osku sanoi:Niillä on tietääkseni pakko Suomi,mutta kyllä Suomessa pitääkin olla pakko Suomi. ;)
Et ilmeisesti ole Länsirannikolta?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
osku sanoi:Niillä on tietääkseni pakko Suomi,mutta kyllä Suomessa pitääkin olla pakko Suomi. ;)
vilho_kanuuna sanoi:Et ilmeisesti ole Länsirannikolta?
osku sanoi:Mitä vittua???Eikö niillä oo pakko Suomea???
Ville sanoi:Täytyy kuitenkin muistaa sekin, että suurin osa suomenruotsalaisista suvuista on alunperin ollut täysin suomalaista sukua, joka on ruotsin vallan aikana hankkinut suvulleen aatelisen statuksen ja sitä kautta muuttanut alunperin suomalaisen sukunimensä sitä läheisesti muistuttavaan ruotsinkieliseen muotoon. Näin olen asian ymmärtänyt, vaikkakin en ole täysin varma asian todellisesta laidasta. Ruotsinkielisyys on alunperin ollut lähinnä statukseen liittyvää ja statuksen tuomaa pakollista pahaa hallinto- ja sivistyskielen ollessa ruotsi. Ajan myötä suomen kielen osaaminen on unohtunut ja jälkipolvet ovat puhuneet ruotsia varsinaisena äidinkielenään. Hyvä muistaa kun puhutaan rantaruotsalaisista ruotsalaisina, joille ei anneta täysiveristä "suomalaisen" statusta.
mammoth sanoi:Nimenomaan näin ja toinen asia mikä kannattaa muistaa on että pohjanmaalla ja pääkaupunkiseudulla + muualla eteläsuomessa asuvia suomenruotsalaisia ei juurikaan kannata verrata toisiinsa. Näiden alueiden ruotsinkielikin eroaa toisistaan kuin yö ja päivä, itse en ymmärrä sanaakaan Närpiöläisten ruotsista ja kyseessä on kuitenkin oma äidinkieleni. Pohjanmaalla asuvien suomenruotsalaisten keskuudesta voin hyvin kuvitella löytyvän ihmisiä jotka eivät halua koskaan tahi missään puhua sanaakaan suomea. Itseäni tämä vituttaa luultavasti jopa enemmän kuin joitakin teitä jotka täällä kiroavat. Vaikka suomenruotsalainen olenkin, äidinkieleni on ruotsi ja koulut on kyseisellä kielellä käyty, koen tästäkin huolimatta olevani enemmän "suomalainen" kuin "suomenruotsalainen", 90% puhumastani kielestä on suomea, lähes kaikki kaverit ovat suomenkielisiä, puolet suvustani on myös täysin suomenkielistä. Koen myös "suomalaisen" kulttuurin lähemmäksi kuin suomenruotsalaisen näin myös muut perheenjäseneni.
Tekstin loppuosalla ei nyt hirveästi väliä kenellekkään varmasti ollut, ja koska tämä ei pakkoruotsi aiheeseen millään tavalla liity niin jätän tämän tähän, päätinpä nyt avata sanaisen arkkuni täälläkin kun on luppoaikaa ja peesata Villeä :D
Ruotsin kielisenä voin sanoa että en itse ymmärrä paskaakaa mitä ruotsissa asuvat puhuu.Uncle Sam sanoi:Toi suomenruotsi on totaalisen perseestä. Mä en ymmärrä pätkääkään mitä ne suomenruotsalaiset mongertaa, mutta ruotsalaisten puheesta ja tekstistä ymmärrän ihan ok.
Mitä erikoisasemia meillä on?Uncle Sam sanoi:Eli mitä ajan takaa - > suomenruotsalaisten erikoisasema pois, ja ruotsi vapaavalintaiseksi kieleksi.
zarkus sanoi:Joo sekavaa ehkä. Toivottavasti joku ymmärtää.
Amis sanoi:Ruotsin kielisenä voin sanoa että en itse ymmärrä paskaakaa mitä ruotsissa asuvat puhuu.
Mitä erikoisasemia meillä on?
Amis sanoi:Mitä erikoisasemia meillä on?