PakkoMac, omenamiesten oma ketju

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Toinen Applen hitautta selittävä huhu on, että elokuvayhtiöiden vaatimus HDCP:n (High-bandwidth Digital Content Protection) käyttämiseen ja integroimiseen OS X:ään ei yhtiötä miellytä...

Ei pelkkä HDCP vaan DRM ylipäätään. Sen jälkeen kun Microsoft antoi Hollywoodille periksi ja heidän sanella säännöt mentiin pahasti metsään. Eräs syy miksi itse en koske Vistaan tikullakaan on sen DRM:n toteutus. Aiheesta löytyy runsaasti tietoa . Suosittelen erityisesti Peter Gutmanin artikkelia niin ymmärtää millaisesta fiaskosta on kyse. Jos OSX:ään suunnitellaan tuollaista niin minun puolestani voi BlueRay supportin jättää väliin.

Apple ei siis voi tuoda BD -asemia laitteisiin ellei myös leffoja voi katsoa. Muutoin BD-asemalliset Macit näyttäisivät hieman naurettavilta. Leffoja taas ei saa katsottua ennenkuin käyttistasolla on kuvanesitysketju raiskattu Hollywoodin vaatimalla kuvanhuononnuksella (constrictor) ja kaikenmaailman muilla järjettömyyksillä.

Lisäksi ainoastaan aivan uusimmat Applen CinemaDisplay näytöt sisältävät HDCP-tuen (tilanne on sama kaikissa LCD-näytöissä). Apple joutuisi erittäin huonoon valoon kun vähäänkään vanhempien 30" ACD näyttöjen omistajat hankkisivat BD-aseman ja huomaisivat etteivät voi kuitenkaan katsoa HD-resoilla elokuvia ja kaikki syyttäisivät Applea.

Ei siis kannata ihan hengitystä pidätellä jos odottaa BD-asemia macciin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt on uusi Samsungin 320 gigan M6 koneessa. Käyttiksen uudelleenasennus oli tuskaisen hidas, mutta tuli lopulta valmiiksi. Nopeutta tuli mukavasti lisää. Entinen levy oli 80 gigan Seagate 5400.2. Testailin nopeutta Xbenchillä ennen ja jälkeen. Kirjoitusnopeus noin kaksinkertaistui. :thumbs: Lukunopeus kasvoi isommilla 256 k blokeilla muutamia kymmeniä prosentteja, 4 k blokeilla pysyi samassa tai jopa heikkeni. En tullut ajaneeksi tuota ennen päivitystä kuin kerran, joten kovin tarkkoja tuloksia ei saa. Huomasin noiden lukuosuuden tulosten vaihtelevan peräkkäisten ajokertojen välillä jopa 30%.

Kuvat puhukoot puolestaan.

Open Computer on isompi, tehokkaampi ja halvempi, kuin Applen halvin tietokone Mac Mni.

200_openmac.jpg

mac-mini.jpg

Täytyy sanoa että olen enemmän kuin tyytyväinen tuohon miniin. Ei tulisi mieleen palata enää pc puolelle. Tuntuu uskomattomalta että noin pienellä mötikällä pelaa kaikki ohjelmat, on niin hiljainen äänikin että pitää laittaa korva viereen että jotai kuulisi. Ja designi nyt lähestyy aika optimia. Leopard sen sijaan kaipaisi pieniä muutoksia, vähän alkaa täyttymään ruutu liian nopeasti noista ikkunoista. Vois olla kova joku sellainen palkki missä näkyisi kaikki avoinna olevat ikkunat, lieköhän sellaista :)

Saakohan tuota mitenkään kahta monitoria tukevaksi, vähän harmitti luopua toisesta ruudusta? joku usb ratkaisu?

Voi perse.

Kesällä olis tarkoitus hankkia macbookki toiseksi mäkiseksi tähän taloon.
Haluaisin vaan kovasti Multi-touch-ohjauslevyn.
Luulis sen tulevan seuraavaan macbookkiin kun se kuitenkin löytyy jo muistakin tuotteista.
Valittelin tästä asiasta tässä ketjussa jo aiemminkin.
Koska on joku seuraava tapahtuma jossa vois odottaa jotain julkaisua?
Macbook tosin päivitettiin jo vähän aikaa sitten, mutta ei nuo aiemmatkaan mallit kauaa ole ollut tuoreita.

Leopard sen sijaan kaipaisi pieniä muutoksia, vähän alkaa täyttymään ruutu liian nopeasti noista ikkunoista. Vois olla kova joku sellainen palkki missä näkyisi kaikki avoinna olevat ikkunat, lieköhän sellaista :)

Spaces on kätevä. Minulla on yhdessä tilassa Firefox, yhdessä meseikkunat + irssi, yhdessä iTunes ja lopuissa Photaria, Dreamweaveria tai mitälie tarviikaan.

Saakohan tuota mitenkään kahta monitoria tukevaksi, vähän harmitti luopua toisesta ruudusta? joku usb ratkaisu?

Kyllähän OSX ihan vakiona kahta näyttöä tukee.

EDIT: Paitsi niin, Minissähän on vain yksi DVI-paikka. No sen saa kyllä jaettua mutta en tiedä riittääkö koneessa jyty.

Spaces on kätevä. Minulla on yhdessä tilassa Firefox, yhdessä meseikkunat + irssi, yhdessä iTunes ja lopuissa Photaria, Dreamweaveria tai mitälie tarviikaan.
Mulla kun vetää hiirulaisen oikeaan ylänurkkaan, näkee pieninä kaikki ikkunat jotka ovat auki. Pirun kätevä esim. jos fotarissa on useita kuvia auki.
Oikea alanurkka taasen näyttää työpöydän ja siirtää ikkunat "sivuun". Olikos tuo nyt se Spaces?

Mulla kun vetää hiirulaisen oikeaan ylänurkkaan, näkee pieninä kaikki ikkunat jotka ovat auki. Pirun kätevä esim. jos fotarissa on useita kuvia auki.
Oikea alanurkka taasen näyttää työpöydän ja siirtää ikkunat "sivuun". Olikos tuo nyt se Spaces?

Tuo on Expose. :)

Spaces on tämä:

leopard-preview-spaces-9.jpg

^

Saako ton Spacen ruudukot jotenkin työpöydälle?

Ennen kuin siirryin mac aikaan, niin olin näkeväni yhden macbookin työpöydällä spacen ruudukot. Siis ei niin, että täyttää koko näytön silloin kun sen aktivoi, vaan että on koko ajan työpöydällä pieninä ruutuina.

Olen huono selittämään, mutta toivottavasti joku tajusi.

Mä en ole spacesia oppinut käyttämään millään, ehkä siksi että en koe saavani sillä mitään lisäarvoa koneen käyttämiseen. Exposella voi pomppia ohjelmasta ja ikkunasta toiseen ja thats it. Ehkä sillä voisi näkymää tavallaan siivota, mutta kun ikkunat ovat koko näytön kokoisia niin sitäkään tarvetta ei ole.

Tällä hetkellä duuniohjelmat aukeaa toiseen spacesiin ja muut toiseen, mutta...en koe tuon auttavan mitenkään. Enkä hiffaa että miksi laittaa vain yksi ohjelma yhteen spacesiin jos ohjelma on sellainen ettei siihen aukea tautisesti omia ikkunoita, esim. itunes vs. photari.

Valistakee.

Tuli tilattua teranen Time Capsule, josko sitten saisi kaksi läppäriä näppärästi varmistettua. Onko kokemuksia?

Ei ole omia kokemuksia, mutta onhan tuo laite OK arviot saanut. Ethernet-kaapelin kautta kannattaa tehdä ensimmäinen backup, koska tuolloin joudutaan kopioimaan koko levyn sisältö, ja tuohon prosessiin kannattaa varata aikaa... "overnight".

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom