Päätään aukovat kukkakepit

ihan totta, vittuilu johtaa aina huonoihin asioihin, tuli se itse todistettua nyt äsken. onneksi se hoidettiin ilman väkivaltaa. kaverini joutui tappeluun, jouduin selvittelemään. tehkää jotain muuta kuin lyötte tai teette "bitchslapin". väkivalta tai pienikin johtaa suurimpiin asioihin, se on nähty. :(

Locketiin koko thread minun mielestäni. Tämä ei johda mihinkään.. :down:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ZeiZei sanoi:
lyhyt posti, muutama pointti.

huomaa tosiaan, että nämä ns. "jeesustelijat" eivät ole olleet oikean kiusauksen kohteena.

Omasta mielestäni suora turpaanveto ja sairaalakuntoon hakkaaminen ei ole hyvä ratkaisu, mutta annan pisteet jokaselle joka on saanut kiusauksen loppumaan sillä, että on mennyt vähän "uhkailemaan" jne ja niitä jeesustelijoita suht tietämättöminä idiootteina, jotka sanovat, että niin ei olisi saanut tehdä. Tämä kylläkin pätee lähinnä nuoriin (mutta kylläkin lukioikäsiin, jotka eivät kovinkaan usein pakosti paljoa eroa 15 vuotiaasta). Aikuisten maailmassa luultavasti tuommoinen kiusaaminen on useammin lopetettavissa järkevällä keskustelulla, mutta tästä ei ole mitään käytännön tietoa.

Juuri näin! Kyllä 17 wee ja koulumaailma vielä aika pentuikä on kuitenkin, varsinki kun muistelee itseään ja kavereitaan siinä iässä ja on seurannut nuorempien sisarten varttumista samassa iässä.

Aika harvassa viestissä täällä on kukaan käskenyt turpaan vetää, taikka sitten ne on ollu niitä "Vittu vedä turpaan!" eikä mitään muuta viestejä, joista voi jokanen vetää omat johtopäätöksensä. Kyllä tohon ikään kuuluu vielä pieni sapelien kalistelu ja voimien koittelu ja monesti kun nää kiusaajat on aika heikkoja tyyppejä kaikin suhteen ja tuntuvat jäävän alakynteen heti kun vähänkään tosipaikka tulee ja yleensä piene vääntämisen jälkeen on tilanne ratkennut. Juuri nämä jeesustelijat voisivat nyt kertoa että mikä on se parempi ratkasu ja nimeomaan toimiva ratkasu. Itse en oo mikään väkivallan kannattaja sen enempiä, enkä oo mikään tappelija koskaan ollu, yläasteella en tainnut tapella kun yhen ainoan kerran! Mutta todella monesti se pieni paini on tilanteen edukseen ratkaissut. Vai onko nyt niin että ne pahimmat jeesustelijat on ite olleet niitä kiusaajia ja tulleet ojennetuksi ja sehän nyt ei sitten milään ole hyvä juttu... :evil:

Pecman sanoi:
Siis suositteletko oppilaillesi oikeuden ottamista omiin käsiin? Mitäpä jos sinä tai joku muu opttaja vanhana ja viisaana(?) kokeilisi tehdä asialle jotain ensin vai onko se todellakin niin etteivät opettajat voi vaikuttaa mitenkään siihen mitä esim. välitunnilla tapahtuu?

En ymmärrä miten tässä nyt kritisoidaan kiusattua joka ottaa oikeuden omiin käsiinsä? Kiusaajathan ovat jo ottaneet tilanteet omiin käsiinsä, kiusaamalla / pahoinpitelemällä. Kiusattu vain vastaa kiusaamiseen vastaavalla voimalla, eli voidaanko puhua hätävarjelusta? Kiusatullahan on täysi oikeus käyttää vastaavaa voimaa estääkseen pahoihpitely, hätävarjelu-laissa todetaan. Jos kyseessä on monta kiusaajaa ja hän kokee itsensä uhatuksi, kiusatulla on todella paljon oikeuksia puolustaa itseään jos kiusaajat kajoavat häneen fyysisesti. Tottakai kaikki maksavat lopuksi aiheuttamansa vahingot, mutta itseään saa puolustaa.

Tästä Hätävarjelu laki. Eikun puolustamaan itseään.

Kokeekos täällä nämä kaikkea väkivaltaa vastustajat nyt jotenkin niin että henkinen väkivalta ei oo väkivaltaa lainkaan?? Jos kaverilla ei ole mahdollista puolustautua henkistä väkivaltaa vastaan henkisellä väkivallalla niin miksei sais käyttää harkitusti fyysistä?? Miten on enemmän oikeutta niillä kiusaajilla siihen henkisen väkivallan käyttöön ja kiusatun pitäs vaan pistää ignore päälle ja purra hammasta?? ei voi ymmärtää tällasta ajattelua...

Täällä kun ihmeteltiin meikäläisen "viisaita" opettajankommentteja, niin pari lisätäsmennystä:

a) threadin aloittaja vaikuttaa mielestäni rauhalliselta ja kiltiltä kaverilta, joka ei ole mitenkään provosoinnut kiusaajaansa.

b) kiusattu on kuunnellut lätinöitä koko vuoden, antaen tyypille aikaa tajuta lopettaa touhu oma-alotteisesti

c) opettajat eivät missään koulussa tiedä tämän tyyppisesti aukomisesta. Mitä ylemmäs mennään, sitä vaikeammin kiusaus näkyy, koska jengistä tulee fiksumpaa. Helpoiten kiusaaminen näkyy päiväkodissa, siitä portaita ylöspäin aina vain vaikeammin.

d) en suositellut suoraa suuhun lyömistä

e) joka ikinen tähän threadiin kirjoittanut KIUSATTU, on kertonut, että kiusaaminen on muuttunut vain pahemmaksi, mikäli kiusattu ei ole tehnyt mitään.

f) on absurdi ajatus, että tän jätkän pitäisi KANNELLA opettajille ja saada vielä vasikan maine tohon kaupan päälle. Mikäli threadin kirjoittaja joutuu jonkinlaisiin ongelmiin jatkossa koulussa, niin suosittelen kertomaan suoraan, että "mä jaksoin vuoden sitä aukomista kuunnella, ei huvittanut kannella".

g) Niin opettaja kuin olenkin, olen myös mies ja nisäkäs. Mä en näe tässä minkäänlaista moraalista ongelmaa. Minäkin peräänkuulutan jeesustelijoilta ideoita, miten tilanne ratkeaa rauhanomaisesti siten, että kiusattu ei menettä itsekunnioitustansa tai saa vasikan mainetta. Voi olla, että mun moraalinen kehitys on häiriintynyttä, mutta mä en tajua, että mikä tässäkin nyt on niin vitun vaikeaa.

SIIS: Kommenttini perustuvat juuri TÄMÄN tapauksen tietoihin. En minä suosittele oman käden oikeutta ohjenuorana.

lieska sanoi:
En ymmärrä miten tässä nyt kritisoidaan kiusattua joka ottaa oikeuden omiin käsiinsä?
Tästä Hätävarjelu laki. Eikun puolustamaan itseään.
Minun käsittääkseni "oikeuden ottamisella omiin käsiin" tarkoitetaan ihan jotain muuta kuin hätävarjelua.

gnut sanoi:
Mitäs mieltä jengi on siitä, että vuosia yläasteen jälkeen kostaa kaikille kiusaajilleen?

Yläasteella en tehnyt vittuilun loppumiseksi mitään. Ei ollut kavereita - vittuilijalla oli. Nyt kolme vuotta myöhemmin näin kaupungilla kännätessä sen pahimman vittuilijan. Ja tuli vaan mieleen, kuinka oikeutettua mielestänne olisi nöyryyttää vittuilija.. Vaikka menneistä onkin jo aikaa ja vittuilija on luultavasti saanut järkeä päähänsä(?) Niin oli kyllä kova hinku purkaa kaikki agressiot siihen.. Jätin pieksemisen väliin ja se harmittaa.

Homman olisi voinut hoitaa kotiin vaikka menemällä ihan "ystävällisesti hymyillen" juttelemaan vittuilijalle.

Tähän toiminee hyvin myös "Ai miten sulla menee? Jaa että kortistossa olet yläasteen jälkeen ollut? Taitaa tuo viinakin nykyään maistua? Muuten, ostinpa tuossa eilen uuden Bemarin, kun se edellinen oli jo kolme vuotta vanha. Mites se sinun vanha Cherrysi jakselee? Aika kovaa ääntä se vaan pitää... entä mitenkä se mikä Pirkko se oli jakselee? Tuossa näin sitä kaupassa, niin taitaa sille ruoka maistua... vai onko se taas paksuna? Niin joo, kyllähän niitä lapsia kannattaa työttömänä tehdä, saa vähän lisää kaljarahaa aina kuun loppupuolella sitten... Muuten, voisi oikeastaan lähteä tuossa parin kuukauden päästä vaikka Ranskassa pari viikkoa käymään kunhan ehtii... mites sulla, ei taida työttömällä paljon työkiireitä olla? Yhtä lomaa koko elämä. On se helppoa toisilla kun ei tarvi mitään tehdä ja rahaa tulee."
Ainakin omasta mielestäni paras kosto on menestyminen ja sen näyttäminen. Vaatii vaan tietysti sitä, että pää kestää sen kiusaamisajan.

Tuota noin...Rakkikoiralla, joka tämän ketjun aloitti on homma hanskassa ja hän selvästikkin tietää mitä tulee tekemään. Kysymys oli ONKO MUILLA VASTAAVIA KOKEMUKSIA? Nyt täällä kinaa kaksi koulukuntaa siitä, mitä Rakkikoiran tulisi tehdä ja mikä on hyväksyttyä tai juridisesti mahdollista. Vielä kerran...Rakkikoira on vetämässä taateliin tätä kiusaajaa, kun hänet kadulla näkee ilman kavereitaan. No panic, paha saa palkkansa:)

Siinä samalla sitten selviää sekin kumpi on hetero ja kumpi ei.

Sanokaa vaan vapaasti jeesustelijaksi, mutta en hyväksy henkistä, enkä fyysistä väkivaltaa. Piste.

Omassa työssäni koulukodin erityisopena näiden molempien väkivalta asioiden kanssa saa painia ihan riittämiin. Laitoksessamme on kehitetty erityinen kiitettävästi toimiva metodi, = (raskas, pitkä prosessi), jolla pyritään selvittämään/lopettamaan niin kiusaamiset kuin kaikki siihen rinnastettavat selkkaukset.

Tosin laitos olosuhteissa näiden asioiden selvittely on osittain helpompaa, mutta tämä osoittaa kuitenkin sen, että on täysin turhaa puhetta, etteikö kiusaamista saataisi loppumaan muutoin kuin vastaamalla joko henkisellä tai fyysisellä väkivallalla takaisin.

Ja threadin aloittajalle toivon, että vittuilu saadaan loppumaan, ja siihen saa pyytää apuja koulusi henkilökunnalta. Heillä on velvollisuus puuttua tilanteeseen.

Pecman sanoi:
Minun käsittääkseni "oikeuden ottamisella omiin käsiin" tarkoitetaan ihan jotain muuta kuin hätävarjelua.

Taas kadotit pointin , nyt keskity : Kiusaajat ovat ottaneet oikeuden jo käsiinsä kiusaamalla. Itsensä puolustaminen on hätävarjelua.

:thumbs:

Vielä tosta voimankäytöstä:
Varsinkin noilla häiriintyneillä "erityisoppilailla" on toisinaan tapana käydä yksittäisen oppilaan kimppuun ryhmässä, eli monesti tähän 1 vs. 1 tilanteeseen päästään vain, jos tämä häirikkö kokee itsensä ylivoimaiseksi (ikä, koko, asenne...)
Nämä siis omia havaintoja kouluajoilta.

lieska sanoi:
Taas kadotit pointin , nyt keskity : Kiusaajat ovat ottaneet oikeuden jo käsiinsä kiusaamalla. Itsensä puolustaminen on hätävarjelua.

:thumbs:
Siis kun jotain ihmistä nimitellään, hän voi ottaa oikeuden omiin käsiinsä hätävarjelulain nimissä?

Pecman sanoi:
Siis kun jotain ihmistä nimitellään, hän voi ottaa oikeuden omiin käsiinsä hätävarjelulain nimissä?

Jos et nyt käsittänyt, kommenttini koski tilannetta jossa tapahtuu fyysistä väkivaltaa. Tässähän näät kaavan miten ajan sut fyysiseen väkivaltaan, ärsyttämällä sua riittävästi , että käyt kimppuun, silloin mulla on oikeus puolustaa itseäni riittävällä voimalla, jolla voin lopettaa sinun suorittamasi pahoinpitelyn.

Kärjistetty esimerkki. :kippis1:

lieska sanoi:
Jos et nyt käsittänyt, kommenttini koski tilannetta jossa tapahtuu fyysistä väkivaltaa.
No sitten oon ihan samaa mieltä. Väärinkäsityksen aiheutti tuo ilmaus "oikeuden ottaminen omiin käsiin", sillä minusta se tarkoittaa nimenomaan sellaista toimintatapaa jolle ei löydy tukea suomen laista tai on suoraan sen vastainen.

Fyysistä kiusaamista/väkivaltaa ei tietenkään kenenkään tarvi sietää. Kuitenkin olen ringsiden kanssa hieman eri mieltä opettajille kantelusta. Jos fyysistä kiusaamista tapahtuu usein ja sille aikoo lopulta tehdä jotain, niin ennen lopullista "kilahtamista" kannattaisi myös opettajille mainita jotain.

Sitten joku päivä jos käy niin että kiusattu viimein vastaa väkivaltaan samalla mitalla ja kiusaaja keräilee hampaitaan lattialta, parantaa kiusatun asemaa varmasti se jos opettajat ovat olleet tietoisia ongelmasta, mutta eivät ole sille mitään tehneet.

vilma-liina sanoi:
Sanokaa vaan vapaasti jeesustelijaksi, mutta en hyväksy henkistä, enkä fyysistä väkivaltaa. Piste.

Omassa työssäni koulukodin erityisopena näiden molempien väkivalta asioiden kanssa saa painia ihan riittämiin. Laitoksessamme on kehitetty erityinen kiitettävästi toimiva metodi, = (raskas, pitkä prosessi), jolla pyritään selvittämään/lopettamaan niin kiusaamiset kuin kaikki siihen rinnastettavat selkkaukset.

Tosin laitos olosuhteissa näiden asioiden selvittely on osittain helpompaa, mutta tämä osoittaa kuitenkin sen, että on täysin turhaa puhetta, etteikö kiusaamista saataisi loppumaan muutoin kuin vastaamalla joko henkisellä tai fyysisellä väkivallalla takaisin.

Ja threadin aloittajalle toivon, että vittuilu saadaan loppumaan, ja siihen saa pyytää apuja koulusi henkilökunnalta. Heillä on velvollisuus puuttua tilanteeseen.

Minä olen syyttänyt jeesustelusta näitä paria aikaisemmin kirjottanutta, jotka esittävät näkemyksensä mutta eivät mitään perusteluja sille. En minäkään hyväksy väkivaltaa, mutta jos sitä omalle kohalle tai sisarusten kohalle tehdään henkisenä tai fyysisenä ja ei muutakaan järkevää keinoa ole niin pakko siihen on jollakin tavalla vastata, muuten tilanne jatkuu ja jatkuu. Aika vaikea on kiusaamistilanne jos koulussa ei opettaja puutu asiaan, vaan nämä kiusaajat ovat niitä opettajan suosikkeja kuten aikasemmin kirjottamassani tapauksessa mun veljen kohalla. Äiti soitteli kouluun rehtoria myöden ja parit puhuttelut pojille silloin pidettiin ja tilanne vaan paheni ja paheni. Sitten me otettiin se tilanne vanhemman pikkuveljeni kanssa haltuun riskeistä huolimatta ja tässä tapauksessa se lumihangessa pyörittely ja uhkailu tehos heti!! Puheet kun ei auttanut niin otettiin keinot käyttöön ja tämä mun on pakko hyväksyä!! Joskus siihen väkivaltaan on vaan pakko vastata väkivallalla!! Mutta järkeä saa ja pitää käyttää...tässä meidän tapauksessa kun ei kenellekään jäänyt naarmuakaan...paitsi ehkä itsetuntoon. :evil:

Timba79 sanoi:
Minä olen syyttänyt jeesustelusta näitä paria aikaisemmin kirjottanutta, jotka esittävät näkemyksensä mutta eivät mitään perusteluja sille. En minäkään hyväksy väkivaltaa, mutta jos sitä omalle kohalle tai sisarusten kohalle tehdään henkisenä tai fyysisenä ja ei muutakaan järkevää keinoa ole niin pakko siihen on jollakin tavalla vastata, muuten tilanne jatkuu ja jatkuu. Aika vaikea on kiusaamistilanne jos koulussa ei opettaja puutu asiaan, vaan nämä kiusaajat ovat niitä opettajan suosikkeja kuten aikasemmin kirjottamassani tapauksessa mun veljen kohalla. Äiti soitteli kouluun rehtoria myöden ja parit puhuttelut pojille silloin pidettiin ja tilanne vaan paheni ja paheni. Sitten me otettiin se tilanne vanhemman pikkuveljeni kanssa haltuun riskeistä huolimatta ja tässä tapauksessa se lumihangessa pyörittely ja uhkailu tehos heti!! Puheet kun ei auttanut niin otettiin keinot käyttöön ja tämä mun on pakko hyväksyä!! Joskus siihen väkivaltaan on vaan pakko vastata väkivallalla!! Mutta järkeä saa ja pitää käyttää...tässä meidän tapauksessa kun ei kenellekään jäänyt naarmuakaan...paitsi ehkä itsetuntoon. :evil:
Mun kohdalla oli kanssa niin, että kertominen vaan pahensi tilannetta, eli se kostettiin vaan kovemmin. Harmi kun ei ole isoveljeä. Kuudennella luokalla tosin yksi vanhempi tuttu näki, kun minua lyötiin ja se kaato sen lyöjän maahan, niin mun kiusaaminen loppu kaikkien kiusaajien osalta siinä koulussa siihen. Alkoi kyllä uudestaan yläasteella toisten toimesta. Kuten vilma-liina sanoi, niin pienemmissä kouluissa tai laitoksissa puuttuminen toimiii varmaan paremmin. Mutta esim. yläasteella minua on monta kertaa hakattu koulun pihalla ja rahat viety, opettajien ollessa ihan lähellä. Korkeintaan ovat sanoneet, että älkääs nyt pojat viitsikö ja jatkaneet matkaa. Ja vaikka koulussa se estetään niin sitten ei uskalla lähteä kotiin, kun ei tiedä minkä nurkan takana odotetaan.

Aikuisten maailmassa asiat voi esim. työpaikoilla hoitaa puhumalla, enkä missään nimessä hyväksy mitään lyömistä tai vastaavaa silloin. Eikä minuakaan nyt aikuisena kiinnosta tippaakaan mitä muut minusta sanovat. Mutta jos vittuilu on jokapäiväistä, niin se alkaa ottaa aika paljon päähän vaikka se ei pahalta tuntuisikaan. Ketjun aloittaja on 17-vuotias, enkä minäkään kannata, että sen ikäinen alkaa ketään lyömään, mutta kyllä minä ainakin vahingossa tönäisisin jos ei puhe auta.

Mutta lapset voivat olla niin julmia ja tyhmiä, ettei puhe auta lainkaan. Isäni käski lyödä joskus niitä kiusaajia takaisin, mutta siinä vaiheessa tilanne oli jo päässyt niin pahaksi, että en uskaltanut mennä edes kouluun, ja itsetunto oli nollassa vuosia. Jos olisin heti alussa antanut samalla mitalla takaisin niin, varmasti olisi elämä ollut monen vuoden ajalta mukavampaa.

On olemassa termi uhrikäyttäytyminen.
Tietynlainen käyttäytyminen(epävarmuus, toisen posken kääntäminen..) tekee toisista helppoja uhreja kiusaajille.

ringside sanoi:
Nyt alko vituttamaan noi postaukset, missä jeesustellaan, että "kyllä tämä taas vahvistaa sen, että on bodarit tyhmiä, aikuiset miehet suosittelevat väkivaltaa".

Onko joku teistä todellakin kuunnellut VUODEN joka ikinen päivä haukkumista tyyliin "vitun läski, vitun homo", pitänyt suunsa kiinni, ja tuntenut sen jälkeen olonsa kovinkin miehekkääksi????

----edit perse kun en osaa sulkea Ringsiden tekstiä--

Mä kuuntelin tuollaista vajaat 3 vuotta melkein päivittäin viimeiset 2 vuotta mua hakattiin kuin vierasta sikaa, vietiin rahat, pakotettiin tekemään sellaisia asioita mitä en olisi muuten tehnyt,
Mun koulunkäynti oli viimeiset 2 vuotta täyttä helvettiä, opiskelusta ei tullut yhtään mitään kun tunnilla sai vaan miettiä kerkiääkö esim vessaan välitunnin ajaksi piiloon.

Kantelusta ei ollut mitään hyötyä koska kyseisiä poikia ei kukaan uskaltanut käräyttää, ja kantelun jälkeen alkoi fyysinen väkivalta.
Luultavasti kiusaaminen olisi loppunut jos olisin antanut takaisin, mutta loppu aikana minusta alkoi tuntua että vika on minussa kun nää tyypit minua rääkkäsi.
Kiusaamisesta jäi minulle ainakin ikuinen kammo uusia tilanteita kohtaan, eli välillä kun joudun isomman porukan eteen olen helvetin epävarma vaikka kiusaamisesta on jo yli 10 vuotta.

Ja tosta kiusaajille kostamisestä voisin sanoa sen verran että parille kiusaajalle olen maksanut kyllä kalavelat takaisin, kun on siihen tullut tilaisuus.

Edit2: Ja kaikille jeesustelijoille tiedoksi että pää kiinni jos te ette ole itse kokeneet kiusaamista, niin tuskinpa pystytte neuvomaan miten toimia.

Ja tosta kalavelkojen maksusta mulla oli siihen täysi oikeus vaikka mä hakkaisin ne hengiltä niin tuskin saisin niille aiheutettua yhtä paljon pahaa.

Rakkikoira sanoi:
No niin, puhutaanpa ny asiasta joka ainakin mua ottaa päähän aika kunnolla. Siis vittuilevat kukkakepit. Semmoset 50-kiloset idiootit jotka on aukomassa päätä aina sillon kun niillä on n. 20 kaveria ympärillä, mutta kun näkee niitä yksin, nii ne lähinnä koittaa luikahtaa ohi niin nopeesti kun pääsee. Mun koulussa on just tämmönen malliesimerkki, yks saatanan rääpäle trendipelle homotyylinen nahkatakki päällä on ottanut asiakseen aukoa turpaansa joka kerta kun se näkee mut, tyyliin vitun homo, vitun läski ym. älykästä. En koskaan tälle jätkälle mitään tehny, ja kylhän sitä vittuilua on ennenkin kuultu, mut koko saatanan vuoden mitä siinä koulussa oon ollu ni samaa paskaa, ei sitä mies enää kestä. Siis en ny yleensä kaikkia ruipeloita oo hakkaamassa, mut tää jätkä kerjää kyllä verta nenustaan. No ei sitä tietenkään voi turpaankaan keskellä koulua leipoa ku ei se käsiks käy, mut oottakaas ku nään sen jossain kadulla nii nähään kumpi onkaan se läski vitun homo... Kyllähän se varmaan tuntee joukossa ittensä jotenkin hirveen kovaks jätkäks, mutta luulis sen tajuuvan et ei silti kannata vittuilla itteensä puolet isommille jätkille, ei ne kaverit välttämättä aina ehdi auttamaan... Onko muilla kokemuksia vastaavasta?
Joo! Iha helvetin ärsyttävää... Tuli kaks jätkää kyselee rahaa kännyä jne. Toine oli sellane lyhyt ja suu kävi ku Jäätteenmäellä ja toine oli pitkä luikku heiluttamassa nyrkkejä. No isompaa turpaa ja jalat alle. Seuraavalla viikolla näin sen pienemmän kaverin bussissa, sille tuli vähän kiire päästä pois ku gorilla ei ollu mukana :thumbs:

Ihan omista ja monien tuttujen kokemuksesta voin muuten sanoa, että koulut eivät tee vittuakaan kiusaamisen estämiseksi/lopettamiseksi, vaikka sitä joka koulussa korostetaankin, että "meidän koulussahan ei kiusata, ja jos kiusataan, siihen puututaan kovalla kädellä." Paskan marjat, tuon jutun olen jo kahdessa eri oppilaitoksessa huomannut pelkäksi sanahelinäksi. Vaikka kiusattu saisi rohkeutensa kootuksi ja kertoisi kiusaamisesta, niin mitään konkreettista ei yleensä tapahdu ja parhaimmassakin tapauksessa järjestetetään vain jokin yhteinen juttelutuokio. Nämä kiusaajat ovat yleensä sellaisia tyyppejä joihin eivät paljon puhuttelut vaikuta. Kouluilta taitaa puuttua sekä keinot että todellinen halu kiusaamisen kitkemiseksi, sillä jos tällaisia kiusaamistapauksia nostetaan näkyvästi esiin, niin koulu saa pian negatiivisen maineen, ja siksi asioita mielummin hyssytellään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom