Paastoaminen

Mutta eihän paaston koskaan pitäisi olla liian helppoa. Sen pitäisi kuitenkin aiheuttaa jonkin verran stressiä keholle. Muutenhan on päässyt kaiketi käymään niin, että aineenvaihdunta on tottunut syömättömyyteen - ja sen ei kuitenkaan pitkällä tähtäyksellä pitäisi olla tavoite. Mieluummin niin, että aineenvaihdunta pysyy samalla tasolla kuin ennen, ja sitä vähän ravistellaan näillä syömättömyysjaksoilla.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mutta eihän paaston koskaan pitäisi olla liian helppoa. Sen pitäisi kuitenkin aiheuttaa jonkin verran stressiä keholle. Muutenhan on päässyt kaiketi käymään niin, että aineenvaihdunta on tottunut syömättömyyteen - ja sen ei kuitenkaan pitkällä tähtäyksellä pitäisi olla tavoite. Mieluummin niin, että aineenvaihdunta pysyy samalla tasolla kuin ennen, ja sitä vähän ravistellaan näillä syömättömyysjaksoilla.

Tohon liittyen; Thomas Delauer viimeaikoina puhunu videoilla sellasta että pätkäpaastoakin suosittelee vain osana päivistä. Pointtina se että kroppa tottuu ja pätkäpaasto onkin vain keino rajoittaa syömisen määrää. Pätkäpaasto omasta mielestäni on aina vain keino rajoittaa syömisen määrää. Varsinaiset muut paaston hyödyt tulee vasta useamman vuorokauden paastoissa.

Rasvalla toimimiseen tottunut kroppa on paljon helpompi laittaa paastolle. Erittäin suuri ero siihen kun on hiilareilla toimivat aivot ja siitä tiputtautuu paastolle vs rasva-adaptoituneet. Kyllä se rasva-adaptoituneellekkin on silti stressi että energiantulo loppuu.
 
Mutta eihän paaston koskaan pitäisi olla liian helppoa. Sen pitäisi kuitenkin aiheuttaa jonkin verran stressiä keholle. Muutenhan on päässyt kaiketi käymään niin, että aineenvaihdunta on tottunut syömättömyyteen - ja sen ei kuitenkaan pitkällä tähtäyksellä pitäisi olla tavoite. Mieluummin niin, että aineenvaihdunta pysyy samalla tasolla kuin ennen, ja sitä vähän ravistellaan näillä syömättömyysjaksoilla.
Siis joo onhan se todellisuudessa epämukava koestus kropalle vaikka kirjoitinkin sen olevan helppoa. Itse vain olen tottunut haastamaan itseäni eri tavoilla ja olen mielestäni kova kestämään. Koen paaston helppona koska se ei ole hampaiden kiskomista suusta ilman puudutusta :D paaston kyllä kestää jos on päättäväinen. Itsellä päättäväisyys on ollut aina voimakas ominaisuus.
 
Siis joo onhan se todellisuudessa epämukava koestus kropalle vaikka kirjoitinkin sen olevan helppoa. Itse vain olen tottunut haastamaan itseäni eri tavoilla ja olen mielestäni kova kestämään. Koen paaston helppona koska se ei ole hampaiden kiskomista suusta ilman puudutusta :D paaston kyllä kestää jos on päättäväinen. Itsellä päättäväisyys on ollut aina voimakas ominaisuus.

Itelle taas nykyään kirjaimmellisesti helppoa. Ihan normi olo jossain 2-3 vrk paastoissa. Vain 100 tuntia silti ennätys. Joku kerta suoritan sen täyden viikon 168 tuntia.
 
Itelle taas nykyään kirjaimmellisesti helppoa. Ihan normi olo jossain 2-3 vrk paastoissa. Vain 100 tuntia silti ennätys. Joku kerta suoritan sen täyden viikon 168 tuntia.
Itse taas en laske tunteja tai päiviä, ku meen fiiliksellä, mutta joku 70 tuntia mahtaa olla siellä ylärajalla, luulisin. Mutta tunneista riippumatta, välillä mennään helposti pari päivää syömättä ja välillä tekee mieli herkutella kunnon pihvi- tai kala-aterialla, kalenteriin katsomatta.
 
Tohon liittyen; Thomas Delauer viimeaikoina puhunu videoilla sellasta että pätkäpaastoakin suosittelee vain osana päivistä. Pointtina se että kroppa tottuu ja pätkäpaasto onkin vain keino rajoittaa syömisen määrää. Pätkäpaasto omasta mielestäni on aina vain keino rajoittaa syömisen määrää. Varsinaiset muut paaston hyödyt tulee vasta useamman vuorokauden paastoissa.

Rasvalla toimimiseen tottunut kroppa on paljon helpompi laittaa paastolle. Erittäin suuri ero siihen kun on hiilareilla toimivat aivot ja siitä tiputtautuu paastolle vs rasva-adaptoituneet. Kyllä se rasva-adaptoituneellekkin on silti stressi että energiantulo loppuu.

Tuohon Delauerin juttuun. Itse tykkään vaihdella jonkin verran aikaikkunaa ja paastojen sijoitusta. Tähän olen päätynyt kokemuksen kautta. Se on helpompaa ja mukavampaa paastota silloin kun se sujuu helposti. Hyöty siis tulee minulla stressin minimoimisen kautta tai niin ainakin ajattelen. Ei tule painetta kiveenhakatusta aikataulusta. Oma kroppa tottuu melko nopeasti uusiin rutiineihin, koska motivoidun haasteista ja kokeilemisesta. Tämä on subjektiivista, mutta minulla on sellainen kokemus, että myös rasvanpoltto on edennyt tehokkaammin vaihtelemalla aikaikkunaa ja myös energian määrää. Tämä voi kuitenkin olla sinänsä harhaa, sillä edistymistä (rasvamassan väheneminen, lihasmassan säilyminen) on hankala tarkasti mitata kun kropan nesteen määrä vaihtelee ym. Lopulta energiatasapaino ratkaisee. Mutta jos menee kovin alhaisilla kaloreilla liian pitkään, niin siinä kyllä helposti käy niin, että aktiivisuus vähenee huomaamatta ja kulutuskin sakkaa, sitten on edessä tasanne.

Iltapäivään painottuva syöminen (kevyt ateria klo 13-14, isompi ateria myöhemmin) on osoittautunut parhaaksi kompromissiksi: aivotyö sujuu ilman raskaan aterian aiheuttamaa "nyt voisi ottaa päikkärit" -efektiä, mutta toisaalta kevyt ateria selkeästi parantaa työpäivän lopputuntien jaksamista ja erityisesti se antaa potkua siihen, että työpäivän jälkeen tulee lähdettyä liikkumaan. Terveysmielessä vaarallisin aika itselleni on ehdottomasti aina se työpäivän jälkeinen hetki, jolloin aivoja jo vähän väsyttää, mutta kroppa on levännyt, ja tällöin on vaarana jäädä jumittamaan. Tärkeintä on lähteä liikkelle, mennä vaikka koirien kanssa ulos, ihan mitä tahansa muuta kuin leiriytyä koneelle tai sohvalle. Kun tuon kuolleen hetken yli pääsee, niin ilta sujuu oikein mukavasti. Viikonloppuisin vastaavaa ongelmaa ei ole ja voi paastota ja liikkua miten haluaa.
 
1688025444386.png
 
Kuinka kauan kestää suunilleen että ketoosi alkaa jos jätän hiilarit lähelle nollaa?

Oon yrittänyt paastota mutta en pysty yön yli paastoa koska en pysty nälkäisenä nukahtaa.
Seuraavalla kerran ensin ketoosiin ja sen jälkeen paasto.
 
Kuinka kauan kestää suunilleen että ketoosi alkaa jos jätän hiilarit lähelle nollaa?

Oon yrittänyt paastota mutta en pysty yön yli paastoa koska en pysty nälkäisenä nukahtaa.
Seuraavalla kerran ensin ketoosiin ja sen jälkeen paasto.

Yleensä puhutaan 3-4 päivästä. Jos vetää alle 20g/päivä ja samalla vielä tarkotuksellisesti treenillä tyhjentää glykogeenit niin varmaan nopeamminkin. Itellä toi ketoainemittari niin pitääkin ens kerran paastotessa mittailla ketoaineita. Ite kun tottunut paastoaja ja ketoaja niin luulen että se vaihdos tapahtuu smoothisti hiilari ---> ketoaineet. Sillä en huomaa mitään huonontumista olossa missään kohtaa.
 
Yleensä puhutaan 3-4 päivästä. Jos vetää alle 20g/päivä ja samalla vielä tarkotuksellisesti treenillä tyhjentää glykogeenit niin varmaan nopeamminkin. Itellä toi ketoainemittari niin pitääkin ens kerran paastotessa mittailla ketoaineita. Ite kun tottunut paastoaja ja ketoaja niin luulen että se vaihdos tapahtuu smoothisti hiilari ---> ketoaineet. Sillä en huomaa mitään huonontumista olossa missään kohtaa.
Mulla jostain syystä edelleen, kolmen vuoden osittaisen ketoosin, pätkä- ja pitkäpaastojen jälkeenkin, jos olen pari viikkoa reilusti hiilareilla ja siitä siirryn ketoon, minulle iskee muutosvaiheessa glukoosista ketoaineisiin 18 tunnin päänsärky. Se on vähäntynyt ja heikentynyt ajan kuluessa ja lähtee yhdellä reilulla päänsärkytabletilla. Kun tuosta menen yli ketoosiin, pää on täysin selvä ja kirkas.
 
Muutin paastoaikataulun. Ennen paastosin 17-9. Nyt käytännössä syön vain päivällisen klo 17 ja paastoan/olen syömättä seuraavaan päivälliseen. Ehkä iltapalan saatan syödä jos olen käynyt salilla. Ehkäpä vois olla puhumatta paastosta koska kyllä juon esim sokerittomia energiajuomia sillointällöin eli ei kai voi puhua paastosta. Tällainen aikataulu sopii itelle oikein hyvin. Vasta noin 15 tienoolla alkaa nälkä hiipimään sisuksiin.

Onko tässä järkeä? Vimmalla yritän sulattaa vatsan pois ja tiputtaa rasvat 10-15%:iin. Kovin hankalaa on sillä puntari ei nytkähdä alaspäin millään. Saattaa johtua korkeiden estrojen aiheuttamasta vesipöhöstä mutta kai siitä huolimatta painon pitäisi laskea kunhan vaan aikaa kuluu tarpeeksi 🤷
 
Kyseenalaistan nuo tuntemukset. Vaikka olis 100 % hiilareilla toimiva kroppa niin kyllä siitä selviytyy kun rupeaa paastoamaan. Siitä se kääntyy ketoosiin kyllä. Henki ei poistu ruumiista niin helpolla.

Kaikkien keho ja mieli ei todellakaan toimi samalla tavalla. Mä en suosittelis kenellekkään pidempää paastoa "kylmiltään", paljo on niitä tapauksia kun on taju lähtenyt ja menty sairaalaan.
 
Kaikkien keho ja mieli ei todellakaan toimi samalla tavalla. Mä en suosittelis kenellekkään pidempää paastoa "kylmiltään", paljo on niitä tapauksia kun on taju lähtenyt ja menty sairaalaan.

Jaa. Eikö siinä sitten kroppa osaa mennä ketoosiin ja alkaa käyttää omaa läskiään. Tollane ois ollu menneinä vuosituhansina huono ominaisuus jos ei pysty paria päivää olee syömättä kun ei ollu sairaaloitakaan olemassa.
 
Jaa. Eikö siinä sitten kroppa osaa mennä ketoosiin ja alkaa käyttää omaa läskiään. Tollane ois ollu menneinä vuosituhansina huono ominaisuus jos ei pysty paria päivää olee syömättä kun ei ollu sairaaloitakaan olemassa.
Tietenkin osas mennä ketoosiin. Tuohon aikaan kroppa oli jo lapsena oppinut paastoihin kun joka pv ei ruokaa välttämättä ollut. Nykyään eri kun ruokaa monet saavat rajattomasti 24/7.
 
Jaa. Eikö siinä sitten kroppa osaa mennä ketoosiin ja alkaa käyttää omaa läskiään.

Kyllä se osaa mennä, mutta siinä siirtymävaiheessa tulee usein ongelmia kun mekanisimia ei ole käytetty vuosikymmeniin. Ketoosin lisäksi paastossa tapahtuu lukuisia muita muutoksia elimistön toiminnassa, se on valtava stressi keholle.
Pitkälle paastolle lähteminen kylmiltään on vähä niinku lähtis maratonille ilman treeniä, tai hyppäis avantoon ja yrittäis suoraa olla tunnin vedessä kuten Wim Hoff. Keho tottuu kyllä lähes kaikkiin muutoksiin, mutta se ei tapahdu yhtäkkiä, missään ei pidä hypätä heti syvään päätyyn.

Tietenkin osas mennä ketoosiin. Tuohon aikaan kroppa oli jo lapsena oppinut paastoihin kun joka pv ei ruokaa välttämättä ollut. Nykyään eri kun ruokaa monet saavat rajattomasti 24/7.

Just näin.
 
Back
Ylös Bottom