienet piirit on. Ei kai nyt enää 2000-luvulla voi opettaa suomalaisille ruotsia sillä perusteella, että muuten ugrijuntti tuntee itsensä vähän huonommaksi kuin naapurin Sven ja miten siellä Systembolagetissa saa nyt sitä oikeata olutta ostettua kun ei ole tuota ruotsin kielen taitoakaan jne... Suomalaisen suurin haave ei todellakaan ole olla mikään ruotsalainen. Englanti on matkustajan kieli, englanti on busineksen kieli ja englanti on (osin) tieteen kieli. Ruotsi sitä vastoin on parin hassun perunanviljelijän ja Närpion tomaattimafian salakieli, josta nyt sitten joutuu jonkun oikean maailmankielen kustannuksella kärsimään Lappeenrannassa asti.

Percele sanoi:
Tietenkin on hyödyllisempää opiskella englantia. Ja pohjoismaissa kommunikoidaan, niinkuin muissakin maissa, englanniksi.

Jos joku tuntee olevansa eristyksissä piskuisessa pohjolassa, niin aika pienet piirit on. Ei kai nyt enää 2000-luvulla voi opettaa suomalaisille ruotsia sillä perusteella, että muuten ugrijuntti tuntee itsensä vähän huonommaksi kuin naapurin Sven ja miten siellä Systembolagetissa saa nyt sitä oikeata olutta ostettua kun ei ole tuota ruotsin kielen taitoakaan jne... Suomalaisen suurin haave ei todellakaan ole olla mikään ruotsalainen. Englanti on matkustajan kieli, englanti on busineksen kieli ja englanti on (osin) tieteen kieli. Ruotsi sitä vastoin on parin hassun perunanviljelijän ja Närpion tomaattimafian salakieli, josta nyt sitten joutuu jonkun oikean maailmankielen kustannuksella kärsimään Lappeenrannassa asti.

Ei se ihan näin ole. Kyllä pohjoismaist kommunikoivat keskenään pääosin omilla kielillään eli tanskalaiset tanskaksi norjalaiset norjaksi ja ruotsalaiset ruotsiksi ja kaikki ymmärtävät toisiaan. Suomen kielellä tämä ei oikein onnistu.
Joten varmaan helpompaa että suomalaiset opettelevat ruotsia, kuin että muut opettelevat suomen kielen.

Tuolla eristäytymis asialla tarkoitin, että ainakin täältä katsottuna tuntuu, että kiinnostus Suomea kohtaa vain vähenee muissa pohjoismaissa (no ainakin täällä Ruotsissa)

Enkä oikein ymmärrä miten yhden kielen oppiminen on pois muiden kielten oppimiselta. Taitaa olla päinvastoin ainakin nimenomaan englanti ja ruotsi tukevat toisiaan

Damian sanoi:
Ei se ihan näin ole. Kyllä pohjoismaist kommunikoivat keskenään pääosin omilla kielillään eli tanskalaiset tanskaksi norjalaiset norjaksi ja ruotsalaiset ruotsiksi ja kaikki ymmärtävät toisiaan. Suomen kielellä tämä ei oikein onnistu.
Joten varmaan helpompaa että suomalaiset opettelevat ruotsia, kuin että muut opettelevat suomen kielen.
Edelleen, on se vaan helpompaa että puhutaan englantia jos ollaan eri kielistä porukkaa. Sitä nyt kaikki osaa. Tai ainakin useampi osaa englantia paremmin kuin ruotsia.

Damian sanoi:

Ymmärsinkö oikein, että koska tanskalaiset, norjalaiset ja ruotsalaiset pystyy kommunikoimaan keskenään omilla kielillään, niin suomalaisten pitäisi opetella myös ruotsia tai muiden suomea? En oikein ymmärrä tota logiikkaa. Ruotsalaisten, tanskalaisten ja norjalaisten kanssa kommunikoidaan englanniksi niin kuin minkä tahansa muidenkin maalaisten.

Tuolla eristäytymis asialla tarkoitin, että ainakin täältä katsottuna tuntuu, että kiinnostus Suomea kohtaa vain vähenee muissa pohjoismaissa (no ainakin täällä Ruotsissa)
Poistetaan pakkoruotsi niin saadaan parit lööpit sinnekin ;)

EDIT: Mulla ei sinänsä edes ole mitään antipatioita ruotsin opiskelua kohtaan. Kirjoitin siitä E:n, eikä sen opiskelu koskaan ollut mulle mitenkään erityisen vastenmielistä. Mitään en kuitenkaan katso siitä hyötyneeni, koska nykyään en todellakaan osaisi kommunikoida ruotsiksi kenenkään kanssa. Kirjotusten jälkeen olisin varmasti osannu, mutta todella nopeasti sekin taito unohtu kun ei sitä koskaan tarvinnu käyttää. Ne jotka oikeasti tuntee tarvitsevansa ruotsia tulevaisuudessa voisivat ihan yhtä hyvin lukea sitä valinnaisena kielenä.

Ruotsin sijaan englannin opetusta pitäisi lisätä senkin takia, että sitä tarvitaan tiedon etsimiseen esim. Internetistä. Kumma, kun täällä Pakkotoistollakin esim. tutkimusviitteet ovat kaikki englanniksi. Koitapa löytää jotain tutkimusdataa suomeksi tai ruotsiksi. Rajoittaa aika paljon etsimistä. No mutta kukapa sitä nyt tietoa janoaisikaan. Parempi vaan, kun joku englantia osaava ruotsinkielinen tai suomenkielinen sen minulle omalla kielelläni ytimekkäästi selvittää.:jahas:

Damian sanoi:

Vaikka Norja, Ruotsi ja Tanska kommunikoisivat keskenään heittelemällä toisiaan koiranpaskalla, tämän ei tulisi tarkoittaa että jokaisen suomalaisen skloddin Kiuruvedeltä Jämsään tulisi kärsiä pakkopaskanheitosta.

Ehkä sinulla on Ruotsissa asuvana hieman hämärtynyt tuo suomalaisten suhde kotimaahasi. Kun me tarvitsemme apua IKEAn kokoamisohjeissa, katsomme sanakirjasta.

Enkä oikein ymmärrä miten yhden kielen oppiminen on pois muiden kielten oppimiselta. Taitaa olla päinvastoin ainakin nimenomaan englanti ja ruotsi tukevat toisiaan

:) No kaipa se on rajatulla oppituntimäärällä järkevämpää opiskella sitä englantia ilman mitään helkkarin "tukikieliä"?

:yleistys:Bottom line: ruotsin kieli on suomalaiselle pääsääntöisesti tarpeeton, ellei halua tyydyttää tolkuttomia virkamiesvaatimuksia tai yrittää kommunikoida suomenruotsalaisten kanssa heidän omalla kielentapaisellaan.:yleistys:

Damian sanoi:

Niinhän se menee, täältä päin katsottuna harvaa kiinnostaa että mitä Ruotsissa tapahtuu, korkeintaan pikku uutisia kun rahakuljetuksia ryöstellään ja kun feministit riitelevät keskenään että kuka on suvaitsevin. :)

En pistä nimeäni tuohon. Olen itse joutunut pakkoruotsin uhriksi ja pistän vahingon mieluusti kiertämään. On siitä ruotsista ollut oikeasti hyötyäkin kun tuossa naapurimaassa on tullut vierailtua. Kannatan pakkoruotsia. :thumbs: Samalla perusteella voisi pistää pakkomatikankin pois kun jotkut idiootit eivät osaa laskea 1+1, pakkobiologia pois myös ja koko pakkokoulu, mitä sivistyksellä ja koulutuksella tekee kun työkkäristä voi saada rahaa ilmankin. Idioottiaddressi.

Huppe sanoi:
En pistä nimeäni tuohon. Olen itse joutunut pakkoruotsin uhriksi ja pistän vahingon mieluusti kiertämään. On siitä ruotsista ollut oikeasti hyötyäkin kun tuossa naapurimaassa on tullut vierailtua. Kannatan pakkoruotsia. :thumbs: Samalla perusteella voisi pistää pakkomatikankin pois kun jotkut idiootit eivät osaa laskea 1+1, pakkobiologia pois myös ja koko pakkokoulu, mitä sivistyksellä ja koulutuksella tekee kun työkkäristä voi saada rahaa ilmankin. Idioottiaddressi.

Tai sitten Suomi voisi sivistyä entisestään lopettamalla pakkoruotsin ja saamalla sen tilalle suurempia sivistyskieliä kuten saksa, ranska tms. Hyvä diili myös taloudellisesti.

Täällä eräitä yleisimpiä argumentteja puolesta ja vastaan.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pakkoruotsi

Kyllä minäkin aikoinani kirjoitin E:n ruotsista, siitä huolimatta vastustan sitä koska se on ollut niin hyödytön. Lukiossakin olisi ollut paljon hyödyllisempää minulle satsata muihin aineisiin kuin ruotsin kieleen ja olen tästä sittemmin saanut kärsiä yhdessä monien muiden kanssa.

Alarik sanoi:
Kyllä minäkin aikoinani kirjoitin E:n ruotsista, siitä huolimatta vastustan sitä koska se on ollut niin hyödytön. Lukiossakin olisi ollut paljon hyödyllisempää minulle satsata muihin aineisiin kuin ruotsin kieleen ja olen tästä sittemmin saanut kärsiä yhdessä monien muiden kanssa.

Taisin minäkin L:n siitä kirjoitella, ja käyn aika paljon kauppaa ruotsalaisten kanssa. Englanniksi.

Ajatusmalli, jossa pakkoruotsi täytyy lusia koska minäkin lusin, on käsittämätön. Mutta niin on koko pakkoruotsitusjärjestelmäkin.

JWO sanoi:
Tää on aiheeseen tosi :offtopic: mutta kuinka moni muuten teistä hyvät pakkiksen lukijat, olette käyneet ruotsissa aivan selvinpäin ja jopa ilman darraa? :lol2:

Just tajusin tätä lukiessa että olen käynyt ruotsissa ainoastaan laivalla, ja joka kerta ihan joko kännissä kuin käki tai hirveä darra päällä tuolla ruotsissa...onpas positiivinen muisto jäänyt maasta...:D

Olen käynyt Ruotsissa useita kertoja ja myös selvinpäin. Kaunis maa ja luonto ja kauniit ihmiset... Mukava paikka shoppailla.

Ruotsin opiskelun on pysyttävä mielestäni pakollisena, meillä nääs on 2 virallista kieltä.

Damian sanoi:
Vaikea oikein ymmärtää, miksi ruotsin kieleen suhtaudutaa niin negatiivisesti suomessa mutta ei muiden kielen esim englanti opiskeluun.

Vaikea ymmärtää???No jos sä et ymmärrä mistä se negatiivinen suhtautuminen mahdollisesti voi johtua niin et sää kyllä ymmärrä mailmanmenosta paljoa muutakaan.

Andy sanoi:
Olen käynyt Ruotsissa useita kertoja ja myös selvinpäin. Kaunis maa ja luonto ja kauniit ihmiset... Mukava paikka shoppailla.

Ruotsin opiskelun on pysyttävä mielestäni pakollisena, meillä nääs on 2 virallista kieltä.

Olisi hauska nähdä yksikin järkevä, todellinen syy miksi tämä kaksikielisyys on rikkaus (siis muiden kuin suomenruotsalaisten kannalta). Missä muodossa tämä rikkaus muuttuu rahaksi (muille kuin suomenruotsalaisille) tai henkiseksi hyvinvoinniksi (muille kuin suomenruotsalaisille)?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom