Päätään aukovat kukkakepit

ALi sanoi:
Onko oikeasti monilla 20+ ihmisillä sellainen käsitys työ/opiskelu-porukan ongelmien ratkomisesta, että lättyyn vaan??

tämä nyt voi joidenkin mielestä olla provosoivaa, mutta ihan oikeasti, haloo?

Täällä on moni yli 25-v henkilö kehottanut vetämään turpiin kiusaajia. Ei ketjun aloittaja ole enää mikään yläasteikäinen, vaan profiilinsa mukaan 17-v nuorukainen.

Tuon ikäisten maailmassa väkivalta on jo ihan vakavasti otettava juttu, ja siitä joutuu kuseen. Eikai kukaan teistä vanhemmista lähtisi duunissa ketään hakkaamaan, vaikka vittumainen olisikin?

Samaa mieltä. Ja mitä ikinä tekeekin, niin itse siitä kannetaan vastuu. Ei paljon lohduta kun onkin oma silmä puhki se, että pakkotoistolla kaverit sano, että "Lättyyn vaan".

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mua ei oo pahemmin kiusattu kun yhden ainoan kerran ja se tapahtu ylä-asteella. Kiusaaja oli ns. "pahis" joka vittuili ja töni lähes jokaista kuka tielle sattu, paitsi kavereitaan. Sellaseen peruskaveriporukkaan kenen kanssa se pyöri niin kuulu about 8 jätkää. Moni sitä ois turpaan pistäny, mutta kukaan ei sille ikinä tehny mitään koska siinä oli pelko, että sen jälkeen tulee pataan ja pahasti. Pelko oli kyllä ihan aiheellista.
Tämä kaveri sitten otti minut ja yhen mun kaverin silmätikukseen, vittuili ja teki vaikka mitä suoranaista fyysistä väkivaltaa ihan sen turvin, että me ei sille uskallettu tehä mitään. Yks kerta se taas lauko tulemaan niitä viisaita kommenttejaan kaveriporukka selkänsä takana ja menin sitten kysymään siltä, että "minkä takia sä edes noteeraat tällasia rääpäleitä niinkun sä meitä kutsut?" Siihen se ei sitten oikeen sanonu mitään... Homma jatku ja samaa vittuilua kuunneltiin taas tovi kunnes se oli taas jenginsä kanssa jossain ja menin sen luokse ja sanoin, että "pistä nyt kerralla mua turpaan ja lopetetaan tää homma tähän" Eikä lyöny eikä mitään muutakaan. Sitten yks kerta oltiin tän mun kaverin kanssa tulossa ruokalasta ja tää samainen jeppe huitas mua sählymailalla tonne polvitaipeeseen. Siinä vaiheessa riemastuin, käännyin ja vedin pataan. Hetken päästä se tulee vitullisen porukan kanssa ja kieltämättä mä oon ihan kuset housussa, että mitähän nyt... Siinä ne ensiks jotain uhoaa ja sanoin sitten, että tietääkseni mä en oo teitä muita lyönu kun ainoastaan tätä "pahista". Siinä vaiheessa ne sen kaveritkin tajus, että eihän siinä oo mitään järkee kun itte tää "pahis" on niiden kavereittensa selän takana piilossa suunnilleen kun ne tulee vetämään mua turpaan. Huhhuh sanon minä, aika munatonta meininkiä. Ei meistä ikinä kavereita tullu mutta vittuilu loppu ja toimeen tultiin jollain lailla.
Samainen kaveri kuitenkin jatko vittuiluaan sun muita tempauksia tätä mun kaveria kohtaan joka ei ikinä niinkun pistäny pistettä sille asialle. Se vittuilu kyllä väheni, mutta silti...

Vähän sama homma jos muukalaislegioonaan (jossa tunnetusti on ankara hierarkia) tulee uus jeppe niin aivan takuulla sitä simputetaan. Mutta se simputus ainakin vähenee siinä vaiheessa kun se kaveri alkaa puolustamaan itse itseään. Ei helvetissä ne kaverit sitä simputusta lopeta jos se kaveri antaa sen tapahtua.

Keinot on monet sen vittuilun lopettamiseksi.

gnut sanoi:
Mitäs mieltä jengi on siitä, että vuosia yläasteen jälkeen kostaa kaikille kiusaajilleen?

Yläasteella en tehnyt vittuilun loppumiseksi mitään. Ei ollut kavereita - vittuilijalla oli. Nyt kolme vuotta myöhemmin näin kaupungilla kännätessä sen pahimman vittuilijan. Ja tuli vaan mieleen, kuinka oikeutettua mielestänne olisi nöyryyttää vittuilija.. Vaikka menneistä onkin jo aikaa ja vittuilija on luultavasti saanut järkeä päähänsä(?) Niin oli kyllä kova hinku purkaa kaikki agressiot siihen.. Jätin pieksemisen väliin ja se harmittaa.

Homman olisi voinut hoitaa kotiin vaikka menemällä ihan "ystävällisesti hymyillen" juttelemaan vittuilijalle. Sitten sopivasti provoamalla saada aikaan tappelu. Heittää vaikka kaljaa sen vaatteille ja katsoa käykö päälle.

Hyvä ettet piessyt, väkivalta ei ole ratkaisu. Tälläisessa tilanteessa kaikista hienoin "kosto" olisi mennä juttelemaan tälle kiusaajalle ja tehdä asiallisesti selväksi minkälaisia tunteita hänen harjoittama henkinenväkivalta aiheutti. Samalla tietysti tuijotat kiusaajaa tiukasti silmiin koko ajan ja pyrit saamaan hänet sanattomaksi/vaikeaksi, ja annat näin itsestäsi psykologisesti todella vahvan kuvan. Lopuksi, mikäli kaveri ei käy päälle, toteat lakonisesti; "saat anteeksi." ja vaihdat keskustelun aihetta. Tämä "saat anteeksi" lausahdus pakottaa kiusaajan ottamaan kantaa harjoittamaansa vääryyteen, huonoimmassa tapauksessa pääset lyömään, itsepuolustukseksi, tietenkin. :hyper:

ALi sanoi:
Täällä on moni yli 25-v henkilö kehottanut vetämään turpiin kiusaajia. Ei ketjun aloittaja ole enää mikään yläasteikäinen, vaan profiilinsa mukaan 17-v nuorukainen.

Tuon ikäisten maailmassa väkivalta on jo ihan vakavasti otettava juttu, ja siitä joutuu kuseen. Eikai kukaan teistä vanhemmista lähtisi duunissa ketään hakkaamaan, vaikka vittumainen olisikin?

Ei täällä ketään ole ehdottanut pesäpallomailaa, vaan avaria ja pientä heittely. Itse vastustan koulukiusaamista siinä missä huumeita, raiskareita ja homoja. Jotain on tehtävä kiusaamisen lopettamiseksi ja
VÄKIVALTA LOPETTAA VITTUILUN!

Aku-A sanoi:
Ei täällä ketään ole ehdottanut pesäpallomailaa, vaan avaria ja pientä heittely. Itse vastustan koulukiusaamista siinä missä huumeita, raiskareita ja homoja. Jotain on tehtävä kiusaamisen lopettamiseksi ja
VÄKIVALTA LOPETTAA VITTUILUN!

Aku, en halua kuullostaa setämäiseltä, mutta:

"Aikuisten maailmassa " (johon 17v alkaa jo kuulua) avari ja pieni heittely johtaa käräjäoikeuteen. Samassa maailmassa duunista voi lentää kuin leppäkeihäs jos syyllistyy toimintaan työkaveria tai asiakasta kohtaan. Pelkkä väkivallalla uhkauskin voi riittää jopa rikosoikeudellisiin seuraamuuksiin.

Vittuilu on saatava loppumaan, mutta riehuminen ei ole se fiksu tapa. Ei minulla ole todellakaan mitään sitä vastaan, että diilerit, raiskarit yms saavat nenänsä kipeäksi, mutta ei sitä voi suositella kenellekään.

Ja väkivalta (muussa kuin itsepuolustustarkoituksessa) ei välttämättä laukaise mitään ongelmaa. Aikuisten maailmassa se yleensä vain lisää niitä. Tämän varmasti allekirjoittaa jokainen joka on joskus nostanut kätensä toista ihmistä vastaan ja siitä kuseen joutunut.

ALi sanoi:
"Aikuisten maailmassa " (johon 17v alkaa jo kuulua) avari ja pieni heittely johtaa käräjäoikeuteen. Samassa maailmassa duunista voi lentää kuin leppäkeihäs jos syyllistyy toimintaan työkaveria tai asiakasta kohtaan. Pelkkä väkivallalla uhkauskin voi riittää jopa rikosoikeudellisiin seuraamuuksiin.

Mutta meneekö tommoset itteensä kovana pitävät idiootit heti poliisille kun niitä vähän heitellään? Luulisin, että ei mene. siinähän voi mennä maine... Itte en menis ainakaan, jollei nyt ihan teholle olis hakattu... Muuten, täytyy kiittää kaikkia kiusaajia ja kaikkia jotka on vittuillu mulle, ilman teitä en todennäkösesti olis koskaan alottanu tätä punttistouhua, että teitte mulle itteasiassa palveluksen. sitäpaitsi treeni luistaa paremmin vittuuntuneena...

Aikuisten oikeesti?
Jos annat bitchslapin, eikä pysyviä vaurioita tule tuskin tulee mitään juttuakaan ja eikös kuule ihan 15-vuotiaasta asti joudu käräjäoikeuteen?

ALi sanoi:
Onko oikeasti monilla 20+ ihmisillä sellainen käsitys työ/opiskelu-porukan ongelmien ratkomisesta, että lättyyn vaan??

tämä nyt voi joidenkin mielestä olla provosoivaa, mutta ihan oikeasti, haloo?

Siitä saisi varmasti heti kenkää useimmissa mestoissa ja lisäksi loppukeskustelu tapahtuisi käräjäoikeudessa. Pelkkä fyysisesti uhkaava käytös voi herkemmän tapauksen sattuessa kohdalle johtaa jo jonkinlaisiin seuraamuksiin tai ainakin oman aseman vaikeutumiseen yhteisössä.

tottakai se vittuttaa jos joku aukoo päätää, mutta hei haloo? Kyllä munkin tekis mieli töniä usein töissä hankalia jätkiä, mutta ne fiilikset on vaan jätettävä duunielämän ulkopuolelle, purettaviksi salilla tai kehässä.

Tietysti se on eri asia, jos joku ensin tulee päälle.... ja onhan se vittuilu jollakin saatava loppumaan.

Kerropa nyt sitten meille väkivaltaisille että millä tavalla sinä nämä kiusaamistilanteet hoitaisit. Oli kysymyksessä sitten koulu tai työpaikka. Eli kun puhe ei auta tai opettaja koulussa ja esimies töissä ei puutu niin mitä teet?? Lähdet hakemaan rikosilmoituksen kautta oikeutta vai?? entä jos ei ole näyttöä ja jutun tutkiminenkin vie kuukausia...sun ehdotusko on että kääntää vaan toisen posken?? Vai mikä on tähän se ratkasu?? Kaikki kun ei edelleenkään ole "hyviä sustaan" joten se takaisin kuittailu ei välttämättä toimi eikä onnistu...

Kun kerran dissaat pienen painiotteen tai avarin niin kerrohan nyt sitten se ratkasu...jään oottamaan innolla...

Aku-A sanoi:
Aikuisten oikeesti?
Jos annat bitchslapin, eikä pysyviä vaurioita tule tuskin tulee mitään juttuakaan ja eikös kuule ihan 15-vuotiaasta asti joudu käräjäoikeuteen?

Kuten sanoin, tarkoituksenani ei ollut vähätellä sinua ikäsi vuoksi. Se vaan on niin, että se maailma, jossa 15-vuotiaat elävät (profiilisi mukaan olet 15) poikkeaa aika paljon siitä maailmasta, jossa joudumme elämään loppuelämämme.

Yläasteella uhoaminen ja lyöminen olkoon vielä sallittua,itsekin sitä tuli tehtyä (ei 15-v oikeasti yleensä lyö niin lujaa kuin aikamies) mutta sen jälkeen siitä tulee no-no.

Vaikka järjestäisit asiat niin ,että sinulla ei olisi mitään riskiä rikosoikeudellisista seuraamuksista, niin ei avarit edelleenkään ole fiksu ratkaisu. Jos asia menee poliisille, niin vaikka pahoinpidellyllä ei olisi mitään todisteita ja todistajia, niin on aika tylsä selitettä poliisisedälle omaa versiotaan tapahtumista.

Vaikka hakkaisit vittuilijaa bambukepillä jalkapohjiin ilman mitään riskiä tuomiosta, niin siitä voi olla myös muita seuraamuksia. Saman sosiaalisen yhteisön jäsenen kimppuun käymisestä tai uhkailusta voi seurata vaikka erottaminen (koulusta, töistä, urheiluseurasta) tai muita sanktioita.

Ja seuraamuksien pelkoa suurempi vaikutin pitäisi olla se, että VÄKIVALTA EI RATKAISE MITÄÄN (disclaimer: itsensä tai muiden puolustamisessa se on suositeltavaa)

Välillä jokaisen meistä tekee mieli vetää pataan jotain vittumaista työkaveria, naapuria tai vaikka omaa muijaa, mutta se vaan on tukahdutettava ja purettava se agressio jotenkin muuten.

:offtopic: Mikä ihmeen avatar tuo on? Eikös sinun pitänyt olla skini henkeen ja vereen, tuo näyttää ihan mustalta mieheltä?

ALi sanoi:

Käypä lukemassa ensimmäinen postaus ennen kuin jeesustelet yhtään enempää. Kyse oli koulumaailmasta eikä mistään työyhteisöstä. 17-vuotiaat on vielä ihan pentuja ajatusmaailmaltaan, ja tulevat sitä vielä monta vuotta olemaan siitä eteenpäinkin. Koulumaailmassa ainakin minun muistelujeni mukaan oli pientä nujakointia tuossa iässä, ja eiköhän sitä esiinny tänä päivänäkin.

Kukaan ei ole neuvonut hakkaamaan ketään henkihieveriin, vaan on neuvottu vähän "ojentamaan" avokämmenellä tai pienellä painilla. Ei tollaisista mennä käräjäjöimään, vaan ne on ihan arkipäivää koulumaailmassa.

Ja sinä et ole tainnut olla koulukiusattuna, kun jaat älyttömiä neuvoja lakipykälien pohjalta. Kaikki koulukiusatut tietävät, että se haukkuminen johtaa yleensä aina väkivaltaan, jolloin viimeistään joutuu puolustamaan itseään. Parempi katkaista kierre jo aikaisessa vaiheessa, kun siihen vielä pystyy. Noissa kiusaustapauksissa on ihan turha mennä kantelemaan kenellekään, koska se vain pahentaa tilannetta kiusaajien saatua tietää asiasta.

Ja miksi 26-vuotias jakelee tällaisia neuvoja? Siksi että neuvot menevät 17-VUOTIAALLE! Ja tapahtumapaikkana on ilmeisesti joku oppilaitos. Itse sain 16-vuotiaana vuoden jatkuneen haukkumisen lopetettua vasta kun paiskasin kiusaajan ikkunalasin läpi. Jouduin kyllä lasin maksamaan, mutta loppuipa kiusaaminen siihen! :evil:

Timba79 sanoi:
Kerropa nyt sitten meille väkivaltaisille että millä tavalla sinä nämä kiusaamistilanteet hoitaisit. Oli kysymyksessä sitten koulu tai työpaikka. Eli kun puhe ei auta tai opettaja koulussa ja esimies töissä ei puutu niin mitä teet?? Lähdet hakemaan rikosilmoituksen kautta oikeutta vai?? entä jos ei ole näyttöä ja jutun tutkiminenkin vie kuukausia...sun ehdotusko on että kääntää vaan toisen posken?? Vai mikä on tähän se ratkasu?? Kaikki kun ei edelleenkään ole "hyviä sustaan" joten se takaisin kuittailu ei välttämättä toimi eikä onnistu...

