Turandot sanoi:
Väität siis tosissasi, että 12% vuosikorotus, joka noissa palkkaluokissa sattuu olemaan 160000 euroa on ihan ok? Laskepa muuten tuohon, paljonko se vuosipalkka on.
Väitän. Onko jotain 1,3-1,4milj. €?? Mulla on vähän huono matikkapää. Mitä sitten? Vastaa siihen mun kysymykseen, mikä rahamäärä riittää sun mielestä kenelle tahansa ja millä perusteella. Sulla on pakko olla edes jokin harmaa käsitys tästä, koska 1,4milj. on ilmeisesti sen yli...
Turandot sanoi:
Elämässä sattuu kaikenlaista, johon ei voi varautua. Siksi on hyvä olla myös yhteiskunnan tukiverkot. Oletko miettinyt, että jos olet noin kova ihminen kuin miltä kuulostat, niin tuskinpa ympärilläsi tulee olemaan yhtäkään ihmistä, joka auttaa sinua kovan paikan tullen.
Ei kannattais laittaa sanoja mun suuhun. Selvennyksenä yhteiskunnantukiverkot on jopa mun mielestä ihan jeeess!
Tovottavasti edes sä pidät myös mun puolia tiukanpaikan tullen??:haart:
Turandot sanoi:
Ehkäpä sinä ja kaltaisesi äärioikeistolaiset voisitte perustaa rahaston, johon te maksatte takaisin yhteiskunnalta jo saamanne satojen tuhansien eurojen arvoiset tuet ja sitoudutte maksamaan loppuelämänne ajan kaikki kulunne itse. Kiva nähdä, miten pärjäät kun joudut vielä kouluttamaan kersasi omilla rahoillasi ja ryhtymään vielä omaishoitajaksi kun vanhempasi tulevat siihen ikään. Vaimokin täytyy elättää kun ei ole päivähoitojärjestelmää. Terveydenhoitokulut maksaa. Asunto ostaa. Jne.
Noi äärioikeistotittelit voit myös jättää pois. Mullakin olis pari kärjistävää nimikettä sulle, jotka jätän nyt käyttämättä. Toivottavasti et vakavissas väitä, että hyvätuloiset ei maksais niitä "saatuja satojen tuhansien arvoisia tukia" yhteiskunnalle takaisin?? Tai edes, että niiden pappabetalarbemaripoikien vanhemmat ei olis niitä tukia moneen kertaan tässä yhteiskunnassa maksanut? Sulla näyttää olevan nyt puurot, vellit ja vielä kiisselitkin melko sekaisin, kun puhut jostain terveydenhuollosta ja päivähoitojärjestelmästä ym. tässä yhteydessä.
Ai mitennii??:jahas:
Turandot sanoi:
Maksan veroina tukeni leukemiaa sairastaville lapsille ja muille tarvitseville. Ja sanonpa vielä, että teen sen mielelläni ja voisin maksaa enemmänkin. On kiva kun voi kulkea rauhassa kaduilla ilman että ympärillä poltetaan autoja ja taloja ja kotiin palatessakin kaikki on ihan kunnossa. Laitan rahaa keräyksiinkin jos sellainen kohdalle sattuu. On hienoa, että kaikki saavat mahdollisuuden kouluttautua ja pärjätä taustasta huolimatta. Köyhätkin saavat sairaanhoitoa.
No no no. Verot on veroja. Se iso pörssiyhtiötä johtava sikakin maksaa mielellään veroina tukea sairaille lapsille ja mummoille ym. Ketä nyt haluat näihin keskusteluihin tuodakkaan. Myös yhteiskuntarauhasta maksetaan ihan mielellään. Ellet tätä aiemmin tiennyt. Mäkin laitan muuten rahaa keräyksiin aina sillon tällön ja munkin mielestä on hienoa, että kaikki saa mahdollisuuden kouluttautua ja pärjätä taustoista huolimatta. Tarkottaako tää siis, että mullakin on jotain arvoja?? Eiiii vooooi olla....
Nyt tarkkana. Mä kysyin sulta, että paljonko annat suoraan ja vapaaehtoisesti ylimääräistä itseäsi heikommassa asemassa oleville? Niitä on ainakin 5mrd tällä pallolla ja veikkaisin, että satoja tuhansia myös ihan kotimaassa. Millanen elämäntilanne sulla nyt onkaan. Mieti niitä omia turhuuksia elämässäs. Miksi et luovu niistä, jotta sairaillle lapsille saadaan parempaa hoitoa?
Mä kerron minkä takia. Sen takia, koska niitä muiden rahoja on aina niiiiin paljon helpompi jakaa. Mäkin voisin lahjottaa esim. sun tietokoneen, nettiyhteyden, telkkarin? ym. erittäin mielelläni sairaille lapsille. Ihan vaan, koska mullakin on arvoja...
Turandot sanoi:
Miksi aina vetoat siihen, että muut moralisoivat? Etkö osaa erottaa arvokeskustelua moralismista? Ja kuvitteletko, että oma lyttäävä ja kyyninen tyylisi on jotenkin parempi? Ei taida keskustelutaitosi riittää muuhun.
Tää nyt ei ole arvokeskustelua nähnytkään. Sen pörssiyhtiön johtajan arvomaailma ja moraali voi olla korkeampi, kun esim. sun tai kenenkään köyhän, sairaan ym. Nää on kaks aivan erillistä asiaa, jotka sunkin pitäis sisäistää. Noilla argumenteilla sun olis syytä miettiä niitä omia turhuuksias ensin.
Mun keskustelutaidot nyt ei ole kummosia. Mä en myöskään väitä omaavani parempia arvoja kuin muut enkä korkeampaa moraalia kuin pörssiyhtiöiden johtajat. Niin kun esim. sä väität. Sitä väitettä voisit tosiaan vähän laajemmin perustella, ennen kun alat syytteleen ketään...
Turandot sanoi:
Itse en usko, että raha tekee onnelliseksi. Jatkuvan talouskasvun ideologia = EVVVK. Voi elää kohtuullisesti. Ehkä on olemassa muitakin vaihtoehtoja kuin äärioikeistolainen kapitalismi ja kommunismi. Esimerkiksi Ruotsi on kaikilla hyvinvoinnista kertovilla mittareilla mitattuna onnistunut tässä hyvin, jopa erinomaisesti.
Ei varmaan teekkään. Mitä sitten? Kuka niin muka väittää? Me eletään muuten sellasessa välimallissa jos et ole huomannut ja btw. sen toiminnan oleellisena edellytyksenä on myös mahdollisuus rikastua. Kaivappas jostain niitä Ruottalaistenkin johtajien palkkoja ja korotuksia tähän vertailuun, miten tää homma sitten hoidetaan erinomaisesti....vai olisko se sittenkin niin, että kun ittekin tarkemmin mietit niin yleisellä hyvinvoinnilla(pahoinvoinnilla) ja pörssiyhtiöiden tj:den palkankorotuksilla on aika helvetin vähän tekemistä keskenään?? Olisko?
Vielä kerran, ettei jää niitä epäselvyyksiä niin tää systeemi on mun mielestäkin periaatteellisesti parempi kuin äärioikeistolainen kapitalismi. Silti mun mielestä noissa pörssiyhtiöiden palkoissa ei ole mitään väärää. Eikä ne kerro tän yhteiskunnan arvomaailmasta, suhtautumisesta sairaisiin ym. yhtään mitään.
Turandot sanoi:
Viittauksesi harrastukseen meni täysin ohi, enkä ymmärrä, mitä tekemistä sillä on palkankorotusten tai yhteiskuntajärjestelmän kanssa.
Voin mä vääntää sen rautalangastakin. Eli sä luulet voivas päättää, mitkä asiat tässä maailmassa on turhia ja mitkä ei. Mikä on liikaa, mikä liian vähän. Sillon sulla pitää olla selitys, minkä takia hyväksytään se, että jotkut painavat 100kg 5% rasvoissa ja nostavat 200kg penkiltä. Syövät kuin pienet kylät. Tää on mitä hirveintä resurssien haaskausta ja nääkin rahat ja tarmo voitais käyttää vaikka sairaiden parantamiseen. Siis minne ne kaikki "ylimääräset" rahat ollaan aina muissa yhteyksissä laittamassa. Mikäli jokaselle riittää 1000-3000€ palkka kk niin, jokaiselle varmaan sitten myös riittää 70kg 20%. Ja että saa 50 punnerrusta putkeen ja juoksee 2500m Cooperissa?
Tästä tosiaan kannattaa alkaa haastaa riitaa erityisesti tällä palstalla. Eli tarkotuksena oli hakee analogiaa noille sun päättömille jutuille, koska kokemus on osoittanut, että rahasta puhuttaessa tää ei ikinä mene punaleirille jakeluun. Minkä takia ne on tietämättömyytensä ja tekopyhyytensä lisäksi usein jopa ylimielisempiä kuin oikeisto näissä asioissa.
Toinen hyvä analogia, mitä kannattaa pohtia on armeija. Menee varmaan miehillä ainakin jakeluun, mikä ero on kenraalilla ja rivimiehellä. Vaikka sen Kenraalinkin hommat on vaan "turhaa paperinpyörittelyä". Vertaillessa pörssiyhtiön tj:tä ja normipalkansaajaa voisit yhtähyvin vertailla kenraalia ja pyörälähettiä.
Jokainen voi mielessään kuvitella omilta armeija ajoiltaan sen vittumaisimman, ameeban aivotoiminnan omaavan sotilasmestarin johtamaan Suomen armeijaa seuraavan kerran kun ryssät lähtee rynniin.
Vai olisko se kuitenkin jopa sen rivisotilaan etu, että johdossa pidetään huippupäteviä miehiä, vaikka niille sitten joutuu tarjoamaan jopa selvästi parempia etuja kun sille tykinruoalle....:wanha: