Opi treenaamaan olkapäät oikein

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Edit
(liha)pyörykkä sanoi:
Hämmentävää!
Ehkä on, suosittelen edelleen lukemisenymmärtämistä.
Sanoin myös aikaisemmin, että monenlaista rasitusta. Yksinään ei riitä pitkällä tähtäimellä voimatreeni, eikä pelkkä pumppaaminen. Tai näiden välimuoto 8-12t. Vaan on tehtävä kaikkea.

Jatkakaa.

mackaiwer sanoi:
No toivoisin tähän nyt vähän muittenkin mielipiteitä mutta tämmönen käsitys mulla on aina ollu, samoin 20 vuoden kokemuksen omaavalla liikunnan opettajallani. Ja tota asiaa olen lukenut monesta bodausta käsittelevästä kirjasta niin eipä ne tekstit siellä paljon poikkea noista mun käsityksistä.
Tommonen perusjutta kyllä mun mielestä, opetettiin jo terveystiedon ekalla kurssilla.
:hyper: :lol2: ja nehän tietää kaiken.

laajaa toistoaluetta kannattaa käyttää. siinä ei tarvi miettiä mikä kehittää sillä joku kehittää varmasti. itellä tuo toistoalue on yleensä 4-12. joissakin liikkeissä jopa 20toistoa ja alimmillaan jopa 2-3, mutta se on harvinaista.

En nyt lukenut kaikkia postauksia, mutta minä rikoin olkapääni vuosi sitten niskantakaapunnerruksessa. Olin tehnyt jo sitä kauan ennen sitä, mutta ihan pikku painoilla. Kun rupesin syömään kunnolla ym., niin painot kasvoi ja olkapäät poks. Tosin minun olkapäät jo ulkoisesti näyttää huonoilta/heikoilta.

alikkiiski sanoi:
En nyt lukenut kaikkia postauksia, mutta minä rikoin olkapääni vuosi sitten niskantakaapunnerruksessa. Olin tehnyt jo sitä kauan ennen sitä, mutta ihan pikku painoilla. Kun rupesin syömään kunnolla ym., niin painot kasvoi ja olkapäät poks. Tosin minun olkapäät jo ulkoisesti näyttää huonoilta/heikoilta.

Se onkin huono liike.

Kyllä se poijjaat homma vaan on niin ettei ole yhtä ainutta ja oikeata toistomäärää saada se lihas kasvamaan. Eri ihmisillä toimii eri toistomäärät ja mikä on huomioitavaa niin kenelläkään se kehitys ei jatku kovinkaan kauaa jos ne toistomäärät pidetään aina siinä 6-12 välissä, mikä alan kirjallisuuden ja lehtien mukaan olisi se kasvattavin alue. Hyvin monella ihmisellä vielä homma voi mennä niin, että kädet tuntuisi turpoavan parhainten vaikka 6-10 toiston sarjoilla, kun taas sama kaveri käyttää jalkatreeneissä pääasiassa 20-30toiston sarjoja ja saa niillä parhaan kasvuärsykkeen reisien kasvuun.

Tuntuu, että suuri osa kehonrakennus tyylisesti treenaavista stressaa liikaa noista toistomääristä. Ei tosiaan ole yhtä ainoata oikeata toistomäärää tietylle lihakselle.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Powerhousu sanoi:
Pystypunnerrus tangolla:
Painot x toistot
90kg x 8
80kg x 8
TAI
90kg x 8
60kg x 12-15 todella puhtaita toistoja

Kiitti, menenkin tässä testaamaan. :D Hyviä vinkkejä oli, itse tein pystypunnerusta 12 toistolla pitkän aikaa ilman edistystä, nyt teen 6-8 toistoja isoilla painoilla ja edistystä on tullut. Teen siis isommilla 2*6-8 ja lopuksi pienemmillä 12.

kahlaajalintu sanoi:
Vaihtoehto 2 jolla voi olkapäät kehittyä.

En tee olkapäille ollenkaan punnerrusliikeitä enkä ole tehnyt viimeiseen 2 vuoteen.

Treenaan olkapäät aina rinnan kanssa samana päivänä ja aina rinta treenin jälkeen. Olkapäät saavat ihan tarpeeksi punnerrusliikkeitä siinä rinta treenin yhteydessä.
Tämä treenin jako on siitä syystä että olkapäät ovat joskus vihotelleet ja kun treenaan olkapäät ja rinnan samana päivänä saa olkapäät aina viikon palautua rasituksesta.

Eli siis asiaan:
Rinta treenin jälkeen alotan takaolkapäiden treenaamisela johon käytän jotain 3:a liikeestä: yleensä alotan ylätaljan vedolla. Vaikee selittää miten se liike menee. sen jälkeen toinen liike jokoa taljassa takaolkapäitä tai koneessa.
Takaolkapäiden jälkeen teen taljassa vipunostoja eteen ja sen jälkeen käsipainoilla istuen vipunostot sivuille.

Painot joita käytän ovat kohtuu pienet, esim vipunostot sivuille on 10-14kg käsipainoilla. Yritän tehdä kaikki liikeet mahdollisimman hitaasti, rauhallisesti ja oikein.
Se, että tekee ne liikeet oikein ja pienemmillä painoilla on mun mielestä tärkein asia olkapäiden treenaamisessa. Liian isoilla painoilla tehtäessä teet usein liikeen ihan jollain muilla lihaksilla.

Semmosia ajatuksia taas :)

Jee!! Viimeinkin joku jolla on aiheesta samoja ajatuksia kuin itselläni.
Rintapunnerukset ottaa niin saakelisti etuolkaan, että hyvin hankalaa on Serialin yrittää tehdä vielä pystypunnerruksia olkapäille.

Ellen sitten jätä rintapunnerruksia vähemmälle.
Mutta etuolkapäähänhän ne punnerrukset joka tapauksessa enimmäkseen ottaa, eli se tuntuu vähän redundantilta pitää reenikierrossa kaksi punnerruspäivää.
Tai mun tapauksessa kun teen koko raadon reenejä, niin yrittää punnerrella sekä olalle että rinnalle.

Monilla tuntuu olevan ihan mutantit etuolkapäät, ne kestää runtua loputtomiin. Ei mulla.

Powerhousu sanoi:
Riita poikki poijaat. Kyllä noilla ylipitkillä sarjoillakin paikkansa on treenissä ihan vaihtelumielessä, mutta kyllä sen treenin perustan tulisi rakentua sille tarpeeksi suurelle vastukselle, eikä pelkästään pumpin hakemiselle. Lihaksen kasvatus kuitenkin vaatii sitä lihaksen rikkomista, eli niitä mikrovaurioita joita sitten korjaillaan. Pelkkä pumppi ei näitä vaurioita takaa, koska käytetty vastus on yksinkertaisesti liian pieni. Ihan sama teetkö 1 toiston vai 40 toistoa. Molemmilla saa kyllä pumpin, mutta molemmissa on käytettävä aivan liian pientä painoa, jotta lihaskasvu olisi mahdollinen. Tosiaan, yhdelläkin toistolla saa pumpin, mutta silloin toisto on tooodella hidas, jolloin ei voida käyttää tarpeeksi painoa. Pelkkä toistomäärän tuijottaminen ei siis takaa yhtään mitään. Rasitus ja sen laatu ratkaisevat. Pienillä painoilla saatava rasitus kun on ihan erilaista kuin isommilla painoilla saatava lihasta rikkova rasitus.

Näihin seikkoihin olen perustanut ton treenityylini. Ensin lihasta pitää rikkoa, jotta se saadaan kasvamaan, ja loppuun helvetillinen pumppi, jolla silläkin on paikkansa treenissä. Pelkkä mahdollisimman suureen pumppiin keskittyvä treeni ilman tarpeeksi suurta vastusta vie kyllä perse edellä puuhun. Sama käy kyllä liian isoillakin painoilla, jolloin lihas rikotaan äkkiä väärällä tavalla. Joku raja siis siinäkin pitää olla. Vaikka tohon mun tyyliin kuuluu epäpuhtaat sarjat alkuun, niin se ei tarkoita niin epäpudasta, että itsensä rikkominen on enemmän kuin todennäköistä. Cheattaamisenkin voi tehdä tyylillä.
Samaa mieltä. Lähes tuolla tapaa mennään täälläkin eteenpäin.
Tosin harvalta pidemmän päälle onnistuu 100% suorituskyvyllä se treeni näin. Vaan ne treenit painottuu aina tiettyyn suuntaan, joka ei tietenkään ole mikään ongelma, kunhan asian tiedostaa. Koska jossain kohtaa se kehitys kuitenkin "pysähtyy" jolloin on aika muuttaa treeniä radikaalisti.
Tuo pitää paikkansa, että pelkkä "pumppi" ei riitä, vaan vastusta pitää olla.
Ei ole silti mikään uutinen, että 20-30t. sarjoissa pystyy helposti käyttämään isojakin painoja. Tossa on ekalla sivulla itseasiassa ketjukin, jossa kerrotaan +20t. sarjoista ~200kg kyykyssä yms. Mun mielestä tuon luokan painossa on pakostikin jo hiukan vastusta. Voi toki olla, että olen tässäkin asiassa väärässä.
Haluaisin nyt kuitenkin vielä lihapyörykältä parempaa perustelua, miksi "pumppitreenillä" kasvatettua lihasta ei pysty säilyttämään..? Miten se on niin paljon huonompaa kuin mikään muukaan? Jotenkin tuo ei mulle aukea.

Lampunjalka sanoi:
Haluaisin nyt kuitenkin vielä lihapyörykältä parempaa perustelua, miksi "pumppitreenillä" kasvatettua lihasta ei pysty säilyttämään..? Miten se on niin paljon huonompaa kuin mikään muukaan? Jotenkin tuo ei mulle aukea.

En ole lihapyörykkä, mutta vastaan kuitenkin. Pitkillä sarjoilla hankittu lihaskoko on enemmän sarkoplasmaa, voimaa tuottamatonta proteiinihyytelöä lihassolujen välissä. Lyhyemmillä sarjoilla hankittu lihaskoko on enemmän sarkomeerejä, lihassolua kasvattavaa ja voimaa tuottavaa proteiinia. Sarkoplasma katoaa nopeammin kuin sarkomeerit.

Lampunjalka sanoi:
Ei ole silti mikään uutinen, että 20-30t. sarjoissa pystyy helposti käyttämään isojakin painoja. Tossa on ekalla sivulla itseasiassa ketjukin, jossa kerrotaan +20t. sarjoista ~200kg kyykyssä yms. Mun mielestä tuon luokan painossa on pakostikin jo hiukan vastusta.
Oleellista ei ole se absoluuttinen paino, vaan se miten raskaalta se juuri sulla tuntuu. Siis jos kyykkäät 200kg:llä 20 kertaa, kyykkäät lyhyempiä sarjoja huomattavasti isommilla painoilla. Tällöin toi 200kg ei anna juuri sun lihaksille tarpeeksi oikeanlaista ärsykettä, koska se on liikaa niiden suorituskyvyn alapuolella. Toisinsanoen et siis millään pysty käyttämään edes noissa 20 toiston sarjoissa sellaista vastusta joka kasvattaisi enimmäkseen tätä toiminnallista lihasmassaa.

Lampunjalka sanoi:
Ei se kyllä noin mene käytännössä.
Ööh? Mitenkäs se sitten menee? 20 toiston sarjat nyt vaan on niin pitkiä, että "oikean" lihaksen hankkiminen on aika hankala temppu, koska käytetty paino on liian pieni lihaksen maksimaaliseen voimantuottoon nähden.

Powerhousu sanoi:
Ööh? Mitenkäs se sitten menee? 20 toiston sarjat nyt vaan on niin pitkiä, että "oikean" lihaksen hankkiminen on aika hankala temppu, koska käytetty paino on liian pieni lihaksen maksimaaliseen voimantuottoon nähden.
Riippuu ihan sarjan tyylistä ja liikkeestä yleensäkkin. Esim 20 toiston hengitystauko kyykyn voi tehdä 10 toiston maksimilla, jolloin ei enään turhan pienissä painoissa liikuta. Normaali 20 toiston sarja voi sitten ollakkin hieman eri asia.

No vittu tehdään sitte sitä väärää lihasta, mutta kokoa (rasvattomassa muodossa) ja voimaa tulee kuitenkin. Mulle on yksi paskan hailee mitä vitun lihasta se on, kunhan on. Ja olettaisin että se on kaikille. Tutkitaanko bodylavalla jollain vitun vehkeillä, että joo sun lihakset on hitaita lihassoluja et kelpaa tänne, tai muuten vaan väärää lihasta. Jos te haluatte jauhaa tollasta sontaa, niin tehkää väitöskirja ja julkaiskaa se jossain homosivuillanne. Mutta on ihan turha alkaa kertomaan tollasia "faktoja" joilla ei ole minkään laista painoarvoa bodarille tai voimailijalle tai kellekään johonkin tiettyyn lajiin suuntautuvalle hyötyä. Ainoastaan aloittelijoiden harhaanjohtamista.

Lampunjalka sanoi:
No vittu tehdään sitte sitä väärää lihasta, mutta kokoa (rasvattomassa muodossa) ja voimaa tulee kuitenkin. Mulle on yksi paskan hailee mitä vitun lihasta se on, kunhan on. Ja olettaisin että se on kaikille. Tutkitaanko bodylavalla jollain vitun vehkeillä, että joo sun lihakset on hitaita lihassoluja et kelpaa tänne, tai muuten vaan väärää lihasta. Jos te haluatte jauhaa tollasta sontaa, niin tehkää väitöskirja ja julkaiskaa se jossain homosivuillanne. Mutta on ihan turha alkaa kertomaan tollasia "faktoja" joilla ei ole minkään laista painoarvoa bodarille tai voimailijalle tai kellekään johonkin tiettyyn lajiin suuntautuvalle hyötyä. Ainoastaan aloittelijoiden harhaanjohtamista.

kysehän oli siitä kuinka paljon rautaa on suhteessa siihen millä määrällä jaksat tehdä, eli siitä millasen vastuksen se antaa sun lihoille.

esim jos kyykkäät 400kg niin ei se 20x200kg välttämättä ole vielä mikään super suoritus = et kehity sillon sillä hyvin, vaan tangossa pitäs olla vaikka 250kg. tässä numerot olivat pelkkää keksintöä ja toimivat esimerkkinä siitä että aina se TIETTY rautamäärä ei takaa sitä kehitystä, vaan se vastus tuo sen kehityksen

koska sulla tuntu olevan tämmöne luulo että: "kun oon niin vahva että pumppaan kahellasaalla niin reidet kasvaa"

edit

Back
Ylös Bottom