Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Näin yleisesti ottaen voimaharjoittelun (sis. 'bodaus') näkökulmasta, kyllä on vajaita kyykkyjä. Tuosta kuvasta näkee hyvin. Reisien kasvatuksessa taitaa muutenkin teillä kahdella olla vähän eri tavoitteet ja metodit.Ei ole vajaita kyykkyyjä. Tarkoitus kasvattaa reisiä(luulen että olen onnistunut tässä paremmin kuin vaikka sinä) eikäelvistellä sillä että perse osuisi nurmikkoon jolloin tensio katoaisi lihakselta. Siinä kuva toisesta sarjasta jolla näkyy paremmin kyykyn syvyys
Niin, nimenomaan. Tietääkseni en edes vähän sivusta vittuillut, vaan ihan asiallisesti kysyin. Että hohhoijaa vaan.ihan turha edes aloittaa puolustelua syvyyden suhteen jos joku kysyy miksi jätät vajaaksi - vastaa vain pitäväsi tuollaista suoritustapaa sinun tavoitteillesi sopivampana
Mulla on varmasti isompi pää ku tolla toisella, mitäs siihen sanotte.Kieltämättä jännä että heti aletaan puolustelemaan ja ihankuin ottamaan itteensä (en tiedä tapahtuiko jälkimmäinen mutta sellainen kuva tuli) jos joku tulee latomaan faktoja tiskiin. Vajaitahan noi oli mutta varmasti tarkoituksenmukaisia omiin tavoitteisiin nähden. Lihaahan mieheltä löytyy vaikka muille jakaa mutta turha hyökätä tolla tavalla kuitenkaan vastaamalla että on isommat reidet kuin toisella
Laajemmin katsottuna samoilla saleilla treenaavien eri lajit huomioiden se vaan on fakta, että voimannosto on about ainoo missä noille perusnostoille on kriteerejä, jotka voidaan visuaalisen havainnon(=>video) kautta tarkastella. Kyykyssä on tietty syvyys, penkissä perse on penkissä ja rinnalla on stoppi yms ja kun laittaa videota missä nuo ei täyty, niin jo etukäteen tietää että monelle siinä videossa ei ollut oikeita nostoja lainkaan ellei sitten erikseen muista sanoa että tekee puolikyykkyä tai tng:ta tai yms.
Mulla on varmasti isompi pää ku tolla toisella, mitäs siihen sanotte.
Vähänkään isot painot kyseessä nii aina on jollain jotain valittamista. "Turhaa repimistä, vajaita kyykkyyjä". Joillekin tuo vapaakyykky on uskonto ja mulle se on liike muiden joukossa mitä olen tehdyn nyt jonkusen viikon. Harvoin täällä kenelläkään mitää hyvää sanottavaa on. Itsellä syvyykriteeri on ollut yleensä se että ylittää 90asteen kulman. Ja tuostako kattoo nii polvet menee aika eteen eikä tonne kovinkaan matalammalle pääsekään. Toki on tullut tehtyä low bar pyllistelykyykkyjä aikoinaan joissa nyt tuntuu että vain perse ja takareisi ojentaa siinä eikä niinkään että etureisillä pukkaisi ylös.Kieltämättä jännä että heti aletaan puolustelemaan ja ihankuin ottamaan itteensä (en tiedä tapahtuiko jälkimmäinen mutta sellainen kuva tuli) jos joku tulee latomaan faktoja tiskiin. Vajaitahan noi oli mutta varmasti tarkoituksenmukaisia omiin tavoitteisiin nähden. Lihaahan mieheltä löytyy vaikka muille jakaa mutta turha hyökätä tolla tavalla kuitenkaan vastaamalla että on isommat reidet kuin toisella
Tai sitten voi ajatella ihan biomekaniikkaa. Onhan se nyt selvä, että jos tekee vajaata liikerataa (ts. luonnollisesti ja helposti se pylly menisi alemmaksikin) niin se on vajaa, vaikka se pylly ei yksilön liikkuvuuden takia menisikään voimanostokriteereistä läpi jos tekisi luonnollisen liikeradan pohjaan saakka. Ymmärtäisin siis vasta-argumentit ('ei ole vajaa muuta kuin voimanoston näkökulmasta') jos kyse olisi jostain ≤5cm erosta, mutta selkeästi vajaa liikerata on vajaa.Laajemmin katsottuna samoilla saleilla treenaavien eri lajit huomioiden se vaan on fakta, että voimannosto on about ainoo missä noille perusnostoille on kriteerejä, jotka voidaan visuaalisen havainnon(=>video) kautta tarkastella. Kyykyssä on tietty syvyys, penkissä perse on penkissä ja rinnalla on stoppi yms ja kun laittaa videota missä nuo ei täyty, niin jo etukäteen tietää että monelle siinä videossa ei ollut oikeita nostoja lainkaan ellei sitten erikseen muista sanoa että tekee puolikyykkyä tai tng:ta tai yms.
Oma "penkkitulos" putoaa monella ohessa jos laittaa nuo kriteerit mukaan, lähes kaikki penkkaa mutta kyykkyjä moni ei tee lainkaan ja niihin uskaltaa helpommin heittää löylyä. Penkkiä kun sohaisee sanomalla vaikka "missä se penkki oli" niin tulee 3. maailmansota. Tulikohan sohaistua jo nyt liikaa...Mikähän siinä on että penkissä stopin puute ei haittaa oikein ketään, on melkeen joku outo erikoistekniikka? Perseennostokaan ei aina.
Lisäisin vielä, että ite aattelin alkaa tekemään korkeita boksikyykkyjä kun mulla on sticking point jossain korvien korkeudella saatana, enkä kyllä pahastu jos joku kysyy että "miksä hei kyykkäät tollee vajaalla liikeradalla?". Ei kysyvä tieltä eksy ja silleen.Liikkeille on yleisesti käytetyt nimet, ja puolikyykky on ihan oikea liike mitä esimerkiksi muiden lajien valmennuksessa käytetään, tai vaikka itse kyykyn apuliikkeenä. Miksi täysin puolikyykyltä näyttävä liike pitäisi siis kategorisoida kyykyksi, kun voi vaan sanoa tekevänsä puolikyykkyä koska se on henkilön tavoitteisiin sopivampi?
"Kyykkyä tehdään usein vajaalla liikeradalla, eli niin sanottua neljännes- tai puolikyykkyä, sillä se sallii huomattavasti suurempien painojen käytön kuin täyskyykky."
Jalkakyykky – Wikipedia
Turhaa vääntämistä, mutta tätä vartenhan tämä foorumi on olemassa
Vähänkään isot painot kyseessä nii aina on jollain jotain valittamista. "Turhaa repimistä, vajaita kyykkyyjä". Joillekin tuo vapaakyykky on uskonto ja mulle se on liike muiden joukossa mitä olen tehdyn nyt jonkusen viikon. Harvoin täällä kenelläkään mitää hyvää sanottavaa on. Itsellä syvyykriteeri on ollut yleensä se että ylittää 90asteen kulman. Ja tuostako kattoo nii polvet menee aika eteen eikä tonne kovinkaan matalammalle pääsekään. Toki on tullut tehtyä low bar pyllistelykyykkyjä aikoinaan joissa nyt tuntuu että vain perse ja takareisi ojentaa siinä eikä niinkään että etureisillä pukkaisi ylös.
Oma "penkkitulos" putoaa monella ohessa jos laittaa nuo kriteerit mukaan, lähes kaikki penkkaa mutta kyykkyjä moni ei tee lainkaan ja niihin uskaltaa helpommin heittää löylyä. Penkkiä kun sohaisee sanomalla vaikka "missä se penkki oli" niin tulee 3. maailmansota. Tulikohan sohaistua jo nyt liikaa...
Oma "penkkitulos" putoaa monella ohessa jos laittaa nuo kriteerit mukaan, lähes kaikki penkkaa mutta kyykkyjä moni ei tee lainkaan ja niihin uskaltaa helpommin heittää löylyä. Penkkiä kun sohaisee sanomalla vaikka "missä se penkki oli" niin tulee 3. maailmansota. Tulikohan sohaistua jo nyt liikaa...
Kävin syksyllä ekat kisat skl sm kisat ja PCA junnu kisat. Kunto oli aika tyhjä ja vetinen mutta sitä sattuu . Pituutta se noin 182cm. Aamupaino nyt siellä 123kg+. Yritän nyt ainakin selän kasvattaa ku selvästi heikkous eli viimeistään ens vuonna uudestaan lauteille. Kiitos tsempeistäEi nyt asiaan litty, mutta on komia ja massiivinen fysiikka! Kunnolla raamia ja massaa. Onko miehellä paljo pituutta? Ja onko mitää kisasuunnitelmia vai pitempää offia? Tsemppiä reeneihi
Kävin syksyllä ekat kisat skl sm kisat ja PCA junnu kisat. Kunto oli aika tyhjä ja vetinen mutta sitä sattuu . Pituutta se noin 182cm. Aamupaino nyt siellä 123kg+. Yritän nyt ainakin selän kasvattaa ku selvästi heikkous eli viimeistään ens vuonna uudestaan lauteille. Kiitos tsempeistä