Opiskelu, rikkaus ja isot lihakset?

Niin joo vielä lisänä sellasta että ei oo mun punttiksella käyminen ainakaan negatiivisesti vaikuttanut koulunkäyntiin, päinvastoin jos ei olis mitään harrastuksia koulun lisäksi niin hulluks siinä tulis..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä ainakin jaksan lukee vaan paremmin jos on ensin ollu salilla tai ollu kävelemässä, jos en liiku koko päivänä tulee sellanen "homehtunu" :lol2: olo eikä pysty istuu ees paikoillaan. Olin luvannu itselleni suorittaa tän koeviikon kunnialla, mutta ei siitä helvetti mitään tullu. Olin jättänyt äidinkielen kirjan ja maantiedon aineen koeviikolle ja ko. aineisiin en kerenny lukemaan (ge 8, ai 7 :( ). Pitkä matikka, ruotti ja venäjän uusinta meni ihan persiilleen. Matikkaan oli aikaa lukee ja samoin ruotsiin, mutta jotenkin nokkaunet maitto paremmin. Venäjän uusintoihin lukemisen jäi viime tinkaan ja hyvä että muistin edes aakkoset. Oma laiskuuteni vituttaa suuresti ja saa nähdä mihin tässä päädytään.

Tekisi mieli mennä turvallisuusalalle, mutta palkat ei siellä oikein päätä huimaa. Poliisiksikin olisi kiva päästä, mutta se tietää LISÄÄ opiskelua :eek: .

Enpä lukiossa kovin ahkerasti lukenut ekanakaan vuonna, mutta tokana jäi läksyt lähes kokonaan. Varmaan osasyy oli juuri tuo bodaus, joka alkoi kiinnostamaan entistä enemmän. No ei tässä silti mitään hätää. Lukiota jäljellä 10 kurssia, eikä alla ole yhtään hylsyä vielä. Aivan keskitason paperit ja en stressaa siitä, mihin niillä pääsee. Yritetään sit vaan johkin amk:hon.

Hulkki sanoi:
Ja toi ruåtsin E on mun lukiouran huippusaavutus - en oikeasti osaa ruotsia paskan vertaa.

Hitto, ihan minulta kuulostaa :)

Onneksi en aio kirjoittaa ruotsia. Onneksi se lakiehdotus meni läpi, muuten olisin kusessa. Kaikki muut kielet sujuu hyvin, mutta ruotsin opiskelu on niin vastenmielistä että tunnit menee miettiessä että koska se ruokailu alkaa.

naapu sanoi:
Nyt kaipaisin Hulkilta ym. tutalla oleskelijoilta tietoa, kuinka paljon itse fysiikkaa tulee?
Fysiikkaa tarvitaan pääsykokeissa. Sen jälkeen kun olet päässyt tutalle sisään, motivaatiosi matematiikan ja fysiikan opiskeluun romahtaa todennäköisesti täysin. Näin siis kävi minulle ja melkeinpä kaikille muillekin.

Otaniemessä tutalaisen ei tarvitse suorittaa kuin 2 fysiikan peruskurssia ja fysiikan laboratoriotyöt. Fyssan labrat tuottaa paljon työtä mutta se ei edellytä mitään soveltavaa osaamista tms. Nuo fysiikan peruskurssit taas menevät melko kivuttomasti läpi laskarit tekemällä (ja palauttamalla) koska ensinnäkin laskareista saa hyvin tenttipisteitä ja viidestä välikoekysymyksestä yleensä ainakin 2 on suoraan laskuharjoituksista.

Eli kun olet päässyt sisään tutalle ei fysiikka tuota suurempia ongelmia. Sen sijaan matematiikkaa on huomattavasti enemmän ja sen kanssa voi joutua jopa silloin tällöin hikoilemaan mutta sekin menee organisoidulla prujaustoiminnalla ja viimeisten päivien tiukalla lukemisella ihan hyvin läpi.

Mutta vaikka itse opiskelussa tutalla ei matematiikassa / fysiikassa välttämättä tarvitsisikaan loistaa, on ensin päästävä sisään. Ja tutalle päästäkseen on pääsykokeissa loistettava matematiikassa ja fysiikassa. Tämä onnistuu hallitsemalla lukion laajat oppimäärät kyseisistä aineista syvällisesti; myös laskurutiinin pitää olla melkoisen hyvä. Eli opiskele matematiikkaa ja fysiikkaa lukiossa tunnollisesti, varsinkin keväällä ennen pääsykokeita. Sitten kun pääset sisään voit oikeastaan unohtaa kyseiset aineet pakollisia kursseja lukuunottamatta.

RikuRiuku sanoi:
Lukiossa tällä hetkellä ollaan ja jotku aineet menee ihan ok, mutta suurin osa menee päin persettä. Tunneilla tulee vaan istuttua ja ajateltua ihan omia asioita ja läksyjä ei kerkeä/viitsi tehdä.
Pitää ens lukuvuotena panostaa hieman enemmän tohon kouluun... ;)

Jee jee...4 vuos alkaa ja pari kurssia vielä kesken :D vituttaa kun on tälläinen laiskapaska! Ekasta pitkänmatikan kurssista 10 ja seuraavaan en jaksanu mennä ku liikaa läksyjä :( joten palikka puolelle minne kuulun...

Powermaster sanoi:
Onko jollain yhtä kannustavia kertomuksia kauppakorkeakouluun pääsystä kuin teknilliseen?
Mä pääsin ensimmäisellä kerralla Helsinkiin, vaikka omasta mielestäni en ollu lukiossa tehnyt juuri muuta kuin treenannu pari kertaa päivässä. Kirjoitusten jälkeen alko tiukka 3 kk lukusetti + valmennuskurssi, jonka jälkeen olisin päässy sisään ilman lähtöpisteitäkin. Jos olis lukiossa ollut vähän parempi asenne opiskeluun, niin olisin todennäköisesti yrittäny Hulkin jalanjäljissä Tutalle.

shape sanoi:
Mä pääsin ensimmäisellä kerralla Helsinkiin, vaikka omasta mielestäni en ollu lukiossa tehnyt juuri muuta kuin treenannu pari kertaa päivässä. Kirjoitusten jälkeen alko tiukka 3 kk lukusetti + valmennuskurssi, jonka jälkeen olisin päässy sisään ilman lähtöpisteitäkin. Jos olis lukiossa ollut vähän parempi asenne opiskeluun, niin olisin todennäköisesti yrittäny Hulkin jalanjäljissä Tutalle.
Itse pääsin toisella kerralla Turkuun. Ekalla kerralla hain Helsinkiin. Loppujen lopuksi aika lailla yhtä helppo/vaikea päästä kumpaankin. Kävin myös ekalla hakukerralla valmennuskurssin. En vieläkään osaa sanoa oliko se hyvä vai huono. Itsellä jäi tarkeimmäksi syyksi epäonnistumiselle viimeistely. Pää oli täynnä tietoa, mutta jotenkin en osannut jäsennellä sitä sitten kokeessa. Vaikka kyse onkin tavallaan ainoastaan ulkoamuistamisesta.

3 kk lukeminen riittä minunkin mielestäni. Suunnilleen saman veran on muutkin opiskelukaverit aikoinaan kokeeseen lukeneet. Ei kannata väkisin hakea vaan "siihen yhteen ainoaan oikeeseen kouluun", ellei sitten se toinen koulu tarjoa jotain ainetta mitä ei muualla voi opsikella. Itsekin hain Turkuun sen vuoksi, että tyttöystävä pääsi tänne opiskelemaan. Turussa löytyy myös kansainvälisenliiketoiminnan ja tietojärjestelmätieteen hakujonot joissa pääsee sisään pienemmillä pistemäärillä. Kv:ssä riittä ihan keskinkertanen kielitaito niissä haastatteluissa, ja molemmista hakujonoista voi vaihtaa pääainetta, kun kouluun pääsee, vaikka muuta ensin ehkä sanotaankin.

Pääsykokeeseen voi jättää sen tietyn määrän kysymyksiin vastaamatta ja se kannattaa todellakin tehdä. Jos silti hakee sellaiseen paikkaan jossa täytyy joka kirjan kysymyksiin vastata, niin kannattaa tarkkaan selvittää jos joku kirjoista on niin vaikea, että sen kanssa voi olla ongelmia, niin jättää sen lukemisen vähemmälle ja keskityy muihin vieläkin paremmin. Toimii siksi, että joka kirjasta tulee pari ihan helppoa kysymystä. Itse vastasin matematiikkaan vähiten.

Hulkki sanoi:
Mutta vaikka itse opiskelussa tutalla ei matematiikassa / fysiikassa välttämättä tarvitsisikaan loistaa, on ensin päästävä sisään. Ja tutalle päästäkseen on pääsykokeissa loistettava matematiikassa ja fysiikassa. Tämä onnistuu hallitsemalla lukion laajat oppimäärät kyseisistä aineista syvällisesti; myös laskurutiinin pitää olla melkoisen hyvä.

Ihan mielenkiinnosta kysyn. Eikö tutalaisen insinöörin tarvitse osata soveltaa kvantitaatiivisia matemaattisia malleja työssään - noin keskimäärin.

Lukiossa ollaan. Puolet koko koulusta varmaan ihmettelee mitä vittua tämmönenki jätkä siellä tekee. Keskiarvo on 6,1. Vika koeviikko tosin meni yli odotusten, 7,25 oli jaksotodistuksen keskiarvo.

Punttailun en usko kauheesti vaikuttavan koulun käyntiin. Laiskuus on suurin tekijä menestykseeni.

skeema sanoi:
Ihan mielenkiinnosta kysyn. Eikö tutalaisen insinöörin tarvitse osata soveltaa kvantitaatiivisia matemaattisia malleja työssään - noin keskimäärin.

Vastaan nyt tähän, vaikka Hulkille varmaan tuon ennemmin osoitit.. varmaan riippuu hyvin paljon suuntauksesta, kuinka paljon matematiikkaa sitten työssään tarvitsee. Mitä olen TTY:llä opiskelevilta, opintojen loppuvaiheessa olevilta tutalaisilta kuullut (luen itse tietojohtamista, liippaa jokseenkin läheltä), harva oikeastaan on tarvinnut työssään muita oppeja, kuin niitä, jotka on saatu tilastomatematiikan tai operaatiotutkimuksen kursseilta. Eli peruskursseilta haetaan pohja, jota sitten syventävillä kursseilla laajennetaan. Diplomityötä tehdessä varmaan jonkinlaista matemaattista tajua kuitenkin tarvitaan.

EDIT: Ehkä voisin tuohon alkuperäiseenkin aiheeseen jotain vastata. Kävin lukion ja opiskelen TTY:llä, toinen vuosi loppui juuri. Olen koko lukio- ja yliopisto-opiskelun ajan treenannut, välillä aktiivisesti, välillä vähemmän aktiivisesti. Nyt 03-04 lukuvuoden ajan kuitenkin treenasin kovempaa kuin aiemmin, vaikka samalla myös opiskelin enemmän kuin koskaan aiemmin => koko vuoden opintoviikkosaldo oli 71ov. Olen sitä mieltä, että treenaaminen auttoi pitämään pään kunnossa, samoin se auttoi kroppaa jaksamaan: vähensi hartioiden jumitusta ja yleisestikin muumioitumista koneen ääreen :D

skeema sanoi:
Kyllähän myös tutalla täytyy matematiikkaa (ja fysiikkaa) osata, muttei läheskään niin paljon kuin useimmilla muilla osastoilla.

Opiskelu on hyvä tuote joka tukee isoja lihaksia ja piparin saantia.

:D

skeema sanoi:

Kvantitatiivisia malleja? Nyt menee yli ymmärryksen. En ole tarvinnut pätkääkään ylempää matematiikkaa sitten viimeisen matikan tentin, no enpä olekaan tutalainen...

ällöpylly sanoi:
TTY:llä nuo Ins.fysiikka 1 ja 2 ovat säälittävän helppoja. Suurimmaksi osaksi kaavaan sijoittamista.

Niin kai sitten, mutta ne kaavat pitää osata. :curs: Mulla meni kaikki matikat aivan penkin alle. Ei ollut pienintäkään motivaatiota kaavojen opetteluun tai muuhunkaan matikan lukuun ja kun noita kaiken maailman pallointegraaleja ja Hospitaaleja ei oikein enää järkeilemälläkään selvitä.

D.Yates sanoi:
Kvantitatiivisia malleja? Nyt menee yli ymmärryksen. En ole tarvinnut pätkääkään ylempää matematiikkaa sitten viimeisen matikan tentin, no enpä olekaan tutalainen...

Tarkoittaa vaan ihan sitä, että speksataan kohdealueesta jonkinlainen matemaattinen kuvaus eli malli, johon perustetaan päätöksenteko. Esimerkkinä vaikka joku logistiikan ongelma, jossa joudutaan (kai?!) ratkomaan jonkinlaisia optimointitehtäviä.

D.Yates sanoi:
Niin kai sitten, mutta ne kaavat pitää osata. :curs: Mulla meni kaikki matikat aivan penkin alle. Ei ollut pienintäkään motivaatiota kaavojen opetteluun tai muuhunkaan matikan lukuun ja kun noita kaiken maailman pallointegraaleja ja Hospitaaleja ei oikein enää järkeilemälläkään selvitä.

Ei tarvitse osata kaavoja ainkaan fysiikassa. Ne jaetaan tenttipaperin ohessa kokoelmana. Matematiikasta ei ole paljon hyvää sanottavaa, vaikka kunnialla läpi menivätkin.

Toista se oli ennen TKK:n matikan kanssa. Ainoastaan funktiolaskin sai olla mukana ja kaavat olivat vain omassa paassa. Tuli opittua johtamaan kaavat.

Vähä offtopic. Miettikää lukiolaiset enemmänkin sitä, millasta työtä haluatte tehdä tulevaisuudessa, älkääkä sitä mitä ois kiva opiskella. Yliopisto-opinnotkin menee yllättävän nopeasti ohi ja sitten saa ihmetellä, että mitäs nyt.

Ainakaan itselläni ei ollut oikeastaan minkäänlaista kuvaa lukion aikana siitä, että mitähän sitä tekis joskus isona työkseen. Ajattelin vaan, että jotain tekniikkaan liittyvää ois ihan kiva opiskella ja sinne siis. No, nyt voin rehellisesti sanoa (reilut 200 ov:a takana), etten toistaiseksi ole käynyt yhtään sellaista yliopistokurssia, joka olisi oikeasti kiinnostanut. Ja kyllä työelämän kiinnostuksen kohteet löytyy ihan jostain muualta kuin opiskelemistani asioista.

Joten miettikää ja kyselkää joltain joka tietää, että millasta työtä se ja se on, ja miettikää kiinnostaako se. Kunnianhimon puuskissaan sitä pyrkii lääkikseen ja oikikseen ja ihan mihin vaan mikä kuulostaa coolilta. Ja sitte joskus pitäis tehdä töitä joka ei kiinnosta paskan vertaa. Tosi siistiä.

terveisin: DI, kauppat.yo (ja ei tiedä mitä tekis)

edit. ja ei osaa kirjoittaa

taisto sanoi:
Toista se oli ennen TKK:n matikan kanssa. Ainoastaan funktiolaskin sai olla mukana ja kaavat olivat vain omassa paassa. Tuli opittua johtamaan kaavat.

Toista se on yliopiston matikan kanssa. Funktiolaskin saa olla mukana, mutta siitä ei ole mitään hyötyä. Kun tehtävänanto alkaa oletusarvoisesti "Osoita, että ...", funktiolaskimien ja kaavakokoelmien rooli on marginaalinen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom