Pakkoruotsi Pois!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Energia
  • Aloitettu Aloitettu
osku sanoi:
Tuossa on kyllä paljon asiaa.Mutta se hyväpuoli noissa käsittääkseni on että ne ei oo mitään manneja vaan "bätrefolkkia" jotka maksaa mycket paljon veroja.

Tämäkin asia on hankala, ainakin täällä länsirannikolla. Vaikka suomenruotsalaisia onkin suhteessa huomattavasti vähemmän, on varakkuus jakautunut hyvin epätasaisesti (johtuen osittain historiasta). PK-yrityksistä on edelleen suuri osa (siis suhteessa suomenruotsalaisten määrään) ruotsinkielisten omistuksessa.

Nämä yritykset palkaavat ainoastaan ruotsinkielentaitoisia (suomenkielellä ei ole niinkään väliä) ihmisiä töihin ja näin ylipainottavat ruotsin kielen tarvetta. Näin pieni vähemmistö pystyy pompottamaan enemmistöä miten tahtoo. Tämähän tekee gutaa jo muutenkin heikolle suomalaiselle itsetunnolle (tämä siis osa sitä henkistä kalleutta). Yritykset menevät isältä pojalle ja näin kierre saadaan jatkumaan vaikka maailman tappiin asti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ville sanoi:
PAKKOruotsi pistää vihaksi. Etenkin kun miettii historiallisia taustoja. Ihmisiä jotka puhuvat äidinkielenään ruotsia, on niin säälittävän vähän suomessa, että ei ole mitään syytä opiskellä ruotsia ainakaan sen takia että voisi "kommunikoida" näiden ihmisten kanssa. Lisäksi he asuvat kuitenkin alueilla, jossa suurin osa suomalaisista ei asu. Ja en ole väittämässä että suomenruotsalaiset pitäsi lähettää laivalla lahden toiselle puolelle.

En käsitä mitä te jaksatte napsuttaa jostain historiaan perustuvista seikoista.. Eihän täällä puhuta ollenkaan englantia (paitsi päissään baarissa) ja silti se on pakollisena kielenä koko opiskelun ajan ja sitä on opiskeltava vielä todella paljon. Siis eihän englannin lukemiselle ole oikeastaan yhtään mitään hyvää perustetta koulussa, koska se ei ole mikään eniten käytetty kieli eikä sitä puhuta edes kovin monissa maissa.. Siis menkää nyt vaikka mihin tahansa maahan euroopassa (ei pohjoismaahan) sellaiseen paikkaan mikä ei ole turistirysä, niin ei siellä kukaan edes viitsi yrittää englantia puhua... Silti tuota on pakko opiskella yhtälailla kuin ruotsia. Eli lukekaa nyt vaan sitä ruotsia kun siihen sentään joku hyvä peruste löytyy! Niin minäkin tein - nim. 4,8ka ruotsista ;) :D

Amerikan Jeesus sanoi:
En käsitä mitä te jaksatte napsuttaa jostain historiaan perustuvista seikoista.. Eihän täällä puhuta ollenkaan englantia (paitsi päissään baarissa) ja silti se on pakollisena kielenä koko opiskelun ajan ja sitä on opiskeltava vielä todella paljon. Siis eihän englannin lukemiselle ole oikeastaan yhtään mitään hyvää perustetta koulussa, koska se ei ole mikään eniten käytetty kieli eikä sitä puhuta edes kovin monissa maissa.. Siis menkää nyt vaikka mihin tahansa maahan euroopassa (ei pohjoismaahan) sellaiseen paikkaan mikä ei ole turistirysä, niin ei siellä kukaan edes viitsi yrittää englantia puhua... Silti tuota on pakko opiskella yhtälailla kuin ruotsia. Eli lukekaa nyt vaan sitä ruotsia kun siihen sentään joku hyvä peruste löytyy! Niin minäkin tein - nim. 4,8ka ruotsista ;) :D

Kyllähän englanti on huomattavasti rationaalisempi vaihtoehto.

vilho_kanuuna sanoi:
Tämäkin asia on hankala, ainakin täällä länsirannikolla. Vaikka suomenruotsalaisia onkin suhteessa huomattavasti vähemmän, on varakkuus jakautunut hyvin epätasaisesti (johtuen osittain historiasta). PK-yrityksistä on edelleen suuri osa (siis suhteessa suomenruotsalaisten määrään) ruotsinkielisten omistuksessa.

Nämä yritykset palkaavat ainoastaan ruotsinkielentaitoisia (suomenkielellä ei ole niinkään väliä) ihmisiä töihin ja näin ylipainottavat ruotsin kielen tarvetta. Näin pieni vähemmistö pystyy pompottamaan enemmistöä miten tahtoo. Tämähän tekee gutaa jo muutenkin heikolle suomalaiselle itsetunnolle (tämä siis osa sitä henkistä kalleutta). Yritykset menevät isältä pojalle ja näin kierre saadaan jatkumaan vaikka maailman tappiin asti.

Edelleenkin oon samaa mieltä,mutta esim mä olin viking linellä töissä enkä osannut oikeestaan sanaakaan ruotsia.

Pakkoruotsin voisi pitää. Ruotsi on kuitenkin sen verran helppo kieli.
Siinä taas ei olisi mitään järkeä, että kaikille opetettaisiin pelkkää englantia... Maailmassa on muitakin kieliä.

EDIT
Ehkä pitäisi saada vielä yksi pakollinen kieli kuten ranska tai saksa ruotsin lisäksi. En pidä hyvänä, että kaikki opiskelisivat pelkkää englantia. Suomi pysyisi kilpailukykyisenä maana, jos täällä osattaisiin useita kieliä.

En allekirjoita.

Jos ei olisi pakkoruotsia, niin silloin nuoret eivät opiskelisi kieliä ollenkaan. Kaikki osaa englantia, sitä ei ees lasketa
Jos pakkoruotsia ei olisi, niin olisi helpompaa käyttää opiskeluenergiaa ranskaan tai saksaan.
Uskotteko tosiaan, että kun pakkoruotsi poistuisi, niin oppilaat sitten rientäisivät iloiten toisten, vapaaehtoisten kielten pariin? Kielten opiskelu sivistää. Ja jos menee lukioon, niin on parempi kanssa olla sen verran kunnianhimoa, että edes jotain kieltä opiskelee lisäksi. Ei lukioon mennä sen takia että on pakko! Helvete. Lukioon mennään oppimaan.

Kyllä toi pakkoruotsi on semmonen historiallinen jäänne, että mun mielestä on vaan ajan kysymys kun se poistetaan. Tai ainakin pitäis poistaa. Joo, helppo kieli sinänsä, mutta tuskin sitä kukaan haluaa sen takia opetella. Senkin ajan vois käyttää hyödyllisemmin.

Pitäs saada enemmän valita, itse tai ala-asteella vanhemmat päättää niin kun kait on sen ekan vieraan kielen kanssa. Onko sitten englanti, saksa tai venäjä vai mitä näitä löytyy. Joka tapauksessa tolla ruottilla nyt harva tulevaisuudessa tekee yhtään mitään. Alkaisivat opettaa vaikka sitä mandariinikiinaa lastentarhoissa niin kun tekee rikkaiden pennuille nykissä. Siinä on tulevaisuuden kauppakieli ja löytyy vähän laajempi väestöpohja kun tolta länsinaapurilta.

vilho_kanuuna sanoi:
Kyllähän englanti on huomattavasti rationaalisempi vaihtoehto.

joo onhan se toki järkevämpi vaihtoehto - sitä ei käy kieltäminen.

osku sanoi:
Niinhän sitä luulis mutta ei osaa.

ja vaikka osaisi niin jotkut eivät periaatteesta sitä suostu puhumaan, kuten vaikkapa saksalaiset ja italialaiset, puhumattakaan nyt ranskalaisista!

Tolkutonta hukata perusopetuksessa resursseja jonkun pikkukielen murrevarianttiin, varsinkin kun englantia tarvitaan päivä päivältä enemmän. Ruotsi hiiteen ja tilalle syventäviä englannin opintoja. Lukiossa ruotsi voisi olla valinnainen.

Mixu sanoi:
En allekirjoita.

Jos ei olisi pakkoruotsia, niin silloin nuoret eivät opiskelisi kieliä ollenkaan. Kaikki osaa englantia, sitä ei ees lasketa

Uskotteko tosiaan, että kun pakkoruotsi poistuisi, niin oppilaat sitten rientäisivät iloiten toisten, vapaaehtoisten kielten pariin? Kielten opiskelu sivistää. Ja jos menee lukioon, niin on parempi kanssa olla sen verran kunnianhimoa, että edes jotain kieltä opiskelee lisäksi. Ei lukioon mennä sen takia että on pakko! Helvete. Lukioon mennään oppimaan.

Perusteleppas, tuo englannin osaaminen. Minä opin sitä koulussa + tukea sain televisioista ym.
Minä ainakin olen pakkoruotsia vastaan ihan sen mielettömyyden vuoksi. Jos halutaan pysyä kansainvälisinä, on englannin kieli tärkeää osata. Ruotsin kielen virallisuudellekkaan ei ole mitään perusteita(suomalaiset olivat pohjolassa jo kauan ennen hurreja).http://www.suomalaiset.org/

Ei naapurimaan kielen opiskelun pidä perustua pakkoon.

Käsittääkseni se, että pakkoruotsi poistuisi vaatisi perustuslain muuttamista. Sillä vaikka pakkoruotsista ei ole varsinaisesti säädetty perustuslain tasolla, on siellä kuitenkin §:ssä 17 tuotu esille ruotsinkielen asema. Mikäli ruotsinkielen opetus poistuisi tarkoittaisi se ainakin periaatteessa koskemista toisen kansalliskielen asemaan, joka on suojattu perustuslaissa. Ja tavallisella lailla perustuslakia ei voida muuttaa.

Perustuslakia tosin voidaan muuttaa kiireellisesti saman eduskunnan aikana, mutta käytännössä tätä menettelyä ( perustuslain muuttamista supistetussa säätämisjärjestyksessä ) täytyisi välttää ns. kotoperäisissä tapauksissa ja vain kansainväliset velvoitteet oikeuttavat perustuslain muuttamiseen. Joten jos seuraava eduskunta päättää poistaa pakkoruotsin, voi vasta sitä seuraava eduskunta hyväksyä muutoksen kokonaisuudessaan.

Mitä pakkoruotsiin tulee, niin eihän tuo herkkua aikoinaan ollut, mutta ihan tyytyväinen olen, että kieli tuli opeteltua.

Alarik sanoi:
Kannattaa seuraavissa eduskuntavaaleissa olla tarkkana ketä äänestää, periaatteessa pakkoruotsi voisi olla historiaa jo seuraavan hallituksen myötä.

Tuskimpa käy ihan yht´äkkiä. Ruotsinkielisellä Pohjanmaalla varmaan julistautuisi muutama kunta itsenäiseksi jos ruotsinkielen asema Suomessa tulisi uhatuksi. En tiedä mistä olet kotoisin mutta moni ei arvaakkaan kuinka fundamenttalistisia suomenruotsalaiset ovat kieleensä liittyvissä asioissa.

MuayThai sanoi:
Ensinnäkään Suomessa ei ole pakkokoulua,vaan oppimisvelvollisuus,joka on ihan eri asia mitä pakkokoulu. Niin ja listaan syitä miksi suomalaisten ei tarvitsisi opetalla ruotsia.
...

*Pohjois-maissa pärjää ihan hyvin englannilla.

*Lukiossa on ihan tarpeeksi kursseja ilman pakollisia ruotsinkurssejakin.
...

*Mikä siinä niin helvetisti teitä risoo jos pakkoruotsi lakkautettas ja halukkaat saisivat silti sitä opiskella? Taitaa teitä risoa se että ootte itse sitä vastentahtoa opiskelemaan ja haluatte muidenkin kärsivän. No itse oon joutunu pakkoruotsit opiskeleen ja silti haluan sen lakkautettavan...

Kannattaisi ensin opiskella se oma äidinkieli kuntoon

hc-audio sanoi:
Kannattaisi ensin opiskella se oma äidinkieli kuntoon

Jep. Je meidän muutenkin oppisrajoitteisten yksilöiden pitäisi vielä tuhlata vähäisiä resurssejamme kieleen, jota puhuu yhtä vähän ihmisiä kuin suomea. Ja tämä vain siksi, että pieni osa kansasta eli vanhan alistajavaltion jalkikasvu, näin haluaa (ja välttyy itse suomenkielen opiskelulta).

vilho_kanuuna sanoi:
Ja tämä vain siksi, että pieni osa kansasta eli vanhan alistajavaltion jalkikasvu, näin haluaa (ja välttyy itse suomenkielen opiskelulta).

Niillä on tietääkseni pakko Suomi,mutta kyllä Suomessa pitääkin olla pakko Suomi. ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom