Paastoaminen

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyl tuossa on oltava jo jotakin muuta mätää elimistössä, jos ei pysty ku vuorokauden oleen syömättä.

Itsehän se totesi, että on tottunu syömään kokoajan ja pääkoppa ei sitten kestänyt oireita mitä syömättömyydestä tuli ja iski paniikkikohtaus. En lähde hänen puheita kiistämään, ihmiset on niin erilaisia ja reagoi eri tavalla, joten ei voi yleistää näissä asioissa. Mutta tuokin olisi ollu estettävissä jos paasto olisi pohjustettu oiken.
 
Joo. Luulis tuollaisen olevan varsin harvinaista että 24-48h välillä tulee noin vahvoja ongelmia. Ehkä ei edes 1/100 yleisyys?
 
Kyseenalaistan nuo tuntemukset. Vaikka olis 100 % hiilareilla toimiva kroppa niin kyllä siitä selviytyy kun rupeaa paastoamaan. Siitä se kääntyy ketoosiin kyllä. Henki ei poistu ruumiista niin helpolla.
Nopeasti kun luin tuon jutun, niin eiköhän suurin syy sairaalaan joutumiseen ollut paniikkikohtaus. Kun on itselleen uskotellut että ruokaa tarvitsee olla koko ajan syömässä ja on taipuvainen paniikkikohtauksiin niin äkkiäkös se triggeröityy. Jälkimmäisestä olen kyllä samaa mieltä että ei tuosta henki olisi lähtenyt, ainakaan ravinnon puutteen seurauksena.
 
Mentaaliongelmahan tuo oli eikä niinkään fysiologinen.

Mutta sen laukasi fyysinen reaktio, mikä olisi ollut estettävissä oikeanlaisella valmistautumisella. Sillon kun itse olin hiilaririippuvainen niin en varmasti olisi pystynyt olemaan 24 syömättä, sillon tuli vapinat kun ei treenin jälkeen saanut sokeria riittävän nopeasti.
 
Onneksi tod.näk. paniikkihäiriö ei ollut kaukaisessa historiassa iso ongelma, koska muuten meitä ei olisi täällä asiaa ihmettelemässä ;)

Terveisin,

azul del mogones, 10 000 BC ;)
 
Onneksi tod.näk. paniikkihäiriö ei ollut kaukaisessa historiassa iso ongelma, koska muuten meitä ei olisi täällä asiaa ihmettelemässä ;)

Terveisin,

azul del mogones, 10 000 BC ;)

Nykyihmisen sietokyky luontaisiin stresseihin on varmasti melko kaukana alkuihmisestä. Silloin heikot ei eläny pitkään ja vain vahvat selvisi, nykyään heikot selviää ja geenipoolikin heikkenee sitä kautta. Näkeehän sen kuinka sekaisin ihmiset alkaa olemaan, kun ei edes tiedetä enää mitä sukupuolta ollaan. Ei nykyihmisen sitkeyttä voi oikeen mitenkään verrata alkuihmisen. Keskiverto nykyihminen ei kovin kauan selviäsi tuon ajan olosuhteissa, pelkästään päivä ilman älypuhelinta aiheuttaisi pahoja ongelmia monella😀
 
Mutta sen laukasi fyysinen reaktio, mikä olisi ollut estettävissä oikeanlaisella valmistautumisella. Sillon kun itse olin hiilaririippuvainen niin en varmasti olisi pystynyt olemaan 24 syömättä, sillon tuli vapinat kun ei treenin jälkeen saanut sokeria riittävän nopeasti.
Miten paastoon valmistaudutaan oikein?
 
Miten paastoon valmistaudutaan oikein?


Samalla tavalla oikeestaan kun treenaat kehoa mihkä tahansa fyysiseen stressiin=lisäämällä rasitusta pikkuhiljaa.
Voi aloittaa pätkäpaastoilla ja pidentää paastoikkunaa pikkuhiljaa ja sitten vaikka 24h alkuun, sitten 48h jne. Ketoosin vetäminen valmistaa kans hyvin paastoon.
 
Samalla tavalla oikeestaan kun treenaat kehoa mihkä tahansa fyysiseen stressiin=lisäämällä rasitusta pikkuhiljaa.
Voi aloittaa pätkäpaastoilla ja pidentää paastoikkunaa pikkuhiljaa ja sitten vaikka 24h alkuun, sitten 48h jne. Ketoosin vetäminen valmistaa kans hyvin paastoon.
Itse näen paaston juurikin metabolia-treeninä. Eihän ”tavallisella” ihmisellä onnistu edes yöpaaston venytys puolille päivin ilman heikotuksia ja vapinoita. Vaatii vähän aikaa ja opettelua, että elimistö alkaa toimia kuten sen on ”suunniteltu” toimivan.
 
Jos muuttaa syömisiään ketoilun suuntaan noin muutenkin ja haluaa vähintäänkin pätkäpaastoilun saada osaksi arkea niin voi olla viisautta tehdä ruokavalion muutos pitäen samalla lepoviikon puntista. Viikossa jo vähän alkaa kääntyä pursi oikealle halutulle kurssille ja voi treenitaukoa pitää enempikin. On erittäin paljon helpompaa toi muutos, kun elimistön energiantarve on tasaisesti jakaantunut. Tää ainakin oma kokemus.
 
Jos muuttaa syömisiään ketoilun suuntaan noin muutenkin ja haluaa vähintäänkin pätkäpaastoilun saada osaksi arkea niin voi olla viisautta tehdä ruokavalion muutos pitäen samalla lepoviikon puntista. Viikossa jo vähän alkaa kääntyä pursi oikealle halutulle kurssille ja voi treenitaukoa pitää enempikin. On erittäin paljon helpompaa toi muutos, kun elimistön energiantarve on tasaisesti jakaantunut. Tää ainakin oma kokemus.

Itse muistelen että 6 vuotta sitten kun alotin niin joku viikko ois menny tottuessa 20-24h paastoihin.
 
Kait jos sitä paastoamaan rupeaa niin aluksi jos on tottunut liki minuutti tarkkuudella joka päivä samoina aikoina syömään x määrän aterioita niin verensokerit ei varmaan kylmiltään oo ihan heti valmiina koitokseen.

Mutta en kyllä puolesta puhu tällaisista huuhaamunkkilarppitouhuista.

Optimoimalla ateriat niin että sitä kautta ei ilmene mitään hiilariväsymyksiä tms. niin taatusti saadaan laadukkaampi järjen juoksu kuin paastoamisella.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kerroin kamulle paaston hyödyistä, niin veti suoraan 6 päivää raakana. Tosin kyseessä suht. kovaluontoinen tyyppi.
 
Kerroin kamulle paaston hyödyistä, niin veti suoraan 6 päivää raakana. Tosin kyseessä suht. kovaluontoinen tyyppi.
Mun ensikosketukset oli kans ehkä päivä tai kaks pätkäpaastoa, sitten sanoin vitut ja paastosin 5 päivää. Mulla katoaa mielenkiinto helposti uusiin asioihin jos niissä ei ole mitään pientä haastetta tai jos ei näe/koe mitään tuloksia nopeasti.
 
Paasto ketju hyvä itelle kun saan tästä aina motivaatiota vetää paastoja. Lomalla tässä syöny paskaa ja mahakin vähän kasvanu. Paasto tekee hyvää.
 
Back
Ylös Bottom