Opi treenaamaan olkapäät oikein

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kyllä Lampunjalka on täysin oikeassa tuossa, että suuremmillakin toistomäärillä se lihas kasvaa. Kaikkein parhaaseen tulokseen lihaskasvun osalta päästään varmasti yhdistelmätreenillä jossa vaihdellaan sarjapituuksia. Lihas todellakaan ei laske niitä toistoja eikä myöskään sitä, minkäpainoiset kiekot siellä tangossa milläkin kertaa on. Tärkeintä on että lihasta rasitetaan yli rajojen ja tämän voi toteuttaa monellakin eri tapaa.

Mä oon siitä outo jätkä et mul ei ole mitään ongelmia reenata olkapäitä. Kaikki menee hyvin, kun ei tee siitä treenaamisesta mitään tähtitiedettä, eikä laske laskimella kulmia tai kälmiä, painoja tai vaimoja. Vaimoja on vain yksi, hehe:D Jokaisella toimii oma systeemi, joten miksi saamme aina lukea niin paljon känäystä täällä Pakkiksella?

Bodaaja sanoi:
Mä oon siitä outo jätkä et mul ei ole mitään ongelmia reenata olkapäitä. Kaikki menee hyvin, kun ei tee siitä treenaamisesta mitään tähtitiedettä, eikä laske laskimella kulmia tai kälmiä, painoja tai vaimoja. Vaimoja on vain yksi, hehe:D Jokaisella toimii oma systeemi, joten miksi saamme aina lukea niin paljon känäystä täällä Pakkiksella?
Taitaa johtua siitä, että kovin moni hieman vähemmän treenannut ja toiset pidempääkin treenanneet ovat kovasti suppeakatseisia menetelmiensä kanssa. Täähän pätee vähän jokaseen asiaan etenkin meidän pohjolan peikkojen kesken. =)
Kuitenkin treenaamisessa pitäisi muistaa, että mielikuvitusta et harjoituksia suunnitellessa liikaa voi käyttää(okei kaipa joku siinäkin onnistuu:)).
Ja kaiken tärkein, pitää treenaa ja treenaa hiukan lisää ja vitun kovaa!
Sitten kun tuntuu että homma ei kulje, treenataan taas lisää ja entistä kovempaa!:rock:

Lampunjalka sanoi:
No siinä tapauksessa mun lihaksilla on vitun huono laskupää! Nimittäin saan sen pumpin eri tekniikalla myös 6toiston sarjalla. Meneppä sinä treenaamaan pari kertaa ja tule sitten kertomaan lisää. :thumbs:

No mitäs yhtäkkiä aloit puhumaan 6 toiston sarjoista.Ne on ihan eri asia ku se sun 15-40 toistoos.Eli kyllähän niissä sitä voimaa tulee.Ja massaakin.Massanhankinta liikkeet asettuu kumminkin haarukkaan 8-12 toistoo.

mackaiwer sanoi:
No mitäs yhtäkkiä aloit puhumaan 6 toiston sarjoista.Ne on ihan eri asia ku se sun 15-40 toistoos.Eli kyllähän niissä sitä voimaa tulee.Ja massaakin.Massanhankinta liikkeet asettuu kumminkin haarukkaan 8-12 toistoo.
Et voi olla tosissas. :jahas:
No 6toistoa on todellakin eri asia kun 40toistoa, se on eri asia kun 10toistoa. Toisekseen nuo 6t. harjoitukset on aivan eri tekniikalla tehty kuin 20-40t. tottakai! Ja mitenkä ihmeessä yhtäkkiä aloin puhumaan mitään, häh? Lueppas noi mun pari aikaisempaa postia, niin jos valkenisi paremmin asia.

:offtopic:

Otetaan esimerkki:

Kaksi aivan saman kokoista ja samat geenit omaavaa urosta alkavat treenaamaan vaikka 2 jakoisilla ohjelmilla. Toinen vääntää "voima" tyylillä ja toinen "massa" tyylillä. He treenaavat 10 vuotta muuttamatta ohjelmiaan tai toistoja ym. Niin onko lopputuloksena kauhea sleeper ja toinen on hirveä massa monsteri jolla ei ole yhtään voimaa, mutta pattia sitäkin enemmän? Vaikka miten reenaisi, niin massaa on pakko tulla ja voimaakin myös...

jpm sanoi:
Tämä yleistys on kyllä paskaa alusta loppuun.

No toivoisin tähän nyt vähän muittenkin mielipiteitä mutta tämmönen käsitys mulla on aina ollu, samoin 20 vuoden kokemuksen omaavalla liikunnan opettajallani. Ja tota asiaa olen lukenut monesta bodausta käsittelevästä kirjasta niin eipä ne tekstit siellä paljon poikkea noista mun käsityksistä.
Tommonen perusjutta kyllä mun mielestä, opetettiin jo terveystiedon ekalla kurssilla.

No sen todella uskon, että olet nuo metodisi oppinut terveystiedon ekalla tunnilla! Luojan kiitos en ole ollut koskaan kova koulussa kävijä, joten en ole sinun laillasi oppinut.

Lampunjalka sanoi:
No sen todella uskon, että olet nuo metodisi oppinut terveystiedon ekalla tunnilla! Luojan kiitos en ole ollut koskaan kova koulussa kävijä, joten en ole sinun laillasi oppinut.

No en sanonut että olen niitä siellä oppinut, silloin sain siellä vain vahvistuksen niille tiedoille mitä minulla jo ennestään oli.

Kyllä sitä salilla aina kaikilta kokeneemmilta on tullu kysyttyä neuvoa (ja he olivat samaa mieltä) ja kaikennäkösiä salilla käyntiin liittyviä kirjoja tullu luettua, niin kuin jo aiemmin sanoin...ja en siis ole mikään keltanokka jolla ei ole minkäänlaista salikokemusta ja joka uskoo kaiken kuulemansa ja lukemansa..kyllä noi asiat on selvinny kokemusten kauttakin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Lampunjalka sanoi:
No siinä tapauksessa mun lihaksilla on vitun huono laskupää! Nimittäin saan sen pumpin eri tekniikalla myös 6toiston sarjalla. Meneppä sinä treenaamaan pari kertaa ja tule sitten kertomaan lisää. :thumbs:
Tuollainen esittämäsi treenityyli kuormittaa lähinnä hitaita lihassoluja, ja konversoi nopeita soluja hitaiksi. Jos et sattunut tietämään, niin hitailla lihassoluilla on huono kasvupotentiaali. Kehon anabolisista hormoneista vain somatotropiini stimuloi merkittävästi hitaiden solujen kasvu, muiden vaikutus kohdistuu käytännössä vain nopeisiin (hieman mutkia oikoen). Jos luulet oikeasti tollasten 40 toiston sarjan kasvattavan funktionaalista lihasmassaa, niin myös sulla taitaa olla opettelun paikka edessä

edit: hieman sievistelin tekstiä :)

(liha)pyörykkä sanoi:
Sähän veijari luulet olevasi. Tuollainen esittämäsi treenityyli kuormittaa lähinnä hitaita lihassoluja, ja konversoi nopeita soluja hitaiksi. Jos et sattunut tietämään, niin hitailla lihassoluilla on huono kasvupotentiaali. Kehon anabolisista hormoneista vain somatotropiini stimuloi merkittävästi hitaiden solujen kasvu, muiden vaikutus kohdistuu käytännössä vain nopeisiin (hieman mutkia oikoen). Jos luulet oikeasti tollasten 40 toiston sarjan kasvattavan funktionaalista lihasmassaa, niin suosittelen sinulle, että menet itse treenaamaan pari kertaa, ja tule sitten kertomaan lisää.

Juuri näin.

mackaiwer, sanon nyt tämän niin yksinkertaisesti kuin osaan. Se, että tuo 8-12 toistoa on _yleisin_ toistomäärä alue, jolla lihasta kasvatetaan ei sulje sen yli ja alle meneviä toistoja pois. Ei todellakaan. Kun lihasta rasitetaan, sille tulisi antaa erilaisia ärsykkeitä, välillä karmeaa maitohappo pumppia, välillä kovilla painoilla vähän toistoja ja kaikkea siltä väliltä. Jos se olisi niin helppoa, teet aina 8-12 toistoa ja liikkeillä niin väliä, niin kaikkihan sitä olisi isoja ja lihaksikkaita. Huomioikaa nyt myös se, että vaihtelun lisäksi eri ihmisille sopii erilaiset jutut.

Se, että KAIKKI salillasi pidempään treenanneet ovat sanoneet tuon sinun ajatuksen oikeaksi tarkoittaa kyllä sitä etteivät he ole tienneet/jaksaneet muuta vastata. Itse en kyllä muista opinko mitään terveydentiedon tunnilla, mutta olisihan se ihan hyvä jos ne opettajat siellä osaisivat sanoa jotain fiksuakin, eikä väittää, että asia on näin ja sillä selvä, koska olen opettaja.

(liha)pyörykkä sanoi:
Tuollainen esittämäsi treenityyli kuormittaa lähinnä hitaita lihassoluja, ja konversoi nopeita soluja hitaiksi. Jos et sattunut tietämään, niin hitailla lihassoluilla on huono kasvupotentiaali. Kehon anabolisista hormoneista vain somatotropiini stimuloi merkittävästi hitaiden solujen kasvu, muiden vaikutus kohdistuu käytännössä vain nopeisiin (hieman mutkia oikoen). Jos luulet oikeasti tollasten 40 toiston sarjan kasvattavan funktionaalista lihasmassaa, niin myös sulla taitaa olla opettelun paikka edessä
Kerro nyt sitten mikä helkkarin mutantti minä olen, kun tollaset sarjat kasvattaa hyvin, kuten monia salikavereitani.
Olkoon nyt vaikka mikä helvetin paskaperselihassolu, niin aina se lihas isommaksi tulee.
Ja jumalauta koita nyt sinäkin lukea mitä tuolla aikaisemmin sanoin jo! Ensimmäinen pääliike keskimäärin 8toistoa ja seuraavassa liikkeessä taas enemmän toistoja. Ette voi olla oikeasti näin suppeakatseisia!
Ja monipuolista treeniä! Senkin sanoin aikaisemmin. Ja kerroin että podauksessa etenkin pitää tehdä aivan ääripäätreenejä välillä. Välistä voimapainotteista ja välillä piitkiä pumppisarjoja.

Jpm kiteytti asian mahtavasti jälleen kerran! =) :love:

Vai käsittääkö joku nyt tosta toistohaarukasta, että teen tai suosittelen tekemään joka kerta 40t. sarjan? Näin ei siis tod ole!

Lampunjalka sanoi:
Kerro nyt sitten mikä helkkarin mutantti minä olen, kun tollaset sarjat kasvattaa hyvin, kuten monia salikavereitani. Olkoon nyt vaikka mikä helvetin paskaperselihassolu, niin aina se lihas isommaksi tulee. Ja jumalauta koita nyt sinäkin lukea mitä tuolla aikaisemmin sanoin jo! Ensimmäinen pääliike keskimäärin 8toistoa ja seuraavassa liikkeessä taas enemmän toistoja. Ette voi olla oikeasti näin suppeakatseisia!
Aivan, oletko miettinyt, että hyvä kehitys vois johtua juuri noista 8 toiston sarjoista? Kyllä tollasella pumppailulla saa tietysti sarkoplasmista kehitystä ja ravinteiden määrää lisättyä, mutta lihaksessa ei ole voimaa, eli se on non-funktionaalista. Ja huono juttu on se, että tollanen pumppilihas ei anna yhtään anteeksi treenitaukoja, vaan katoaa sen sileän tien, eikä omaa lihasmuistia.

edit: jpm:llä oli kyllä hyviä pointteja tuossa ärsykevaihtelussa yms., itekkin tulee välillä hapoteltua oikein kunnolla, mutta vaan vaihtelun vuoksi. Parhaat kehitykset itellä tullu just voima-painotteisella treenillä

Riita poikki poijaat. Kyllä noilla ylipitkillä sarjoillakin paikkansa on treenissä ihan vaihtelumielessä, mutta kyllä sen treenin perustan tulisi rakentua sille tarpeeksi suurelle vastukselle, eikä pelkästään pumpin hakemiselle. Lihaksen kasvatus kuitenkin vaatii sitä lihaksen rikkomista, eli niitä mikrovaurioita joita sitten korjaillaan. Pelkkä pumppi ei näitä vaurioita takaa, koska käytetty vastus on yksinkertaisesti liian pieni. Ihan sama teetkö 1 toiston vai 40 toistoa. Molemmilla saa kyllä pumpin, mutta molemmissa on käytettävä aivan liian pientä painoa, jotta lihaskasvu olisi mahdollinen. Tosiaan, yhdelläkin toistolla saa pumpin, mutta silloin toisto on tooodella hidas, jolloin ei voida käyttää tarpeeksi painoa. Pelkkä toistomäärän tuijottaminen ei siis takaa yhtään mitään. Rasitus ja sen laatu ratkaisevat. Pienillä painoilla saatava rasitus kun on ihan erilaista kuin isommilla painoilla saatava lihasta rikkova rasitus.

Näihin seikkoihin olen perustanut ton treenityylini. Ensin lihasta pitää rikkoa, jotta se saadaan kasvamaan, ja loppuun helvetillinen pumppi, jolla silläkin on paikkansa treenissä. Pelkkä mahdollisimman suureen pumppiin keskittyvä treeni ilman tarpeeksi suurta vastusta vie kyllä perse edellä puuhun. Sama käy kyllä liian isoillakin painoilla, jolloin lihas rikotaan äkkiä väärällä tavalla. Joku raja siis siinäkin pitää olla. Vaikka tohon mun tyyliin kuuluu epäpuhtaat sarjat alkuun, niin se ei tarkoita niin epäpudasta, että itsensä rikkominen on enemmän kuin todennäköistä. Cheattaamisenkin voi tehdä tyylillä.

mackaiwer sanoi:

suoraan sanoen: paskapuhetta.

fake-edit: meinasin purnata lisää mut täällä onki puitu noin about kaikki oleellinen

Powerhousu sanoi:
Riita poikki poijaat. Kyllä noilla ylipitkillä sarjoillakin paikkansa on treenissä ihan vaihtelumielessä, mutta kyllä sen treenin perustan tulisi rakentua sille tarpeeksi suurelle vastukselle, eikä pelkästään pumpin hakemiselle. Lihaksen kasvatus kuitenkin vaatii sitä lihaksen rikkomista, eli niitä mikrovaurioita joita sitten korjaillaan. Pelkkä pumppi ei näitä vaurioita takaa, koska käytetty vastus on yksinkertaisesti liian pieni. Ihan sama teetkö 1 toiston vai 40 toistoa. Molemmilla saa kyllä pumpin, mutta molemmissa on käytettävä aivan liian pientä painoa, jotta lihaskasvu olisi mahdollinen. Tosiaan, yhdelläkin toistolla saa pumpin, mutta silloin toisto on tooodella hidas, jolloin ei voida käyttää tarpeeksi painoa. Pelkkä toistomäärän tuijottaminen ei siis takaa yhtään mitään. Rasitus ja sen laatu ratkaisevat. Pienillä painoilla saatava rasitus kun on ihan erilaista kuin isommilla painoilla saatava lihasta rikkova rasitus.

Näihin seikkoihin olen perustanut ton treenityylini. Ensin lihasta pitää rikkoa, jotta se saadaan kasvamaan, ja loppuun helvetillinen pumppi, jolla silläkin on paikkansa treenissä. Pelkkä mahdollisimman suureen pumppiin keskittyvä treeni ilman tarpeeksi suurta vastusta vie kyllä perse edellä puuhun. Sama käy kyllä liian isoillakin painoilla, jolloin lihas rikotaan äkkiä väärällä tavalla. Joku raja siis siinäkin pitää olla. Vaikka tohon mun tyyliin kuuluu epäpuhtaat sarjat alkuun, niin se ei tarkoita niin epäpudasta, että itsensä rikkominen on enemmän kuin todennäköistä. Cheattaamisenkin voi tehdä tyylillä.
Tässä on kyllä hyvä ja objektiivinen postaus. Lisäisin vielä, että liian pienellä kuormalla (lue pumppitreeni), lihassoluista aktivoituu hyvin pieni osa, eikä kasvu kohdistu merkittävästi muihin soluihin (paitsi tietysti hormonivasteet + ravinteiden kuljetus). Yli 80% kuormalla compound liikkeissä pitäis riittää takaamaan tarpeeksi EMG:tä.

Back
Ylös Bottom