Kun kerran dissaat pienen painiotteen tai avarin niin kerrohan nyt sitten se ratkasu...jään oottamaan innolla...

Ei minulla ole mitään ihmeratkaisua tuohon ongelmaan, joten joudut jatkamaan odottamistasi. Jos vastaus olisi, niin ei kai täällä enää sotiakaan käytäisiin.

Kuten sanoin, vittuilun on loputtava, fyysinen puoli vaan ei ole se oikea ratkaisu. Lähinnä tässä ketjussa huomioni kiinnittyi siihen että aikuiset äijät kehottaa nuorta kundia vetämään turpiin.

Toi aikuisten välinen kiusaaminen on paha juttu, ja olen sitä itsekin nähnyt:

Intissä joku ääliö yritti mua joka välissä nälviä. Ignorasin jätkää ja kuittasin sen jutut "ihanx tosi :zzzz: "-ilmeellä niin kauan että se kyllästyi. Toimi minulle, ei toimi jollekin muulle.

Myöhemmin tekussa toinen ääliö aina nälvi tyyppiä, joka ei muutenkaan ollut kaikista välkyin eikä itsetunto huipussa. Mä sitten sanoin tälle 22v kaverille, että luuleeko se että Janista on kivaa kun aina kommentoidaan sen juttuja alentavasti. Se loppui siihen kuin seinään. Toimi siihen, ei toimi joka tilanteeseen.

Rikosilmoitus kiusaamisesta tuskin johtaa mihinkään, en lähtis sitä tekemään, mutta rikosilmoitus tekemästäsi pahoinpitelystä helposti voi johtaa ongelmiin sinulle.

Mitä väkivaltaisuuteen tulee, niin olen minäkin, entinen muija joskus sanoi,että pelkää sitä aggressiivisuutta, jonka näkee minussa pinnan alla. En vaan usko että arkielämän ongelmia pitää missään tilanteessa ratkaista väkivalloin ja siksi joudun peittämään sen ja purkamaan muuten.

Minulla ei siis ole vastausta kysymykseesi, olen pahoillani.

edelbrock sanoi:
Käypä lukemassa ensimmäinen postaus ennen kuin jeesustelet yhtään enempää. Kyse oli koulumaailmasta eikä mistään työyhteisöstä. 17-vuotiaat on vielä ihan pentuja ajatusmaailmaltaan, ja tulevat sitä vielä monta vuotta olemaan siitä eteenpäinkin. Koulumaailmassa ainakin minun muistelujeni mukaan oli pientä nujakointia tuossa iässä, ja eiköhän sitä esiinny tänä päivänäkin.

Kukaan ei ole neuvonut hakkaamaan ketään henkihieveriin, vaan on neuvottu vähän "ojentamaan" avokämmenellä tai pienellä painilla. Ei tollaisista mennä käräjäjöimään, vaan ne on ihan arkipäivää koulumaailmassa.

Ja sinä et ole tainnut olla koulukiusattuna, kun jaat älyttömiä neuvoja lakipykälien pohjalta. Kaikki koulukiusatut tietävät, että se haukkuminen johtaa yleensä aina väkivaltaan, jolloin viimeistään joutuu puolustamaan itseään. Parempi katkaista kierre jo aikaisessa vaiheessa, kun siihen vielä pystyy. Noissa kiusaustapauksissa on ihan turha mennä kantelemaan kenellekään, koska se vain pahentaa tilannetta kiusaajien saatua tietää asiasta.

Ja miksi 26-vuotias jakelee tällaisia neuvoja? Siksi että neuvot menevät 17-VUOTIAALLE! Ja tapahtumapaikkana on ilmeisesti joku oppilaitos. Itse sain 16-vuotiaana vuoden jatkuneen haukkumisen lopetettua vasta kun paiskasin kiusaajan ikkunalasin läpi. Jouduin kyllä lasin maksamaan, mutta loppuipa kiusaaminen siihen! :evil:

Arvasin että postini herättää vähän keskustelua, nyt taitaakin tulla niin paljon että en kerkiä kaikkeen vastaamaan.

Luin kyllä, että ketjun aloittaja oli koulussa, Mitä itse muistelen koulusta yläasteella, niin se oli nujakointia ja painia, mutta ei 17v enää sellaista harrastettu. En muista lukion ajalta yhtään ainutta tilannetta jossa joku kiusattu tai kiusaaja olisi lähtenyt vetämään ketään lättyyn tai edes tönimään.

Se ei sinänsä ole minulle mikään ongelma,että 17-vuotiaat vähän ratkoo välejään, jeesustelen juuri siksi, että 26-vuotiaat (joiden luulis tietävän paremmin) kehottavat lukioikäistä leipomaan kiusaajaa turpaan. Jätkähän pääsee kohta baariin ja saa kortin, ei se ole mikään pikkukundi joka nujakoi koulun pihalla.

On se nyt helvetti kumma kun aikuiset ihmiset olisivat heti vetämässä toista turpaan... Ymmärrän kyllä, että joskus saattaa vain palaa pinna ja nyrkki heilahtaa, mutta sekin tapahtuu yleensä impulsiivisesti. Mitä se sitten ratkaisee, vedät kaveria tauluun niin, että tuntee ja mahdollisesti aiheutat lisää patoumia keverille ja saat itse puukosta joku kaunis päivä. Tuo nyt aikalailla karrikoiden, mutta tekeekö se itsestäsi yhtään parempaa, että vedät vanhaa yläaste kiusaajaa tai kännistä avautujaa turpaan? Kyllähän niitä itselläkin on ollut tilanteita, että olisi tehnyt mieli hieman kouluttaa kaveria, mutta vanha klisee pitää paikkaansa, väkivälta ei yleensä ratkaise mitään. :maailmanparantaja:

ALi sanoi:
:offtopic: Mikä ihmeen avatar tuo on? Eikös sinun pitänyt olla skini henkeen ja vereen, tuo näyttää ihan mustalta mieheltä?
Mistä tommosta olet saanut päähäsi? Sitä paitsi tuo näyttää tummalta, mutta se on juutalainen :D .
Ali G show tänään, olikohan se 23:25

gnut sanoi:
Mitäs mieltä jengi on siitä, että vuosia yläasteen jälkeen kostaa kaikille kiusaajilleen?

Yläasteella en tehnyt vittuilun loppumiseksi mitään. Ei ollut kavereita - vittuilijalla oli. Nyt kolme vuotta myöhemmin näin kaupungilla kännätessä sen pahimman vittuilijan. Ja tuli vaan mieleen, kuinka oikeutettua mielestänne olisi nöyryyttää vittuilija.. Vaikka menneistä onkin jo aikaa ja vittuilija on luultavasti saanut järkeä päähänsä(?) Niin oli kyllä kova hinku purkaa kaikki agressiot siihen.. Jätin pieksemisen väliin ja se harmittaa.

Homman olisi voinut hoitaa kotiin vaikka menemällä ihan "ystävällisesti hymyillen" juttelemaan vittuilijalle. Sitten sopivasti provoamalla saada aikaan tappelu. Heittää vaikka kaljaa sen vaatteille ja katsoa käykö päälle.

Kostonhimo on omalla kohdalla vuosien saatossa laantunut, koska en ole kiusaajiani pitkään aikaan nähny. En varmaan suoraan vastapallon vetäis jos joku niistä kadulla tulis vastaan, mutta jos se vähänkin vittuilis niin voi olla, että päässä napsahtais. Jos kostoretkelle lähtisin, niin kyllä koittaisin kanssa saada sen vastapuolen hiiltymään, ja sitten "puolustautuisin". Ehkä sen verran kypsä kuitenkin jo olen, etten sellasta kuitenkaan tee.

Nyt alko vituttamaan noi postaukset, missä jeesustellaan, että "kyllä tämä taas vahvistaa sen, että on bodarit tyhmiä, aikuiset miehet suosittelevat väkivaltaa".

Onko joku teistä todellakin kuunnellut VUODEN joka ikinen päivä haukkumista tyyliin "vitun läski, vitun homo", pitänyt suunsa kiinni, ja tuntenut sen jälkeen olonsa kovinkin miehekkääksi????

Kiusaaminen ei lopu. Minä olen opettaja ja todellakin suosittelen oikeuden ottamista omiin käsiin. Ei se muuten lopu. Ja sen todellakin voi hoitaa ilman suurempia fyysisiä vammoja.

ringside sanoi:
Kiusaaminen ei lopu. Minä olen opettaja ja todellakin suosittelen oikeuden ottamista omiin käsiin. Ei se muuten lopu.
Siis suositteletko oppilaillesi oikeuden ottamista omiin käsiin? Mitäpä jos sinä tai joku muu opttaja vanhana ja viisaana(?) kokeilisi tehdä asialle jotain ensin vai onko se todellakin niin etteivät opettajat voi vaikuttaa mitenkään siihen mitä esim. välitunnilla tapahtuu?

lyhyt posti, muutama pointti.

huomaa tosiaan, että nämä ns. "jeesustelijat" eivät ole olleet oikean kiusauksen kohteena.

Omasta mielestäni suora turpaanveto ja sairaalakuntoon hakkaaminen ei ole hyvä ratkaisu, mutta annan pisteet jokaselle joka on saanut kiusauksen loppumaan sillä, että on mennyt vähän "uhkailemaan" jne ja niitä jeesustelijoita suht tietämättöminä idiootteina, jotka sanovat, että niin ei olisi saanut tehdä. Tämä kylläkin pätee lähinnä nuoriin (mutta kylläkin lukioikäsiin, jotka eivät kovinkaan usein pakosti paljoa eroa 15 vuotiaasta). Aikuisten maailmassa luultavasti tuommoinen kiusaaminen on useammin lopetettavissa järkevällä keskustelulla, mutta tästä ei ole mitään käytännön tietoa.

Pecman sanoi:
Siis suositteletko oppilaillesi oikeuden ottamista omiin käsiin? Mitäpä jos sinä tai joku muu opttaja vanhana ja viisaana(?) kokeilisi tehdä asialle jotain ensin vai onko se todellakin niin etteivät opettajat voi vaikuttaa mitenkään siihen mitä esim. välitunnilla tapahtuu?

Kiusaaminen siirtyy vaan koulunjälkeiseksi aktiviteetiksi, esimerkiksi koulumatkoilla voi tapahtua vaikka mitä... Ja opettajat eivät välitunneillakaan ehdi näkemään joka nurkkausta.

ringside sanoi:
Onko joku teistä todellakin kuunnellut VUODEN joka ikinen päivä haukkumista tyyliin "vitun läski, vitun homo", pitänyt suunsa kiinni, ja tuntenut sen jälkeen olonsa kovinkin miehekkääksi????

Mä kuuntelin itse asiassa useamman vuoden vastaavanlaista suunsoittoa, ja koitin välillä antaa verbaalisesti samalla tavalla takaisin. Yläasteella homma meni pahemmaksi, aluksi mukaan tuli pienet läpsimiset ja lopulta meni kunnon painiksi. No se loppui sitten siihen, kun lopulta ojensin kiusaajia kunnolla. Itse olen todella rauhallinen luonne ja käytännössä purin hammasta useamman vuoden oman psyykeni kustannuksella. Lopulta homma ajautui siihen pisteeseen, että oli pakko tehdä jotain tai olisin menettänyt järkeni.

Jos olisin ollut alusta saakka viisaampi ja rohkeampi, niin olisin lopettanut touhun jo ensimmäisenä vuotena. Lapset on kuitekin lapsia, enkä silloin tajunnut mihin toimimattomuus johtaa. Jälkikäteen on hyvä jossitella. Olisin säästynyt useamman vuoden vitutukselta kun olisin asian tajunnut aikaisemmin. Itse asiassa vielä 10 vuoden jälkeenkin asia kaivertaa päätä...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom