Paastoaminen

Itellä jo junnuna aamupalan syöminen heti heräämisen jälkeen oli tosi itaraa puuhaa. Eli luontaisesti olen sen skipannu jo kymmeniä vuosia, satunnaisia hotelliaamiaisia tms. lukuunottamatta.

Nykyinen luontainen rytmi on muodostunu malliin lounas joskus, jos siltä tuntuu (ehkä pari kertaa kuussa), 16-19 väliin kunnon ateriointi, iltapalaa harvoin vaikkei lounasta söiskään, mutta jos hiukoo vielä illalla niin sitten syön enkä sitä mitenkään tuskaile.

Tollane kuulostaa hyvältä. Paljon paremmalta kuin se mitä itse tein että 24h syömättä ja sitten hirveä mäsäytys klo 22 ja suoraan sänkyyn nukkumaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Prkl nyt lähti vesipaasto käyntiin. 1-7pv fiiliksen mukaan. Hieman on epämääräistä nuhaa päällä, joten jos alkaa olo siltä osin huononemaan, jatkan syömistä normaalisti kunnes olen täysin parantunut. Siitä meinasin jatkaa joko "animal based" tai ketogeenisellä tyylillä, en ole vielä päättänyt. Ehkä niin että 1-2kk ketogeenisellä ja siitä sitten kasviksia, marjat,hunaja, hedelmät, tietyt maitotuotteet mukaan. Ketollakin olen noin 50g päivässä käyttänyt hiilihydraatteja, marja/hedelmä/hunaja/maitotuotteet.
 
Taitaa itselläkin kääntyä vesipaastoksi kun pitäs tiputtaa 5% nopeesti. Illalla jos tulee himoja niin kananmunat helppo ja hyvä yötä vasten kun ei tule niitä insuliini/sokeripiikkejä. Labrat tulossa, joten taas paukkuu ldl:t korkeella mut ajattelin nyt pyytää/koittaa ezetimibeä joka pitäs olla turvallinen ja ilman sivuoireita kun estää vain ruoansulatuskanavasta imeytymisen tälle mun hyperabsorber geenityypille. Kananmunat ei yleensä nosta kolea mutta mulla ne imeytyy huolella.
 
Taitaa itselläkin kääntyä vesipaastoksi kun pitäs tiputtaa 5% nopeesti. Illalla jos tulee himoja niin kananmunat helppo ja hyvä yötä vasten kun ei tule niitä insuliini/sokeripiikkejä. Labrat tulossa, joten taas paukkuu ldl:t korkeella mut ajattelin nyt pyytää/koittaa ezetimibeä joka pitäs olla turvallinen ja ilman sivuoireita kun estää vain ruoansulatuskanavasta imeytymisen tälle mun hyperabsorber geenityypille. Kananmunat ei yleensä nosta kolea mutta mulla ne imeytyy huolella.
Vaikuttaako sinulla siis kolesteroliin sekä tyydyttynyt rasva että ruoan kolesteroli?
 
en tiedä tuosta tyydyttyneestä mutta koska munat nosti lähes tuplaksi LDL:n niin ainakin niiden ulkoinen kolesteroli tarttui. VOi hyvinkin olla että myös tyydyttynyt nostaa koska ldl ollut aina lchf aikana siellä 3.4-3.8 paitsi munakuurilla 6.5. Jos saan sen zetian niin voi testailla kerran vuodessa kun on kontrolli. Syksyllä tein omaan piikiin testejä ja pari oli korkean kolen takia työterveydestä. Eli 6.5 tippu parissa viikossa 3.8:iin kun tiputin munamäärää huomattavasti mutta edelleen jatkoin lihapainotteisena
 
en tiedä tuosta tyydyttyneestä mutta koska munat nosti lähes tuplaksi LDL:n niin ainakin niiden ulkoinen kolesteroli tarttui. VOi hyvinkin olla että myös tyydyttynyt nostaa koska ldl ollut aina lchf aikana siellä 3.4-3.8 paitsi munakuurilla 6.5. Jos saan sen zetian niin voi testailla kerran vuodessa kun on kontrolli. Syksyllä tein omaan piikiin testejä ja pari oli korkean kolen takia työterveydestä. Eli 6.5 tippu parissa viikossa 3.8:iin kun tiputin munamäärää huomattavasti mutta edelleen jatkoin lihapainotteisena
Osalla suomalaisista on ikävä geenijekku, jossa kananmunat nostaa kolea urakalla. Jos sattuu kuulumaan tähän joukkoon, niin sit ei kannata vetää munaa poskeen ;)
 
Itellä taas maalaisjärki sanoo että siinä on oikeasti aika paljon eroa mäsäyttääkö juuri ennen nukkumaanmenoa mahan täyteen vs aiemmin päivällä ja syömisen jälkeen liikkuu ja on hereillä.
Oisin halunnu että näin ei olis, mutta tutkimuksia alkaa olla sen verran että pakko uskoa.

Itellä ei varsinaisesti ole mitään oikeaa syytä miksei voisi pitää syömisikkunan missä kohtaa tahansa, mutta joku siinä henkisesti on vaikeampaa olla illalla syömättä. Varmaan tottumiskysymys. Sillä sillon kun useamman vuorokauden paasto niin menee ihan hyvin illatkin.
Niin siis sullakin se ”maalaisjärki” tuli kuvaan vasta kun sulle kerrottiin että iltapaasto on parempi, siihen saakka lienet kuunnellut luontaista taipumustasi. Tuota vaan yritin sanoa, että ei vasten intuitiota ehkä väkisin kannata yrittää, kuten siis ilmeisesti sulla on käynyt jos paastoilu on jäänyt kokonaan. Tietty jos tapana on ollut tosi lähellä nukkumaanmenoa syödä päivän ainut ateria, niin voihan siinä vähän nukkuminen kärsiä. Mulla se aikoinaan toteutettu tiukka kelloon sidottu pätkäpaastoilu lähinnä opetti olemaan vähän pidempiä aikoja syömättä, ja kun asenne kelloa kohtaan lieveni, niin ruokarytmistä tuli aidosti joustava.
 
Niin siis sullakin se ”maalaisjärki” tuli kuvaan vasta kun sulle kerrottiin että iltapaasto on parempi, siihen saakka lienet kuunnellut luontaista taipumustasi. Tuota vaan yritin sanoa, että ei vasten intuitiota ehkä väkisin kannata yrittää, kuten siis ilmeisesti sulla on käynyt jos paastoilu on jäänyt kokonaan. Tietty jos tapana on ollut tosi lähellä nukkumaanmenoa syödä päivän ainut ateria, niin voihan siinä vähän nukkuminen kärsiä. Mulla se aikoinaan toteutettu tiukka kelloon sidottu pätkäpaastoilu lähinnä opetti olemaan vähän pidempiä aikoja syömättä, ja kun asenne kelloa kohtaan lieveni, niin ruokarytmistä tuli aidosti joustava.

Ei vaan se tuntu alustapitäen mielessä teoreettisesti väärältä kun olin lukenut aiemmin jotain että yötä vasten ei kannattaisi syödä raskaasti, mutta oli käytännössä erittäin helppo ja miellyttävä toteuttaa. Tieto että illalla saa syödä reilusti kannustaa päivällä pitämään paastoa. Mikä epäillyttänyt sokerien lisäksi on insun nostaminen ja täten kasvuhormoonin yöllisen erityksen blokkaaminen.

Mitä olen välillä tehnyt diabetesta vastaan taistellessani ja omatuntoa parantaakseni. Olen lähtenyt ilta ruuan jälkeen kiipeämään kerrostalon rappusia 10 minuuttia putkeen. Tai mennyt kävelemään ja ottanut muutamia ylämäkivetoja. Sokereissa on merkittävä ero. Ton kun tekis niin että nukkumaanmenoon pari tuntia niin ois jo varsin hyvä.
 
Tässä muuten hyvä recap 40min tarkasta esityksestä kolen käyttäytymisestä eri geenityypeillä: Mulla myös korkee HDL 110 (3.4) kun tuolla mainittiin 60-70 jo hyperabsorber markkeriksi. Liittyy ketjuu siten että paasto nostaa koleja rasva adaptaation kautta

View: https://www.youtube.com/watch?v=GkWMDnTyxfo&t=2625s


Benecoli mainittiin alentajana myös. Labrat onkin jo perjantaina joten paastotaan sen jälkeen mieluummin. Nyt 18-6 IF:llä ja tosi matalat hiilarit.
 
Suosittelen kaikkia ottamaan apo-B sekä apo(a) arvot seuraavien kolesterolitestien yhteydessä. Sekasyöjänä itse otin ja LDL oli 3.3 (yli viitteen) ja taas apo-B 0.82g/l, (viitteen sisässä joka siis <0.9), apo(a) oli 50mg/l. Ei siis mitään hätää korkeasta kolesterolista ja munia sekä lihaa menee jatkossakin vaikka LDL yli viitteen.

Oli muuten jännä huomata että viimeksi ketolla LDL oli 3.7 mutta HDL 2.71. Nyt sekasyönnillä HDL oli "vain" 1.71. Nyt siis sekasyönnillä kokonaiskolesteroli laski ketogeeniseen verrattuna, mutta pudotus tuli pääasiassa pelkästään HLD kolesterolista. Triglyseridit molemmilla kerroilla 0.5.
 
mulla oli kyllä apoB niukasti punasella 0.93g/L mutta apoA1 1.66 g/L, jotenkin eri asteikko kuin sulla mutta apoB/A1 suhde oli 0.56 jonka tulkitsen A tyypiksi. Sitten taas toi T1D kun tuo riskiä verensokerin kautta niin ajattelin koittaa sitä ezetimibeä rajoittamaan imeytyvää kolesterolia. Jos ei tuo sivuoireita niin sitä voisi käyttää minimiannostuksilla pitkäänkin kun ei blokkaa kuin sen imeytystoiminnon.

Tänään oli kyllä aneeminen paastotreeni. Voip olla että alikalorit ja maanantain kovempi hermostoreeni vielä tuntui. PItänee keventää reilummin kunnon alikaloreilla.
 
Itellä nyt +60h vesipaastoa takana, klo.19 tulee 72h täyteen . Eilen tein pienen treenin ja kävin saunassa illalla. Jälkikäteen tuntuu että ei olisi kannattanut jumpata tai kuivattaa elimistöä yhtään enempää kuin välttämättä tarpeen. Monesta paikkaa lukenut että kevyt aktiviteetti, esimerkiksi kävely on hyväksi, puntti+sauna ehkä liikaa.

Olo on hieman flekmaattinen mutta ai pojat illalla varmasti pihvi maistuu HYVÄLTÄ
 
Hemoglobiini alarajoilla 135 ( ehkä vaikutti jo paastotreeniin). Voisko johtua noin 4 raakaa munaa päivässä ja päälle alikalorit? Valkuainen voi kai estää raudan imeytymistä? Lihaa tulee viikossa syötyä ehkä keskimäärin 1-1.5 kiloa nyt mutta ei maksaa. Pikanen googletus sanois että kunnon cod liver oil (rosita tai nordic naturals parhaat) vois auttaa jos ei lampaan/naudan maksaa halua pupettaa.

Ldl 4 tälläkertaa ja joku uus markkeri jossa luki että 7% alempi kuin aiempi tapa.
 
Muistakaahan että jos aineenvaihdunta alkaa toimia paastoilun seuraksena oikein, siis keho oppii sujuvasti käyttämään rasvoja eikä nälkä vaivaa vähän väliä, niin oikeasti se tarkoittaa, että kroppa onkin rikki. On turvallisempaa palata vaan syömään parin tunnin välein.

Nälkäviestien häiriintyminen on tyypillistä tiukkoja dieettejä noudattaville.

Se on yhdistelmä psykologisia ja fysiologisia tekijöitä. Laihduttaja voi kadottaa nälän tunteen. Tunteen menettäminen johtaa usein siihen, että ateriavälit muodostuvat liian pitkiksi.

– Se on noidankehä ja painoa tulee vain lisää, Heikius sanoo.

Jos nälän tunteminen on mennyt sekaisin, tilannetta voi normalisoida palaamalla perusasioihin. Sopiva ateriarytmi on tärkeää ja ateriavälit eivät saa venyä liian pitkiksi
 
Muistakaahan että jos aineenvaihdunta alkaa toimia paastoilun seuraksena oikein, siis keho oppii sujuvasti käyttämään rasvoja eikä nälkä vaivaa vähän väliä, niin oikeasti se tarkoittaa, että kroppa onkin rikki. On turvallisempaa palata vaan syömään parin tunnin välein.

Nälkäviestien häiriintyminen on tyypillistä tiukkoja dieettejä noudattaville.

Se on yhdistelmä psykologisia ja fysiologisia tekijöitä. Laihduttaja voi kadottaa nälän tunteen. Tunteen menettäminen johtaa usein siihen, että ateriavälit muodostuvat liian pitkiksi.

– Se on noidankehä ja painoa tulee vain lisää, Heikius sanoo.

Jos nälän tunteminen on mennyt sekaisin, tilannetta voi normalisoida palaamalla perusasioihin. Sopiva ateriarytmi on tärkeää ja ateriavälit eivät saa venyä liian pitkiksi
Heikius taitaa olla niitä ihmemiehiä jotka eivät syö mitään, mutta paino lisääntyy. Energiaa senkun ilmaantuu tyhjästä. Varsinainen ikiliikkuja.
 
Back
Ylös Bottom