Itse tässä pohdiskelen, siirtyisinkö taas ketolle. Olen vedellyt nyt puolisen vuotta pätkäpaastoilua 18-20/6-4 ikkunoilla, tätä ennen paastoikkuna oli pitkään 14h. Verensokeriarvot ja kolesteroli ovat kunnossa, mutta ylimääräistä silavaa on vielä 20kg tai sinnepäin. Aiemmilta vuosilta sen paastoilusta verran kokemusta, että parhaiten rasva on kadonnut (ja lihasmassa säilynyt) ketolla ja pidempien paastojen yhdistelmällä (pisin oli 80h luokkaa). Keton ainoa huono puoli minulle on ollut se, että joutuu säätämään omat ruoat perheen ruokailujen lisäksi. Mutta kroppa siis vastaa todella hyvin ketoiluun. Treeni luistaa ja ajatus on kirkas. Lihaan ja kasviksiin ei kyllästy ikinä.
Toinen asia, jota olen pohtinut, on se, pitäisikö siirtää syömisikkuna iltapäivästä kohti aamupalaa. Siinä on se ongelma, että mikäli lopettaa syömisen vaikkapa klo 16-18, niin pitäisi treenata töiden jälkeen ja olla sitten koko ilta sen jälkeen syömättä. Varsinkin punttitreenin tai maastopyöräilyn jälkeen iskee illalla nälkä, joka haittaa nukahtamista. Vaikka nyt on tullut tutkimusta aamupainotteisen syömisikkunan terveyseduista, niin en ole varma, kuinka hyvin siihen itse tottuisin. Minun on helppo pitää leipäläpi ummessa iltapäivään asti, mutta huomattavasti hankalampi tehdä niin illalla. Nykyinen syömisikkuna on ollut about klo 14-20 ja se on toiminut hyvin. Joten olen funtsinut, ettei kannata rikkoa hyvin toimivaa systeemiä. Mitään hiilaripommeja en ole illalla muutenkaan tykännyt vedellä.