WEIGHTLIFTING Painonnostovideoita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja strong
  • Aloitettu Aloitettu
mistä kumman syystä suomen painonnoston taso on huimasti laskenu 2000 luvulla..esim 300kg yht,tuloksen tekijöitä ei montaa ole.osa syy mielestäni on että harjoittelu on menny täysin viidakkoon ei pelkillä ykkös nostoilla voimatasot nouse ei.kuitenkin painonnosto voima laji..hyvärin "aika kaudella"vielä oli kovia nostajia koska treenattiin kovaa eli sarjoja kyykyissä ja vedoissa.vaikka kuinka olis nopee alle menijä ja hyvä tekniikka ei voi 200kg rinnalle vetää jos maastaveto enkka on esim 210...eli voiman paskoo pittää olla kele...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
tottakai painonnosto on voimalaji ja voimaa pitää olla..sen pitää kuitenkin olla räjähtävää voimaa ja sen lisäksi pitää olla tekniset asiat kunnossa kuten tuo allemeno nopeus:
http://www.youtube.com/watch?v=dpVKU3e_oYI
tossa esimerkki allemenon merkityksestä..nostaja armenian Gevorg Poghosyan, maailman huippua sarjassaan, ja kuten monilla armenian nostajilla(arakel mirzoyan, martirosyanit, sergey petrosyan,joka muuten on lähtöisin armeniasta), hänelläkin todella nopea allemeno..tämä on lajin kehityksen suunta. marginaalit huipulla pienet ja tällaisilla tekniikan asioilla on suuri merkitys tulokseen.. tottakai fyysiset ominaisuudet ovat lajissa elintärkeät..sehän on selvä..ja tuohon suomalaisten reenamiseen: kyllä tässä maassa noita pelkkien ykkösten reenaajia on vähän..vanhan ajan perusreenilla ainakin kaikki ne pohjosen nostajat reenaa jotka minä tunnen..ja joukossa kavereita jotka varmasti tulevaisuudessa pystyvät tekemään samoja romuja kun nämä suomen entisaikojen "tähdet".. mitä tossa just tunti sitten olin salilla muuan Tokolan ja Pirkkiöitten kanssa niin ohjelmassa oli kaikilla joko vetoja, kyykkyä, vauhtipunnerrusta tai raakojanostoja...illalla reenissä sitten lajinostoja. otetaan kuitenkin huomioon että porukka on todella nuorta ja tarvitaan vuosia että päästään omalle huipputasolle..sitten nähdään ollaanko tehty oikein vai väärin!?

http://www.youtube.com/watch?v=6jGb52heK90
http://www.youtube.com/watch?v=vV2PiVZ9g9Q

siinä videoa illan reeneistä.. eka mun 120kg tempaus kolmonen riipuksista..sitten Milkon hyppyjä..

no tosta mun reeniviikosta: en oo kysyny koutsilta lupaa näyttää muille ohjelmiani joten en laita sitä tänne , ainakaan vielä,ei sillä että siinä nyt mitään mullistavaa löytys :D .. mutta perusidea se että aamureeneissä yleensä kyykyt, vedot ja apuliikkeet kuten vauhtipunnerrus tai riipuksista nostot... illalla sitten lajinostot..joka toinen päivä kova ja joka toinen palautuspäivä..sarjat 1-3 aina..pk kaudella muutaman kerran kyykyt 5 sarjoja.. mä reenaan vielä suht pienellä kokonaisnosto määrällä mutta sitä nostetaan pikku hiljaa..

http://www.youtube.com/watch?v=6jGb52heK90
http://www.youtube.com/watch?v=vV2PiVZ9g9Q

siinä videoa illan reeneistä.. eka mun 120kg tempaus kolmonen riipuksista..sitten Milkon hyppyjä..

Komeeta tempausta ja räjähtäviä hyppyjä :rock:

Kuinka paljon sulla tulee tempauksia yhteen reeniin ja millaisilla prosenteilla maksimista teet ne?

