Opi treenaamaan olkapäät oikein

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
bustedi sanoi:
kysehän oli siitä kuinka paljon rautaa on suhteessa siihen millä määrällä jaksat tehdä, eli siitä millasen vastuksen se antaa sun lihoille.

esim jos kyykkäät 400kg niin ei se 20x200kg välttämättä ole vielä mikään super suoritus = et kehity sillon sillä hyvin, vaan tangossa pitäs olla vaikka 250kg. tässä numerot olivat pelkkää keksintöä ja toimivat esimerkkinä siitä että aina se TIETTY rautamäärä ei takaa sitä kehitystä
Joo tämähän on selvää pässinlihaa. Asiahan on juuri näin. Mutta eri suoritustekniikalla saat täysin erilaisen määrän rautaa liikkeelle.

koska sulla tuntu olevan tämmöne luulo että: "kun oon niin vahva että pumppaan kahellasaalla niin reidet kasvaa"
No eipäs ole sellanen luulo. Mistähän niin päättelet? Tai ihan sama se ei ole oleellista.

Lampunjalka sanoi:
No vittu tehdään sitte sitä väärää lihasta, mutta kokoa (rasvattomassa muodossa) ja voimaa tulee kuitenkin. Mulle on yksi paskan hailee mitä vitun lihasta se on, kunhan on.
Mulle se ei itse asiassa ole ihan sama. Tolla pumppilihaksella kun on sellainen ominaisuus, kuten jo sanottukin tässä threadissa, että se ei anna treenitaukoja yhtään anteeksi, eikä sillä ole lihasmuistia. Voisin myös kuvitella, vaikka mitään tietoa ei olekaan, että sarkoplasmaa ei voi kasvattaa loputtomasti kasvattamatta toiminnallista lihasmassaa.

Tästä johtuen, kuten olen sanonut, molempi parempi. Käytän treeneissäni molempia metodeja. Isoja painoja ja suht lyhyitä sarjoja, sekä pitempiä pummpisarjoja. Sä vaan tunnut olevan liian fanaattinen pitkien sarjojen kannattaja. Vaikka et oikeasti niin ajattelisi, niin tässä threadissa tuot sitä puolta huomattavasti enemmän esiin. Siksi kai sun juttuihin takerrutaan.

Powerhousu sanoi:
Mulle se ei itse asiassa ole ihan sama. Tolla pumppilihaksella kun on sellainen ominaisuus, kuten jo sanottukin tässä threadissa, että se ei anna treenitaukoja yhtään anteeksi, eikä sillä ole lihasmuistia. Voisin myös kuvitella, vaikka mitään tietoa ei olekaan, että sarkoplasmaa ei voi kasvattaa loputtomasti kasvattamatta toiminnallista lihasmassaa.

Tästä johtuen, kuten olen sanonut, molempi parempi. Käytän treeneissäni molempia metodeja. Isoja painoja ja suht lyhyitä sarjoja, sekä pitempiä pummpisarjoja. Sä vaan tunnut olevan liian fanaattinen pitkien sarjojen kannattaja. Vaikka et oikeasti niin ajattelisi, niin tässä threadissa tuot sitä puolta huomattavasti enemmän esiin. Siksi kai sun juttuihin takerrutaan.
Juu.

Mielenkiintoista vääntöä ainakin minua kiinnostavasta asiasta. Mulla on ihan hyviä kokemuksia sekä pidemmistä että lyhemmistä sarjoista. Tosin mulle tuollainen 15 toiston sarja on jo pitkä ja tosi harvoin tota ylitän, tolla saa jo ihan riittävän järjettömän pumpin, joten en ole koennut tarpeelliseksi tehdä enää pidempiä sarjoja...ainakaan tarkoituksella.

Toisaalta olen itseni kohdalla huomannut 5-8 toistoa antavan pattia parhaiten. Jaloille olen tehnyt pidempää sarjaa ja hyvin kasvavat. Mutta jalkojen kanssa ollut vähän "olosuhteiden pakosta" nuo pidemmät sarjat. Meidän salilla kun ei ole kunnon prässiä ja kyykkäämään en pysty, joten ainut vaihtoehto on olleet pitkät sarjat.

No onko tässä viestissä mitään sisältöä tai uutta? Ehkä ei ole, totesin vain että ainakin itsellä toimii molemmat. Lyhkäsempiä sarjoja on mielekkäämpi tehdä, joten kun kerran kasvan niilläkin, niin pidän pääpainon treenissä lyhkäsissä sarjoissa. Vaihtelua toki haen kaikille lihasryhmille erimittaisista sarjoista.

tein joskus 2-jakoisessa liikkeissä yhden 6-8 sarjan ja toisen 12-15 ja ihan mukavasti tuntu toimivan sillon, sarjapainot ainakin nousivat kokoajan

Vähän sama systeemi kuin että noustaan 5 toiston sarjoilla kovaan 5, sitten painoa pois ja päälle 1-2 suht raskasta 10 toiston sarjaa.

Helppoa,hauskaa ja toimivaa.

Oleellista ei ole se absoluuttinen paino, vaan se miten raskaalta se juuri sulla tuntuu. Siis jos kyykkäät 200kg:llä 20 kertaa, kyykkäät lyhyempiä sarjoja huomattavasti isommilla painoilla. Tällöin toi 200kg ei anna juuri sun lihaksille tarpeeksi oikeanlaista ärsykettä, koska se on liikaa niiden suorituskyvyn alapuolella. Toisinsanoen et siis millään pysty käyttämään edes noissa 20 toiston sarjoissa sellaista vastusta joka kasvattaisi enimmäkseen tätä toiminnallista lihasmassaa.

Olen hieman eri mieltä. Minusta 20 toistoa 200 kilolla raakana kyykkäävällä on 100% varmasti aivan hirvittävän kokoiset reidet. :D

Pikaluistelijoilla on suuret reidet vaikkeivät jättimäisiä painoja kyykkäilekään.

Jalat vastaavat pitkiin sarjoihin hyvin suotuisalla tavalla. Itselläni on loukkaantumisen vuoksi ollut käytössä hyvin pienet painot kyykyssä ja jalkaprässissä 10 kk ajan. Olen tehnyt 20-30 toiston sarjoja pääasiassa. Tyypillisesti 30-50% vanhoista <6 toiston maksimisarjoista. Aika hyvin ovat lihat säilyneet. Nyt odotan jopa kasvua, kun olen pystynyt nostamaan sarjapainoja hieman parempiin prosenttilukemiin.

Tomppa85 sanoi:
Pikaluistelijoilla on suuret reidet vaikkeivät jättimäisiä painoja kyykkäilekään.
Jos verrataan pikaluistelijoiden ja wannabe potarin treeni määrää, niin ero on aika valtava. Pikaluistelijat sekä pikajuoksijoiden jalat ovat isot, mutta myös työmäärä ovat valtavan suuret.

mikähän on kun itsellä olkapäätreenissä tulee vain epäkkäät kipeäksi, ei itse olkapäät juuri ollenkaan? Teen pystypunnerrusta 3x8-10 jonka jälkeen vipunostoja 8-10 maksimipainoilla. :(

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Moni sanoo, että olkapäitä ei saa kipeäksi, ja jotkut eivät ole saaneet kuin kerran pari koko "treeniuran" aikana. Jos liha vaan tarttuu, niin sitten mennään oikeaa suuntaan. Kunhan muistaa myös treenata kovaa myös takaolkapäitä, joita aika harva jaksaa edes treenata.

silloin kun vipareita tehdään "maksimi painoilla" niin monet tekee sen epäkkäillä, koska olkapäissä ei riitä poweri. harjoittele tekniikka vipareissa kuntoon pienillä painoilla ja kun olet varma(tunnet), että nyt alkaa sivulohkoissa tuntumaan rupeat kasvattamaan painoja hissukseen.

mulla lienee kuumetta ku neuvvon tekemään pienemmillä painoilla:D;)

silloin kun vipareita tehdään "maksimi painoilla" niin monet tekee sen epäkkäillä, koska olkapäissä ei riitä poweri. harjoittele tekniikka vipareissa kuntoon pienillä painoilla ja kun olet varma(tunnet), että nyt alkaa sivulohkoissa tuntumaan rupeat kasvattamaan painoja hissukseen.

mulla lienee kuumetta ku neuvvon tekemään pienemmillä painoilla:D;)

joo pitänee koittaa ensi kerralla kun olkapäitä treenaan :rolleyes:

Minustakin tuo on tärkeä pointti että viparit (ja muutkin liikkeet) ensin pienillä painoilla niin varmasti oppii tekemään sen niillä lihaksilla millä on tarkoitus. Sitten huomaa paljon helpommin jos fuskaakin isoilla painoilla ja voi lopettaa moisen heti alkuunsa. :)

Kannattaako tuo pystypunnerrus tangolla tehdä seisaaltaan rinnalle vai istualtaan niskan taakse? Kumpi ottaa tehokkaammin olkapäihin?

Riippuen siitä mitä lohkoa haluat kiduttaa. Seisaaltaan eteen tehtynä se rasittaa etuolkapäitä, kun taas istuen niskaan tehtynä rasitus on enemmän sivuolkapäillä.

Aikalailla makuasia. Seisten saa enemmän romua liikkeelle ja on mielestäni jotenkin varmempi tehdä. Aika vähän tulee pystypunnerruksia kyllä tehtyä, suunnitelmissa olisi ottaa niskantakaapunnerrus ohjelmaan.

tuli tänään katsottu urheilukanavalta se Hardcore body building ohjelma ja iski silmään ku siinä oli se nais kehonrakentaja... En nyt muista nimeä ,mutta kumminkin ihan Suomen ja jopa maailman huippuja. Mitä ne sen olkapää viparit sivulle oli olevinaan.. Hirveen isoilla painoilla noin 20 cm nytkytyksiä.. Jo ekassa sarjassa sitten lisättiin painoa ja liike senkun lyheni ja lopuksi vielä isommilla painoilla. Itse jos tollain tekisi salilla tulisi joku sanomaan että mitä helvettiä oiken hommaat ,painoa pois ja puhtaampia liikkeitä herran jumala.. saa ku paikkas rikki yms.. Eli mikä noissa nytkyissä on ideana. Itse olen tahnyt aina liikkeen hartiatasoon ja jos ei ole sinne asti noussut on ollut liikaa painoa..

tuli tänään katsottu urheilukanavalta se Hardcore body building ohjelma ja iski silmään ku siinä oli se nais kehonrakentaja... En nyt muista nimeä ,mutta kumminkin ihan Suomen ja jopa maailman huippuja. Mitä ne sen olkapää viparit sivulle oli olevinaan.. Hirveen isoilla painoilla noin 20 cm nytkytyksiä.. Jo ekassa sarjassa sitten lisättiin painoa ja liike senkun lyheni ja lopuksi vielä isommilla painoilla. Itse jos tollain tekisi salilla tulisi joku sanomaan että mitä helvettiä oiken hommaat ,painoa pois ja puhtaampia liikkeitä herran jumala.. saa ku paikkas rikki yms.. Eli mikä noissa nytkyissä on ideana. Itse olen tahnyt aina liikkeen hartiatasoon ja jos ei ole sinne asti noussut on ollut liikaa painoa..

Oli tosiaan aika mielenkiintoisen näköistä, kun jo kevyimmillä painoilla liike oli vajaa. Varmaankin ideana oli kovan "pumpin" hakeminen. Todennäköisesti tiesi mitä teki:thumbs:

Back
Ylös Bottom