Pakkislaisten omia treenivideoita

Eiliset mavetreenit. Nipistin nyt pienemmillä painoilla toistojen määrää (ennen tein jopa 6-8 toistoa 70kg ja 120kg) ja säästän energioita sitten työsarjoihin. Työsarjoissa remmit että säästän edes vähän käsiä, ne kun tykkää kipeästi aueta tehdessä. Kai nuo kovettuu ajan myötä sitten. 3x3 tuntuu ihan hyvältä, testailen vielä seuraavalla kerralla miltä tuntuu viiden sarjat jos niitä tekisi kaksi toi kolme. Jotenkin paperilla noiden kolmosten tekeminen tuntuu vähän vähältä.

Sulla on kyllä taivas vaan rajana tuossa hommassa, kun ottaa huomioon kehityksen nopeuden ja potentiaalin mikä on olemassa. Tsemppiä!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vinopenkkimaksimit alkuviikosta. Perse on joo metrin ilmassa. Voisihan sen korjata nostamalla selkänojan kaltevuutta ja pitää perse penkissä, mutta tuo on vakiintunut tyyli itselle vinopenkata. Tasapenkissä olen kuitenkin tarkka, että perse pysyy penkissä.

Oli alunperin tarkoitus laittaa tänne enemmänkin reenipätkiä, mutta ne on aina jäänyt IG-storyyn, eikä voinut linkata tänne. Ei ole sitten jaksanut Youtuben kautta alkaa linkkaamaan tänne.


View: https://www.instagram.com/p/CNSnJe9lk2A/
 
Vinopenkkimaksimit alkuviikosta. Perse on joo metrin ilmassa. Voisihan sen korjata nostamalla selkänojan kaltevuutta ja pitää perse penkissä, mutta tuo on vakiintunut tyyli itselle vinopenkata. Tasapenkissä olen kuitenkin tarkka, että perse pysyy penkissä.

Oli alunperin tarkoitus laittaa tänne enemmänkin reenipätkiä, mutta ne on aina jäänyt IG-storyyn, eikä voinut linkata tänne. Ei ole sitten jaksanut Youtuben kautta alkaa linkkaamaan tänne.


View: https://www.instagram.com/p/CNSnJe9lk2A/

On sulla voimaa se on selvä 💪 Vinopenkin tulosten vertailussa vain pitää muistaa tyyli. Kuten kirjoitit 🙂 Perse noin ilmassa tekee vinopenkin kulmasta ehkä 10 asteisen. Jos ottaa perse penkissä kulma on paljon jyrkempi. Ja kilot tippuu ainakin 20 kg. Siinä mielessä en sanoisi että vinopenkkisi on kova suhteessa penkki maximiisi. Parikymmentä kiloa vähemmän on todellinen maximi kunnon tekniikalla tehtynä. Tämä ei ollut vittuilua. Tuli vain mieleen kun moni ihmettelee miksi vinopenkki on niin lähellä penkki maximia. Johtuu perseen nostamisesta.
 
Perse noin ilmassa tekee vinopenkin kulmasta ehkä 10 asteisen. Jos ottaa perse penkissä kulma on paljon jyrkempi. Ja kilot tippuu ainakin 20 kg.
Viimeisessä toistossa kyllä mennään härskisti perse ilmassa. Mutta minusta tuossa 170kg ei vielä ihan samalla tapaa ole ilmassa, että voitaisi vain 10 asteen kulmasta puhua. Otin tuon 170 muuten vasta tuon 180 failuren jälkeen, joka teki 170 nostosta normaalia tiukemman.

Väitän itse, että aivan max 10kg on eroa, että olisi perse penkissä. Nämä on tietysti vain puheita, kunnes todistetaan. Pitänee siis tuo 170 ottaa perse penkissä seuraavaks. Tästähän sai kivan prokkiksen. :D


Siinä mielessä en sanoisi että vinopenkkisi on kova suhteessa penkki maximiisi.
Itse vertasin tuota pelkästään omiin aikaisempiin suorituksiin vinopenkissä, jonka perusteella noin sanoin :)

Pitää myös muistaa, että kaarella ollaan tasapenkissäkin. Rintamasuunnan mukaan se on joidenkin mielestä varmaan alaviistopenkki.
 
Väitän itse, että aivan max 10kg on eroa, että olisi perse penkissä. Nämä on tietysti vain puheita, kunnes todistetaan. Pitänee siis tuo 170 ottaa perse penkissä seuraavaks. Tästähän sai kivan prokkiksen. :D
Testailehan ihan mielenkiinnosta. Itsellä vaikuttaa noin 10kg, mutta kiloni ovat satkun pinnassa. Sillä arvelin että ehkä sinun kiloissa voisi vaikuttaa jopa 20 kg 🤔 Toki jos vain vika toisto on perse ilmassa niin ei sillon niin iso ero.
 
Olen tietoinen että penkki ei ole päälajini lähellekään mutta kyllä tässä jo vähän turhauttaa kun ollaan jumiuduttu tuon 110kg ykkösmaksimiin (yli kolme 3kk sitten nostin tuon ekan kerran). Tänään oli ihan lupaava olo mutta kun ei. Toki jos ottaisi oikeasti asia kunnolla mielen päälle niin keskittyisin x-ajaksi pelkkään penkkiin mutta niin kauan kun maastaveto ja kyykkääminen jatkaa nopeaa kehittymistään niin ei malta 😅


View: https://www.instagram.com/p/CNlOtYknu6A/?utm_source=ig_web_copy_link
 
Montako penkkiä teet viikossa? Mikä niiden sisältö? Selkee heikko kohtahan tuossa on. Vetäjän kädetkin toki. Ei penkkien tekeminen vetoo ja kyykkyä rajoita.
 
Penkkihän kehittyy hitaammin muutenkin niin ensimmäisinä kuukausina ja vuosinakin nostojen suhteet saattaa olla vähän vääristyneet. Pelkästään teknisesti aika vaativa ja pienet toleranssit. Malttia, kontorollia ja saatanasti laadukkaita toistoja niin siittä se, samat voimailun lahjat ne on siellä yläkropassakin.
 
Ei ne samat lahjat joka paikassa aina vaan ole. Hyvin erikoisia suhteita eri liikkeiden välillä on tullut todistettua. Ei kehity lainkaan sitä vauhtia, kuin joku muut/ muut, vaikka mitä on tehty. Osin mittasuhteet ja osin genetiikka sitten muilta osin määrittelee tuon kehittymisen vauhdin ja määrän.
 
Ei ne samat lahjat joka paikassa aina vaan ole. Hyvin erikoisia suhteita eri liikkeiden välillä on tullut todistettua. Ei kehity lainkaan sitä vauhtia, kuin joku muut/ muut, vaikka mitä on tehty. Osin mittasuhteet ja osin genetiikka sitten muilta osin määrittelee tuon kehittymisen vauhdin ja määrän.
Vahva on vahva. Totuushan paljastuu aikanaan mutta menee vielä hyvä tovi ennen kuin kaikki ne keinot on kokeiltu.
 
Tein aikoinaan samoihin aikoihin penkissä 120kg kasin kun maastaveto maksimi oli 127,5kg. Toki olin tehnyt tuolloin penaa inasen tarmokkaammin. Nyt vuosia myöhemmin, vaikka fokus on ollut enemmän maastavedossa niin ykkönen pyörii hyvänä päivänä 200kg tietämillä siinä missä pystärissä sarjapainot ovat kolmenumeroisissa vähemmällä tekemisellä. Eli meitä on moneen junaan, kuten yllä loihettu lausuman.
 
Nero Rennelo: Ei se kyllä ole noin. Ihan liikaa kokemusta näistä. Ei lahjat jossakin liikkeessä ollenkaan aina merkkaa, että on hyvä kaikessa. Hyvin monien esimerkkien joukosta tällä kertaa vaikkapa tällainen: jk 185, pp 80, mv 215 -suhteilla varustettu tyyppi, kellä se penkki vaan ei kehity. Tai kehittyy juu erittäin hitaasti ja on tosi herkkä kaikelle. JOS on lahjoja, se kehitysvauhti tulis olla suurin piirtein sama.
 
Montako penkkiä teet viikossa? Mikä niiden sisältö? Selkee heikko kohtahan tuossa on. Vetäjän kädetkin toki. Ei penkkien tekeminen vetoo ja kyykkyä rajoita.
Kolmijakoisella teen tällä hetkellä keskimäärin 4 kertaa viikossa joten penkki tulee 1-2 kertaa tehtyä viikon aikana. Lämmittelyinä kuminauhalla olkapäät ja ojentajat, tyhjällä tangolla 15-20 toistoa ja sitten levyillä esmes 6x60kg, 4x80kg, 2x90kg, 1x100kg ja sen jälkeen työsarjat 3-4x4 90kg. Eli oon nyt penkissä tehnyt vähän samaan tyyliin kuin mavessa ja kyykyssäkin että hivutan sinne yhden isomman ykkösen ennen työsarjoja. Tiedä sitten onko tuo järkevää mutta oon ajatellut että se on hyvää harjoittelua jos tulevaisuudessa päätän alan kisoihin osallistua. Muuten rinta- olkapää- ja ojentajatreenit on ollut kyllä vähän bodaustyylistä, pystäriä tangolla sentään teen 6-8 toistoa.

Nyt oon miettinyt että pitäisikö vaihtelun vuoksi alkaa tehdä vaikka 85 kilosella kutosia työsarjoina penkissä. Tai tottakai noita pitäisi kai aina joka treeni vähän muutella (ainakin niiden penkkiohjelmien mukaan mitä olen selaillut) mutta en nyt ole vielä saanut kiinni oikeen mistään tietystä ohjelmasta. Kenties se pitäisi vaan tikalla arpoa yksi perusohjelma ja lähteä siitä.
 
Nero Rennelo: Ei se kyllä ole noin. Ihan liikaa kokemusta näistä. Ei lahjat jossakin liikkeessä ollenkaan aina merkkaa, että on hyvä kaikessa. Hyvin monien esimerkkien joukosta tällä kertaa vaikkapa tällainen: jk 185, pp 80, mv 215 -suhteilla varustettu tyyppi, kellä se penkki vaan ei kehity. Tai kehittyy juu erittäin hitaasti ja on tosi herkkä kaikelle. JOS on lahjoja, se kehitysvauhti tulis olla suurin piirtein sama.
Jos (oletetun) miehen yt on 400 niin ei siitä paljoa voi tulkita. Mutta onhan se yleinen näky ja koin itsekin että mave on helppoa ja kivaa ja se pomppaa nopeasti ylös, kyykky on hankala ja ikävä, ja penkki on kivaa mutta vaatii eniten aikaa ja kirii sitten kiinni. Samalla tavalla se penkki mullakin aikanaan nousi 120 maastoon ihan omillaan ja sen jälkeen vaikeutui perkeleesti. Sitten vasta suhteellisen kämäinen kyykky lähti rajuun nousuun ja oli vedon kanssa jotenkin kohdillaan. Jos vielä 3-5v säännöllisen ja tavoitteellisen treenin jälkeenkin on poikkeuksellisen suuria epäsuhtia niin sitten voi huolestua.
 
Nero: Tuolla esimerkin henkilöllä on nostouraa takana hyvin runsaasti ja penkki ei koskaan ole ollut suhteessa samanlainen kuin veto ja kyykky. Muitakin esimerkkejä pitkien nostourien tyypeistä on, kellä jotku lajit on erinomaisia ja jotkut ei samalla tasolla lainkaan. Ihan solusuhdepohjaltakin lihaksissa on samallakin henkilöllä vaihtelua, joten ei oo mitenkään perusteltua, että se vahvuus olis aina joka paikassa. Kivaahan se tasavahvuus toki olis. Tarkoittaako se sitten Freddin sanoin jk 300, pp 300, mv 300... ehkä :)

Headspin: Ehdottomasti enemmän vaihtelua treeniin. 2-3 penkkiä ja eri oteleveyttä mukana viikossa ja laajuutta toistoalueisiin ja kiloihin. Ylirauta on ok joka treenissä, kunhan siihenkin jää varaa pari toistoa. Pari toistoaluettakin voi samassa treenissä olla, esim ylirauta, 2*4-6, 2*8-10. Kaikissa vara se RIR2-3. Keskity noston räjähtävyyden yritykseen alhaalta asti. 115 jää tosi alas ja jos se on sun aito heikko paikka, sitten ala tekeen stopeilla penkit. Myös leijustopit millin päässä rinnasta on hyvä apu. Myös ns. 1.3-penkki toimii alaosalle, eli lasku, 1s stoppi rinnalla, 10cm rinnasta ja vielä rinnalla ja sit ylös. Yks treeni vois olla pari sormee kapeemmalla ja hieman korkeemmilta pinnoilta tai lankuilta. Korkeus niissä 10-15cm ja selkee stoppi aina. Jos ei homma ala pelaamaan, sit hyppäät vaikka mun jengiin ja tehdään se tarkemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä itelläkin on ihan selkeää ollut alusta asti mihin on lahjoja ja mihin ei.

Itellä aika räikeä esim kyykyn ja penkin suhde, penkistä 180kg ja kyykystä 200. Veto sitten 260 paras noteeraus. Veto tehty kaiken lisäksi 75 kilosena ja kyykky 86 kiloisena. Kyykyssä jokaisen kilon eteen joutunut tekemään järkyttävän kovan työn, eikä se ole noin yhteistulosmielessä edes järkevää enää. Vetoon ja penkkiin taas kiloja tulee lisää, kun tekee vaan sitä perus työtä määrätietoisesti. Kyykkyyn panostaminen on sitten taas penkistä ja vedosta pois.
 
Voin allekirjoittaa tämän "lahjakkuus epäsuhdan". Oma penkkimaksimi oli 110 kg siinä vaiheessa, kun kyykkäsin 10x180 kg. Tuo tasoittui kyllä vuosien myötä (ja alaselkäongelmienkin vuoksi, joka rajoitti kyykkyä/vetoa).
 
Minä allekirjoitan myös että erot liikkeiden välillä voivat olla huomattavia. Kyllä sen näkee jo alussa mitkä liikkeet ovat kovia ja mistä ei tule koskaan loistavaa. Minulla on ollut kyykky koko elämän penkkiä huonompi. Vaikka olen kyykännyt useimmin kuin penkannut. Kyykky myös tippuu heti kun sitä ei tee. Toki treenien suunnittelukin merkkaa, mutta ei se poista faktaa etten ole ollut koskaan hyvä kyykkääjä eikä minusta sellaista tule. Pystäri taas nousee vaikka kerran kuussa treenillä. Eikä ole kiinni siitä että teen kivoja liikkeitä enemmän. Päinvastoin. Päätavoite on aina parantaa heikkouksia.
 
Back
Ylös Bottom