Paastoaminen

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jäi 36 tuntiin vesipaasto. Nälkä vei voiton :sneaky:. No jos koittas normiruokailuilla painoa alas.

Oli mielessä että sinulla aika kunnianhimoinen tavoite olla samantien viikkoja syömättä. Jos 36h kohdalla jo voimakas tarve syödä niin kroppa ei oo tottunu käyttämään omia kudoksiaan energiaksi tossa määrin.
 
Mitä jos vaan rajottaisit syömisikkunaa? esim. perus 16/8 IF. Kalorit tippuu väkisin ja saa syödä kunnolla silloin kun syö. Mun mielestä tuo on helpoin tapa dieetata.
Varmaan monella automaattisesti tippuu kalorit. Mutta kyllä tuossa noudattaisin myös kalorien seurantaa,varsinkaan jos ei perillä niistä, mitä suunnilleen annokset sisältää. Itse kyllä syön helposti samat kalorit 8h aika ikkunassa.. ruoka maistuu helposti ja varsinkin dietillä voisi helposti syödä 8h sisällä aivan liikaa useina pv viikossa.
 
Hmm ehkä vois koittaa IF:iä. Miettinyt myös 15kg:n painon nostoa, että sais 150kg penkistä ylös nopeammin :LOL:. Siinähän rasva% laskee jos lihasta saa lisää, tietenkin läskiä myös tulee. No täytyy miettiä vielä.
 
Mitä jos vaan rajottaisit syömisikkunaa? esim. perus 16/8 IF. Kalorit tippuu väkisin ja saa syödä kunnolla silloin kun syö. Mun mielestä tuo on helpoin tapa dieetata.

16/8 vaikka pari viikkoa tai jonkin aikaa ja sitten suosittelen about 20/4 rytmiä. Ite tehny intuitiivisesti noin ja katoin just Delauerin videon missä selittää että on parempi kuin 16h paasto. Toi 16 tuntunu itestä aina jotenki ettei ole edes mitään paastoamista.
 
16/8 vaikka pari viikkoa tai jonkin aikaa ja sitten suosittelen about 20/4 rytmiä. Ite tehny intuitiivisesti noin ja katoin just Delauerin videon missä selittää että on parempi kuin 16h paasto. Toi 16 tuntunu itestä aina jotenki ettei ole edes mitään paastoamista.

Joo, en itekkää 16h pidä oikeen minään paastona vielä, mutta sekin hyvä tapa rajoittaa kaloreita ja kehittää metabolista joustavuutta.
 
Hmm ehkä vois koittaa IF:iä. Miettinyt myös 15kg:n painon nostoa, että sais 150kg penkistä ylös nopeammin :LOL:. Siinähän rasva% laskee jos lihasta saa lisää, tietenkin läskiä myös tulee. No täytyy miettiä vielä.
Juttusi kuullostaa siltä että sinun ongelma on siinä että et pysty asettamaan järkevää tavoitetta etkä kykene sitoutumaan prosessii riittävän pitkäksi aikaan tavoitteisiin pääsemiksi vaan luovutat "heti" kun tulee vaikeaa tai tulokset ei parane kuin taikaiskusta. Et ole ongelman kanssa yksin vaan tämä on ehkä yleisin ongelma mikä kaikilla ihmisillä on. Tavoitteet muuttuu 2vk välein ja tulos on siinä että on läski ja heikko. En kyllä itse lihottaisi itseäni 15kg sen takia että saa penkkitulokseen lisää kiloja. Kyllä kiloja saa penkkiin järkevällä treenilläkin lisää.

Paastosta sen verran että ei 36h ensi kerraksi mitenkään huono suoritus ole. Itse totutin kroppaa pätkäpaastolla syömättömyyteen ja se selkeästi helpotti myös pitkiä paastoja. Juuri olin 60h vesipaastolla eikä olot olleet missään vaiheessa huonot tai nälkä kova. Kaveriporukan ryypppyilta vaan tuli eteen niin siitä ei voinut jäädä pois 😁.
 
Itse totutin kroppaa pätkäpaastolla syömättömyyteen ja se selkeästi helpotti myös pitkiä paastoja. Juuri olin 60h vesipaastolla eikä olot olleet missään vaiheessa huonot tai nälkä kova. Kaveriporukan ryypppyilta vaan tuli eteen niin siitä ei voinut jäädä pois 😁.

Noin juuri tein itsekin. 20-24h paastoihin kun kroppa oli erittäin tottunut niin tollane 2-3 päivää voi ihan extempore olla syömättä eikä ole missään vaiheessa heikko olo tai näläntunne.
 
CGMn kanssa leikitty nyt viikko ja nopeita havaintoja, jotka oli tubesta yms. jo selvillä eli: punttitreeni nostaa hetkellisesti selvästi verensokeria, vaikkei olis syönyt mitään 24 h. Lisäksi aamuefekti on tosiasia eli maksa veivaa herätessä glugoa kiertoon. Ihan kivoja noita on seurata. Vielä testiin pitemmän paaston vaikutus sokeriin eli, kuinka alas se menee, ja huomaako mitään hypon oireita? Kun en käytä insua, niin tällä voi leikkiä ihan hyvin.
Otan vielä ensi ma testiin yhden sensorin, mutta sitten saa jäädä, koska yksi sensori aavassa maksaa 80 e/kpl ja kestää 14 päivää.
 
Ei ole omaa mittaria mutta joskus olen mittaillut vanhempien mittarilla mielenkiinnosta. Alin lukema pitkällä paastolla taisi olla 4,2, olo oli normaali. Yleensä siinä 4,8-5,2 kieppeillä. Liikunta nostaa hetkellisesti arvoa ja paastotessakin niin tapahtuu. Myös saunominen hetkeksi nostaa lievästi. Äippä joskus mittasi pyörälenkin jälkeen ja ihmetteli, että eikös liikunnan pitäisi arvoa laskea, sain selittää pitkään ja hartaasti että se on normaalia kropan toimintaa eikä sitä tarvitse pelätä.

Luulen että joitakin kertoja olen saanut verensokerin liian matalaksi pitkien ja kovien jalkatreenien jälkeen (vs-taso ensin nousee, sitten laskee) tai pitkän, kovatehoisen maastopyöräilyn aikana. Sen kyllä ajaessa huomaa, kun kunnolla bonkkaa, hiilarit on loppu ja reidet menee aivan letkuksi.
 
1686282726173.png

1686282747536.png
 
Paasto on kyllä todella potentti tapa tehdä omalle kropalle hyvää eikä ole edes mitenkään haastavaa. Pätkäpaasto on naurettavan helppo tapa tiputella rasvoja alas. Oma aikaikkuna syömiselle on tällä hetkellä klo 9-17. Ajattelin jossain vaiheessa vaihtaa aikaikkunan 8-16. Toistaiseksi kumminkin jatkan nykyisellä ikkunalla. Bout 2-3vkoa jo paastoillu.
8-16 aikaikkuna tarkoittaisi sitä, että iltapalan lisäksi myös päivällinen jäisi pois. Välillä heitän sekaan koko vuorokauden kestäviä paastoja. Huomenna olisi sellaisen aika.

Tossa muutama kk sitten vedin elämäni ensimmäisen pidennetyn paaston. 5 vuorokautta syömättä. Menin pelkällä kivennäisvedellä. Hämmästyin kuinka helppoa se oli. Nälän tunne tuli vain kahtena ekana vuorokautena ku illalla väsäsi iltapaloja lapsille. Kolmantena olin jo flowssa missä mikään ei tuntunu miltään. Haittapuolena siitä mulle tuli ns "keto rash". Joku vitun punainen ihottuma levis kaulalle, rintaan ja sinnetänne naamaan. Oli kyllä perseestä. Ehkä en enää vedä niin pitkiä paastoja. 2-3 vuorokautta riittänee. Sillä saa jo kovastikin autophagian tulille hetkeksi aikaa.
 
Paasto on kyllä todella potentti tapa tehdä omalle kropalle hyvää eikä ole edes mitenkään haastavaa. Pätkäpaasto on naurettavan helppo tapa tiputella rasvoja alas. Oma aikaikkuna syömiselle on tällä hetkellä klo 9-17. Ajattelin jossain vaiheessa vaihtaa aikaikkunan 8-16. Toistaiseksi kumminkin jatkan nykyisellä ikkunalla. Bout 2-3vkoa jo paastoillu.
8-16 aikaikkuna tarkoittaisi sitä, että iltapalan lisäksi myös päivällinen jäisi pois. Välillä heitän sekaan koko vuorokauden kestäviä paastoja. Huomenna olisi sellaisen aika.

Tossa muutama kk sitten vedin elämäni ensimmäisen pidennetyn paaston. 5 vuorokautta syömättä. Menin pelkällä kivennäisvedellä. Hämmästyin kuinka helppoa se oli. Nälän tunne tuli vain kahtena ekana vuorokautena ku illalla väsäsi iltapaloja lapsille. Kolmantena olin jo flowssa missä mikään ei tuntunu miltään. Haittapuolena siitä mulle tuli ns "keto rash". Joku vitun punainen ihottuma levis kaulalle, rintaan ja sinnetänne naamaan. Oli kyllä perseestä. Ehkä en enää vedä niin pitkiä paastoja. 2-3 vuorokautta riittänee. Sillä saa jo kovastikin autophagian tulille hetkeksi aikaa.
Mullakin alkaa olla paastoja sen verran takana, että tollaset 2 vuorokauden paastot menee ihan huomaamatta ilman mitään nälän tunnetta, huimausta tai muita oireita. Nyttenkin olen paastonnut ~36h vain sen takia, koska eilen en jaksanut lähteä kauppaan :D Eli komppaan tota helppoutta. Se on helppoa ekalla kerralla ja siitä se jatkaa helpottumistaan.
 
Mullakin alkaa olla paastoja sen verran takana, että tollaset 2 vuorokauden paastot menee ihan huomaamatta ilman mitään nälän tunnetta, huimausta tai muita oireita. Nyttenkin olen paastonnut ~36h vain sen takia, koska eilen en jaksanut lähteä kauppaan :D Eli komppaan tota helppoutta. Se on helppoa ekalla kerralla ja siitä se jatkaa helpottumistaan.
Juuri näin. Helppoa kuin heinän teko. Pahimpaan nälkään ja mielihaluihin (jos sellaisia tuntee) auttaa jääkylmä kivennäisvesi.

Monen ylipainoisen terveydelliset sekä ulkonäölliset ongelmat olisi sillä ratkaistu jos vaan rupeaisi paastoamaan. Ehkäpä yhteiskunnan kannattaisi alkaa kehopositiivisuuden nimissä rummuttamaan isolla vaihteella paastoamisen hyödyistä. Nykysuuntaus jossa "on ihan okei olla lihava" on kyllä sellastakin kuraa ettei uskoisi.

Vastasynnyttänyt äiti saa synninpäästön ylipainon suhteen, mutta mikäli sama "vastasynnyttänyt" äiti on vielä viidenkin vuoden päästä tuhti pullukka niin sit on ryhtiliikkeen paikka :D

Paasto pitää tehdä oikein ja siitä pitää tehdä elämäntapa. Muutaman viikon paastoilukin on hyväksi kelle tahansa, mutta jos palaa kaljatölkin ja sipsien ääreen paaston loputtua niin melkein kokonaan hukkaan valuu sekin hyöty :/
 
42h paastoa takana. Pelkkä vesi, musta kahvi, tee ja suolakiteet menneet alas. Tarkoituksena ainakin 60h asti vedellä.
Noniin nyt alkaa 60h olemaan täysi. Taustaa sen verran, että cycle diet tyylillä menty noin 6vkoa lyhyen dieetin jälkeen.
Pe-La tankkailin normaalin tapaan ~10k kaloreita ja ruoka poikki noin 00:00 La-Su yönä.
Sunnuntai meni melko helposti ja unen saanti helppoa, mikä oli yllättävää. Eilen maanantaina tuli ajoittain pieniä nälkäkohtauksia mutta menivät ohi nopeaa.
Helpottaa huomattavasti, kun salilta lepoviikko eikä fyysisiä töitä. Olo myös melko heikko ihan kuin dieetillä olisi.
Plussat: Mieli erittäin kirkas, tuntuu elävänsä hetkessä ja keskittymiskyky mainio.
Miinukset: Urheilu ja fyysinen työ tuntuu aika etäiseltä unelmalta, elämässä pieni "tyhjiö" kun yksi perustekijä jää pois.

Suosittelen kyllä kaikille ehdottomasti ja juuri hain torilta marjoja sekä vesimelonia, joita olisi tarkoitus tänään nauttia. Katsotaan seuraavan kerran, jos vetäisi esim 5pvä paaston.
 
Back
Ylös Bottom