- Ikä
- 38
Siksi että niillä kasvaa, opettele lukemisenymmärtämistä.(liha)pyörykkä sanoi:Miksi sitten teet niitä ;)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Siksi että niillä kasvaa, opettele lukemisenymmärtämistä.(liha)pyörykkä sanoi:Miksi sitten teet niitä ;)
(liha)pyörykkä sanoi:Aivan, oletko miettinyt, että hyvä kehitys vois johtua juuri noista 8 toiston sarjoista?
Lampunjalka sanoi:Olen ja ei voi.
(liha)pyörykkä sanoi:Miksi sitten teet niitä ;)
Hämmentävää!Lampunjalka sanoi:Siksi että niillä kasvaa, opettele lukemisenymmärtämistä.
Ehkä on, suosittelen edelleen lukemisenymmärtämistä.(liha)pyörykkä sanoi:Hämmentävää!
:lol2: ja nehän tietää kaiken.mackaiwer sanoi:No toivoisin tähän nyt vähän muittenkin mielipiteitä mutta tämmönen käsitys mulla on aina ollu, samoin 20 vuoden kokemuksen omaavalla liikunnan opettajallani. Ja tota asiaa olen lukenut monesta bodausta käsittelevästä kirjasta niin eipä ne tekstit siellä paljon poikkea noista mun käsityksistä.
Tommonen perusjutta kyllä mun mielestä, opetettiin jo terveystiedon ekalla kurssilla.
alikkiiski sanoi:En nyt lukenut kaikkia postauksia, mutta minä rikoin olkapääni vuosi sitten niskantakaapunnerruksessa. Olin tehnyt jo sitä kauan ennen sitä, mutta ihan pikku painoilla. Kun rupesin syömään kunnolla ym., niin painot kasvoi ja olkapäät poks. Tosin minun olkapäät jo ulkoisesti näyttää huonoilta/heikoilta.
Powerhousu sanoi:Pystypunnerrus tangolla:
Painot x toistot
90kg x 8
80kg x 8
TAI
90kg x 8
60kg x 12-15 todella puhtaita toistoja
kahlaajalintu sanoi:Vaihtoehto 2 jolla voi olkapäät kehittyä.
En tee olkapäille ollenkaan punnerrusliikeitä enkä ole tehnyt viimeiseen 2 vuoteen.
Treenaan olkapäät aina rinnan kanssa samana päivänä ja aina rinta treenin jälkeen. Olkapäät saavat ihan tarpeeksi punnerrusliikkeitä siinä rinta treenin yhteydessä.
Tämä treenin jako on siitä syystä että olkapäät ovat joskus vihotelleet ja kun treenaan olkapäät ja rinnan samana päivänä saa olkapäät aina viikon palautua rasituksesta.
Eli siis asiaan:
Rinta treenin jälkeen alotan takaolkapäiden treenaamisela johon käytän jotain 3:a liikeestä: yleensä alotan ylätaljan vedolla. Vaikee selittää miten se liike menee. sen jälkeen toinen liike jokoa taljassa takaolkapäitä tai koneessa.
Takaolkapäiden jälkeen teen taljassa vipunostoja eteen ja sen jälkeen käsipainoilla istuen vipunostot sivuille.
Painot joita käytän ovat kohtuu pienet, esim vipunostot sivuille on 10-14kg käsipainoilla. Yritän tehdä kaikki liikeet mahdollisimman hitaasti, rauhallisesti ja oikein.
Se, että tekee ne liikeet oikein ja pienemmillä painoilla on mun mielestä tärkein asia olkapäiden treenaamisessa. Liian isoilla painoilla tehtäessä teet usein liikeen ihan jollain muilla lihaksilla.
Semmosia ajatuksia taas
Samaa mieltä. Lähes tuolla tapaa mennään täälläkin eteenpäin.Powerhousu sanoi:Riita poikki poijaat. Kyllä noilla ylipitkillä sarjoillakin paikkansa on treenissä ihan vaihtelumielessä, mutta kyllä sen treenin perustan tulisi rakentua sille tarpeeksi suurelle vastukselle, eikä pelkästään pumpin hakemiselle. Lihaksen kasvatus kuitenkin vaatii sitä lihaksen rikkomista, eli niitä mikrovaurioita joita sitten korjaillaan. Pelkkä pumppi ei näitä vaurioita takaa, koska käytetty vastus on yksinkertaisesti liian pieni. Ihan sama teetkö 1 toiston vai 40 toistoa. Molemmilla saa kyllä pumpin, mutta molemmissa on käytettävä aivan liian pientä painoa, jotta lihaskasvu olisi mahdollinen. Tosiaan, yhdelläkin toistolla saa pumpin, mutta silloin toisto on tooodella hidas, jolloin ei voida käyttää tarpeeksi painoa. Pelkkä toistomäärän tuijottaminen ei siis takaa yhtään mitään. Rasitus ja sen laatu ratkaisevat. Pienillä painoilla saatava rasitus kun on ihan erilaista kuin isommilla painoilla saatava lihasta rikkova rasitus.
Näihin seikkoihin olen perustanut ton treenityylini. Ensin lihasta pitää rikkoa, jotta se saadaan kasvamaan, ja loppuun helvetillinen pumppi, jolla silläkin on paikkansa treenissä. Pelkkä mahdollisimman suureen pumppiin keskittyvä treeni ilman tarpeeksi suurta vastusta vie kyllä perse edellä puuhun. Sama käy kyllä liian isoillakin painoilla, jolloin lihas rikotaan äkkiä väärällä tavalla. Joku raja siis siinäkin pitää olla. Vaikka tohon mun tyyliin kuuluu epäpuhtaat sarjat alkuun, niin se ei tarkoita niin epäpudasta, että itsensä rikkominen on enemmän kuin todennäköistä. Cheattaamisenkin voi tehdä tyylillä.
Lampunjalka sanoi:Haluaisin nyt kuitenkin vielä lihapyörykältä parempaa perustelua, miksi "pumppitreenillä" kasvatettua lihasta ei pysty säilyttämään..? Miten se on niin paljon huonompaa kuin mikään muukaan? Jotenkin tuo ei mulle aukea.
Oleellista ei ole se absoluuttinen paino, vaan se miten raskaalta se juuri sulla tuntuu. Siis jos kyykkäät 200kg:llä 20 kertaa, kyykkäät lyhyempiä sarjoja huomattavasti isommilla painoilla. Tällöin toi 200kg ei anna juuri sun lihaksille tarpeeksi oikeanlaista ärsykettä, koska se on liikaa niiden suorituskyvyn alapuolella. Toisinsanoen et siis millään pysty käyttämään edes noissa 20 toiston sarjoissa sellaista vastusta joka kasvattaisi enimmäkseen tätä toiminnallista lihasmassaa.Lampunjalka sanoi:Ei ole silti mikään uutinen, että 20-30t. sarjoissa pystyy helposti käyttämään isojakin painoja. Tossa on ekalla sivulla itseasiassa ketjukin, jossa kerrotaan +20t. sarjoista ~200kg kyykyssä yms. Mun mielestä tuon luokan painossa on pakostikin jo hiukan vastusta.
Ööh? Mitenkäs se sitten menee? 20 toiston sarjat nyt vaan on niin pitkiä, että "oikean" lihaksen hankkiminen on aika hankala temppu, koska käytetty paino on liian pieni lihaksen maksimaaliseen voimantuottoon nähden.Lampunjalka sanoi:Ei se kyllä noin mene käytännössä.
Riippuu ihan sarjan tyylistä ja liikkeestä yleensäkkin. Esim 20 toiston hengitystauko kyykyn voi tehdä 10 toiston maksimilla, jolloin ei enään turhan pienissä painoissa liikuta. Normaali 20 toiston sarja voi sitten ollakkin hieman eri asia.Powerhousu sanoi:Ööh? Mitenkäs se sitten menee? 20 toiston sarjat nyt vaan on niin pitkiä, että "oikean" lihaksen hankkiminen on aika hankala temppu, koska käytetty paino on liian pieni lihaksen maksimaaliseen voimantuottoon nähden.
Lampunjalka sanoi:No vittu tehdään sitte sitä väärää lihasta, mutta kokoa (rasvattomassa muodossa) ja voimaa tulee kuitenkin. Mulle on yksi paskan hailee mitä vitun lihasta se on, kunhan on. Ja olettaisin että se on kaikille. Tutkitaanko bodylavalla jollain vitun vehkeillä, että joo sun lihakset on hitaita lihassoluja et kelpaa tänne, tai muuten vaan väärää lihasta. Jos te haluatte jauhaa tollasta sontaa, niin tehkää väitöskirja ja julkaiskaa se jossain homosivuillanne. Mutta on ihan turha alkaa kertomaan tollasia "faktoja" joilla ei ole minkään laista painoarvoa bodarille tai voimailijalle tai kellekään johonkin tiettyyn lajiin suuntautuvalle hyötyä. Ainoastaan aloittelijoiden harhaanjohtamista.