Suomi on kaksikielinen maa, ja viimeksi kuin asian tarkastin se toinen kieli ei ollut italia. Siksi ruotsia tarvitaan asiakas työssä, enemmän tällä on ruotsinkielisä kuin italialaisiaTiilisukassa sanoi:Anteeksi kuinka...? :jahas:
Mietippäs esim. Suomessa asuvaa italiaanoa ja itseäsi kauppareissulla. Italialainen menee myyjän luokse ja alkaa kyselemään tuotteesta italiaksi, myyjä tuskin puhuu italiaa(tai vaikka puhuisikin ei hänen sitä tarvitse käyttää) ja näin ollen palvelee asiakasta suomeksi tai englanniksi.
Sinä(ruotsalaisena) menet saman myyjän luo vaatimaan tietoja ruotsiksi ja myyjän täytyy antaa tiedot ruotsiksi. See where this is going...?
Muun muassa tuota sanoisin erikoisasemaksi. Esimerkkejä on vaikka kuinka paljon...
Uncle Sam sanoi:Koska itse halusit leimata itsesi "Teiksi", niin kerrotaan nyt sitten: Teillä on lain mukaan oikeus vaatia palvelua ruotsiksi, ja näin ollen Teidän kielellinen erikoisasemanne velvoittaa kaikki (ainakin yliopisto-opiskelijat) käymään pakollisen "virkamies"ruotsin kurssin.
Kadut pitää nimetä (/on nimetty) myös ruotsiksi, kaupungit, läänit, maakunnat, kunnat... pitääkö vielä jatkaa?
Olisiko oikeasti liikaa vaadittu, että tuo 5% velvotettaisiin opiskelemaan suomea (tai sitten ei velvoitettaisi, paskan väliä mulle), mutta muilta tuo PAKKO otettaisiin pois, samoin kuin velvoitus palvella Teitä omalla kielellänne.
BTW: ei välttämättä lähtis henki hälytyskeskukseen soitettaessa, jos osaisitte sanoa kotikaupunkinne nimen SUOMEKSI.
Minulla on kyllä ollu pakkosuomi, aivan samanlailla kuin jokaisella tuntemallani ruotsinkielisellä ihmisellä.
Esim hälyytyskeskus maksaa RUOTSIA OSAAVILLE lisää palkkaa.
Tässähän sekotetaan kaksi asiaa, pakkoruotsin poistaminen ja suomen pitäminen kaksikielisenä maana.