Paastoaminen

Vuorokausi täynnä ja vatsa alkoi kurnimaan kuten perinteisesti ekoina päivinä. Vedin tossa vinopenareeniä ku se ei hirveesti hengästytä tai rasita kun pitää pitkiä taukoja töiden ohessa. Sokrut ollu tosi tasaiset ja terveen tasoilla.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eka päivä takana ja äskeisissä verensokerimittauksissa varsin brutaalit lukemat. 😮

22h paastoa. Mustaa kahvia, vettä ja nikotiinipusseja. Ei mitään treeniä tänään. Fyysisesti löysä työpäivä ja sen jälkeen kotona oleilua.

Sokerit 2 mittausta 5,9 ja 5,7. Jestas sentään mitkä lukemat. Aiemmin tässä kohtaa 5 molemmin puolin.

Ketoaineet 0,4 eli ei käytännössä vielä ketoosissa.

Oli näköjään paikallaan ottaa paasto noita sokereita kun katsoo. Ja muutenkin kannustaa laittaa treenit ja ruokailut kuosiin.
 
37h -0.5 kg. Tuntuis rykiminen ja räkä jo hellittävän. Vinopenassa eilen kulki kevyesti. omalla painolla RIR2 13 toistoa ja 90kg:llä kakkonen @70BW
 
Eka päivä takana ja äskeisissä verensokerimittauksissa varsin brutaalit lukemat. 😮

22h paastoa. Mustaa kahvia, vettä ja nikotiinipusseja. Ei mitään treeniä tänään. Fyysisesti löysä työpäivä ja sen jälkeen kotona oleilua.

Sokerit 2 mittausta 5,9 ja 5,7. Jestas sentään mitkä lukemat. Aiemmin tässä kohtaa 5 molemmin puolin.

Ketoaineet 0,4 eli ei käytännössä vielä ketoosissa.

Oli näköjään paikallaan ottaa paasto noita sokereita kun katsoo. Ja muutenkin kannustaa laittaa treenit ja ruokailut kuosiin.
Mielenkiinnosta kyselen, että miten syöt normaalisti? Hiilaripainotteisesti vai jotain vhh/ketoilun suuntaan?
 
Mielenkiinnosta kyselen, että miten syöt normaalisti? Hiilaripainotteisesti vai jotain vhh/ketoilun suuntaan?

Silloin kun olen ruodussa treenit ja ravinto suunnitelmallista niin vhh. Sitten tulee pitkiäkin jaksoja kuten edelliset kuukaudet että ravinto täysin sekalaista. Pikaruokaa ja New England India Pale Alea.

Ei muuten mitään nälkää tai ongelmaa missään kohtaa kun 1,5 vrk syömättä. Vaikka en ole viimeaikoina paastoillut niin kroppa näköjään osaa kivuitta olla syömättä.
 
Kuullostaa sopivalta ajatukselta eli su iltana kumpikin alottaa pienen "kisapaaston". Teoriassa voisin olla paastolla vaikka 6 kk, koska 160 kg lihapulla, mutta joku pieni kokeilu ennen pitempiä settejä olis aika bueno. Nyt vedellyt 24-36 h ainoastaan ja olen utelias, että kuinka pitkälle sitä voi mennä.
Jäikö Wintikka laiturille? Mulla oli vastaava dieettikesä kuin Forcella joten paasto tosiaan paikallaan ja siitä syksyä kohti terveellisemmin LCHF tyylillä jos ei nyt ihan carnivorella.
 
Jäikö Wintikka laiturille? Mulla oli vastaava dieettikesä kuin Forcella joten paasto tosiaan paikallaan ja siitä syksyä kohti terveellisemmin LCHF tyylillä jos ei nyt ihan carnivorella.

Jäin junasta 24 h kohdalla, kun tuli pari 12 h överivuoroa väliin. Hyppään junaan pe 1.9, kun ei oo mitään ylimääräistä säätöä.
 
Ok. Mulla tää ei juuri jaksamiseen vaikuta. Just tulin 25 km kävelylenkiltä ja vedin samalla eri liikuntapisteissä yhteensä 8x10 leukaa ja kotona vielä 20. Lähtiessä 44 paastotunnin kohilla ketoaineet oli 1.7 ja ihan mielenkiinnosta mittasin myös nyt 4.5h rasvanpolton jälkeen 2vrk paastoa niin oli samoissa 1.6.

Tommonen piitkä kävely 1200-1400kcal on motivoivaa vetää kun sen voi ajatella rasvaklönttinä, joka painaa semmosen 150-200gr kun kävelee täydellä rasvapoltolla ja keho tyhjä glukoosista. Olin varautunu 5km lenkkiin mut kun sokerit ei laskenu niin jatkoin ja jatkoin kunnes Gogginsmaisesti saavutin sopivan tavoitteen mikä nyt oli 25km ja 100 leukaa. Toi Goggins vertaus tuli siitä että kesällä ulkosalilla ku vetelin pelti paljaana yhen käen leukoja yks nuori jamppa tuli kyseleen tiedänkö Gogginsin kun jampan mielestä olen ihan saman näkönen (naama ja vartalo). Ei huono vertaus kun olen paljon vanhempi ja täysin eri kesto ominaisuudet kun ittellä enempi hermokone ykkösille (vailla mitään kovan sykkeen kapasiteettia) ja Goggins taas ultrakestomestari eri lajeissa (leuat ja ultramatkat).
 
Ok. Mulla tää ei juuri jaksamiseen vaikuta. Just tulin 25 km kävelylenkiltä ja vedin samalla eri liikuntapisteissä yhteensä 8x10 leukaa ja kotona vielä 20. Lähtiessä 44 paastotunnin kohilla ketoaineet oli 1.7 ja ihan mielenkiinnosta mittasin myös nyt 4.5h rasvanpolton jälkeen 2vrk paastoa niin oli samoissa 1.6.

Tommonen piitkä kävely 1200-1400kcal on motivoivaa vetää kun sen voi ajatella rasvaklönttinä, joka painaa semmosen 150-200gr kun kävelee täydellä rasvapoltolla ja keho tyhjä glukoosista. Olin varautunu 5km lenkkiin mut kun sokerit ei laskenu niin jatkoin ja jatkoin kunnes Gogginsmaisesti saavutin sopivan tavoitteen mikä nyt oli 25km ja 100 leukaa. Toi Goggins vertaus tuli siitä että kesällä ulkosalilla ku vetelin pelti paljaana yhen käen leukoja yks nuori jamppa tuli kyseleen tiedänkö Gogginsin kun jampan mielestä olen ihan saman näkönen (naama ja vartalo). Ei huono vertaus kun olen paljon vanhempi ja täysin eri kesto ominaisuudet kun ittellä enempi hermokone ykkösille (vailla mitään kovan sykkeen kapasiteettia) ja Goggins taas ultrakestomestari eri lajeissa (leuat ja ultramatkat).

25 km kävelylenkki. 8x10 + 20 leukaa ohimennen päälle... Nyt on melko hyvää paastotreeniä 2 vrk paaston jälkeen 😮
Kauan kesti 25 km kävely?
Motivoivaa. Itse juuri lähdössä käppäilee.
 
2 vrk täynnä. Hyvä pirteä olo, ei nälkää. Sokerimittaukset meni vituiks tältä illalta. Juoksu/kävely + ulkopuntti niin sokerit 40 min jälkeen 6,8. Siitä parikyt minsaa niin oli 6,4. Ketoaineet 0,4 eli sama ku eilen.

Nuo sokerit silti vähän huolestuttaa. No tiedän kyllä mitä pitää tehdä että ne paranee. Hyvä kun tuli nyt otettua tämä paasto ja mittailtua.
 
Päivä 1: 0.5 kg
päivä 2: 1.1 kg
Sokerit olleet tosi hyvät ja tasaiset 3.8-8 toisin kuin sekasyönnin vuoristorata 2.8-17 useasti päivässä. Toi 8:kin tuli vain koska halusin varmistaa ettei laske alas kävellessä joten sammutin pumpun kokonaan pitkäksi aikaa.

Näissä painovertailuissa syytä muistaa nesteiden vaikutus. Itse juonut paljon elektrolyyttivettä tai teeta. Yöllä ei kuseta toisin kuin sekasyönnillä vaikka suht samoin illalla juonu.
 
Päivä 1: 0.5 kg
päivä 2: 1.1 kg
Sokerit olleet tosi hyvät ja tasaiset 3.8-8 toisin kuin sekasyönnin vuoristorata 2.8-17 useasti päivässä. Toi 8:kin tuli vain koska halusin varmistaa ettei laske alas kävellessä joten sammutin pumpun kokonaan pitkäksi aikaa.

Näissä painovertailuissa syytä muistaa nesteiden vaikutus. Itse juonut paljon elektrolyyttivettä tai teeta. Yöllä ei kuseta toisin kuin sekasyönnillä vaikka suht samoin illalla juonu.

Itse ottanut paaston aikana seuraavia ravinteita;
- Magnesium 1000 mg / päivä
- Merisuola 5 g / päivä
- Kaliumkloridi 4 g / päivä
- Musta kahvi
- Vihreä / valkoinen / sencha / macha -tee
- L-karnitiini ja asetyyli-l-karnitiini

Karnitiini sen takia kun pari tutkimusta puoltaa sen käyttöä paaston aikana. Paino laskenut enemmän ja nälkä ollut vähemmän 😮. Ainut vaan että noissa on käytetty injektoitavaa karnitiinia ja oraalisesti bioavailability on ihan paska.


 
Mä en ole laskenu milligrammoja vaan laitan joka juomaan ketoelektrolyyttejä ja eilen myös puhdas-makuelektrolyyttiä jossa ihan hitusen hiilaria, oliko 0.1 gr annoksessa. Kävi mielessä että IIRC toi 3vrk on jonkinlainen autophagyn ja mahdollisen katabolian kannalta jonkinlainen jakaja. VOis harkita EAA:ta treenien yhteydessä tai jopa katkaista paasto yhden liha/muna aterian ajaksi ja jatkaa siitä? Flunssa on nyt taipunut joten se asia meni suunnitellusti.
 
Mä en ole laskenu milligrammoja vaan laitan joka juomaan ketoelektrolyyttejä ja eilen myös puhdas-makuelektrolyyttiä jossa ihan hitusen hiilaria, oliko 0.1 gr annoksessa. Kävi mielessä että IIRC toi 3vrk on jonkinlainen autophagyn ja mahdollisen katabolian kannalta jonkinlainen jakaja. VOis harkita EAA:ta treenien yhteydessä tai jopa katkaista paasto yhden liha/muna aterian ajaksi ja jatkaa siitä? Flunssa on nyt taipunut joten se asia meni suunnitellusti.

Itse lukenut samanlaista että 3 vrk jälkeen hyöty/katabolia suhde ois huonompi.
Joillain kokemuksia että 5-7 vrk auttanut erilaisiin tulehdus vaivoihin (kyynärpää, olkapää, polvikivut).

Itse tein viimeksi tollasen back to back paaston. Ensin 3 vrk, rasva/protsku ateria ja perään 2 vrk paastoa. Luulen että on hyvä systeemi.

2-3 vrk paastoja ajatellu että ottais aika montakin vuodessa. Sitten tollasia viikon paastoja vois olla se yks vuodessa.
20-24 tunnin pätkäpaastoja ennen tein päivittäin mutta ajatellut jos niitäkin ottais vaan sen 1-2 päivää viikosta niin kroppa ei kokonaan totu niihin.
 
Kisoja ennen keväällä tein eka 3vrk ja sitten muutaman päivän päästä 5vrk. Hyvin toimi sekin painonpudotukseen varsinkin kun käveli reilusti samalla. Ja kun ei ole nälkä niin ei vitutakkaan niin paljoa. Nyt vois tän paaston jälkeen syödä pakkasesta sinne bulkkina ostetut lihat.
 
Kisoja ennen keväällä tein eka 3vrk ja sitten muutaman päivän päästä 5vrk. Hyvin toimi sekin painonpudotukseen varsinkin kun käveli reilusti samalla. Ja kun ei ole nälkä niin ei vitutakkaan niin paljoa. Nyt vois tän paaston jälkeen syödä pakkasesta sinne bulkkina ostetut lihat.

Tuo aktiivisuus erittäin tärkeää. Oma kokemus kun olen vetänyt paastoja missä en käy liikkumassa eikä tule askeliakaan paljoa niin tulokset painonpudotuksessa paljon huonompia. Muutkin hyödyt samalla huonompia. Kevyempää punttia kannattane tehdä myös. Se ilmeisesti auttaa lihasten säilymisessä.
 
Oothan jo valmiiksi vähähiilarisella ettei tuu kauheet ketoflunssat heti paaston alkuun? Mäkin voisin ottaa kurinpalautuksen kun sekasyönnillä nyt paino noussu 15-20% ja flunssaa kolmatta viikkoa. Sunnuntaihin en ehdi kun haluun ensin kunnon ketoosiin parin päivän aikana alkuviikosta.
Mulla ei oo ikinä tullut mitään ongelmia alkuun vaikka suoraan hiilareilta lähtenyt. Siis fyysisesti, tottumus syömiseen liittyen vaikein aluksi. 10 päivää aikoinaan pisin. Näläntunteethan katoaa ihan alkupäivinä, jos niitä tulee lainkaan. Omat tipsit, että sopivasti puuhaa ja rytmiä päivässä, niin paljon helpompi kuin jouten ollen. Ei silti todellakaan mitään rankempaa tekemistä, hapoille joutumisesta puhumattakaan. Muille voi kokkailla ihan hyvin eikä nälkä tule.

Sitten tärkein mielestäni jos paastoa haluaa pitkittää, sovi itsesi kanssa että et ikinä katkaise paastoa päivällä tai illalla tai yöllä. Jos on epävarma olo ja heikko hetki jonain päivänä, niin mieti se niin että no katsotaan tilannetta huomenna aamulla. Aamulla nukkuneena levänneenä on voittaja fiilis ja hyvinmielin helppo päättää että no kun näin hyvä olla niin jatketaanpa 🙂

Jos vaan pää kestää niin mitään radikaalia fyysistä eroa ei ole vaikka jos vertaa paastopäivää nro 3 johonkin nro 7 vaikka. On hyvä varmaan olla myös tavoite. Mutta tuo että aina päättää paastota päivän loppuun on tosi hyvä ajatusmalli. Tolleenkin pienin etapein voi vedellä tosi pitkälle.

Varastorasvoista voi lähteä liikkeelle jotain myrkkyjä jotka sinne kertyneet tai mitä lie. Ni voi olla jonain päivänä jotain oloja, mutta itse en kokenut mitään merkittäviä tai että olisin ollut yhtenäkään päivänä mitenkään tosi huonona tai joutunut taistella ja stressata.

Jos pystyt paastota täyden vuorokauden, niin pystyt mennä vaikka sen 5, 10 tai 20 tai vaikka 30 jos on mistä ottaa. Siitä ei kokemusta, jos on hyvin hoikka jo valmiiksi. Silloin menettää lihaksia ja niistä energian purku ei välttämättä ole yhtä chilliä, vai onko? Hyvä muistaa että kerran hankitut lihakset saa naurettavan helposti takaisin, eli niiden menetyksiä ei todellakaan tarvi murehtia

Edit, siis tos alussa kommenttia lainattuun viestiin, ketoflunssaan liittyen, loppu viesti yleistä jorinaa ja tsemppiä kaikille, ja niille jotka pohtii pidennellä paastoa. Murffibussi on kokenut konkari 🙂👍
 
Back
Ylös Bottom