PakkoMac, omenamiesten oma ketju

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Osaatteko suositella lähdettä, mistä hommata toi kyseinen MacBook Pro? Ja voiko noi muistit asentaa koneeseen itse, vai pitääkö ne tilata valmiina?

Jos olet opiskelija ja opinnot liittyvät jollain tapaa tietotekniikkaan kannattaa liittyä ADC opiskelijajäseneksi. Jäsenyys maksaa, mutta sillä saa Apple Storesta senverta hyvän alennuksen yhdestä koneesta, että saldo jää plussan puolelle. Muisteja ei kannata missään nimessä tilata samasta paikasta, Apple verottaa niistä pöyristyttäviä summia. Lisämuistin asentaminen on parin minuutin homma ja vaatii ainoastaan akun irrotuksen ja kahden ruuvin avaamisen. On tosin kyseenalaista tarviiko normaalikäytössä ylipäätään yli 2 gigaa. Lisäys 512 megasta gigaan paransi minulla koneen nopeutta. Lisäys gigasta kahteen ei varmaankaan olisi enää yhtä merkittävä ja neljän gigan tuomia käytännössä havaittavia eroja voi olla jo hankala löytää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ciao. Oon lähössä syksyllä opiskelee ja tarvetta ois vaihtaa pöytäkone läppäriin. Löytyykö Applelta sellaista läppärii, jolla hoituis kaikki perus kouluhommat+leffojen kattominen?

Joku MacBook Pro 15" näytöllä? Hinta taitaa pyörii tällä hetkellä jossain about 1650e? Mitä luulette miten nopeesti hinta laskee tossa koneessa?
Tänään on muuten Stockan hulluilla päivillä "vanhentunutta" 13 tuuman Macbookkia (1.8GHz prossulla ) nettitarjouksessa hintaan 799e. Ei sikahalpa mutta onhan tuossa 200e hintaeroa halvimpaan nykymalliin.

edit: Erot MB ja MBP:n välillä toki isoja mutta ylläoleva on ihan kiva opiskelijakone.

Tänään on muuten Stockan hulluilla päivillä "vanhentunutta" 13 tuuman Macbookkia (1.8GHz prossulla ) nettitarjouksessa hintaan 799e. Ei sikahalpa mutta onhan tuossa 200e hintaeroa halvimpaan nykymalliin.

edit: Erot MB ja MBP:n välillä toki isoja mutta ylläoleva on ihan kiva opiskelijakone.

Mainoksessa on virhe. Kone on viimeinen macbook ennen santarosaa, eli 2.0GHz ja 80 gigan kovo.

Ottakaa vielä selvää ennen kuin ostatte.

On tosin kyseenalaista tarviiko normaalikäytössä ylipäätään yli 2 gigaa. Lisäys 512 megasta gigaan paransi minulla koneen nopeutta. Lisäys gigasta kahteen ei varmaankaan olisi enää yhtä merkittävä ja neljän gigan tuomia käytännössä havaittavia eroja voi olla jo hankala löytää.

No se riippuu niin mitä tekee koneellaan. Kuvankäsittely Photoshopilla ja muistia menee todellakin ihan mukavasti käyttöön. Ko. hommassa se lisämuisti tuo merkittävää nopeuseroa scratchiin nähden.

Ochan kuvailemaan käyttöön riittää ihan perus macbook jos nyt ei jostain syystä halua isommalla näytöllä sitä läppäriä. Ja mitä HTV:n kommenttiin tulee niin eron 1GB ja 2GB keskusmuistin välillä kyllä huomaa. 2GB ei nykypäivänä ole todellakaan mitään liioittelua ja suosittelen laittamaan vähintään sen verran.

UNIX sydeemeissähän on swap-partitioita, kai Mäkissäkin? Photarin scratch kannattaisi laittaa sellaiselle jos se on pakko olla käytössä. Ne on mun mielestä käytännössä muistia mountattu levyksi.

Mä ostin Humacista ja musitikammat tuli ihan boksissa mukana, kun tilasin ne siihen samalla koneen kanssa.
Humac on ökykallis mesta jos sinne kävelee sisään ja hinnoista ei tingata, halvemmalla saa kun tilaa netistä apple storesta.

(Pistä privaa SLC:lle (anteeksi mainos) ja kysy parempaa hintaa.)

Ochan kuvailemaan käyttöön riittää ihan perus macbook jos nyt ei jostain syystä halua isommalla näytöllä sitä läppäriä. Ja mitä HTV:n kommenttiin tulee niin eron 1GB ja 2GB keskusmuistin välillä kyllä huomaa. 2GB ei nykypäivänä ole todellakaan mitään liioittelua ja suosittelen laittamaan vähintään sen verran.

Juu, tekniikan puolesta perus macbook riittää minulle. Ainoo, et haluisin hieman isomman näytön et voin leffat tsiigailla siitä. Telkkarii en aio hommata kämppään..

Se on tietysti kyseenalaista, et oon pelkän näytön vuoksi valmis maksaan 600e... :curs:

Pitää ehkä sit harkita tota 13" MacBookia. Kaipa siitäkin leffat kattoo jos ei muuta? Ei niitä niin tiheeseen tuu kuitenkaa katottuu.

edit: Voiko tohon 999 maksavaan Macbookiin hommata lisämuistia? Mukana tulee siis 1gb muistia?

Juu, tekniikan puolesta perus macbook riittää minulle. Ainoo, et haluisin hieman isomman näytön et voin leffat tsiigailla siitä. Telkkarii en aio hommata kämppään..

Se on tietysti kyseenalaista, et oon pelkän näytön vuoksi valmis maksaan 600e... :curs:

Pitää ehkä sit harkita tota 13" MacBookia. Kaipa siitäkin leffat kattoo jos ei muuta? Ei niitä niin tiheeseen tuu kuitenkaa katottuu.

edit: Voiko tohon 999 maksavaan Macbookiin hommata lisämuistia? Mukana tulee siis 1gb muistia?

Tolla erotuksella sä saat hankittua ison erillisen näytön minkä voit sit liittää mäkkiis aina himassa.

Tolla erotuksella sä saat hankittua ison erillisen näytön minkä voit sit liittää mäkkiis aina himassa.

Tota just funtsin. Toinen vaihtoehto ois, et hommais sit laajakuvatelkkarin jossain vaiheessa ja sitä kautta luuppailis noi leffat.

Jeps, taidanki laittaa ton MacBookin tulemaan. Kiitos kaikille vastauksista ja sori offtopicista :(

Tota just funtsin. Toinen vaihtoehto ois, et hommais sit laajakuvatelkkarin jossain vaiheessa ja sitä kautta luuppailis noi leffat.

Jeps, taidanki laittaa ton MacBookin tulemaan. Kiitos kaikille vastauksista ja sori offtopicista :(

Kannattaa huomioida, että se halvin macbook ei sisällä polttavaa dvd-asemaa. Sinänsä ikävää asiakkaita kohtaan, moni joutuu ostamaan tuon kalliimman tuon puutteen takia. Asemien hinnassa ei monen euron eroa voi olla.

UNIX sydeemeissähän on swap-partitioita, kai Mäkissäkin? Photarin scratch kannattaisi laittaa sellaiselle jos se on pakko olla käytössä. Ne on mun mielestä käytännössä muistia mountattu levyksi.

OS X:ssä ei oletuksena ole omaa partitiota swap/virtuaalimuistia varten, vaan VM-file on käyttiksen kanssa samassa partitiossa.

Jos kone on Mac Pro, Photarin Scratch kannattaa laittaa omalle nopealle levylleen (siis omalle fyysiselle levylle, EI yhden ja saman levyn eri partitiolle). Saa sillä levyllä tiedostojakin olla, kunhan huolehtii ettei Photaria raskaasti käytettäessä jouduta lukemaan/kirjoittamaan muita tiedostoja siltä Scratch-levyltä samaan aikaan.

Esim. Mac Pro, 3 levyä:
1. Käyttis + käyttiksen VM
2. Käsiteltävät tiedostot
3. Photarin scratch

Millos mäkkeihin tulee Blu Ray? Ainakin Hullujen päivien Sony Vaiossa on jo moinen eikä hintaakaan ole kuin 1200eskoo... Applella ei sitten saa bd:tä vaikka koneet maksavat lähes tuplat.

Millos mäkkeihin tulee Blu Ray? Ainakin Hullujen päivien Sony Vaiossa on jo moinen eikä hintaakaan ole kuin 1200eskoo... Applella ei sitten saa bd:tä vaikka koneet maksavat lähes tuplat.

Komponenttien hinta ei nähtävästi ole syy, vaan niiden korkea virrankulutus:

http://www.wired.com/gadgets/pcs/news/2008/02/bluray_power
http://hardware.slashdot.org/hardware/08/02/29/1359207.shtml
http://tech.blorge.com/Structure:%20/2008/02/29/blu-ray-drives-will-drain-laptop-batteries-dry/
http://crave.cnet.com/8301-1_105-9883228-1.html

Toinen Applen hitautta selittävä huhu on, että elokuvayhtiöiden vaatimus HDCP:n (High-bandwidth Digital Content Protection) käyttämiseen ja integroimiseen OS X:ään ei yhtiötä miellytä...

Kiitos hyvästä vastauksesta. Perustelu on tosiaan vähintäänkin asiallinen.

Kiitos hyvästä vastauksesta. Perustelu on tosiaan vähintäänkin asiallinen.

Olettaisin myös että sonyn koneissa vaikuttaa nimenomaan se että vielä vähän aikaa sitten oli kilpailua hd-dvd:n kanssa. Oli varmasti eduksi sekin että toi halvemmalla BRay asemallisia läppäreitä myyntiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom