Pakkoruotsi Pois!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Energia
  • Aloitettu Aloitettu
Siksi, että on perusteltavaa mielestäni opettaa kieltä niin kauan, kun se on virallinen toinen kieli meillä. Niin kauan on sitä puhuvien ihmisten mielestäni saatava palvelua omalla äidinkielellään.... ai miksi?? No siksi, kun mua ainakin vituttaa niillä kerroilla, kun en saa palvelua muuta kuin ruotsiksi tai vaikka turkiksi, vaikka äidinkieleni on suomi!

Ja siksi, että kersathan ei opiskelisi mitään, jos ei olisi pakko. Eikös ne meinannu muuttaa YO-kirjoituksia jotenkin siihen malliin, että vain äidinkieli pakollinen kirjoitettava, vai muistanko ihan väärin?

Ite en jaksanut koulussa opiskella ruotsia paskaakaan ja nyt vituttaa kun länsi-rannikolla ei asiakaskontaktityötä saa/ siinä ei pärjää, mikäli ei ole molemmat kielet hallussa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Andy sanoi:
Siksi, että on perusteltavaa mielestäni opettaa kieltä niin kauan, kun se on virallinen toinen kieli meillä. Niin kauan on sitä puhuvien ihmisten mielestäni saatava palvelua omalla äidinkielellään.... ai miksi?? No siksi, kun mua ainakin vituttaa niillä kerroilla, kun en saa palvelua muuta kuin ruotsiksi tai vaikka turkiksi, vaikka äidinkieleni on suomi!

Ja siksi, että kersathan ei opiskelisi mitään, jos ei olisi pakko. Eikös ne meinannu muuttaa YO-kirjoituksia jotenkin siihen malliin, että vain äidinkieli pakollinen kirjoitettava, vai muistanko ihan väärin?

Ruotsin ei pitäisi enää olla virallinen kieli, ajat muuttuu, lakienkin pitäisi muuttua.

Ja tuossa: "Jokaisen pitäisi saada palvelua omalla äidinkielellään Suomessa, koska suomenkielisetkin saavat" -väitteessäsi ei ole mitään järkeä.
Suomessa suomea ja jos suomi ei maistu niin kyllä ruotsalaistenkin pitäisi pystyä alentumaan puhumaan englantia, kuten kaikki muutkin suomenkielen taidottomat.

PS.
YO-kokeessa ainoa pakollinen kirjoitettava ON äidinkieli, tosin on valittava väh. kolme muuta kirjoitettavaa ainetta(näistä neljästä: pitkä kieli/matematiikka/ruotsi/reaali).

Huppe sanoi:
....Samalla perusteella voisi pistää pakkomatikankin pois kun jotkut idiootit eivät osaa laskea 1+1, pakkobiologia pois myös ja koko pakkokoulu, mitä sivistyksellä ja koulutuksella tekee kun työkkäristä voi saada rahaa ilmankin. Idioottiaddressi.

Vai idiootti? Ota huomioon, että matematiikka on universaali tiede kun taas ruotsia puhuu maailman kuudesta miljardista ihmisestä noin yhdeksän miljoonaa. Pakkoruotsi peruskoulusta yliopistoon on idiotismia parhaimmillaan ja syö resursseja esim. venäjän opiskelulta.

Amis sanoi:
Mitä erikoisasemia meillä on?
yks erikoisasema on varmaan se että rkp on aina hallituksessa mukana..nojjaaa

ja vastauksena offtopicciin:olen käynyt ruotsissa selvinpäin,kahdesti,tukholma on cool kaupunki.

ja takaisin alkuperäiseen aiheeseen:pakkoruotsi on mun mielestä turha

Olen itse myös pakkoruotsin poistamisen kannalla. Yläaste-lukioikäisenä meni tuo ruotsin "opiskelu" pitkälti angstin parissa, ja sitä nelostahan sieltä tuli numeroiksi. Nyt sitten jatko-opintojen yhteydessä sain asennoiduttua 'vähän' toisella tavalla kyseisen kielen opiskeluun, ja vanha tuttu nelkkukelkkuhan se sieltä pamahti numeroksi. Skaala tosin on nollasta viiteen :)

Vaikka itse nyt jopa olen alkanut pitää tuosta kielestä, niin en silti näe sitä mitenkään järkevänä pitää pakollisena mukana opinnoissa. Se, että pakko poistettaisiin, ei tarkoittaisi etteikö ruotsia opiskeltaisi myös jatkossa; kyllä se oikeus saada sitä palvelua ruotsiksi pysyisi silti jatkossakin.
Sen sijaan pakkoruotsi vähentää mahdollisuuksia opiskella esimerkiksi venäjää, jonka taitamiselle itärajamme tuntumassa on tarvetta ruotsia enemmän.

Se, että ruotsia taitavien määrä maassamme vähenisi pakon poistamisen myötä on aika tuulesta temmattu ajatus... oikeasti, koittakaapa löytää joku ruotsia osaava kadulta. Onnea yritykseen.

Yksi paikka mihin ruotsinopetuksesta vapautuvia resursseja voisi käyttää on vaikkapa englannin puheopetus. Monet varmasti osaavat hyvinkin lukea ja kirjoittaa mutta puhuessa menee sormi suuhun. Ainakaan minun opiskeluaikana ei tuohon puhumisen harjoitteluun panostettu kovinkaan paljon.

NoPain sanoi:
Yksi paikka mihin ruotsinopetuksesta vapautuvia resursseja voisi käyttää on vaikkapa englannin puheopetus. Monet varmasti osaavat hyvinkin lukea ja kirjoittaa mutta puhuessa menee sormi suuhun. Ainakaan minun opiskeluaikana ei tuohon puhumisen harjoitteluun panostettu kovinkaan paljon.

Tämä on hyvä pointti, suomalaisilta tuntuu puuttuvan itsevarmuus puhuttaessa englanniksi. Vaikka perusvalmiudet löytyvät, tiedetään sanat ja kirjoitusasu, silti puhe on joko katkotonta muminaa tai sitten ollaan vaan hiljaa ja nyökkäillään.

Percele sanoi:
Tämä on hyvä pointti, suomalaisilta tuntuu puuttuvan itsevarmuus puhuttaessa englanniksi. Vaikka perusvalmiudet löytyvät, tiedetään sanat ja kirjoitusasu, silti puhe on joko katkotonta muminaa tai sitten ollaan vaan hiljaa ja nyökkäillään.

Koulujen opetussuunitelmissa panostetaan enemmän gramatiikkaan kuin puheeseen. Tätä asiaa ei ruotsin poistaminen auta.

Kielitaito on tosiaan plussaa mutta ainakin minulla ruotsin opiskelu on osoittautunut lähes turhaksi episodiksi. Mitä tekee kielitaidolla, mitä ei tarvitse kuin läpäistääkseen kokeet ja virkamiesruotsin testin? Tällä hetkellä pakkoruotsi uusine viranomaisvaatimuksineen hyödyttää ruotsalaisia yrityksiä, jotka yrittävät/toimivat Suomen markkinoilla. Lupahakemuksissa yms säästetään aikaa ja rahaa, kun kaikki saadaan omalla äidinkielellä.

JWO sanoi:
Tää on aiheeseen tosi :offtopic: mutta kuinka moni muuten teistä hyvät pakkiksen lukijat, olette käyneet ruotsissa aivan selvinpäin ja jopa ilman darraa? :lol2:

Just tajusin tätä lukiessa että olen käynyt ruotsissa ainoastaan laivalla, ja joka kerta ihan joko kännissä kuin käki tai hirveä darra päällä tuolla ruotsissa...onpas positiivinen muisto jäänyt maasta...:D

Tuon takia juuri ruotsalaiset pitävät suomalaisia niiden siirtomaan junttikansana, joka ei osaa muuta kuin vetää viinaa ja puukkoja.

Ruotsissa on paljon nähtävää, ja maa on huomattavasti rikkaampi kuin Suomi (pitkä teollisuusperinne mm. IKEA, H&M,ABB, ERICSSON ), vaikka BKT on sama kuin Suomessa tänä päivänä.

Itsekin ollu siellä darrassa, mutta myös selvinpäin...

Katsokaa vaikka http://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Sweden

Kyllähän se kielitaito plussaa on mutta kyllä se itellä vitutti siellä ruottintunnilla istua kun ei kiinnostanu paskan vertaa koko nuuskajohanssonin opiskelu :|
Englanti on kuitenkin ruotsiin verrattuna monin verroin kansainvälisempi ja hyödyllisempi kieli.
Eihan ruotsissakaan esimerkiksi monessa rajaseudun päiväkodissakaan saa edes suomea puhua, niin miksikäs ruotsia pitäisi sitten joka suomalaisella osata?
Ei siinä sinänsä mitään että ruotsia opetetaan mutta loppupeleissä olen kyllä sitä mieltä että opiskelisi kuka tahtoisi mutta ei sitä väkisellä tarvisi tuputtaa.
Kyllä suomessa suomella pärjää.

zarkus sanoi:
Tuon takia juuri ruotsalaiset pitävät suomalaisia niiden siirtomaan junttikansana, joka ei osaa muuta kuin vetää viinaa ja puukkoja.

Ruotsissa on paljon nähtävää, ja maa on huomattavasti rikkaampi kuin Suomi (pitkä teollisuusperinne mm. IKEA, H&M,ABB, ERICSSON ), vaikka BKT on sama kuin Suomessa tänä päivänä.[/url]

:anssi:
Suomessa on vielä pidempi teollisuusperinne mm.keramiikkaa paljon ennen kuin Ruotsissa, kulttuuria paljon ennen kuin Svedumaassa ja Suomaliset olivat paljon ennen Svedumaassa, ennen kuin Svedupeetterit itse tunkeutuivat sinne.

zarkus sanoi:

Ruotsissa on paljon nähtävää, ja maa on huomattavasti rikkaampi kuin Suomi (pitkä teollisuusperinne mm. IKEA, H&M,ABB, ERICSSON ), vaikka BKT on sama kuin Suomessa tänä päivänä.

Joo ja siellä on ihan sikana neekereitä! :thumbs:

Jouluaattona oli jälleen yksi osoitus ruotsinkielen erityisasemasta. Sattumalta oli telkkari auki joulupäivän aamuna ja sieltä tuli joulujumalanpalvelus. Ruotsiksi.

Monillevanhemmille ja miksei nuoremmillekin ihmisille on joulujumalanpalvelus tosi tärkeä juttu, joten miten on perusteltua lähettää se vain ruotsin kielellä?

jarmot sanoi:
Jouluaattona oli jälleen yksi osoitus ruotsinkielen erityisasemasta. Sattumalta oli telkkari auki joulupäivän aamuna ja sieltä tuli joulujumalanpalvelus. Ruotsiksi.

Monillevanhemmille ja miksei nuoremmillekin ihmisille on joulujumalanpalvelus tosi tärkeä juttu, joten miten on perusteltua lähettää se vain ruotsin kielellä?

Tätä ihmettilin itsekin 2min ja vaihdoin kanavaa. Käsittämätöntä. Vankka "Haista Paska!" pakkoruotsille täältä suunnasta. Perusteena kaikki thredissa edellä mainitut asiat.

Battle sanoi:
Täällä on oivia kirjoituksia asiasta myös http://www.suomalaisuudenliitto.fi/tutkimus.htm

Tuossa oli oikeasti helvetin hyviä perusteluja:
"Professori Panu Hakola, Suomen Mieli 1/2003:
”Koulujen pakkoruotsi on tavatonta voimavarojen tuhlausta. Oppimistulokset ovat huonot ja seurauksena vastenmielisyys kieltä kohtaan. Nykymaailmassahan tarvitaan suuria maailmankieliä: englantia, saksaa, ranskaa, espanjaa ja venäjää. Ruotsin kielen osaaminen, asema ja arvostus paranee, jos sen opetus koulussa kohdistetaan siihen 30 prosenttiin, joka sitä haluaa, 70 prosentin enemmistön saadessa keskittyä häiriköinnin sijasta suuriin maailmankieliin.”

Professori Lars Hulden, Helsingin Sanomat 7.12.2004
Ruotsin kielen monet murteet koettelevat jopa oikeusturvaa
Ruotsinkielessä on Lars Huldenin laskujen mukaan 60 eri murretta Suomessa. Varsinkin Pohjanmaan rannikolla murteet ovat vaikeasti ymmärrettäviä. "Pohjanmaan murteita ymmärtävät ne, jotka ovat täällä eläneet ja murteisiin kasvaneet. Suomenkieliselle tuomarille, joka on koulun ja kurssien kautta ruotsinkielensä oppinut, murteet ovat vaikeita, miltei mahdottomia ymmärtää". "
pois.jpg

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom