Pakkislaisten omia treenivideoita

Olen tietoinen että penkki ei ole päälajini lähellekään mutta kyllä tässä jo vähän turhauttaa kun ollaan jumiuduttu tuon 110kg ykkösmaksimiin (yli kolme 3kk sitten nostin tuon ekan kerran). Tänään oli ihan lupaava olo mutta kun ei. Toki jos ottaisi oikeasti asia kunnolla mielen päälle niin keskittyisin x-ajaksi pelkkään penkkiin mutta niin kauan kun maastaveto ja kyykkääminen jatkaa nopeaa kehittymistään niin ei malta 😅


View: https://www.instagram.com/p/CNlOtYknu6A/?utm_source=ig_web_copy_link

Täällä on gurut antaneet hyviä neuvoja, mutta minäpä kerron, miten sain oman 105-110kg runkkupenkkiin vuosiksi jämähtäneen tuloksen kasvuun ilman kehonpainon nousua, jota en halunnut. Itse asiassa paino pikkuisen laski, mutta tulos nousi. Aiemmin olin koittanut jotain perusohjelmia tyyliin 5x5, mutta aika nopeasti minulla kroppa jumitti.

Nämä siis omia kokemuksiani. Monia juttuja olin aiemmin kokeillut, mutta vasta nyt sain ykkösen hilattua edes 120kiloon tajuamalla itselleni sopivat seuraavat teesit:
1: Penkki paranee harrastajalla penkkaamalla. Ei apuliikkeillä eikä hakkaamalla rintalihat kuoliaaksi joka kulmasta isolla kuormalla, pienemmällä kuormalla jne ja kerran viikkoon, vaan siis tekemällä penkkiä usein, mutta vain penkkiä.
2: Penkkiä tein joka treenissä. Itse asiassa aloin tekemään voimanostoliikkeitä neljästi viikossa. Aina kyykky, penkki, maastanosto ja siitä kotiin.
3. Jätin kaiken muun treenin pois. No ok, satunnaisesti jotain leuanvetoja treenin päälle ja hauiskääntöjä, mutta ihan tietoisesti tein rinnalle vain penkin ja:
4. Jätin olkapää- sekä ojentajaliikkeet kokonaan pois (ja ei, ojentajat ja olkapäät ei kuihtuneet, vaikken niitä treenannut)
5. Aloitin 70-75% 1RM eli ykkösmaksimista. Sinun tapauksessasi 80-82,5kg
6. Neljästi viikossa nouseva volyymi, mutta sarjapituus aina kakkosia. Eli: 3x2, 4x2, 5x2, 6x2. Ei mitään muuta. Tuon kierron jälkeen pari päivää lepoa:
7. Seuraavaan viikkoon 2,5kg lisää. Eli maltilla ja turhauttavasti korotus ja treenikohtainen volyymi nousee viikon edetessä. Toistomäärä sarjassa kuitenkin sama eli aina se kakkonen. Vaatii mielenlujuutta hinkata noin pienillä painoilla, kun rahkeita riittäisi paljon isompiin kuormiin.
8. Voin vakuuttaa, että kun viikot etenee, niin yllättäen alkaa painaa, mutta yllättävän pitkälle saa vietyä ohjelman ennen kuin kroppa vetää tukkoon. Hienous on siinä, että olet vaivihkaa salakavalasti totuttanut kropan kohtuu suureen kuormaan. Itsellä oli aiemmin, että piti aina viikon verran kerätä itseään, että sai sen räkäisen kolmosen tai nelosen rykäistyä todella tiukkana kerta viikkoon. Mutta kun on maltilla viikkoja totutellut kroppaa suurempiin kuormiin ja lyhyisiin sarjoihin ja olkapäät ja ojentajat ei ole tukossa, niin:
9. yllättäen vko 8 ollessa käynnissä ei 100kg painakaan mitään. Siltikään sillä ei tehdä kuin ne kakkoset. Mutta tuntuu hyvältä, kun voi aiemmilla "maksimisarjapainoilla" tehdä tuosta noin vain 4 krt viikkoon nousevan volyymin kakkosia. Keho on tottunut kuormaan ja voit kokeilla uuden ykkösen esim 5 lepopäivän jälkeen.
10. Joka ikisessä sarjassa jokainen toisto aina huipputekniikalla, hitaahkolla kontrolloidulla alaslaskulla ja räjähtävästi ylös.
11. Eka toisto aina stopilla ja toinen sitten nättinä hissinä alas ylös.

Tähän varmaan joku tulee sanomaan, että ojentajathan sinulla videon perusteella vahvat ja rinnaltalähtö on se ongelma. Itse uskon yksinkertaisuuteen: aloittelijalla koko vitun nosto on se ongelma. Joten treenaa koko nostoa. Treenaa sitä usein ja maltilla korottaen. Toistoja toistoja. Keho ja mieli tottuu lopulta käsittelemään niitä aiemmin isoja rautoja ja niistä tuleekin peruskauraa ja saat varmuutta tekemiseen.

Uskaltaisin väittää, että tällä simppelillä 2,5kg viikossa lisää ja sarjat 3x2, 4x2, 5x2, 6x2 nostat kahden kuukauden päästä 120kg. Itse asiassa sinun kehitystahdilla jopa enemmänkin. Minulla kesti vuosia päästä 100kg sarjapainoon ja siihen jämähti vuosiksi, mutta niin vain tulikin kehitystä.

Jos käyt salilla kolmesti viikossa, niin uskoisin tuon setin toimivan myös kolmesti viikossa tehtynä. Silloin tekisin 4x2, 5x2, 6x2 ja sitten seuraavaan viikkoon 2,5kg lisää.

Edit: hieman yllättäen ärsykkeen muutos toi vanhalle miehelle vuosien bodytreenin jälkeen myös kehitystä lihasmassassa. Eli kun luovuin "kerran tai puolitoista viikossa lihat finaaliin" -bodytreenistä, niin sitten tulikin sitä lihaa silmämääräisesti arvioituna ja myös voimat kasvoi. Kehonpaino laski tänä aikana pari prosenttia.
 
Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kolmijakoisella teen tällä hetkellä keskimäärin 4 kertaa viikossa joten penkki tulee 1-2 kertaa tehtyä viikon aikana. Lämmittelyinä kuminauhalla olkapäät ja ojentajat, tyhjällä tangolla 15-20 toistoa ja sitten levyillä esmes 6x60kg, 4x80kg, 2x90kg, 1x100kg ja sen jälkeen työsarjat 3-4x4 90kg. Eli oon nyt penkissä tehnyt vähän samaan tyyliin kuin mavessa ja kyykyssäkin että hivutan sinne yhden isomman ykkösen ennen työsarjoja. Tiedä sitten onko tuo järkevää mutta oon ajatellut että se on hyvää harjoittelua jos tulevaisuudessa päätän alan kisoihin osallistua. Muuten rinta- olkapää- ja ojentajatreenit on ollut kyllä vähän bodaustyylistä, pystäriä tangolla sentään teen 6-8 toistoa.

Nyt oon miettinyt että pitäisikö vaihtelun vuoksi alkaa tehdä vaikka 85 kilosella kutosia työsarjoina penkissä. Tai tottakai noita pitäisi kai aina joka treeni vähän muutella (ainakin niiden penkkiohjelmien mukaan mitä olen selaillut) mutta en nyt ole vielä saanut kiinni oikeen mistään tietystä ohjelmasta. Kenties se pitäisi vaan tikalla arpoa yksi perusohjelma ja lähteä siitä.
Se on mun mielestä selvää, että jos kehitys jumii noinkin alussa ”uraa”, niin silloin kannattaa treeniä muuttaa. Itse unohtaisin vähäksi aikaa lyhyet sarjat ja lähtisin rakentamaan uutta pohjaa pidemmillä sarjoilla. Ihan jotain klassisia suuntalinjoja mukaillen. Kannattaa myös keskittyä tuohon tekuun, kun näyttää vähän heiluvan tanko. Kontrolli kun karkaa, niin ennätyksille voi heti heittää hyvästit.
 
Täällä on gurut antaneet hyviä neuvoja, mutta minäpä kerron, miten sain oman 105-110kg runkkupenkkiin vuosiksi jämähtäneen tuloksen kasvuun ilman kehonpainon nousua, jota en halunnut. Itse asiassa paino pikkuisen laski, mutta tulos nousi. Aiemmin olin koittanut jotain perusohjelmia tyyliin 5x5, mutta aika nopeasti minulla kroppa jumitti.

Nämä siis omia kokemuksiani. Monia juttuja olin aiemmin kokeillut, mutta vasta nyt sain ykkösen hilattua edes 120kiloon tajuamalla itselleni sopivat seuraavat teesit:
1: Penkki paranee harrastajalla penkkaamalla. Ei apuliikkeillä eikä hakkaamalla rintalihat kuoliaaksi joka kulmasta isolla kuormalla, pienemmällä kuormalla jne ja kerran viikkoon, vaan siis tekemällä penkkiä usein, mutta vain penkkiä.
2: Penkkiä tein joka treenissä. Itse asiassa aloin tekemään voimanostoliikkeitä neljästi viikossa. Aina kyykky, penkki, maastanosto ja siitä kotiin.
3. Jätin kaiken muun treenin pois. No ok, satunnaisesti jotain leuanvetoja treenin päälle ja hauiskääntöjä, mutta ihan tietoisesti tein rinnalle vain penkin ja:
4. Jätin olkapää- sekä ojentajaliikkeet kokonaan pois (ja ei, ojentajat ja olkapäät ei kuihtuneet, vaikken niitä treenannut)
5. Aloitin 70-75% 1RM eli ykkösmaksimista. Sinun tapauksessasi 80-82,5kg
6. Neljästi viikossa nouseva volyymi, mutta sarjapituus aina kakkosia. Eli: 3x2, 4x2, 5x2, 6x2. Ei mitään muuta. Tuon kierron jälkeen pari päivää lepoa:
7. Seuraavaan viikkoon 2,5kg lisää. Eli maltilla ja turhauttavasti korotus ja treenikohtainen volyymi nousee viikon edetessä. Toistomäärä sarjassa kuitenkin sama eli aina se kakkonen. Vaatii mielenlujuutta hinkata noin pienillä painoilla, kun rahkeita riittäisi paljon isompiin kuormiin.
8. Voin vakuuttaa, että kun viikot etenee, niin yllättäen alkaa painaa, mutta yllättävän pitkälle saa vietyä ohjelman ennen kuin kroppa vetää tukkoon. Hienous on siinä, että olet vaivihkaa salakavalasti totuttanut kropan kohtuu suureen kuormaan. Itsellä oli aiemmin, että piti aina viikon verran kerätä itseään, että sai sen räkäisen kolmosen tai nelosen rykäistyä todella tiukkana kerta viikkoon. Mutta kun on maltilla viikkoja totutellut kroppaa suurempiin kuormiin ja lyhyisiin sarjoihin ja olkapäät ja ojentajat ei ole tukossa, niin:
9. yllättäen vko 8 ollessa käynnissä ei 100kg painakaan mitään. Siltikään sillä ei tehdä kuin ne kakkoset. Mutta tuntuu hyvältä, kun voi aiemmilla "maksimisarjapainoilla" tehdä tuosta noin vain 4 krt viikkoon nousevan volyymin kakkosia. Keho on tottunut kuormaan ja voit kokeilla uuden ykkösen esim 5 lepopäivän jälkeen.
10. Joka ikisessä sarjassa jokainen toisto aina huipputekniikalla, hitaahkolla kontrolloidulla alaslaskulla ja räjähtävästi ylös.
11. Eka toisto aina stopilla ja toinen sitten nättinä hissinä alas ylös.

Tähän varmaan joku tulee sanomaan, että ojentajathan sinulla videon perusteella vahvat ja rinnaltalähtö on se ongelma. Itse uskon yksinkertaisuuteen: aloittelijalla koko vitun nosto on se ongelma. Joten treenaa koko nostoa. Treenaa sitä usein ja maltilla korottaen. Toistoja toistoja. Keho ja mieli tottuu lopulta käsittelemään niitä aiemmin isoja rautoja ja niistä tuleekin peruskauraa ja saat varmuutta tekemiseen.

Uskaltaisin väittää, että tällä simppelillä 2,5kg viikossa lisää ja sarjat 3x2, 4x2, 5x2, 6x2 nostat kahden kuukauden päästä 120kg. Itse asiassa sinun kehitystahdilla jopa enemmänkin. Minulla kesti vuosia päästä 100kg sarjapainoon ja siihen jämähti vuosiksi, mutta niin vain tulikin kehitystä.

Jos käyt salilla kolmesti viikossa, niin uskoisin tuon setin toimivan myös kolmesti viikossa tehtynä. Silloin tekisin 4x2, 5x2, 6x2 ja sitten seuraavaan viikkoon 2,5kg lisää.

Edit: hieman yllättäen ärsykkeen muutos toi vanhalle miehelle vuosien bodytreenin jälkeen myös kehitystä lihasmassassa. Eli kun luovuin "kerran tai puolitoista viikossa lihat finaaliin" -bodytreenistä, niin sitten tulikin sitä lihaa silmämääräisesti arvioituna ja myös voimat kasvoi. Kehonpaino laski tänä aikana pari prosenttia.
Kaikessa yksinkertaisuudessaan kuvailit vaan lineaarisen progression joka alkaa ihan turhan kevyenä ja alkupää on vaan illuusio progressiosta kun saa laittaa joka viikko lisää kuormaa. No tottakai saa jos ottaa tarpeeksi kaukaa vauhtia. Tai jos aloittaa niinkin kevyenä niin käyttäisi edes palautumiskapasiteettia vaikka peruskuntoon tai lihasmassan/heikkouksien korjaamiseen. Ojentajia, olkapäitä ja selkää kehottaisin(käskisin) tekemään bodausperiaatteilla, ojentajille vaikka vielä raskaampana liikkeenä kapeeta penkkiä yms. Rinnan treenaaminen on todennäköisesti melko turhaa. Jos haluaa oppia käsittelemään maksimaalisia kuormia niin käyttäisin ihan vaan max effort metodia jolloin maksimeista tulee rutiinia eikä menetä yöunia. Samalla myös paljastuu ne heikkoudet(tekniset, psyykkiset ja fyysiset) joita ei välttämättä epämaksimaalisilla kuormilla huomaa.

Neljästi viikkoon monta sarjaa kakkosia on kyllä tekniikan puolesta hyvä idea, parempi kuin kaksi pidempää työsarjaa.
 
alkaa ihan turhan kevyenä ja alkupää on vaan illuusio progressiosta kun saa laittaa joka viikko lisää kuormaa. No tottakai saa jos ottaa tarpeeksi kaukaa vauhtia.
Jim Wendlerin sanoma "start too low" on imho treenien suunnitteluun paras lause ever.

Kun jokainen toisto tehdään mahdollisimman hyvin ja täysillä, et menetä mitään pitkässä juoksussa. Käytännössä toimii ihan älyttömän hyvin uuteen pr:ään nousussa.
 
Jim Wendlerin sanoma "start too low" on imho treenien suunnitteluun paras lause ever.

Kun jokainen toisto tehdään mahdollisimman hyvin ja täysillä, et menetä mitään pitkässä juoksussa. Käytännössä toimii ihan älyttömän hyvin uuteen pr:ään nousussa.
Onhan se parempi kuin aloittaa liian kovaa, mutta jossain pisteessä se on vaan läpsyttelyä. Jos treeni koostuu useita viikkoja pelkästään tuosta niin hukkaanhan siinä menee aikaa, lopussa sitten eskaloituu hyvin äkkiä jos joka lajissa on neljästi viikkoon yli 90% kuormia. Voihan tuollaisen käyttää yhtenä metodina jonkun muun/muiden kanssa niin saa jotain työtäkin tehtyä. Muutenhan tuo on vaan piikkaus ja suurin efekti tulee levosta, ei niinkään siitä että olisi oikeasti vahvistunut. Tekniikkaa pitääkin hangata tunnollisesti mutta voimantuottoahan tässä treenataan, kuka tahansa oppii punnertamaan tyhjän tangon täydellisesti. Kuitenkin joku tulee pätemään lukematta kahdesti niin tämä ei tarkoita että kaikkien pitäisi treenata apinan raivolla vuoden ympäri, siellä jossain on sopiva välimaasto.
 
"Liian kevyissä" (RIR 4-5) sarjoissa etuna on liikenopeus, minkä treeniä ei voi ylenkatsoa kyllä sitäkään. Sitä räjähtävyyttä sitten vaan pitäs pyrkiä tuottamaan.
 
Ei ne kyllä hyödyttömiä ole missään tapauksessa. Ei voiman kasvun vaatimus oo kovinkaan tiukat sarjat, vaikka toki pari pykälää noista tujumpia yleisesti kannattaa kyllä tehdä. Varsinkin aloittelijat. Yleensä tollanen sarjatiukkuus esim kakkosilla ja kolmosilla tarkottais yli 80%:n rautoja jo ja sillon kaikki solut on mukana jo. Sillon kyse olis aikalailla rekrytointihommista.
 
Ei ne kyllä hyödyttömiä ole missään tapauksessa. Ei voiman kasvun vaatimus oo kovinkaan tiukat sarjat, vaikka toki pari pykälää noista tujumpia yleisesti kannattaa kyllä tehdä. Varsinkin aloittelijat. Yleensä tollanen sarjatiukkuus esim kakkosilla ja kolmosilla tarkottais yli 80%:n rautoja jo ja sillon kaikki solut on mukana jo. Sillon kyse olis aikalailla rekrytointihommista.

Tähän vielä kun lisää sen että jos reenaa suht tiheään kuten meikäläinen, noin 90% sarjoista on miulla tuota RIR4-5 tasoa ja silti homma etenee.

E: Ja jottei täysin off topiciksi menisi, tänään päivän tokassa reenissä 10cm lankulta ennätysreeni, 3*2*155kg vika sarja @ 7-8. 160 kilolla oon tuosta ottanut kolmosen, joten veikkaan että uusi 3max ois otettavissa. En kuitenkaan ota :D


View: https://www.youtube.com/watch?v=UIidMVKf1ak
 
Jos siis ihan räjähtävyyteen pyrkivästä nopeustreenistä puhutaan, niin ei se yksinään pitkälle vie. Fuxin treenit on jotain mulle jotain niin vierasta että en osaa ottaa kantaa. Pointtini on vaan että vaikuttaa turhalta usean viikon ajan koostaa treeni vain ja ainoastaan lämmittelypainoista, pitkä kevennys vaan. Volyymiakaan tuosta ei tolkuttomasti kerry, 36 toistoa jotka tekee myös 6x6:na yhteen treeniin. Lämmittelyistä toki kertyy teknisiä toistoja jos sen haluaa laskea.

Voihan sekin toimia, en väitä että homma alkaisi heti menemään takaperin mutta huomioisin kuitenkin nämäkin aspektit.
 
Painonnostohan pyrkii nimenomaan räjähtävyyteen ja suurin osa sarjoista tehdään paljon lyhyempinä, mitä toistomaksimi olis.

Mulla suurin osa tekee penkissä RIR 1-2 tiukkoja pääsarjoja. Kyykyssä ja vedossa RIR 2-3. Näähän on vielä monelle ns. normaalia. Tällä hetkellä ei oo ketään, kuka tekis pelkästään RIR 4-5.

Mutta niinku aiemmin sanoin, voimaharjoittelussa tärkeintä ei oo se sarjatiukkuus, vaan tehontuotto priimatekniikalla. Sen takia se näennäinen keveys on perusteltua. Mun pointti tässä on ollut vain se, että ne oletetut lämpät ja noususarjat on myös hyvin kovan potentiaalin sarjoja. Joillekin riittää jopa ne pelkästään tuottamaan tosi kovatehoisia ykkösiä.

Ja mitä useammin treenaa, niinku @JP Fux sitä selkeempi peruste tolle näennäiselle keveydelle. Psyykkisestihän ne on monesti kovempia, koska se räjähtävyyden vaatimus nousee. Treeneissä on kyse ominaisuuksien harjoittelusta ja monesti se sama tiukkuus sarjoissakin voi ajaa siihen, että liikeradalle pääsee syntyyn heikkoja kohtia jne.
 
Painonnosto on sitten painonnostoa. Mutta kai tässä nyt ollaan jollain tasolla samoilla linjoilla että liian kevyellä treenaamisella ei pitkälle pötkitä, isoja painoja nostetaan isoja painoja nostamalla.
 
Juu näin se menee ehdottomasti. Pikkupainoilla saa kyllä lihasta, muttei woimaa.
 
Kiitos kaikille penkkikeskustelusta. Lähden panostamaan siihen enempi tämän päivän treenien jälkeen kun aloitan uuden "kierroksen" taas treeniohjelmassa. Nyt on menty aika raskaalla jokaisessa lajissa, otan pienen kevennyksen tähän väliin ja työstän sarjoja ja puhtautta.

Kukkaruukusta asiaan jotta pysytään ketjun aiheelle uskollisena, eiliseltä maastavetoja. 200 kilolla en ole ennen kolmosen sarjoja tehnyt ja voin sanoa että kolmannessa setissä sai viimeisen toiston jo puskea vähän kovempaa ylös. Videolla taisi olla sarja 2/3 jos oikein muistan. Lisäksi yksi 230kg ylirauta. Aika kyykystähän nuo lähtee mutta sen siitä saa kun oppia on haettu liikaa Eddie Hallin 500kg nostosta. Kevennysviikolla sitten katsotaan lantion paikkaa tarkemmin.


View: https://www.instagram.com/p/CNoJWZ9n4qX/?utm_source=ig_web_copy_link


View: https://www.instagram.com/p/CNoJ-U3niSo/?utm_source=ig_web_copy_link
 
No tuli vielä parannettua treeneissä kyykyn ykköstä. Sinällään huomasi että eiliset mavet vielä vaikutti kun vähän aristi reisiä mutta lämppäripainot silti nousi suht nopsasti ylös niin kokeilin sitten tätäkin. Syvyys tuntui olevan vähän siinä ja siinä 200kg kohdalla mutta osasin onneksi korjata jalkojen asentoa 205 kilon nostoon ja menin mielestäni hyväksyttävään syvyyteen. Nyt tosiaan projektiksi penkin korottaminen ja muissa lajeissa vähän kevyempää harjoittelua.


View: https://www.instagram.com/p/CNquk8pHoRp/?utm_source=ig_web_copy_link
 
Vedot nättejä ja ei ne liian kyykystä lähde ollenkaan. Hyviä ja tasapainoisia. Kyykystä vihellän selkeen punasen, muttei se kaukana ole.
 
Vedot nättejä ja ei ne liian kyykystä lähde ollenkaan. Hyviä ja tasapainoisia. Kyykystä vihellän selkeen punasen, muttei se kaukana ole.
Piti ihan frame by frame tarkistaa tota omaa videota ja sitten käydä googlailemassa sääntöjä. Tuli sitten huomattua että oon muistanut väärin, jostain syystä on jäänyt mieleen että riittää 90 asteen kulma mutta sehän pitää mennä vielä senkin pidemmälle. Butt wink-kommentit on saanut mut nähtävästi ylivarovaiseksi. Noh, salinostoksi silti lasken hyväksyttäväksi kyykyksi itselleni, ei sitä kannata itselleen turhan tiukkakaan olla kun ei (vielä) kisaile ja tuo on vain hienosäädöstä kiinni. Tehdään töitä tuon eteen nyt kevyemmissä treeneissä.
 
Missään nimessä ei tuota murehtia kannata. Se 90 astetta on hämmästyttävän sitkeessä pysynyt lukema tai oletus, vaikka siitä ei koskaan eikä missään säännöissä ole mainittu. Ainoa kulmalukema, mitä valmennusteksteissä käytetään, koskee polvikulmaa ja siinäkin yleensä käytetään 90 asteen mainintaa puolikyykyssä. Se sitten tuota tietenkin korkeempi vielä.

Buttwink sulla ei mikään paha ole edes ollut ja siitä pääset eroon, ku panostat pikkusen ison lähentäjän (adductor magnus) venyttelyyn. Se on kyykyn pääsuorittaja ja näkyy siellä ylhäällä sisätakareidessä. Venyy hyvin esim, ku meet hajareisin kyykkysyvälle penkille ja sitten napaa kohti penkkiä.
 
Piti ihan frame by frame tarkistaa tota omaa videota ja sitten käydä googlailemassa sääntöjä. Tuli sitten huomattua että oon muistanut väärin, jostain syystä on jäänyt mieleen että riittää 90 asteen kulma mutta sehän pitää mennä vielä senkin pidemmälle. Butt wink-kommentit on saanut mut nähtävästi ylivarovaiseksi. Noh, salinostoksi silti lasken hyväksyttäväksi kyykyksi itselleni, ei sitä kannata itselleen turhan tiukkakaan olla kun ei (vielä) kisaile ja tuo on vain hienosäädöstä kiinni. Tehdään töitä tuon eteen nyt kevyemmissä treeneissä.
Kunhan kyykkäät enkoissa yhtä syviä kuin muissa nostoissasi. Et huijaa itseäsi. Nätti kyykky. Mavessa riippuu mittasuhteista kuinka alhaalla persettä kannattaa käyttää. Ei kannata siitäkään stressata.
 
Back
Ylös Bottom