Paastoaminen

Hommaa toinen mittari varmuudeksi, turhan paljon hajontaa nykyisellä.

Sattuu olemaan toinen halvempi mittari mikä vaatii isomman pisaran verta niin ei ole tullu käytettyä. Mittasin niin anto 5,7 ja 5,8

Vielä normi käytössä olevalla mittarilla niin 5,2 ja samasta pisarasta toine liuska 5,9.

Onko 2 tyypin diabetes hyökkäämässä kun moisia sokerilukemia 24h paaston jälkeen. Pitää seurata hommaa tarkasti ja tehdä toimenpiteitä heti. Korkea sokeri tekee niin hiton pahaa tuhoa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ehkä itse keskittyisin A1C-arvoon eli pitkään sokeriin. Itselläkin paastosokerit ovat liian korkeita, mutta pitkä sokeri ihan ok vielä, vaikka oon kohta 54 v. 160kg ja elänyt kuin sika savannilla viimeiset 30 v. Eli ei ihan paskimmat geenit ainakaan diabeteksen suhteen. Vielä uskoa itseeni, että paastoan itseni kondikseen tai sitten vaan kuolen pois, mutta alan olemaan siellä rajalla, että nyt jotain tehtävä tai sit vaan voi ajaa autolla sillan kannatintolppaan 180 km/h. ;)
 
Ehkä itse keskittyisin A1C-arvoon eli pitkään sokeriin. Itselläkin paastosokerit ovat liian korkeita, mutta pitkä sokeri ihan ok vielä, vaikka oon kohta 54 v. 160kg ja elänyt kuin sika savannilla viimeiset 30 v. Eli ei ihan paskimmat geenit ainakaan diabeteksen suhteen. Vielä uskoa itseeni, että paastoan itseni kondikseen tai sitten vaan kuolen pois, mutta alan olemaan siellä rajalla, että nyt jotain tehtävä tai sit vaan voi ajaa autolla sillan kannatintolppaan 180 km/h. ;)

Älä tee mitään paastoja, vaan aloita perus dieetti vaan. Lyödäänkö vetoa, että jos otat ammattilaiselta jonkun perusdieetin ja opettelet tekemään aerobista ja syöt orjallisesti, niin paino on alle 100kg vuoden vaihtuessa?

Maksan sinulle 30min tämän fitnesshoron kanssa, jos onnistut.
https://www.seksitreffit.fi/treffit/detail.php?siteid=974540

Itselläni on ollut sama ongelma aikaisemmin, että vaatii itseltään liikaa. Pitää treenata 12x viikossa ja syödä 1500kcal ja muuta epärealistista. Eihän tuollaista pää ja kroppa kestä ja sitten vituttaa kun on laiska paska. Jossain vaiheessa tajusin ettei kehitystä tule, kun ei ole sitä säännöllisyyttä, vaan koko ajan on joko munkkimoodi tai vitutus missä mikään ei onnistu päällä ja on kipeänä.

Kantapään kautta sitten oppi miten pitää elää aina kuin aloittelija ja tehdä perusjuttuja ja pitää takaraivossa se miten aina ei onnistu miten ajatteli etukäteen. Taidettiin tutustua joku 10v sitten ja minua harmittaa nähdä, että olet edelleen samassa tilanteessa kuin silloin. En ole itsekään fiksumpi, koska olen junnut, että voisin olla ihan eri tasolla elämässä jos olisin ymmärtänyt joitain juttuja aikaisemmin. Joskus vain elämä ei etene lineäärisesti.

:offtopic: oletko muuten lukenut Richard Morganin kirjoja? Luin juuri Thirteenin (tai Black Man) ja se oli kyllä huikeaa scifiä.
 
Ehkä itse keskittyisin A1C-arvoon eli pitkään sokeriin. Itselläkin paastosokerit ovat liian korkeita, mutta pitkä sokeri ihan ok vielä, vaikka oon kohta 54 v. 160kg ja elänyt kuin sika savannilla viimeiset 30 v. Eli ei ihan paskimmat geenit ainakaan diabeteksen suhteen. Vielä uskoa itseeni, että paastoan itseni kondikseen tai sitten vaan kuolen pois, mutta alan olemaan siellä rajalla, että nyt jotain tehtävä tai sit vaan voi ajaa autolla sillan kannatintolppaan 180 km/h. ;)

A1c oli 5 viikkoa sitten 36. Aiemmin ollu 38. Kesäloman sen jälkeen elin huonosti. Nyt viikon verran ruodussa taas.

Liikunnan määrä ja säännöllisyys itsellä isoin parannettava. Ruokailut ajoittain ihan ok sokerien kannalta, mutta välillä lähtee lapasesta jos en treenaa. Painoa/läskiä sen sijaan ei paljoa kilomääräisesti ole varaa tiputtaa. Joku 5 kg 100 % läskiä pois ni on kunnossa.
 
Eilen illalla tuli syötyä 24h paaston jälkee protsku/rasva ateria. Painoa tänä aamuna 2,3 kg vähemmän kuin ma aamuna.
 
Eilen jäi 5 munaan ja kermaan syönnit ja tänäaamuna 2.4 kg vähemmän ku maanantai aamuna. Nyt vedin muijan tekemän aamupalan 2 munaa, paistonakki, raejuustoa ja pikkunen leipä täytteillä kermakahvin kera ja laitoin mct:täkin ku vedän reenin. Eilen myös 6 km lenkki sateiden välissä
 
Eilen jäi 5 munaan ja kermaan syönnit ja tänäaamuna 2.4 kg vähemmän ku maanantai aamuna. Nyt vedin muijan tekemän aamupalan 2 munaa, paistonakki, raejuustoa ja pikkunen leipä täytteillä kermakahvin kera ja laitoin mct:täkin ku vedän reenin. Eilen myös 6 km lenkki sateiden välissä

Ainii MCT unohtunut itellä. Pitää ottaa mukaan ketohommissa.
 
Nonii. Paastot on saatanasta. Tein nousut penassa ja sit taas toistoenkat ja vielä ykkösenkat mut sit laskusarjoissa rasahti rinulijänne kainalon paikkeilla. Pidän pari viikkoa reenitaukoa ja arvioin tilanteen sit uudelleen. Täs välissä vois ottaa lyhyitä paastoja jos vaikka sais sieltä apuja paranemiseen.

Ei estä liikettä mut on arka. Ei myöskään ulkoisia jälkiä.

Ajatuksia: keho tyhjänä glukoosista ei mulla vie voimia penassa. Uudet 3vuoden enkat joka reenissä. Otin tänään vähän leveemmällä mikä oli virhe mut kun ei sattunu niin ei osannu epäillä. Aiemmat PR:t tullu aina leveellä, mut nyt treenannu enemmän kapeeta.

Mun uran eka urheiluvamma. Bucket list kamaa.
 
Harmi toi loukkaantuminen! Mutta erikoista että kroppa tyhjänä teet ennätyksiä, etenkin penkissä! Itse ajatellut kreatiinin ja ties minkä eduksi voimantuotossa sen, että on tanakampi nostaa ja lihakset täydet, siltä se on tuntunut. Toisaalta epäuskoa ollut niin paljon etten ole paaston aikana kokeillut raskaita nostoja edes tehdä 🤔 mutta eikös yleisesti varsinkin penkissä jopa silkka lihominen koeta tuloksia nostavaksi. Paasto toisaalta niin ihme touhua, että kuhan ei hapoille vedä niin jotain energiaa voi olla elimistössä sillon extrana, ainakin sinulla on! 🙂👍
 
Jep. Kyllä mullakin aiemmin isot painonvedot tuntu rajusti penassa. Ehkä tommonen 2.4 kg paaston yhteydessä ei ole niin paha. Ja onhan mulla nyt selkee lihasmuistinpalautus päällä. Jäi all time high 7% päähän ja nytkin noustiin jo nuoruuden huippujen yli 6 kk reenillä?

Täähän on paras mahdollinen hetki vuodessa saada vammaa. Kisat ohi, lomat ohi ja piitkä aika tervehtyä.
 
Viimeksi muokattu:
Eilisen 3 päivän paaston katkaisuaterian jälkeen taas tänään paastonnut ja kohta 24h täynnä. Katoin ketoaineet ja 1,0 eli ketoosissa ollaan. Sokerit kuitenki 5,1. Mielellään näkis matalamman tuloksen.
Miksi, hyvä lukemahan tuo on. Kroppa kyllä pitää huolen, ettei liian alas mene.

Diabeteksessahan verensokerin nousu johtuu pikkuhiljaa kehittyneestä insuliiniresistenssistä, ja diabeteksen kehittymisen suhteen paljon oleellisempi muttari olisi paastoinsuliini, mutta eihän semmosia ruukata Suomessa mitata.
 
Miksi, hyvä lukemahan tuo on. Kroppa kyllä pitää huolen, ettei liian alas mene.

Diabeteksessahan verensokerin nousu johtuu pikkuhiljaa kehittyneestä insuliiniresistenssistä, ja diabeteksen kehittymisen suhteen paljon oleellisempi muttari olisi paastoinsuliini, mutta eihän semmosia ruukata Suomessa mitata.

Ajatellut että 12h paasto lukema olisi mielellään alle 5 ja 24h sitten vähän vielä alempana.
 
Niin, ei se +5 ole mikään hyvä 24h paastoluku.
Miksei? Menee erinomaisesti tähän "Aamulla ennen syömistä mitatun verensokerin (veren glukoosipitoisuuden) yläraja on 6,0 millimoolia litrassa (mmol/l), kun diabetesdiagnoosi edellyttää vähintään arvoa 7,0. "


Ja on mainiosti tässä haarukassa "hoidon päätavoite on pitää verensokeri mahdollisimman lähellä normaalia tasoa eli pysymään pääsääntöisesti ennen syömistä välillä 4–7 mmol/l"


Alhainen verensokeri taas aiheuttaa monenlaisia ikäviä oireita jo, ennenkuin ollaan edes hypoglykemian rajamailla, niitä tuli nuorempana koettua kyllä ku oikein hiilariåainotteisella ruokavaliolla tuli mentyä ja oli pitempi tauko syömisessä... "Verensokeri on tavallista alhaisempi, kun veriplasman glukoosiarvo on alle 4,0 mmol/l"

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00886

Minusta paastosokeri vitosen kieppeillä on erinomainen arvo, ja kertoo siitä, että kropassa säätely toimii hyvin molempiin suuntiin.
 
Alhainen verensokeri taas aiheuttaa monenlaisia ikäviä oireita jo, ennenkuin ollaan edes hypoglykemian rajamailla, niitä tuli nuorempana koettua kyllä ku oikein hiilariåainotteisella ruokavaliolla tuli mentyä ja oli pitempi tauko syömisessä... "Verensokeri on tavallista alhaisempi, kun veriplasman glukoosiarvo on alle 4,0 mmol/l"

Itse mitannut noita 4 arvoja noin 3 vrk paaston jälkeen, muutamilla eri paastoissa. 3,9 alin arvo mitä mitannut 4 vrk kohdalla. En tiedä onko tuo tavallista pidempään vai normaali aika kun sokeri tippuu tonne 12h viitteen alarajalle.
 
Itse mitannut noita 4 arvoja noin 3 vrk paaston jälkeen, muutamilla eri paastoissa. 3,9 alin arvo mitä mitannut 4 vrk kohdalla. En tiedä onko tuo tavallista pidempään vai normaali aika kun sokeri tippuu tonne 12h viitteen alarajalle.
En tiedä liittyykö tapaukseesi, mutta kortisoli nostaa helposti verensokeria. Saatko kiinni ajatuksesta, olisiko jokin mikä nostaa sulla kortisolia ja sen myötä paastosokeria?

Lisämunuaisen häiriö, stressi, huonot unet jne. kuten tiedät.

Mutta, myös ketoosille siirtyminen voi hetkellisesti nostaa kortisolia. Tämä toki poistuu itsestään kun ketoosi jatkuu riittävän kauan, ehkä 2vk riittää kaikille ja homma alkaa taas pelittää hyvin.

Ei tuo sinun HbA1C 36 arvolla myöskään täysin ideaali ole, vaikkakin ok, joten ehkä sitä voisi seurata.
 
En tiedä liittyykö tapaukseesi, mutta kortisoli nostaa helposti verensokeria. Saatko kiinni ajatuksesta, olisiko jokin mikä nostaa sulla kortisolia ja sen myötä paastosokeria?

Lisämunuaisen häiriö, stressi, huonot unet jne. kuten tiedät.

Mutta, myös ketoosille siirtyminen voi hetkellisesti nostaa kortisolia. Tämä toki poistuu itsestään kun ketoosi jatkuu riittävän kauan, ehkä 2vk riittää kaikille ja homma alkaa taas pelittää hyvin.

Ei tuo sinun HbA1C 36 arvolla myöskään täysin ideaali ole, vaikkakin ok, joten ehkä sitä voisi seurata.

Ajoittainen henkinen stressi, mieli ei ole hyvä ja rauhallinen.

HbA1c haluisin nähdä alle 30 lukeman ja olen tehnyt parannuksia elintapoihin että menisi sitä kohti.
 
Ajoittainen henkinen stressi, mieli ei ole hyvä ja rauhallinen.

HbA1c haluisin nähdä alle 30 lukeman ja olen tehnyt parannuksia elintapoihin että menisi sitä kohti.
Ymmärrän. Vaikea sanoa ilman verikokeita miten sinun kortisoli reagoi tuohon, mutta ei kuulosta pahalta...

Tuo pitkä sokeri reagoi melko hitaasti. Sokerirasituksessa saisi selville insuliinivasteen, mikä kertoo oman osansa.

Paastosokeriin kun vaikuttaa moni, mutta jos sokerirasituskoe menee hyvin, niin voidaan ehkä olettaa että insuliinia erittyy ja keho jopa reagoi siihen halutulla tavalla

Tällöin ehkä antaisin itselleni vain aikaa ja odottaisin ruokavalion hoitavan hommansa.
 
Ymmärrän. Vaikea sanoa ilman verikokeita miten sinun kortisoli reagoi tuohon, mutta ei kuulosta pahalta...

Tuo pitkä sokeri reagoi melko hitaasti. Sokerirasituksessa saisi selville insuliinivasteen, mikä kertoo oman osansa.

Paastosokeriin kun vaikuttaa moni, mutta jos sokerirasituskoe menee hyvin, niin voidaan ehkä olettaa että insuliinia erittyy ja keho jopa reagoi siihen halutulla tavalla

Tällöin ehkä antaisin itselleni vain aikaa ja odottaisin ruokavalion hoitavan hommansa.

Kokemusta on paljonkin siitä kun henkinen stressi aiheuttaa erittäin kovan kortisolireaktion. Nykyään varsin hyvä tilanne, mutta väittäisin että välillä ajatukset onnistuu edelleen nostamaan jonkin verran kortisolia. Ei paha.

Molempiin, ruokavalioon ja treenin/fyysisen aktiivisuuden määrään tehnyt lähiaikoina parannuksia. Loppuvuodesta seuraava HbA1c mittaus.
 
Back
Ylös Bottom