Tässä vähän meikäläisen ei niin teknistä painonnostoa parilta viime viikolta:) Alkutaipaleella vielä tätä lajia:

http://www.youtube.com/watch?v=AC4bOD6FwM0

Facebookin perusteella(julkinen profiili) näyttäs ainakin treenailevan apinan raivolla. Mavea, pystypunnerrusta ja käsipainoilla heilumista ainakin. Aika rajua elämää näyttäis viettävän. Voimaa taitaa olla vielä reilusti tallella.

Hyvät Uudet Vuodet kaikille!

en ottanutkaan kantaa harjoitteluun.. perusasiat on jo silloin ohjelmissa olleet kohdallaan MUTTA, jotain sen ajan harjoittelussa on ollut parannettavaa koska sen ajan huippumme olivat lähes kaikki nykymaailman huippuihin verrattuna hitaita, ehkä vähän jäykkiä, ja teknisesti ei huippuluokkaa..sen ajan harjoitelussa maksimivoiman merkitystä korostettiin voimakkaammin ja huippujen esim. kyykky tulokset olivat suhteessa olympianostoihin todella kovat..sen sijaan vaikka esim- herrat Avellan, Kinnunen olivat hyppytuloksiltaan todella kovia niin ei se nostamisessa näkynyt.. Kinnusen nostaminen oli esim. juuri Aliin verrattuna todella hidasta! Koska nykyajan huippujen nostamisessa korostuu allemenonopeus.

ja jottei minua ymmärretä väärin niin, tällä en hauku sen ajan huippuja. he olivat oman aikakautensa huipuyksilöitä. sanon vaan sen että he eivät nostaneet sillä tyylillä jolla nykymaailman huiput nostavat. ja tässähän on täysin kyse lajin kehityksestä.. vaikka 1980-luvulla tehtiin maailmalla kovimmat tulokset niin väitän silti että nykyinen maailman taso on paljon kovempi kuin silloin! ja nykyiset mestarit parempia kuin sen ajan mestarit..nykyhuiput ovat nopeampia, teknisesti täydellisempiä, paremmissa olosuhteissa valmennettuja jne.. tässäkin on kyse samasta kehityksestä.. no miksi 1980-luvulla sitten tehtiin paremmat tulokset? samasta syystä miksi mielestäni sen ajan suomalaisten tuloksia ei voi suoraan verrata nykynostajiin..

no edellinen perustehan ei millään selitä sitä että suomen taso on pudonnut noista ajoista paljon..kyse on vain seuratoiminnan vähentymisestä mikä on huono asia..

Ja koko tämän puheenvuoroni ydinasia: Se että mielestäni Ali nostaa juuri sillä tyylillä millä pitää nostaa päästääkseen maailman huipulle!Nostaminen on rytmikästä, nopeaa, räjähtävää, suoraviivaista eli tehokasta, Hänen nostamisestaan tulisi ottaa nuorten nostajien mallia!

Tottahan toki maailman parhaiden nostajien tekniikassa on tapahtunut evoluutiota, jos vertaa nykyhuippuja ja 1980-luvun tähtinostajia. Toisaalta, jos ajattelee esimerkiksi nykyisiä Martirosjaneita, Arakel Mirzojania ynnä muita kovia armenialaismiehiä maan 1980-luvun ykkösnimiin, mm. Oksen Mirzojaniin, Jurik Sarkisjaniin ja Israil Militosjaniin, niin kyllähän näilläkin hepuilla oli jo terävät tempauksen allemenot ja nostotekniikka muutenkin tehokasta. Armenialaisten nostotekniikat ovat olleet viimeisten vuosikymmenten aikana melko tavalla samasta muotista valettuja, pienin henkilökohtaisin vivahde-eroin tosin.

Sinänsä painonnosto on Armenian kansallisurheilulaji ja Nazik Avdaljan valittiin maan parhaaksi urheilijaksi vuodelta 2009. Kymmenen parhaan urheiilijan joukosta löytyy neljä nostajaa; Arakel Mirzojan oli toiseksi paras, Tigran Vigen Martirosjan neljäs sekä Hripsime Hurshudjan kuudes. Koko lailla voimailuvoittoista on kymmenen parhaan lista, sillä neljän painonnostajan lisäksi listalta löytyy kolme painijaa, yksi nyrkkeilijä sekä yksi judoka. Kymmenenneksi paras urheilija, Lilit Mkrtshjan, sentään on shakinpelaaja: http://wsport.free.fr/2009/Decembre/armenia.htm

En ole kyllä sitä mieltä, että Tapio Kinnusen nostot (siis huippuaikana) olisivat olleet kauttaaltaan mitään hitaitakaan. Minulla on VHS-nauhalla vuoden -82 SM-loppuottelu Lohjalla, jossa Kinnunen tekee 82½-kiloisiin 347½ (158+190) kilon yhteistuloksen ja vetää vielä 195 kiloa rinnalle. Kyllä 158 kilon tempauksessa tanko saa aika mukavaa kyytiä. Tekemisestä näkee kilometrin päähän, että mies on hirvittävän kimmoisa (vauhditon pituus 343 ja -korkeus 174). Pantteri-lempinimi ei ole ollut miehelle yhtään liikaa. Kinnunen oli nostotekniikaltaan ja ruumiinrakenteeltaan hieman samankaltainen kuin Jurik Vardanjan.

Juhani Avellanin nostoja on VHS-nauhalla vuoden -80 Suomi-Ruotsi maaottelu (90-kiloisiin 150+190) ja vuoden -82 SM:t Riihimäellä, jossa Avellan voittaa viimeisen mestaruuden 327½ (147½+180) kilon yt:lla ysikymppiin. Lisäksi olen nähnyt mm. Eurooppa-Amerikka-ottelun vuodelta -79, jossa nostavat niin Kinnunen kuin Avellan. Eivät Avellaninkaan nostot mitään varsinaisen hitaita olleet, mutta tempaukset ja ylöstyönnöt ehkä vähän jäykkiä. Kerrottiin, että Avellanin vauhditon pituusennätys olisi ollut 342. Hänen takakyykkyennätyksestä olen kuullut, että se olisi ollut 320 kiloa.

map81:lle sen verran, että rohkeasti vaan jossain vaiheessa kisailemaan ja ota tavoitteeksi yleisen SM:t, jos ei nyt tänä vuonna, niin sitten ensi vuonna eli 2011. Voimaahan kyllä on ja tekniikka on klippien perusteella parantunut koko ajan.

Moi!
Noita kyseisiä nostoja jos sai tänne jollain tapaa ihasteltavaks, olis todella mahtavaa.
Ja vielä mahtavampaa jos saisit ne laitettua DVD:lle ja vaikka postitettua mulle, tietty maksan kyl kulut.

T:Jake W

Palaillaan...

Sama koskee Miikaa, eli jos pääset käsiks noihin liiton arkistoihin erityisesti mua kiinnostais vuoden 1998 EM Riesa ja sarja 62:n A-ryhmä jossa oltiin Jykän kanssa nostamassa, olis mahtava saada toi uran paras kisa ihan vaan muistoks. Eli jos sattuis osuun käsiin niin tutkailaan mahdollisuuksia vaikka kopsata se mulla korvausta vastaan...

Jake: juu otan asian hoitaakseni kun meen kouluun takasin, mulla on tässä just katsottavana 1996 EM, 97-MM, 95-EM..eli uskon että 98EM löytyy myös kun kysyn Hannalta.

totallift: Ensinnäkin en kirjoituksessani arvostele Kinnusta enkä varsinkaan Avellania(kyseinen herra harvoja suosikkejani suomalaisista). mutta silti väitän ettei kummankaan nostaminen ollut millään tavalla nopeaa. Vertaus Kinnunnen-Vardanyan on hyvin yleinen koska todellakin hyvin samanlaiset nostajat, ja kumpikaan ei ollut nopea jos vertailuna käyttää Ali:a, nuorempaa Mirzoyania, mainitsemaasi Israel Militosiyan:ia, Jaakko Kailajärveä tai Idalberto Arandaa(työnnössä). ja tuo Avellanin kyykky kertoo täysin lajin evoluutiosta, eli sen ajan huiput eivät olympianostoissa tehneet voimiinsa nähden yhtä kovia tuloksia kun nykyhuiput. itse olen kuullut että David Rigert on ottanut 300kg kolmosena takakyykyssä..enkä epäile yhtään.. hänkin on teknisesti täysin 70-luvun nostaja, vertailuni tekniikassa nykyhuipuista Liu Chunhong. jo pelkässä rinnallevedon käännössä on valtava ero.niin nopeudessa kun rytmityksessä. ja koska Liu tekee sen vaiheen valtavan tehokkaasti niin säästyy paljon voimia ylöstyöntöön..mielestäni Rigertin ongelma urallaan oli aina se huono kääntö koska siihen tuhlaantui valtavasti voimia.. ja kuten jo aiemmin todettua, tietysti harjoittelussa on tapahtunut kehitystä ja nykyhuippujen harjoittelu on ENEMMÄN nopeusvoima painotteista kuin 1970-luvulla.

ja tiivistetään taas loppuun miksi olen yleensä ottanut jossain vaiheessa puheeksi entisajan huippujen nopeuden: koska mielestäni Oksalan Ali nosti juuri sillä tyylillä millä mun mielestä nykypainonnostossa pitää nostaa!

Luulisi tosiaan Liulla jäävän voimia reserviin riven jälkeen, kun neidin etukyykyksi mainitaan wikissä 200 kg ja takaa nousee 230.

Muutenkin monille huipuille ilmoitetaan hurjan kuuloisia kyykkytuloksia (Dimas 290 edestä), että vähän epäilyttää. Tosin täytyy muistaa, että he ovat maailman eliittiä niin kait ne voivat olla tottakin. Mitäpä minä näistä oikeasti tietäisin.

totallift: Ensinnäkin en kirjoituksessani arvostele Kinnusta enkä varsinkaan Avellania(kyseinen herra harvoja suosikkejani suomalaisista). mutta silti väitän ettei kummankaan nostaminen ollut millään tavalla nopeaa. Vertaus Kinnunnen-Vardanyan on hyvin yleinen koska todellakin hyvin samanlaiset nostajat, ja kumpikaan ei ollut nopea jos vertailuna käyttää Ali:a, nuorempaa Mirzoyania, mainitsemaasi Israel Militosiyan:ia, Jaakko Kailajärveä tai Idalberto Arandaa(työnnössä). ja tuo Avellanin kyykky kertoo täysin lajin evoluutiosta, eli sen ajan huiput eivät olympianostoissa tehneet voimiinsa nähden yhtä kovia tuloksia kun nykyhuiput. itse olen kuullut että David Rigert on ottanut 300kg kolmosena takakyykyssä..enkä epäile yhtään.. hänkin on teknisesti täysin 70-luvun nostaja, vertailuni tekniikassa nykyhuipuista Liu Chunhong. jo pelkässä rinnallevedon käännössä on valtava ero.niin nopeudessa kun rytmityksessä. ja koska Liu tekee sen vaiheen valtavan tehokkaasti niin säästyy paljon voimia ylöstyöntöön..mielestäni Rigertin ongelma urallaan oli aina se huono kääntö koska siihen tuhlaantui valtavasti voimia.. ja kuten jo aiemmin todettua, tietysti harjoittelussa on tapahtunut kehitystä ja nykyhuippujen harjoittelu on ENEMMÄN nopeusvoima painotteista kuin 1970-luvulla.

ja tiivistetään taas loppuun miksi olen yleensä ottanut jossain vaiheessa puheeksi entisajan huippujen nopeuden: koska mielestäni Oksalan Ali nosti juuri sillä tyylillä millä mun mielestä nykypainonnostossa pitää nostaa!

Ei, et tietenkään arvostele Kinnusta tai Avellania enkä missään nimessä ymmärtänytkään asiaa sillä tavoin. Eihän tässä nyt siitä ole kyse. Ja puhut mielestäni aivan täyttä asiaa tuosta suoritusnopeuden merkityksestä nostamiseen.

Kinnusesta ja hänen tempausnopeudestaan, niin hänen 158 kilon tempaus vuoden -82 loppuottelussa on kuin eri maasta verrattuna esim. vuoden -79 Eurooppa-Amerikka ottelun tempauksiin (en tosin ole aivan vähään aikaan katsonut noita filmejä, mutta verkkokalvolla on sellainen muistijälki). E-A-ottelussa vuonna -79 Kinnunen teki muistaakseni 72-kiloisena 300 (130+170) kilon yhteistuloksen, tempaus jäi joka tapauksessa 130 kiloon. Kinnusen sinclairit olisivat nykytaulukolla olleet vuoden -82 loppuottelutuloksella kotimaisittain huimat 428 pistettä!

Totta on, ettei Kinnusen tai Avellanin tempausnopeus ollut sinänsä sitä mitä se oli esim. Ali Oksalan tai nyt vaikkapa Jyrki Wellingin kohdalla. Toisaalta ei näiden miesten tempaukset mielestäni mitään superhitaitakaan olleet, ainakaan noiden edellä mainittujen filmien perusteella (Kinnusella siis v. -82 loppuottelun ja Avellanilla v. -79 E-A-ottelun ja v. -80 Ruotsi-ottelun perusteella).

Lopputulos siis: Ali Oksalan (mainitsisin tässä yhteydessä myös Jyrki Wellingin) tempaukset ja miksei myös rinnallevedot ovat olleet suoritusnopeudeltaan aivan maailman huippuluokkaa ja sinänsä esimerkillisiä jokaiselle nostajalle. Myös nykyisin siirryttäessä 2010-luvulle. Tapio Kinnusen ja Juhani Avellanin tempausnopeus ei ollut Oksalan tai Jyrki Wellingin luokkaa, mutta heilläkin mielestäni suoritusnopeutta löytyi huippukunnossa sanotaanko nyt tyydyttävästi. Luonnollisesti nopeampiakin olisivat voineet vielä olla, tosin en osaa sanoa, montako prosenttia/kiloa lisää vielä enemmän nopeuteen panostamisella heillä olisi tempaukseen tullut.

Oma henkilökohtainen mielipiteeni painonnostotreenaamisesta on se, että nostajalta täytyy löytyä paitsi suoritusnopeutta, mutta myös raakaa voimaa riittävästi. "Voimanpaskoo" tulee mm. sarjakyykyillä sekä tempaus- ja työntövedoilla, nopeutta ja räjähtävyyttä sekä nostorytmiä esim. tempauksilla riipuksista/pukeilta sekä rinnallevedolla riipuksilla/pukeilta sopivilla kiloilla. Tempaus riipuksista on erittäin hyvä ja suositeltava nopeus/räjähtävyys/rytmiliike, kuten sinä rigert88 näytät tekevän. Ylöstyöntö telineiltä/pukeilta olisi lisäksi hyvä ylöstyönnön tekniikkaa parantava liike sopivilla kiloilla/prosenteilla ja muutaman toiston (3-5) pituisena. Tietenkin normaaleita tempauksia ja työntöjäkin pitää treenata.

Jakelle sen verran, että voisin yrittää saada noita vanhoja hallussani olevia VHS-nauhoja DVD:lle ennen yleisen SM-kisoja ja tuoda niitä sitten vaikkapa sinne, jos sopii.

Lisäksi minulla olisi hallussani (en tältä istumalta muista minkämillinen) kela vuoden -74 SM-kisoista, ollut jo muutaman vuoden. Himottaisi katsoa, mutta en ole saanut aikaiseksi hankkia projektoria. Tietääkö kukaan, paljonko maksaa, jos kaitafilmiltä siirretään kuva DVD:lle?

No kyllä munkin mielipide asiaan on se, että kyllä se on ne törkeät tehot jaloissa ja selässä, joissa sitä Suomalainen maailmanhuipuille häviää.
Kyllä tekniikkaa voidaan syyttää ja varmasti osan syystä saakin niskaansa, mutta ei se selitä sitä miksi etukyykky jää maailman huipuille +50 kiloa. Poikkeuksiakin maailmanhuippujen voimista löytyy, mutta pääsääntöisesti näin.

Suomalainen entisaikojen nostaja oli puolestaan ehkä hitaampi nostamaan jos verrataan tämän hetken maailman huippuihin. Samoin oli myös entisaikojen maailman huiput hitaampia tämän paivän huippuihin verrattuna. Mutta suomalainen entisaikojen nostaja oli kyllä lähempänä maailman huippuja kuin tämän päivän suomalaisnostaja, joten ei kait meillä kovin paljoa ole varaa arvostella sen aikaista maksimivoimapainotteista harjoittelua.

mun mielestä noi Liun kyykyt voi olla vähän yläkanttiin, ite oon nähny videolta 200kg takakyykyn joka ei todellakaan ollut kevyt, mutta en tiedä mitä oli reenissä aiemmin tehnyt ja mikä reenikausi oli menossa eli en kuitenkaan tyrmää ajatusta 230kg.. silti paljolta kuulostaa.

Dimakselta oon nahny 230kg etukyykyn kolmosena ja se oli helppo!! sydneyn reenihallissa..mutta toi 290kg on aika paljon.. turkin DURSUN SEVINC otti etukyykstä muistaakseni 280kg lahden reenihallissa,,tai 260kg en varma..ja hän oli lähes dimaksen tasonen työntäjä samassa sarjassa.. eli periaatteessa mahdollinen toi 290kg..

totallift: vielä semmosta että onko sulla tietoa Kinnusen kyykky tuloksista.. nekin olis ihan hauskoja faktoja tietää :) sen ajan kaverien tuloksia tiiän Kailajärvien ja kangasniemien(Kulta-Kalle kertonu itse ja ei sekään jaloistaan hirveän heikko ollu :) ) kohdalta mutta muuten on vain oletuksia..

Lisäksi minulla olisi hallussani (en tältä istumalta muista minkämillinen) kela vuoden -74 SM-kisoista, ollut jo muutaman vuoden. Himottaisi katsoa, mutta en ole saanut aikaiseksi hankkia projektoria. Tietääkö kukaan, paljonko maksaa, jos kaitafilmiltä siirretään kuva DVD:lle?

Riippuu ihan tavasta millä se siirretään. Jotkut tekee niin, että heijastavat projektorilla kuvan seinälle ja kuvaavat sen siitä digikameralla talteen. Sitten on olemassa digitaaliskannereita, joilla voi korjata esim. värivirheitä ja lopputulos on parempi kuin alkuperäinen.

Sinähän voit tehdä niin, että siirrätät tuon 74 vuoden kisan DVD:lle ja sitten myyt siitä kopioita. Saat ainakin osan hinnasta takaisin.

Luulisi tosiaan Liulla jäävän voimia reserviin riven jälkeen, kun neidin etukyykyksi mainitaan wikissä 200 kg ja takaa nousee 230.

Muutenkin monille huipuille ilmoitetaan hurjan kuuloisia kyykkytuloksia (Dimas 290 edestä), että vähän epäilyttää. Tosin täytyy muistaa, että he ovat maailman eliittiä niin kait ne voivat olla tottakin. Mitäpä minä näistä oikeasti tietäisin.

No esmes Etelä-Koreassa 77kg:n kiinalaisnostajat tekivät etukyykkyä 250 kilolla. Toinen vähän kevyemmin, toinen vähän tiukemmin.

Dimakselta oon nahny 230kg etukyykyn kolmosena ja se oli helppo!! sydneyn reenihallissa..mutta toi 290kg on aika paljon.. turkin DURSUN SEVINC otti etukyykstä muistaakseni 280kg lahden reenihallissa,,tai 260kg en varma..ja hän oli lähes dimaksen tasonen työntäjä samassa sarjassa.. eli periaatteessa mahdollinen toi 290kg..

totallift: vielä semmosta että onko sulla tietoa Kinnusen kyykky tuloksista.. nekin olis ihan hauskoja faktoja tietää :) sen ajan kaverien tuloksia tiiän Kailajärvien ja kangasniemien(Kulta-Kalle kertonu itse ja ei sekään jaloistaan hirveän heikko ollu :) ) kohdalta mutta muuten on vain oletuksia..

Kinnusen kyykkytuloksista ei ole muuten tullut kysyttyä keltään vanhemmalta nostajalta eikä häneltä itseltään. En tosin miestä ole kovin monta kertaa jututtanutkaan. Olisi mukava tietää. Veikkaisin, etteivät ne niin aivan hirveät ole olleet, verrattuna nyt vaikka juuri Avellaniin. Pekka Niemi väitti kerran, ettei Kinnunen saanut tempaistua treeneissä koskaan yli 140 kilon. En tiedä, onko tuo totta.

Kinnunenhan lopetti uransa käytännössä tuon vuoden -82 seurajoukkueiden jälkeen, muutama kisa vuoden -83 puolella taisi olla, mutta tulokset eivät enää olleet läheskään tuota tasoa. Kaiketi se sairaus alkoi silloin jäytämään elimistöä. Comebackia mies alkoi tekemään vuonna -92 ja voitti 76-kiloisten SM:n -97. Vielä -98 Kinnunen teki 44-vuotiaana 77-kiloisiin 287½ (130+157½) kilon yhteistuloksen. Vuonna -95 hän osallistui myös voimanoston SM:iin ja teki 75-kiloisissa 620 (230+120+270) kilon yhteistuloksen. Taitaa tuossa kyykyssä olleet varusteet mukana.

Tuolla Dursun Sevincin 280 etukyykyllä Lahden MM-kisojen treenihallissa oli monta silminnäkijää. Hän kertoi etukyykkyennätyksekseen 290 kiloa.

Zlatan Vanevin etukyykystä tai hänen eräästä treenistä pitää kertoa pieni juttu. Näin sen paikan päällä omin silmin. Hän oli silloin vielä 77-kiloisten nostaja, olisiko treenipaino ollut kenties 81-82 kiloa. Ensin tempauksia, olisiko Vanev saanut onnistumaan 160 kiloa. Työntöjä pienempiä painoja, sitten 1x180, 1x200, 1x210, tämän jälkeen soi takintaskussa kännykkä, johon hän vastasi. Katsoin kellosta ajan, hän puhui 10 minuuttia. Sitten känny vain takaisin taskuun, mankkaa kämmeniin ja vyö kireämmälle, Vanev oli jo ennen puhelua lastannut tankoon 220 kiloa. Rinnalle mies ne veti, mutta ylöstyöntö takaa yli. Muutaman minuutin kuluttua yritys samasta painosta, taas rinnalle, muttei ylös. Parikymmentä minuuttia myöhemmin etukyykkyä, ensin pienempiä painoja, sitten 1x250, eikä tuo missään nimessä ollut maksimi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom