Opiskelu, rikkaus ja isot lihakset?

Lukion kävin ja kyllä se niin meni että treenaaminen meni etusijalle, tosin läksyjen lukeminen ei maistunut silloinkaan kun ei vielä edes salilla käynyt. En usko että on mitään ongelmaa sen suhteen että läksyille ei jäis aikaa, eihän niitä nyt kukaan jaksa koko aikaa muutenkaan vääntää. Tunneilla tuli tosiaan välillä mietittyä vaan illan treenejä ym. vastaavaa. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
uga sanoi:
Selvä. Mutta mitä tekemistä Oulun Yliopiston taloustieteellisellä on Kauppakorkeakoulun (huomaa kirjoitusasu) kanssa? Kuten ehkä kirjoituksestani havaitsit, tiedän varsin hyvin että on yliopistoja joissa on suuria eroja tiedekuntien ja laitosten pisterajoissa. Kauppakorkea yms. ovat poikkeus.

Saatan olla väärässä, mutta olen käsittänyt että kauppakorkean ja taloustieteellisen tiedekunnan käytännöt koulutusohjelmien pääsyvalinnassa on samat.

Kävin lukion, ja kirjoitin yhden L:n ja pari E:tä. Tuossa vaiheessa kiinnosti vielä käydä koulua, mutta armeijan jälkeen harrastukset kiinnostavat paljon enemmän kuin opiskelu. Kyllähän se koulu vieläkin ihan kohtuullisesti menee, koska kaverit potkivat hieman vauhtia hommaan, mutta jotenkin on sellainen olo, että tekisi mieli vain mennä töihin ja lopettaa koulu. No tuollainen olo oli jo syksyllä, mutta se meni ohi aika äkkiä.

Milo sanoi:
En nähnyt tuolla mainintaa pääaineista, mutta ilmeisesti hkkk:ssa pääaine valitaan vasta sisäänpäästyä. Ois pitänyt ottaa selvää ennen kuin aukasee suunsa :)

Tottapuhuen siellä on sellainenkin haku joskus ollut:

"Erillistä valintaa pääaineeseen tietojärjestelmätiede ei ole enää vuoden 2004 valinnoissa. Tietojärjestelmätiede on mahdollista valita pääaineeksi valinnan jälkeen myöhemmin opintojen aikana samaan tapaa kuin muutkin pääaineet."

uga sanoi:
2003: 56%
2002: 55%
2001: 54%

Olen joskus nähnyt tilaston joka lähtee jostain 90-luvun alusta asti, ja siinä on nähtävissä se, minkä voisi tietysti päätellä pitkän matikan kirjoittajien määrän kehityksestä ja sisäänottojen määrän kehityksestä. TKK:lle on nykyään todella helppo päästä.
Luulisin, että kaikki tietävät seuraavan jutun, mutta selitetään kuitenkin.

Teknillisiin yliopistoihin ja Teknilliseen korkeakouluun pyritään sisään erillisille osastoille, kuten Tietotekniikka, Teknillinen fysiikka, Konetekniikka jne. Kullekin osastolle on oma sisäänpääsykiintiönsä, mikä sitten määrää sisäänpääsyyn vaadittavat pisteet.

Osastojen välillä sisäänpääsypistemäärät vaihtelevat paljonkin. Vuoden 2003 yhteispistevalinnassa (pääsykokeet + lähtöpisteet) maksimipisteiden ollessa 66 pistettä (23 pistettä lähtöpisteillä, 2 x 20 pistettä pääsykokeista ja 3 ensisijaisuuspistettä sille linjalle jonka on asettanut ykköshakukohteekseen)
esimerkiksi uudelle Bioinformaatioteknologian osastolle vaadittiin 57,33 pistettä ja toisaalta esimerkiksi Materiaali-ja kalliotekniikan osastolle pääsi sisään 29,44 pisteellä. Huomatkaa, että kyseiset osastot eivät edustaneet sisäänpääsypisteissä aivan ehdottomia ääripäitä, eli kyseessä ei ollut "korkeimmat sisäänpääsyrajat vastaan alimmat sisäänpääsyrajat" -asetelma.

Lisäksi eri koulujen välillä on suuria eroja jopa samojen osastojen välillä. Vuonna 2003 esimerkiksi Lappeenrannan teknillisen yliopiston Tietotekniikan osastolle pääsi sisään 16,89 yhteispisteellä, kun taas Otaniemeen tietotekniikkaa pääsivät lukemaan vain ne, jotka saivat vähintään 41,45 pistettä 66 mahdollisesta pisteestä.

Teknillisiin yliopistoihin ja Teknilliseen korkeakouluun pyrkiessä voidaan yhden vuoden haussa pyrkiä maksimissaan 5 eri osastolle, jotka asetetaan omaan mieluisuusjärjestykseen (oma ykkösvaihtoehto saa ylimääräiset 3 ensisijaisuuspistettä). Vaikka hakija ei pääsisi sisään yhteenkään neljästä mieluisimmasta hakuvaihtoehdostaan mutta saisi paikan viidenneksi asettamastaan vaihtoehdosta, laskettaisiin hänet sisäänpäässeeksi (tietysti). Eli nämä koko koulun sisäänpääsytilastot ottavat huomioon vain, onko hakija päässyt ylipäätänsä sisään jollekin osastolle, joka ei välttämättä ole ollut hakijan ykkösvaihtoehto.

Hulkki sanoi:
Teknillisiin yliopistoihin ja Teknilliseen korkeakouluun pyrkiessä voidaan yhden vuoden haussa pyrkiä maksimissaan 5 eri osastolle, jotka asetetaan omaan mieluisuusjärjestykseen (oma ykkösvaihtoehto saa ylimääräiset 3 ensisijaisuuspistettä).

Kun itse hain niin laitoin vain Otaniemen koneen vaihtoehdoksi, pientä riskiä kannusteeksi lukemiseen. Olisi minulla pisteet riittäneet muillekin osastoille, osa lukee sitä mikä kiinnostaa eikä sitä minne on vaikein päästä.

Otaniemeen on helppo päästä sisään ja vaikea ulos. Tunnen monta tyyppiä kenellä vuosisaldot omenissa on alle kymmenenen.

Hulkki sanoi:
Luulisin, että kaikki tietävät seuraavan jutun, mutta selitetään kuitenkin.

Joo, minäkin tiedän, yllätys, mutta tietysti voi olla että joku ei tiennyt.

Hulkki sanoi:
Eli nämä koko koulun sisäänpääsytilastot ottavat huomioon vain, onko hakija päässyt ylipäätänsä sisään jollekin osastolle, joka ei välttämättä ole ollut hakijan ykkösvaihtoehto.

Puhuttaessa juuri TKK:sta voidaan kai turvallisesti yleistää, että muihin teknillisiin yliopistoihin ensisijaisesti pyrkineitä ei hirveästi päädy Otaniemeen. Mitä tulee TKK:n sisäisiin osastoihin, tietenkään osa jengistä ei pääse juuri sinne minne ensisijaisesti pyrki. Se ei silti tarkoita etteikö tilastosta karkeasti selviäisi miten vaikeaa on päästä juuri haluamalleen osastolle.

Jos katsotaan vain Tuta-osastoa, tätä virhettä ei tietenkään tapahdu; on itsestään selvää että ensisijaisesti muuhun osastoon pyrkineitä ei tutalla ole. Siksi tilasto antaakin juuri tuta-osaston suhteen erittäin tarkan kuvan siitä miten "vaikeaa" sinne on päästä. 2003: 23% sisään.

Mitä tulee sitten opintoihin TKK:n sisällä, on mahdollista lukea aika vapaasti kursseja toisten osastojen puolelta, kunhan tutkintovaatimukset täyttyvät siinä vaiheessa kun valmistuu. Sivuaine Tutalta on aika tyypillinen. Osastoakin voi vaihtaa, mutta siihen on tietysti säännöt.

Tää on aina tätä "TKK:lle on NIIN helppo päästä!" -paskaa!!!
Kauppakorkeaan voi pyrkiä lähestulkoon kuka tahansa. Jos jaksaa lukea tarpeeksi niin varmasti pääsee sisään.
TKK:lle taas on pienenä esteenä se että läheskään jokainen Suomen ihminen ei osaa matematiikkaa tai fysiikkaa tai ole lukenut niitä lukiossa. Eli jonkin verran karsii ihmisiä pois (vrt. Hankken stadissa: 80% pääsee sisään, mutta ruotsin kieli rajoittava tekijä!)

Miksei sitä matikkaa voisi kirjasta opetella? Ja Hankenille taisi päästä 40%, ja kieli tosiaan rajoittaa. Sibeliusakatemiat, TAIK:t jne taitavat olla vaikeimpia päästä.
terv. oik.&kauppatiet. yo

taisto sanoi:
osa lukee sitä mikä kiinnostaa eikä sitä minne on vaikein päästä.
Havaitsenko tässä pientä vittuilua? :D

No joo, taistolla on ehkä ollut jotain mua vastaan siitä lähtien kun aloin kritisoimaan Otaniemen Blue Oyster Barin (Blue Fitnessin) treeni-ilmapiiriä. :piis:

uga sanoi:
Jos katsotaan vain Tuta-osastoa, tätä virhettä ei tietenkään tapahdu; on itsestään selvää että ensisijaisesti muuhun osastoon pyrkineitä ei tutalla ole. Siksi tilasto antaakin juuri tuta-osaston suhteen erittäin tarkan kuvan siitä miten "vaikeaa" sinne on päästä. 2003: 23% sisään.
Itse asiassa nuo 3 ensisijaisuuspistettä vääristävät tuotakin tilastoa siinä mielessä, että koska ensisijaisuuspisteet otetaan huomioon ainoastaan ykkösvaihtoehdon kohdalla, ottaa moni varman päälle eikä lähde "riskillä" pyrkimään korkeita pistemääriä vaativille osastoille vaan asettaa ykkösvaihtoehdokseen jonkin linjan, jonne uskoo voivansa päästä melko varmasti sisään.

Esimerkiksi abivuotenani omasta lukiostani tunsin paremmin 5-10 tyyppiä, jotka
pyrkivät TKK:lle. Olimme kaikki matematiikan ja fysiikan tiedoiltamme melko tasaväkisiä, ja melkein jokainen olisi ollut kiinnostunut tutasta, mutta loppujen lopuksi ainoastaan yours truly uskalsi ottaa (3 ensisijaisuuspisteen arvoisen) riskin ja pyrkiä tutalle. Esimerkiksi pari tyyppiä harmitteli saatuaan pisteet jotka olisivat loppujen lopuksi riittäneet mille osastolle tahansa, etteivät olleet uskaltaneet pyrkiä lukemaan sitä mikä olisi kiinnostanut, vaan olivat ottaneet varman päälle ja pyrkineet sinne minne uskoivat pääsevänsä sisään. Se kolme pistettä kun saattaa kuitenkin tehdä eron kymmenien, ellei satojen opiskelijoiden välillä.

uga sanoi:
Havaitsenko tässä pientä herkkähipiäisyyttä? :D
Totta kai. KENELLÄKÄÄN ei ole oikeutta arvostella MINUN opiskelupaikkaani; se on sentään MAAILMANKAIKKEUDEN PARAS osasto EVER, koska sinne on vaikea päästä sisään ja sen jälkeen homma on uskomattoman löysää ja helppoa. ;)

uga sanoi:
Viitsitkö laittaa lähteesi tuosta asiasta esiin.

Ohessa kolmen viime vuoden tilastot:

http://www.hut.fi/Abi/haku/tilasto03.htm

http://www.hut.fi/Abi/haku/tilasto02.htm

http://www.hut.fi/Abi/haku/tilasto.htm

Jos katsotaan ensisijaisia pyrkijöitä ja valittuja, ovat tulokset:

2003: 56%
2002: 55%
2001: 54%

Olen joskus nähnyt tilaston joka lähtee jostain 90-luvun alusta asti, ja siinä on nähtävissä se, minkä voisi tietysti päätellä pitkän matikan kirjoittajien määrän kehityksestä ja sisäänottojen määrän kehityksestä. TKK:lle on nykyään todella helppo päästä.

Joo. Hesarin koulutusliite, löytyy läpyskän nettisivuilta.

Vaikka johonkin kiinteistötalouteen pääseekin kuka vaan lyhyttä matikkaa lukenut ja sinne haluava, ei se tarkoita sitä että Otaniemeen pääsisi kuka vaan sinne haluaa. A = Otaniemeen haluavat, 0.47A = Otaniemeen pääsevät. Todistus sivuutettakoon triviaalina.

Raejuusto sanoi:
Joo. Hesarin koulutusliite, löytyy läpyskän nettisivuilta.

Vaikka johonkin kiinteistötalouteen pääseekin kuka vaan lyhyttä matikkaa lukenut ja sinne haluava, ei se tarkoita sitä että Otaniemeen pääsisi kuka vaan sinne haluaa. A = Otaniemeen haluavat, 0.47A = Otaniemeen pääsevät. Todistus sivuutettakoon triviaalina.

Näkyvät laittaneet hakijoiksi myös ne jotka ovat ensisijaisesti hakeneet jonnekin muuanne, tai sitten hesarin ilmoittamassa hakijamäärässä on mitätön, noin tuhannen hakijan virhe. Korkeakoulu itse ei noteeraa noita tilastoissaan; ilmeisesti noita ei paljon sisään tule.

Tongin hieman vanhemman thriidin tuolta läjästä.

Onko täällä paljon tutalaisia?
Ensimmäinen vuosi lukiota nyt takana. Vielä vuosi sitten oli teknillinen ammatti jo taattu valinta. 4 kurssia fysiikkaa kuitenkin palauttaa nopeasti poloisen maan kamaralle. Se on kiinnostavaa, mutta turhan työlästä. Kursseista tuli kaikista numero 8.

Nyt kaipaisin Hulkilta ym. tutalla oleskelijoilta tietoa, kuinka paljon itse fysiikkaa tulee? Matematiikka ei tuota ongelmia, se kiinnosta ja sujuu (nyt en kaipaa teekkareiden valistusta, kuinka matematiikka muuttuu TKK:lla jne. :worship: )

Jos tuo fysiikka nyt ei ala sujumaan (sitä käsittääkseni tarvitaan äärettömästi sekä pääsykokeissa, että itse opiskelussa) on edessä ilmeisesti kauppakorkea. Kaikki kunnia kauppiksessa oleskelijoille, mutta suurin osa tuntemistani opiskelijoista ovat yleensä vähemmän fiksuja isän bemarilla ajelevia tulevaisuuden toivoja. Ehei, laitos ei ole läpimätä, mutta vahva stereotypia on iskenyt jo mieheen. Ei siis hernettä nenään kauppakorkean herrat, nämä olivat vain minun tuttuja, joille olen tavattoman kateellinen. Tiedä heidän henkisestä maailmasta, mutta heidän tulevaisuutensa rahamaailmassa on ainakin kovassa ylämäessä, sillä viimeistään iskät auttavat poikia.

Varmasti väärää matskua, mutta käsittääkseni tutalta valmistuvat ovat kaikki kovaa tavaraa työmarkkinoilla ja kauppiksesta valmistuvat sijoittuvat sitten minne kukakin. Kauppiksesta työuran liikkeelle lähtö on ilmeisesti aika paljon suhteista ja itsestä kiinni?

Muakin alkanu kiinnostamaan tuo tkk. Fysiikka ei nyt kovin vahva mulla(vain 4 kurssia luettuna) ja matikankin kanssa saa tehdä töitä kovasti. Eli nyt siis Hulkki ja muut ketä siellä opiskelee, olis kanssa kiva tietää tuosta fysiikan tasosta ja tarpeellisuudesta. Pääsykokeissa se on siis pakollinen. Lasketaanko molemmista kokeista (matematiikka ja fysiikka) pisteet yhteen ja sillä perusteella tulee yhteispisteet vai onko jompikumpi etusijalla, vai miten tuo pääsykokeen pisteytys menee?

En ole Hulkki, tutalainen, enkä TKK:lla, mutta opiskelen sähköä TTY:llä (entinen TTKK). Eka vuosi oli ja meni, eikä fysiikka ainakaan minulle ollut mikään ylitsepääsemätön este. Sisälle pääsin pelkillä papereilla, mutta valintakokeissa ratkaisevat yhteispisteet matikasta ja fysiikasta. Fysiikassa käydään osittain samoja asioita, kuin lukiossakin, mutta niissä mennään hieman pidemmälle, eli mukaan tulee integrointia sun muuta mukavaa. Ei nyt kuitenkaan mitään kovin kamalia asioita. Inssifyssa II mni lähes lukematta läpi ja viitonen napsahti. Ykkösestä tuli myös pienellä lukemisella kolmonen. En ole panostanut koko vuoden aikana kovinkaan paljoa koulun käyntiin, mutta tällä hetkellä on kasassa 28 opintoviikkoa, keskiarvona kolme. Eli kyllä siellä helpolla pärjää. Opiskelen nyt kesän aikana vielä 12 opintoviikkoa lisää. Tavoite olisi valmistua viidessä vuodessa, mielellään neljässä, jos tästä vähän innostuisi koulunkäynnistäkin.

Iltaa..

Lukio käyty vuonna 1997. Lukion aineiden k.a 6.9 ja taisin kirjoittaa C:n paperit. Huono menestys ei ollut yrittämisestä kiinni, koska muistaakseni luin kokeisiin ja kirjoituksiin kuin hullu, mutta kun ei kinnostanut niin ei oikeen tieto tarttunut päähän. Kusipää opinnonohjaaja ei antanut toivoa yliopistoon menemisestä, koska jos on jo noin huonot pahvit jo lukiosta niin ei edes kannata yrittää..

Niin sitten lukion jälkeen varastolle duuniin 11 kuukaudeksi ja sitten inttiin. Intin jälkeen kävi niin kivasti että pääsin mikkeliin ammattikorkeaan, missä sitten opintomenestys oli senverran hyvää että sain itseluottamusta ja päätin, perkele haluan yliopistoon lukemaan kauppatieteitä. No, sitten lopetin koulun mikkelissä ja menin taas varastolle töihin ja luin pääsykokeisiin töiden jälkeen, ja kun oli iltavuoro luin ennen töihin menoa.

Sitten tuli kesä ja kirje postissa että olin päässyt sisään pääsykoepisteillä, jotka olivat tasan senverran kuin alin pistemäärä silloiseen vaasan kaupallis tekniseen tiedekuntaan vaadittiin :hyper: . Vaikka Vaasaan on kohtalaisen helppo päästä sisään niin olen erittäin ylpeä siitä että MINÄ :david: (henkilö, jolla ei pitänyt olla mahdollisuuksia yliopistoon) sai itsensä motivoiduksi lukemaan niitä perkeleen kirjoja joka päivä töiden jälkeen n.4kk ajan.

Niin joo pitää vähän mainostaa. Hakekaa Vaasan yliopistoon, mä oon ainakin viihtyny siellä ihan mukavasti viimeset kolme vuotta, ja edessä olis vielä ainaki yksi. Hakumenettelystä en ole enään mitenkään perillä kun kaupallisenalan tiedekunnat yhdistyivät tossa pari vuotta sitten..

Ei kai täs muuta.. Hyvää kesää ja nauttikaa elämästä!!!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom