Pakkoruotsi Pois!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Energia
  • Aloitettu Aloitettu
Tämän takia me sitä ruotsia opiskelemme.

pakkoruotsi.bmp

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Andy sanoi:
Siksi, että on perusteltavaa mielestäni opettaa kieltä niin kauan, kun se on virallinen toinen kieli meillä. Niin kauan on sitä puhuvien ihmisten mielestäni saatava palvelua omalla äidinkielellään.... ai miksi?? No siksi, kun mua ainakin vituttaa niillä kerroilla, kun en saa palvelua muuta kuin ruotsiksi tai vaikka turkiksi, vaikka äidinkieleni on suomi!

Ja siksi, että kersathan ei opiskelisi mitään, jos ei olisi pakko. Eikös ne meinannu muuttaa YO-kirjoituksia jotenkin siihen malliin, että vain äidinkieli pakollinen kirjoitettava, vai muistanko ihan väärin?

Ite en jaksanut koulussa opiskella ruotsia paskaakaan ja nyt vituttaa kun länsi-rannikolla ei asiakaskontaktityötä saa/ siinä ei pärjää, mikäli ei ole molemmat kielet hallussa.

Suomen ei tarvitse näillä luvuilla olla millään muodoin kaksikielinen. Se on perusteeton jäänne lahden takaa.

"kersathan ei opiskelisi mitään, jos ei olisi pakko" Aivanko totta? Onneksi meillä on oppivelvollisuus. Opiskelu on erittäin tärkeää ja siihen tulee kannustaa. Uskonnon ja ruotsin opetus pitäisi vapaaehtoistaa ettei nuorten maailmankuva kasva kieroon! Ruotsia (kuten uskontoakaan) ei tarvita enää tänä päivänä. RKP helvettiin homehtumasta eduskunnasta!

Länsirannikolla sitä saattaa tarvita jos käy kauppaa sivistymättömien kanssa. Sanon sivistymättömien sen vuoksi että jokainen itseään sivistýneenä pitävä puhuu englantia. Ruotsia ei tarvita paitsi kuppaisissa saaristokylissä ja näiden lähialueiden pyhässä byrokratiassa.

YO on nykyään muuttunut entisajoista, enää ei ole ruotsia pakko kirjoittaa. Ainoa pakollinen aine on äidinkieli. Puoltaa nykysuuntausta. Kuka poistaisi måstesvenskan eduskunnassa?

Miksi et muuta jonnekin muualle jossa saat tasoisesi työpaikan jos kielisyrjintä ei anna länsirannikolla tilaa?

En tiedä, millä itse perustelisin pakkoruotsia. Minulla ei vain ole mitään sitä vastaankaan.

Yläasteella olin aivan mielettömän innoissani uudesta kielestä, siis ruotsista, ja otin sen rinnalle myös toisen uuden kielen, ranskan. Lukiossa olisin halunnut opiskella lisäksi saksaa, mutta tunnit oli idioottimaisesti laitettu pitkän matikan tuntien kanssa päällekkäin. En ole ikinä tuntenut mitään negatiivisia tunteita ruotsinkielen opiskelua kohtaan, ehkä siksi, että se oli mielestäni älyttömän helppoa. Tai päinvastoin... Millään perintötekijöilläkään ei kielipäätäni voi selittää, sillä vanhempani eivät osaa muita kieliä kuin suomea. ;)

Ehkä olisi sittenkin hyvä, ettei ketään pakotettaisi opiskelemaan ruotsia - silloin ne, jotka olisivat motivoituneimpia, valikoituisivat joukosta ja maikoillakin olisi helpompaa. :) En tiedä, tämä on vaikea juttu...

Itse olen kuitenkin tarvinnut kaikkia kieliä, joita tähän mennessä olen opiskellut.

Ruotsinkielellä en ole tehnyt maailmalla yhtään mitään. Aivan turha ja tosiaan joku järkevämpi kieli tilalle kuten esmes Espanja, Saksa, Ranska, tai vaikka Japani...

Pakko todeta vaan, että olisin aikoinaan mieluusti opiskellut lisää Englantia, kuin Ruotsia… Ruotsia en ole ikinä tarvinnut missään, enkä sitä kyllä enää osaakaan.
Enestam on ruvennut jo huolestumaan, että Ruotsin kirjoittajien määrä vähenee kokoajan, se on jo ruvennut ehdottelemaan Ruotsia taas pakolliseksi. Luulisi päättäjienkin tajuavan, että nuoret haluavat opiskella/kirjoittaa muuta, ku jotain Ruotsia.

antti1 sanoi:
Pakkoruotsi pois ehdottomasti. :down: Englantia tuplamäärä koska sillä pärjää joka maailman kolkassa
Olen täysin samaa mieltä asiasta kanssasi. Monella lukiosta lähtevillä ruotsin kielen taito on muutenkin sitä tasoa ettei sillä tee mitään, osaa ehkä tilata limun ruotsalaisesta kahvilasta mikä onnistuu varmasti jo suuta aukomalla ja käsiä heiluttamalla. Olisi paljon järkevämpää juuri panostaa kunnolla esim. englantiin tai sitten ottaa toiseksi kieleksi joku hyödyllisempi kieli kuten ranska/saksa, jotai EU-alueilla käytetään varmasti ruotsia enemmän.

Itse olen sitä mieltä, että perseestähän se aikoinaan oli mutta kerta itsekkin on sen käynyt, vielä kirjoittanut(vapaaehtoisesti) ja päässyt jopa läpi äärinmäisen minimaallisella opiskelulla niin kyllähän siihen muutkin pystyy :P.
Paska kielihän se on, mutta kärsikööt nyt muutkin :D

Lukiossa 2 kurssia käyneenä pakkoruotsi pois. Ja teille ketkä sanovat että ellei osaa ruotsia niin on retuperse yms eikä osaa silloin mitään muutakaan. niin pitkä matikka on ollut 9 ja 9, kaverillani oli 10 ja 9. kummatkin sai ruotsin nivelestä (kertaus kurssi) 5 koska siitä ei helpolla anneta nelosta

kpsk sanoi:
Länsirannikolla sitä saattaa tarvita jos käy kauppaa sivistymättömien kanssa. Sanon sivistymättömien sen vuoksi että jokainen itseään sivistýneenä pitävä puhuu englantia. Ruotsia ei tarvita paitsi kuppaisissa saaristokylissä ja näiden lähialueiden pyhässä byrokratiassa.

Erittäin hyvin sanottu.

Topah sanoi:
Ruotsinkielellä en ole tehnyt maailmalla yhtään mitään. Aivan turha ja tosiaan joku järkevämpi kieli tilalle kuten esmes Espanja, Saksa, Ranska, tai vaikka Japani...

Juuri näin! Toi Espanja oisi hyvä vaihto-ehto mutta tuskin kumminkaan ikinä toteutuu.
Englanti on sellainen kieli mikä pitää osata ehdottomasti ja sillä kielellä pärjää vaikka siellä itse ruotsissa vallan mainiosti.
Toi ruotsinkieli on nii ihmeellisen kuuloistakin mongerrusta ja sillä et tee mitää missään muualla kuin rannikolla, ja itse ruotsissa.

Varsinkin EUn tulon jälkeen olisi erittäin tärkeätä painostaa Euroopan virallisiin pääkieliin: ranskaan, saksaan ja englantiin. Niistä pitää pakollisena osata ainakin kahta että pääsee mihinkään hyvään EU virkaan.

Itse olen kiroillut kun olisi huippuhyvä tekninen virka jaossa Euroopassa johon minulla olisi pätevyys mutta vaatimuksissa on ranskan tai saksan osaaminen. Ruotsin opiskelu vei energiat C-kielen tosissaan ottamisesta ja nyt osaan liian huonosti niin ruotsia kuin ranskaa tehdäkseni niillä mitään.

Mutta kun Suomi on kaksikielinen maa, niin minkäs teet. Vaikka ruotsinkieliset ovatkin suuri vähemmistö, en usko että pakkoruotsia tullaan koskaan poistamaan. Onhan se tärkeää, että suomalaiset ja suomenruotsalaiset voivat kommunikoida keskenään... Itse en ole vielä sellaista ruotsinkielistä tavannut joka ei myös suomea puhuisi. Eikä tuo ruotsin kieli maailmallakaan mikään kovin yleinen ole. :D Kannattaisin ennemmin B-kielen vaihtamista vaikka juuri ranskaan tai saksaan, niillä sentään olisi jotain virkaa. Vaikka juuri EU-virkaan hakevalle, niinkuin XXL mainitsi. Ketä kiinnostaa ottaa vielä kolmas kieli opiskeltavaksi kun ruotsikin tuottaa jo vaikeuksia. Onneksi mulla on ainaki ruotsit tältä osin mongerrettu.

Taannoin lueskellessani teksti-tv:n uutisia, en tiennyt itkeäkkö vaiko nauraa. Herra Lax itki lausunnossaan, että Suomen asema kaksikielisenä maana on nykymenoa vaarassa! Pitäs kuulema saada ruotti takaisin YO-kirjoituksiin, pakollisena. Ja Vanhanen nyökyttelee perästä vedettävänä vieressä. Minusta on helvetin hienoa, että Suomen kaksikielisyys on oikeasti vaarassa. Lax ja kumppanit saavat muuttaa vaikkapa Ahvenanmaalle, sillä saa puhua svenssoneiden kanssa niin paljon kun lystääpi...

Voi kun joskus olisi kansanäänestys esim. tästä aiheesta. Miettikääpä, kuinka paljon edullisemmaksi yhteiskunnalle tulisi ratkaisu, jossa pakkoruotsi poistettaisiin. Ei välttämättömiä opettajan virkoja peruskouluihin, kaikki lain vaatima kaksikielisyys poistettaisiin = paljon säästöä. Tai vastaavasti säästetyn rahan voisi ohjata johonkin fiksumpaan, esim. koulutoimessa.

Tosin päättäjäthän lopun perin ohjaisi säästöt johonkin aivan muuhun, en edes kehtaa tässä ilmaista arvuuttelevia ajatuksiani...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom