Paastoaminen

Suosittelen heivaamaan sen sokerimittarin, ja unohtamaan kellon tarkkailunkin, ja menemään nimenomaan olon perusteella.

T1D kun on niin mahdotonta heivata sokerimittaria. Terveellä ei laske sokerit 2.8 kovinkaan helposti. Suosittelen kyllä sokerien mittailua kaikille muillekkin. Saa erittäin hyvää infoa kropan toiminnasta eri tilanteissa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on jatkuva mittaus. Oli ongelmia usean peräkkäisen kanyylin kanssa ja tänään vasta neljäs kanyyli alko pelittään (vähän rasvaa joten kun osuu lihakseen herkästi taittuu ja menee tukkoon) joten kun eilen pääsin nukkumaan alko nousu ja sokrut oli aamulla jo 15 ja klo 15 saakka korkeella vaikka jo vaihdoin kanyylia ja annostelin reilusti inskaa ja kävelin 18 kilsaa ja ihmettelin kun ei laske. No alko se laskeen 14 kilsan kohdilla kun pidin vauhtia mut silti alle 120 sykettä. Ja ullatus, sit kävelyn jälkeen uudella kanyylillä mentiinki taas kakkosella alkaviin heikotuksen kera joten pakko oli taas syödä. Ei mee putkeen tää vesipaaston alotus.

Alikaloreilla kuitenkin omadina joten palvelee asiaa osapaastona. Jos vielä vastustaa niin siirrän myöhemmäksi.
 
No nyt sai paaston rykimään kun kanyyli toimii ja pumppu toimii tekohaimana ja säätää inskan määrää sensorilukemien perusteella. Ei ihan optimi kun herästi menee 4 alle (algoritmit tehty SAD dietille) mut syödä ei ole tarvinut. 34 tuntia täynnä. Tästä jatkuu musta kahvi ja pitänee koittaa miten keho käyttäytyy kevyellä 5 km kävelyllä. Voi hyvinkin loppua siihen jos sokrut rykäsee rajusti alas joka vaatii glukoosinappeja. Painossa ei vielä juuri näy kun tankannu suolavettä/teetä.
 
Tämä nestepaasto (kahvi/tee raakana) on pahin mahdollinen dieetti D1T tyypeille kun siinähän on ketomyrkkyjä veressä ja kuolee aivovammaankin kun aivot ei saa hiilaria.

Kummasti viimeiset 24 h on ollut mun 15 vuoden yhdessäelon parhaat sokeritasapainon kannalta. Kun ei syö ei tule piikkejäkään jos inskan basaaliannostus on kohdillaan. Samaan pyrin myös normidieetillä. Hiilarit tuottaa paljon enemmän korkeita ja niitä seuraavia matalia eli vuoristorataa. Mutta ketoilukin on PAHA käypähoidon mielestä.

Vielä kun pumppu devaajat sais algoritmit sopimaan vähähiilarisille diabeetikoille niin alkais olla terveen bg tasot. Nyt joutuu välillä esim valvomaan öisin kun pumppu ei hyväksy sormenpää arvoja ja väittää että on alhaset ja heti kun vähänkin nousee annostelee inskaa ja kohta on taas alhaset. Onneks noita on harvoin joten pidän silti mieluummin automaattia nostelua päällä.

45 h takana ja ketoaineita 1.6 eli keho käyttää loput hyväkseen tehokkaasti.
 

Liitteet

  • IMG_0348.jpeg
    IMG_0348.jpeg
    212,5 KB · Katsottu: 22
Melkoinen misinformaaation ja oikeankin tiedon sekamelska tämä:


Ketoosi on epäfysiologinen tila, ketoosi kadottaa lihakset, proteiini on munuaisille myrkkyä mutta sitten ei olekkaan. Kuunnelkaa itse.
 
Tämä nestepaasto (kahvi/tee raakana) on pahin mahdollinen dieetti D1T tyypeille kun siinähän on ketomyrkkyjä veressä ja kuolee aivovammaankin kun aivot ei saa hiilaria.

Kummasti viimeiset 24 h on ollut mun 15 vuoden yhdessäelon parhaat sokeritasapainon kannalta. Kun ei syö ei tule piikkejäkään jos inskan basaaliannostus on kohdillaan. Samaan pyrin myös normidieetillä. Hiilarit tuottaa paljon enemmän korkeita ja niitä seuraavia matalia eli vuoristorataa. Mutta ketoilukin on PAHA käypähoidon mielestä.

Vielä kun pumppu devaajat sais algoritmit sopimaan vähähiilarisille diabeetikoille niin alkais olla terveen bg tasot. Nyt joutuu välillä esim valvomaan öisin kun pumppu ei hyväksy sormenpää arvoja ja väittää että on alhaset ja heti kun vähänkin nousee annostelee inskaa ja kohta on taas alhaset. Onneks noita on harvoin joten pidän silti mieluummin automaattia nostelua päällä.

45 h takana ja ketoaineita 1.6 eli keho käyttää loput hyväkseen tehokkaasti.

Huh, huh, että jäis itellä paastoamiset kokonaan pois, jos kaiken muun lisäksi pitäisi vielä vahtia koko ajan veriarvoja. Mulla alkaa tänään 72 h veto, ehkä jopa 96 h riippuen olotilasta. Pe-su yöt töissä, jossa tulee 12 h aikana tepastelua noin 10 km.
 
Jep. Onneks on toi jatkuva sensori joka lähettää 5 min välein dataa. Mä näen kellosta arvot joten helppo kävellessä seurata ja muokata vauhtia sen mukaan. Ajattelin katkasta 60 h kohalla huomen aamulla et saa järkevän treenin vedettyä ja nautittua kunnon pääsiäislihoistakin. 5 kilsan lenkki meni helposti tasasilla sokruilla ja päälle sauna. Paino aloituksesta miinus 2.3 kg, pitkälti nestetasapainosta kiinni.
 
Ylellä taas laatu artikkelia pukkaa. Äänessä "asiantuntija" joka ei näytä tietävän mitään paastosta.


Paastoamisen kehoa puhdistava vaikutus on valitettavasti uskomus.

Näin totetavat ravintoterapeutit ja tiedemiehet, esimerkiksi ravitsemusfysiologian professori Riitta Korpela Helsingin yliopiston lääketieteellisestä tiedekunnasta.
 
Joo Metformiini reseptin jos saisin niin käyttäisin kyllä. David Sinclair käyttää myös.

Mä taidan saada ressun ensi tiistaina. Torstaina varmistuslabra sokruista, jos on yli 7 taas (viimeksi oli 7.4), niin lekuri laittaa ressun metforminiin heti. Pitkäskokeri oli vieläkin hyvä, mutta nykyisin 2 mittaustulosta paastosokerista yli 7 ja BOOM, saat T2D-diagnoosin.
 
Mä taidan saada ressun ensi tiistaina. Torstaina varmistuslabra sokruista, jos on yli 7 taas (viimeksi oli 7.4), niin lekuri laittaa ressun metforminiin heti. Pitkäskokeri oli vieläkin hyvä, mutta nykyisin 2 mittaustulosta paastosokerista yli 7 ja BOOM, saat T2D-diagnoosin.

Sitten vaan siitä motivaatiota tiputtaa painoa ja paastoilla.
 
Sitten vaan siitä motivaatiota tiputtaa painoa ja paastoilla.
Mun paastokokemus on varmaan juurikin syynä, että pitkäskokeri silti ok, mutta nyt on pakko jatkaa näitä 36 h paastoja pitemmälle eli 72h-xxx kunnes ongelma ratkeaa. Itse näkisikin mahdoliseksi mun painon huomioon ottaen, että voisin ainakin teoriassa olla 30 päivää paastossa ilman ongelmia, jos ottaa suolaa/kalium/magnesium tarpeeksi.
 
Mun paastokokemus on varmaan juurikin syynä, että pitkäskokeri silti ok, mutta nyt on pakko jatkaa näitä 36 h paastoja pitemmälle eli 72h-xxx kunnes ongelma ratkeaa. Itse näkisikin mahdoliseksi mun painon huomioon ottaen, että voisin ainakin teoriassa olla 30 päivää paastossa ilman ongelmia, jos ottaa suolaa/kalium/magnesium tarpeeksi.

Sitten tollasen 2-4 vrk paaston jälkeen kun onnistuisi jatkaa ketogeenisessa tilassa hyvin vähäisillä hiilareilla jonkin aikaa. Painoa alas ja verensokereille hyväksi. Ite ottanu välillä lyhyitä 2-4 vko ketojaksoja (alle 20g hiilaria päivä) juuri pidempien paastojen jälkeen kun kroppa ajettu ketoosiin paastolla. Ketolta myös hyvä jäädä paastolle.
 
Otin tälläviikolla taas lyhyen paaston ja nyt lähti kertalaakista toimimaan. Lopetan ehkä 72 tuntiin huomenna tai sitten aiheutan diabeteslääkärillle hepulin ja menen neljän päivän paastolla vuosikontrolliin.

Nyt olen kävellyt keskimäärin 14 kilsaa päivässä. Maanantaina tuli vedettyä 26 kilsaa kun alotin paaston niin sai nopeesti viikonlopun hiilarit tyhjiksi. Tiistaina kävi lenkillä sokerit alle 3:ssa mut jatkoin vaan kävelyy niin kyll ne siitä pikkuhiljaa tokeni ja tunnin päästä olivat jo normaalit.
 
Tällä kertaa paino ei vaan laske samoin kuin ekalla kerralla. Nesteytystä olen lisännyt vaikka ei suurta eroa. Viime yönä ilta/aamupainon ero oli vain 300 gr vaikka vielä illalla vedin monta kuppia suolateetä. Laskin että noin kilo pitäs rasvaa palaa kolmessa päivässäkin näillä kävelykilometreillä paastolla. Tuloksen näkee vasta kun on yhden päivän ollut juomatta suoloja ja ylimääräset nesteet poistuu.
 
Otin tälläviikolla taas lyhyen paaston ja nyt lähti kertalaakista toimimaan. Lopetan ehkä 72 tuntiin huomenna tai sitten aiheutan diabeteslääkärillle hepulin ja menen neljän päivän paastolla vuosikontrolliin.

Nyt olen kävellyt keskimäärin 14 kilsaa päivässä. Maanantaina tuli vedettyä 26 kilsaa kun alotin paaston niin sai nopeesti viikonlopun hiilarit tyhjiksi. Tiistaina kävi lenkillä sokerit alle 3:ssa mut jatkoin vaan kävelyy niin kyll ne siitä pikkuhiljaa tokeni ja tunnin päästä olivat jo normaalit.

Tällä kertaa paino ei vaan laske samoin kuin ekalla kerralla. Nesteytystä olen lisännyt vaikka ei suurta eroa. Viime yönä ilta/aamupainon ero oli vain 300 gr vaikka vielä illalla vedin monta kuppia suolateetä. Laskin että noin kilo pitäs rasvaa palaa kolmessa päivässäkin näillä kävelykilometreillä paastolla. Tuloksen näkee vasta kun on yhden päivän ollut juomatta suoloja ja ylimääräset nesteet poistuu.

Kärsiikö kysyä, että miksi paastolla pitää kävellä tollasia määriä? Toki hiilarit tyhjenee vauhdikkaasti, mutta eikö kannattaisi vaan yrittää pidentää paastoa ja mennä aika iisisti fyysisen rasituksen kanssa? Onko kropassa paljonkin ylimääräistä rasvaa poltettavaksi?
 
Itse tässä pohdiskelen, siirtyisinkö taas ketolle. Olen vedellyt nyt puolisen vuotta pätkäpaastoilua 18-20/6-4 ikkunoilla, tätä ennen paastoikkuna oli pitkään 14h. Verensokeriarvot ja kolesteroli ovat kunnossa, mutta ylimääräistä silavaa on vielä 20kg tai sinnepäin. Aiemmilta vuosilta sen paastoilusta verran kokemusta, että parhaiten rasva on kadonnut (ja lihasmassa säilynyt) ketolla ja pidempien paastojen yhdistelmällä (pisin oli 80h luokkaa). Keton ainoa huono puoli minulle on ollut se, että joutuu säätämään omat ruoat perheen ruokailujen lisäksi. Mutta kroppa siis vastaa todella hyvin ketoiluun. Treeni luistaa ja ajatus on kirkas. Lihaan ja kasviksiin ei kyllästy ikinä.

Toinen asia, jota olen pohtinut, on se, pitäisikö siirtää syömisikkuna iltapäivästä kohti aamupalaa. Siinä on se ongelma, että mikäli lopettaa syömisen vaikkapa klo 16-18, niin pitäisi treenata töiden jälkeen ja olla sitten koko ilta sen jälkeen syömättä. Varsinkin punttitreenin tai maastopyöräilyn jälkeen iskee illalla nälkä, joka haittaa nukahtamista. Vaikka nyt on tullut tutkimusta aamupainotteisen syömisikkunan terveyseduista, niin en ole varma, kuinka hyvin siihen itse tottuisin. Minun on helppo pitää leipäläpi ummessa iltapäivään asti, mutta huomattavasti hankalampi tehdä niin illalla. Nykyinen syömisikkuna on ollut about klo 14-20 ja se on toiminut hyvin. Joten olen funtsinut, ettei kannata rikkoa hyvin toimivaa systeemiä. Mitään hiilaripommeja en ole illalla muutenkaan tykännyt vedellä.
 
Onkohan minkälaista merkitystä paaston vaikutuksiin jos käyttää kahvissa noin 15 grammaa Cafe maitoa per kuppi?

Siitä tulee 9 kcal
0,7g hh
0,5g ras
0,5g prode

Näitä päivän aikana about 5 kpl eli 45 kcal.

Pitkään juonu mustana paaston aikana, mutta hampaiden värjäytymisen estämiseksi tollane liraus valkasua toimisi. Sitten jotain tutkimusta tuli vastaan missä aminohapot vahvistivat kahvin polyfenolien anti-inflammatoorista vaikutusta.
 
Back
Ylös Bottom