Paastoaminen

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itellä suurin este laihtumiselle ja kunnossa pysymiselle oli aiemmin se että pelkäsin olla syömättä suht tiheästi. Pelkäsin kataboliaa ja verensokerin heilahtelua, koska näin olin kuullut että tapahtuu. Pakkiksen Pätkäpaastoketjun skippasin aikoinaan 2007 "lukematta paskaa". Joku John Meadows tms. valmentaja oli vielä IF:ää vastaan silloin. 10v myöhemmin olin valmis kokeilemaan ja vitutti suuresti etten 10v aiemmin perehtynyt ja antanut mahdollisuutta.
 
OT mutta pistetään silti tähän. Uskomatonta miten nämä asiantunjat voi olla sormi suussa rasvamaksan syiden suhteen.

Jos henkilön kyky varastoida energiaa tulee vastaan, seurauksena on lopulta rasvamaksa ja 2-tyypin sokuritauti. Rasva valuu tässä järjestyksessä ja poistuu päinvastaisessa: ihonalainen rasvakudos->vatsaontelo->sisäelimet.

Jokaisen henkilökohtainen ”personal fat threshold” määrittää missä kohtaa se raja kulkee.

Rasvamaksan indikointiin voisi käyttää vaikka tätä woke-homo merkkiä 🫃🏾. Jos mies näyttää tuolta, sillä on metabolinen ongelma, eikä se ole raskaana.
 
Nyt täytyy olla eri mieltä rasvamaksasta, josta pääsee eroon joko paastoamalla sopivasti suht. nopeasti tai sit vähän hitaammin ketolla. Mutta kun kroppa on täysin tyhjä hiilareista, niin maksa tyhjentää itsensä myös rasvasta aikaisessa vaiheessa. Tosta löytyy useita videoita tubesta, kun laittaa hakusanaksi fatty liver.

Itsellä alkaa nyt syklinen paastoilu, jossa perättäisiä syömispäiviä tulee joko vähän tai ei ollenkaan. Syynä tähän on, että 20 v. insuliisiresistenssiä pamautti vihdoin ja viimein paastosokerin 7.4 arvoon. Tosin A1C oli vieläkin lekurin mukaan reilusti alle rajojen. Mutta 53 v. ja 160 kg on kuin tekisi hidasta itsemurhaa. Onneksi on työterveyshuolto ja nyt firman päälekuri pisti aika paljon resurssia mun hoitamiseen, niin on motivaatiota muuttua siihen vanhaan takaisin. Julkisella sais varmaan lämmintä kättä ja käskyn liikkua enemmän, syödä salaattia 8 kertaa päivässä, ja lopuksi potku perseeseen.....
Työsuhteen aikana paino muuttunut 20 v. aikana 80 --- 160 kg, joka yllättäen lekuria hämmästytti. Toinen juttu oli, että alapaine oli vain 60. Sitä ihmeteltiin 3 mittauksella 2 eri mittarilla. Kolet oli myös arvoiltaan kuulemma tyydyttävät.
Aika paljon saa huorata elämnäntavoillaan, kunnes tulee rajat vastaan, mun tapauksessa siihen meni noin 30 v. Eli mun tapauksessa muutos on pakollinen aika rivakasti tasi sitten vaihdan. ns. hiippakuntaa ;)
 
Nyt täytyy olla eri mieltä rasvamaksasta, josta pääsee eroon joko paastoamalla sopivasti suht. nopeasti tai sit vähän hitaammin ketolla. Mutta kun kroppa on täysin tyhjä hiilareista, niin maksa tyhjentää itsensä myös rasvasta aikaisessa vaiheessa. Tosta löytyy useita videoita tubesta, kun laittaa hakusanaksi fatty liver.

Itsellä alkaa nyt syklinen paastoilu, jossa perättäisiä syömispäiviä tulee joko vähän tai ei ollenkaan. Syynä tähän on, että 20 v. insuliisiresistenssiä pamautti vihdoin ja viimein paastosokerin 7.4 arvoon. Tosin A1C oli vieläkin lekurin mukaan reilusti alle rajojen. Mutta 53 v. ja 160 kg on kuin tekisi hidasta itsemurhaa. Onneksi on työterveyshuolto ja nyt firman päälekuri pisti aika paljon resurssia mun hoitamiseen, niin on motivaatiota muuttua siihen vanhaan takaisin. Julkisella sais varmaan lämmintä kättä ja käskyn liikkua enemmän, syödä salaattia 8 kertaa päivässä, ja lopuksi potku perseeseen.....
Työsuhteen aikana paino muuttunut 20 v. aikana 80 --- 160 kg, joka yllättäen lekuria hämmästytti. Toinen juttu oli, että alapaine oli vain 60. Sitä ihmeteltiin 3 mittauksella 2 eri mittarilla. Kolet oli myös arvoiltaan kuulemma tyydyttävät.
Aika paljon saa huorata elämnäntavoillaan, kunnes tulee rajat vastaan, mun tapauksessa siihen meni noin 30 v. Eli mun tapauksessa muutos on pakollinen aika rivakasti tasi sitten vaihdan. ns. hiippakuntaa ;)
Mulla ois sun statseilla jo rontti 30 vuotiaana paineet ja kolet katossa
 
Nyt täytyy olla eri mieltä rasvamaksasta, josta pääsee eroon joko paastoamalla sopivasti suht. nopeasti tai sit vähän hitaammin ketolla. Mutta kun kroppa on täysin tyhjä hiilareista, niin maksa tyhjentää itsensä myös rasvasta aikaisessa vaiheessa. Tosta löytyy useita videoita tubesta, kun laittaa hakusanaksi fatty liver.

Itsellä alkaa nyt syklinen paastoilu, jossa perättäisiä syömispäiviä tulee joko vähän tai ei ollenkaan. Syynä tähän on, että 20 v. insuliisiresistenssiä pamautti vihdoin ja viimein paastosokerin 7.4 arvoon. Tosin A1C oli vieläkin lekurin mukaan reilusti alle rajojen. Mutta 53 v. ja 160 kg on kuin tekisi hidasta itsemurhaa. Onneksi on työterveyshuolto ja nyt firman päälekuri pisti aika paljon resurssia mun hoitamiseen, niin on motivaatiota muuttua siihen vanhaan takaisin. Julkisella sais varmaan lämmintä kättä ja käskyn liikkua enemmän, syödä salaattia 8 kertaa päivässä, ja lopuksi potku perseeseen.....
Työsuhteen aikana paino muuttunut 20 v. aikana 80 --- 160 kg, joka yllättäen lekuria hämmästytti. Toinen juttu oli, että alapaine oli vain 60. Sitä ihmeteltiin 3 mittauksella 2 eri mittarilla. Kolet oli myös arvoiltaan kuulemma tyydyttävät.
Aika paljon saa huorata elämnäntavoillaan, kunnes tulee rajat vastaan, mun tapauksessa siihen meni noin 30 v. Eli mun tapauksessa muutos on pakollinen aika rivakasti tasi sitten vaihdan. ns. hiippakuntaa ;)
Tarkoitatko, että jos olet ketolla ylikaloreilla, niin silloinkin rasva lähtee rasvoittuneesta maksasta? Eli maksan glykogeenit tyhjät mutta ravinnosta tulee rasvaa enemmän kuin kroppa kuluttaa, niin silti maksarasva paranee? Epäilen.

Tämä ei suoranaisesti liity enää rasvamaksaan, vaan ihmisten välisiin eroihin miten nopeasti tai hitaasti ongelmat voi kehittyä. Sulla on varmaankin sellaiset perintötekijät, että kykenet lihomaan pitkälle? Eli rasvaa sopii jenkkakahvoihin ym ”harmittomiin” paikkoihin, koska rasvasolujen lukumäärä voi kasvaa. Sitten toinen ääripää, esim aasialaiset, joilla lihomisen raja tulee nopeasti vastaan ja vatsaontelo sisäelimineen on nopeasti täynnä rasvaa.

Ted kertoo hyvin asiasta tällä lyhyellä videolla:

View: https://youtu.be/VWfpKJ9ltdk
 
Tarkoitatko, että jos olet ketolla ylikaloreilla, niin silloinkin rasva lähtee rasvoittuneesta maksasta? Eli maksan glykogeenit tyhjät mutta ravinnosta tulee rasvaa enemmän kuin kroppa kuluttaa, niin silti maksarasva paranee? Epäilen.

Tämä ei suoranaisesti liity enää rasvamaksaan, vaan ihmisten välisiin eroihin miten nopeasti tai hitaasti ongelmat voi kehittyä. Sulla on varmaankin sellaiset perintötekijät, että kykenet lihomaan pitkälle? Eli rasvaa sopii jenkkakahvoihin ym ”harmittomiin” paikkoihin, koska rasvasolujen lukumäärä voi kasvaa. Sitten toinen ääripää, esim aasialaiset, joilla lihomisen raja tulee nopeasti vastaan ja vatsaontelo sisäelimineen on nopeasti täynnä rasvaa.

Ted kertoo hyvin asiasta tällä lyhyellä videolla:

View: https://youtu.be/VWfpKJ9ltdk


Siis toki paastoillessa ei tartte miettiä miettiä mitään, koska muutokset ovat suhteellisen nopeita. Ja en puhunut ketolla mitään ylikaloreista, vaan tarkoitin nimenomaan ketoa ja alikaloreita, jolloin muutos on mahdollinen suhteellisen nopeasti, mutta hitaammin kuin paastolla pelkästään. Ja tässä pitää erillään ns. rasvamaksa ja muu sisäelinten rasva. Väitän siis edelleen, että rasvamaksan voi purkaa suhteellisen nopeasti.
 
Mulla ois sun statseilla jo rontti 30 vuotiaana paineet ja kolet katossa

Kyllä, ollaan kaikki erilaisia: mun statseilla x% olis jo kuollut 5 v. sitten ja joku onnellinen geenilotossa voisi huorata vielä 5 v. lisää, mutta kaikille tulee ns. loppulasku elämäntavoistaan jossain vaiheessa. Eli joku delaa 35 v. ja toinen 65 v. riippuen liian monista muuttujista yhtälössä.
 
@Wintikka muistanko väärin että olit joskus bodari lihoissa, kovassa kunnossa?

Noilla spekseillä itellä ois hyvin nopeasti diabetes. Sillä näin 186 cm / 90 kg jo jos elän vähänkin löperösti, syön huonosti ja liikun vähän, niin 12h paastot paukkuu yli 6 ja HbA1c lähellä yläviitettä.
 
en tiedä tuosta tyydyttyneestä mutta koska munat nosti lähes tuplaksi LDL:n niin ainakin niiden ulkoinen kolesteroli tarttui. VOi hyvinkin olla että myös tyydyttynyt nostaa koska ldl ollut aina lchf aikana siellä 3.4-3.8 paitsi munakuurilla 6.5. Jos saan sen zetian niin voi testailla kerran vuodessa kun on kontrolli. Syksyllä tein omaan piikiin testejä ja pari oli korkean kolen takia työterveydestä. Eli 6.5 tippu parissa viikossa 3.8:iin kun tiputin munamäärää huomattavasti mutta edelleen jatkoin lihapainotteisena
Mielenkiinnosta, paljonko TG/HDL suhde?
 
Syksyllä kuukauden sisään:
munakuuri alikaloreilla 0.279
munakuuri ylikaloreilla (macadamia lisä) 0.216
sitten noin 4 munaa ja lihaa 0.223
nyt:
löysempi LCHF 4 munaa ja lihaa 0.339

Eli noissa ei valittamista, mutta verensokerin takia saa ehkä olla perusjanppaa tarkempi LDL:n kanssa. Korkea verensokeri on siemenöljyjen ja tulehdusten tapaan riskitekijä LDL:n hapettumiselle.
 
Viimeksi muokattu:
@Wintikka muistanko väärin että olit joskus bodari lihoissa, kovassa kunnossa?

Noilla spekseillä itellä ois hyvin nopeasti diabetes. Sillä näin 186 cm / 90 kg jo jos elän vähänkin löperösti, syön huonosti ja liikun vähän, niin 12h paastot paukkuu yli 6 ja HbA1c lähellä yläviitettä.

Heh, muistat väärin 2002 olin alle 10% rasvoissa 80 kg, mutta bodarista ei ollut silloin tietoa. Tosin pystyin silloin kävelemään 60 km päivässä koiran kanssa.

Sulla lienee jonkin verran geneettistä ongelmaa sokerin kanssa. Sun statseilla olisin olympiaurheilija ;)
 
Alottelen tänään valmistelua ensimmäiseen 1-3 päivän vesipaastoon. Aamuketonit 0.6. Viikonloppuna oli viimeinen voitelu eli tuli nautittua pullaa/kakkua ja suklaatakin mutta myös 20 km kävelyä. Ketogains laskurilla bf 8 mut arvioisin 10 päälle ehkä 12.

Tänään munia/juustoraasteella ja ehkä heraa (treeni) et saa hiilarit mäkeen häiritsemästä näläntunnetta. Pitää olla joustava koska verensokerin mukaan pitää mennä ja tarkotus myös tehdä noin parin tunnin kävelylenkkejä. Lenkeillä herkästi verensokeri laskee joten vauhti syytä pitää matalana.

Alko loma joten työasiat ei häiritse ja autotallissa tulee oltua pitkiä aikoja mikä varmaan kuluttaa sekin energiaa ja pitää mielen poissa syömisestä. Tv:n katselu on itselle pahinta ruokamainoksineen parina ekana iltana koten taidan olla avaamatta tellua.
 
Syksyllä kuukauden sisään:
munakuuri alikaloreilla 0.279
munakuuri ylikaloreilla (macadamia lisä) 0.216
sitten noin 4 munaa ja lihaa 0.223
nyt:
löysempi LCHF 4 munaa ja lihaa 0.339

Eli noissa ei valittamista, mutta verensokerin takia saa ehkä olla perusjanppaa tarkempi LDL:n kanssa. Korkea verensokeri on siemenöljyjen ja tulehdusten tapaan riskitekijä LDL:n hapettumiselle.
Oliko tämä siis vastaus tg/hld suhde? Loistava arvo on.
Paljon sulla on verensokerit?
Joo suht suuri ldl, mutta Antti Heikkilän mukaan jos tg/hdl alle 0,5, ei ldl ole juuri merkitystä.
Itellä viimeisessä mittauksessa TG/HDL 0,33. Ldl oli tuolloin 2,7.
 
Oliko tämä siis vastaus tg/hld suhde? Loistava arvo on.
Paljon sulla on verensokerit?
Joo suht suuri ldl, mutta Antti Heikkilän mukaan jos tg/hdl alle 0,5, ei ldl ole juuri merkitystä.
Itellä viimeisessä mittauksessa TG/HDL 0,33. Ldl oli tuolloin 2,7.

Itellä tosi vaikea saada tollasta alle 0,5 suhdetta kun HDL aina ollut 1.0 pintaan. Välillä allekkin. Suurimmillaan 1.2. Joskus dieetillä oli triglyt 0,4 niin sillon oli.
 
Heh, muistat väärin 2002 olin alle 10% rasvoissa 80 kg, mutta bodarista ei ollut silloin tietoa. Tosin pystyin silloin kävelemään 60 km päivässä koiran kanssa.

Sulla lienee jonkin verran geneettistä ongelmaa sokerin kanssa. Sun statseilla olisin olympiaurheilija ;)
60 km/päivä kävelyä on kova tulos koirallekkin🙄
 
Itellä tosi vaikea saada tollasta alle 0,5 suhdetta kun HDL aina ollut 1.0 pintaan. Välillä allekkin. Suurimmillaan 1.2. Joskus dieetillä oli triglyt 0,4 niin sillon oli.
Mitä öljyä/rasvaa käytät? On kyllä suhteellisen pieni hdl.
Minkälainen sun perus ruokavalio on?




Ps. Korjaan aikaisempaan, että ldl oli viime mittauksessa 2,4 eikä 2.7, ja tg/hdl 0,66/2.03=0,325
 
Numerot oli just suhdelukuja. Pitkäsokru pyörii 6.5-6.8. Ei onnistunu klo 14 vesipaaston alotus (10 munaa ja hera kermalla) kun laski sokerit nyt illalla ja tässä jouduin puolikkaan banskun ja pari munaa heralla ottamaan. Sokrut laski 2.8:iin vaikka kuinka odottelin että maksa korjais niin ei jaksanu enempää odottaa. Olon puolesta ois voinu vielä odotella vaikka jo hikoiluttikin ja pirullinen nälkä tuli ( aivot toimii ketoneilla ihan ok)
 
Ei onnistunu klo 14 vesipaaston alotus (10 munaa ja hera kermalla) kun laski sokerit nyt illalla ja tässä jouduin puolikkaan banskun ja pari munaa heralla ottamaan. Sokrut laski 2.8:iin vaikka kuinka odottelin että maksa korjais niin ei jaksanu enempää odottaa. Olon puolesta ois voinu vielä odotella
Suosittelen heivaamaan sen sokerimittarin, ja unohtamaan kellon tarkkailunkin, ja menemään nimenomaan olon perusteella.
 
60 km/päivä kävelyä on kova tulos koirallekkin🙄

Tais tulla pikku typo tai muisti pätkii, mutta tuolloin olin jonkin sortin kävelynarkki eli 60 km kävelyä per viikko riippuen työvuoroista. Parhaimmat tosiaan oli 40 km päivässä. Saksanpaimenkoira ei tuntunut tykkäävän pahaa ulkona hengailusta ;)
 
Back
Ylös Bottom