Paastoaminen

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Itse olen ollut kova syömään silloin kun vielä vetelin surutta hiilareita. Nälkä niin sanotusti kasvoi syödessä. Ihmisillä ei ole kovin hyviä kylläisyysmekanismeja hiilareihin, mutta rasvan ja proteiinin suhteen asia on eri. Tämä ei ole hyökkäys hiilareita kohtaan, mutta itselleni jatkuva korkeahiilarinen ruokavalio ei sovi, se johtaa pidemmän ajan kuluessa väistämättä nälän kasvuun ja sitä myöten ylimääräiseen rasvakudokseen.
Paljonko söit rasvaa hiilaripitoisella ruokavaliolla?

Paljonko söit rasvaa hiilaripitoisella ruokavaliolla?

En osaa aivan tarkkaan sanoa, mutta veikkaan että alimmillaan 80g kieppeillä päivittäin. Välillä enemmän, varsinkin silloin kun paino oli > 100kg. Aina lotrannut salaatit oliiviöljyn kera ja juustoa mennyt säännöllisesti myös.

Olen miettinyt, mistä toi korkeahiilarisen sopimattomuus johtuu. Olen kokeillut sitä myös silloin kun harjoittelin paljon aerobista puntin ohella tai ilman, ja sama homma. Nälän tunne on tosi häiritsevä. Nimenomaan korkeahiilarisella.

Nälän tunne on tosi häiritsevä. Nimenomaan korkeahiilarisella.

Itsellä sama. Eroa kuin yöllä ja päivällä näläntunteessa keto vs edes medium hiilari. Ketolla tai edes pätkäpaastossa itsellä näläntunne täysin tuhoutunut. Ei ole ikinä nälkä. Edes nyt 4,5 vrk paastossa ei ollut kertaakaan nälkä. Kroppa kait tulkitsee että rasvaa on vielä riittämiin, ei mitään hätää, ei tartte lähettää nälkäsignaalia. Sitten jos syön aamulla yhden ruisleivän niin parin tunnin päästä on nälkä. Mikähän ilmiö tuokin on.

Sitähän voi itse kukin kokeilla aivan minimirasvoilla. Jos rasvaa ja hiilaria vertaa, niin kai rasvat täytyy myös jättää lähes pois jos ketogeeninen on se vertailukohta? Sokerinen ruoka on tietty aika helposti syötävää, mutta muuten rasvaton, suht korkeaproteiininen ruoka ei ole ainakaan itselleni mitään erityisen koukuttavaa.

Itsellä sama. Eroa kuin yöllä ja päivällä näläntunteessa keto vs edes medium hiilari. Ketolla tai edes pätkäpaastossa itsellä näläntunne täysin tuhoutunut. Ei ole ikinä nälkä. Edes nyt 4,5 vrk paastossa ei ollut kertaakaan nälkä. Kroppa kait tulkitsee että rasvaa on vielä riittämiin, ei mitään hätää, ei tartte lähettää nälkäsignaalia. Sitten jos syön aamulla yhden ruisleivän niin parin tunnin päästä on nälkä. Mikähän ilmiö tuokin on.
Luin jonkun blogitekstin just pari tuntia sitten joltain naiselta joka on paastoillut 7vrk pätkiä jo vuositolkulla, ja hänen tulkinta oli, että nälkäsignaali loppuu siinä vaiheessa kun vatsa ja suolisto on tyhjä ja keho sopeutunut käyttämään rasvaa energiana. En tiedä mekanismia mistä johtuu, mutta ohjeisti siis ihan uusia paastoilijoita blogissaan syömään tokana päivänä jonkun laksatiivin, että pääsee mahd helpolla sen näläntunteen "yli" eikä paasto katkea ennenkuin alkaakaan.

Luin jonkun blogitekstin just pari tuntia sitten joltain naiselta joka on paastoillut 7vrk pätkiä jo vuositolkulla, ja hänen tulkinta oli, että nälkäsignaali loppuu siinä vaiheessa kun vatsa ja suolisto on tyhjä ja keho sopeutunut käyttämään rasvaa energiana. En tiedä mekanismia mistä johtuu, mutta ohjeisti siis ihan uusia paastoilijoita blogissaan syömään tokana päivänä jonkun laksatiivin, että pääsee mahd helpolla sen näläntunteen "yli" eikä paasto katkea ennenkuin alkaakaan.

Kyllä. Ns. rasva-adaptoitunut. Itellä ei ole missään vaiheessa nälkää. Sitten kun rasvat on kropassa vähissä niin nälkä saapuu kyllä. Läskistä perus normi kuntoon paljon helpompi päästä kuin normi kunnosta revittyyn kuntoon.

Sitten jos syön aamulla yhden ruisleivän niin parin tunnin päästä on nälkä. Mikähän ilmiö tuokin on.
Mitä olen kirjallisuutta tavannut, niin on spekuloitu, että yksilöiden välillä on isoja eroja insuliinituntemuksissa. Ja myös siinä, miten tuntemukset sitten tulkitaan emotionaalisesti ja ajatuksen tasolla, jotka sitten ohjaavat ruokailukäyttäytymistä.

Nälän tunteessakin on eroja, ja osa on jotain muuta kuin oikeaa nälkää. Mutta tulkinta voi silti olla, että kohta näännyn jos en saa heti kohta ruokaa. Joillakin menee jano ja nälkä sekaisin. Henkilöhistoriallisista syistä nälkäsignaalin tulkinta voi myös olla sekoittunut monimutkaisesti vaikkapa turvattomuuteen (köyhistä oloista lähtevillä lapsilla yleistä), jolloin ruoka tarjoaa turvallisuutta. Tai monin eri tavoin muutenkin. Kuitenkin jokainen ihminen kantaa omaa ravitsemuksellista historiaansa mukana niin hyvässä kuin pahassa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-15%

Suositut

Back
Ylös Bottom