Pakkislaisten omia treenivideoita

Kyllä ne eri vatsalihaskerrokset aktivoituu vedossa suht mainiosti. Yhdessä nekin on suunniteltu toimimaan. Eikä nyt kukaan mahaa sisään kisko vedossa muutenkaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä ne eri vatsalihaskerrokset aktivoituu vedossa suht mainiosti. Yhdessä nekin on suunniteltu toimimaan. Eikä nyt kukaan mahaa sisään kisko vedossa muutenkaan.

No se on vähän miten asian mieltää. Sun "jännitä kuin joku löis mahaan" -vihje ei mun ajatteluun istu, vaikka toisille saattaa toimia. Itelle allaolevat videot oli iso apu ilman vyötä nostamisessa, lisäksi tietyt rangan neutraaliasennon jumppaliikkeet. Siskollakin auttoi neutraaliasennon jumppailut ja lisäksi raskaat lantionnostot, kun oli vaikeuksia maastavedon asentokontrollin kanssa.



 
Kyllä ne eri vatsalihaskerrokset aktivoituu vedossa suht mainiosti. Yhdessä nekin on suunniteltu toimimaan. Eikä nyt kukaan mahaa sisään kisko vedossa muutenkaan.
Korjataanpas hieman. Tarkoitin syvien vatsojen käytön opettelemista. Esimerkiksi vatsaa treenatessa ero on merkittävä eri tyyleillä. Voi rynkyttää voimalla keskittymättä mihinkään. Mutta jos jännittää syvät vatsat jo ennen sarjaa vetämällä navan sisään, liike ottaa ihan eri tavalla myös syviin vatsoihin. Eli ensin vatsan "esijännitys" ja sitten itse liike. Esijännitys pitää säilyä koko liikkeen ajan. Pilateksessa ollaan näitä jauhettu. Tuo selittää sen miksi jumppa mimmeillä on usein vahvempi core kuin puntti ukoilla. Osaavat käyttää syviä lihaksia.
 
beginner: Kyse ei mun kommentissa ollut se, millasilla treeneillä ja mielikuvilla vedossa parhaiten saa keskikropan käyttöön. En käytä tuota mainitsemaasi mielikuvaa ollenkaan kaikille. Mä tuossa siis kommentoin syvien vatsalihasten osuutta, aktivointia ja sitä kautta keskikropan toimintaa.

Predatori: Aika vahva yleistys. Keskivartalon voimatasoja ei myöskään missään nimessä mitata yksittäisten lihasten aktivointitaidoilla. Ja kuten sanoin, vatsalihaskerrokset toimii synergistisesti, eikä niiden erikseen aktivoinnille ole perusteita. Eli ne aktivoituvat myös ilman vakuumeja ja mahan sisäänvetoja. Pilates-treenit on toki hyviä nekin, mutta vahvasti koulukunta-ajatteluun pohjaavia. Eli ikäänkuin mikään muu ei ole mitään, paitsi syvät vatsalihakset.
 
beginner: Kyse ei mun kommentissa ollut se, millasilla treeneillä ja mielikuvilla vedossa parhaiten saa keskikropan käyttöön. En käytä tuota mainitsemaasi mielikuvaa ollenkaan kaikille. Mä tuossa siis kommentoin syvien vatsalihasten osuutta, aktivointia ja sitä kautta keskikropan toimintaa.
Olis varmaan pitänyt lainata pelkästään viimeinen lause. Mun pointti oli, että mielikuvana napa kohti rankaa saattaa sisältyä onnistuneeseen keskikropan paineistukseen ja jopa olla avain rangan neutraaliasennon saavuttamiseen. Mitään 80-luvun kehonrakentajien vakuumiposea ei olla tekemässä.

Tässä itse asiassa vielä yksi havainnollistava video maastavedon setuppiin, sivuaa juurikin tuota yliojennusta ja lantion jäämistä taakse.

 
No kukin tekee mitä haluaa toki ja jos toimii itelle, hyvä niin. Mutta jos napa vedetään ja pidetään rangassa kiinni, keskivartalo ei pysty kyllä ideaalisti töitä tekemään vedossa, kyykyssä jne.

Tällä ei toki ole juurikaan tekemistä sen yläasennon kanssa, mikä on joka tapauksessa virhe, vetää sitten yli tai jättää alle.
 
Siksipä kirjoitin "saattaa sisältyä onnistuneeseen keskikropan paineistukseen". Nää "cuet" on just niitä yksilötason juttuja ja noilla voi ratkaista nostojen ongelmia. Dave Tate näistä on puhunut kuinka jollekin toimii joku joka ei toiselle sitten ollenkaan. En tiedä jaksatko katella lyhyitäkään videoita mitä tänne linkitellään, mutta jos huomasit noissa jotain perustavanlaatuista virhettä niin kerro.

Ite lähtisin korjaamaan yliojennusta ja tehotonta lantion käyttöä nimenomaan alkuasennolla ja keskikropan kontrollilla. Se, miten paljon "napa kohti rankaa" tai joku muu vinkki sitä ohjaa, on sitten eri asia.
 
Juu oon ehdottoman samaa mieltä, että toiselle toimiva mielikuva on jopa haitallinen toiselle. Oon nuo nähnyt kyllä ja Tate tuttu 90-luvulta jo.

Tuo loppuasentopulmahan on lähes kaikilla ihan muuta kuin voiman puutetta. Yliojentajat lähinnä vain kuvittelevat, että sitä se vedon oikea loppuojennus tarkoittaa. Aliojentajilla sama. Sitä ikäänkuin jäädään seisoskelemaan.

Mutta on myös niitä, kellä vedossa se ihan vipa 10cm on hankalin. Harvinaista ja hassua, mutta onpas vaan semmosiakin. Tällä hetkellä mulla 2 kpl. Toinen vetää ihan minkä raudan vaan puoleen reiteen, mutta ihan loppu junnaa. Vielä. Sen korjaaminen on sit jo eri asia, ku puhutaan ihan voimantuoton ongelmista. Tuossa @headspin vedossa se loppuasennon korjaaminen ei ole voimasta kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Juu oon ehdottoman samaa mieltä, että toiselle toimiva mielikuva on jopa haitallinen toiselle. Oon nuo nähnyt kyllä ja Tate tuttu 90-luvulta jo.
Näistä sellanen omakohtainen anekdootti, että kerran päätin kokeilla sitä yleistä "bend the bar" -vihjettä, joka penkkipunnerrukseen monesti annetaan. Ongelma siinä on se, että neuvojan miimikointi on yleensä vähän huolimatonta ja minä otin siitä visuaalisen vihjeen. Seuraavassa penkkitreenissä sitten yritin aktiivisesti ranteilla/kyynärvarsilla kääntää kämmeniä kohti toisiaan, kun tavoitehan siinä on olkavarren ulkokierto. Ihmettelin että eipä kyllä perkele auta sitten yhtään, haittaa vaan. Mulle osuvampi vihje olisi ollut vaikka "kyynärtaipeet kohti telineitä" ja keskittyminen siihen, millä lihaksilla se asento saadaan aikaan.
 
Vaikeita juttuja. Itsellekin on vuosien saatossa neuvottu vaikka ja mitä.
Kaikki jännitä sitä, jännitä tätä meni ohi.

Nykyään käännän palikat haluttuun asentoon ennen noston aktiivivaihetta ja yritän jopa rennosti pitää ne asennot.
Mielestäni toimii mutta miten sä ton selität jollekin...?

Pajarin vedosta sanoisin: Käännä loppuvedossa lantiolla paino kantapäälle silleen että lantio nojaa tankoon.

Mutta miten senkin sitten kukakin hahmottaa...

Onneksi en ole valmentaja 😄👍
 
Juu näin se menee. Visualisointi on erittäin tehokas työkalu, jos sekin tehdään yksilöpohjasesti eikä osoittamalla joku ainoa oikea tapa. Näissä on tullut melkoisesti aika erilaisia juttuja vastaan monessakin lajissa.
 
Lyhytkätiselle se koko vedonpirulainen pitäs olla keskimäärästä hankalampi, ei pelkästään se loppu. Ootko tehny mitä avuksi ja onko miten siirtyny siihen lopun avuksi? Mä oon teettäny hyvin korkeita osavetoja, lantionnostoja ja suht suorin jaloin myös. Lisäksi old skool selkäliikettä, läpivetoo jne.
 
Täällä on tullut hyvää keskustelua tosta mun mavesta. Onhan mulle jo aiemminkin huomautettu mun laiskasta lantiosta, pyrin pitämään sen huomenna treeneissä mielessä. Nyt jostain syystä taas keskittynyt liikaa tuohon selän asentoon / suorana pitämiseen niin unohtuu sitten muut kun olen näin yksinkertainen.

Anyway, jotain hyvääkin kun kaveri halusi tänään koittaa penkkimaksimeita. Hänellä ei omat ennätykset nousseet mutta itse paransin kympillä omaani. On ollut ihan ilo penkata kun ei ole kipuja olkapäässä, mullahan oli (muistaakseni) loka-marras-joulukuussa totaalinen tasapenkkitauko ja jouluaattona koitin sitten läpällä vähän penkkailla. Olkapää olikin parantunut (johtuisko takaolkapään treenauksesta, punnerruksista vai mistä) ja pystyi penkkaamaan taas. Myös peck deckin käyttö ja yleinen voiman lisääntyminen näkyi heti ja jouluaattona vedettiin se satku ylös pukin puvussa ilman isompia ongelmia. Tänään sitten oikeita maksimeita ja 100kg sai 2 toistoa, 105kg & 110kg ykköset. 115kg jäi rinnalle mutta olihan tuossa jo pohjalle tehtykin.


View: https://www.instagram.com/p/CJtpe6lHUpO/?utm_source=ig_web_copy_link
 
Tuossa @headspin vedossa se loppuasennon korjaaminen ei ole voimasta kiinni.
Olet oikeassa. Olen seurannut headspinnin treenejä alusta asti palstalla. Hän veti alussa ilman mankkua liukkaalla tangolla. Grippi loppui ja liike piti jättää lopussa kesken. Luulen että se johti virheeseen . On kyllä korjaantunut nyt remmien kanssa, mutta hivenen vielä vanha tapa on takaraivossa. Kyllä se siitä kun vähän muistuttelee👍
 
Täällä on tullut hyvää keskustelua tosta mun mavesta. Onhan mulle jo aiemminkin huomautettu mun laiskasta lantiosta, pyrin pitämään sen huomenna treeneissä mielessä. Nyt jostain syystä taas keskittynyt liikaa tuohon selän asentoon / suorana pitämiseen niin unohtuu sitten muut kun olen näin yksinkertainen.
Ei sulla ole mitään dramaattisia virheitä. Kissanselkiä ja muita vakavia. Vähän vain hienosäätöä. Jatka hyvin mielin treenejä👍 Käykö muuten sun salilla sellanen iso körmy joka tekee älyttömillä painoilla vinopenkkiä? 200kg taitaa olla vinopenkki. Kaljupäinen 5 kymppinen mies.
 
Ei sulla ole mitään dramaattisia virheitä. Kissanselkiä ja muita vakavia. Vähän vain hienosäätöä. Jatka hyvin mielin treenejä👍 Käykö muuten sun salilla sellanen iso körmy joka tekee älyttömillä painoilla vinopenkkiä? 200kg taitaa olla vinopenkki. Kaljupäinen 5 kymppinen mies.
Kyllä tuolla yksi selkeästi kokenut vinopenkkaaja käy joka ei tee tasapenkkiä ollenkaan kun kuulemma ei pysty vamman takia. Ei vaan taida (ainakaan minun nähteni) olla nostanut ihan noin kovia lukuja. Olisinko mä nähnyt sillä ~120kg tangossa enimmillään. Että en ole varma että puhutaanko samasta tyypistä. Muuten kyllä osuu jopa ulkonäkö yksiin.
 
Kyllä tuolla yksi selkeästi kokenut vinopenkkaaja käy joka ei tee tasapenkkiä ollenkaan kun kuulemma ei pysty vamman takia. Ei vaan taida (ainakaan minun nähteni) olla nostanut ihan noin kovia lukuja. Olisinko mä nähnyt sillä ~120kg tangossa enimmillään. Että en ole varma että puhutaanko samasta tyypistä. Muuten kyllä osuu jopa ulkonäkö yksiin.
Hullua hullumpi nimellä facessa. Kysyin kun on kaverini ja mun mielestä käy samalla salilla kuin sinä🤔
 
Laitetaan nyt omakin natupenkki arvosteltavaksi, kun tuli tuo 200 kg rajapyykki ohitettua hiljattain. Reelsin puolelta löytyy kehityskäyrää 130kg->200kg sellaisesta kiinnostuneille. Pituus 192cm ja paino pyörii 115-120kg.

Tuo nosto oli jännityksen takia todella huono ja varaa jäi silti jonkin verran, uskoisin että ei ole stopilla ihan hirveän kaukana. Vois välillä tiputella muutakin treenipätkää tänne foorumille, jos sille on kysyntää :)


View: https://www.instagram.com/p/CHGI8fGFO6i/
 
Back
Ylös Bottom