Onko hyvä peruskunto avain nopeaan kehitykseen?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mitäs bodarit on mieltä, oisko peruskunnon kohottamisesta enemmän hyötyä vai haittaa bodauksessa? Eli jos alkas vaikka juoksemaan n. 3 kertaa viikkoon salin lisäksi? Vai pitäskö nekin kalorit säästää ja käyttää se aika syömiseen. :D
Tällä hetkellä tuntuu et kaverit joilla on kova peruskunto, niin saavat nopeammin myös lihaa luitten ympärille....

Cooper tällähetkellä 2400m kertonee jotain kunnosta.

Ohan hyvästä peruskunnosta hyötyy, pystyy mm. tekee sarjat nopeemmin kun palautuminen ei kestä niin paljon siin välissä jne...

Kyllä hyvä peruskunto varmasti vaikuttaa positiivisesti treenaukseen. Itse ainakin huomaan aika rankkaa 1-jakoista tehdessä että niissä raskaimmissa liikkeissä jotka ovat ohjelman lopussa, kunto loppuu ennen voimia. Mave ehkä pahimpana. Sarjan jälkeen pulssi hakkaa ylikierroksilla (joskus mittasin että +150) ja sarjojen välissä pitää vähän maata lattialla hengitystä tasaamassa. Tuo kaikkihan on tietysti maalaisjärjellä ajateltuna lihasten kehityksestä pois. Kun niitä ei pysty treenaamaan niin kovaa kuin voimat mahdollisesti sallisi.

Siihen en ota kantaa että vaikuttaako lenkkeily kuinka salitreeniin, mutta kyllähän se hyödyllistä olisi jokaiselle. Itseltä on jäänyt mokoma väliin, ja sen kyllä huomaa. :rolleyes:

Mitäs bodarit on mieltä, oisko peruskunnon kohottamisesta enemmän hyötyä vai haittaa bodauksessa? Eli jos alkas vaikka juoksemaan n. 3 kertaa viikkoon salin lisäksi? Vai pitäskö nekin kalorit säästää ja käyttää se aika syömiseen. :D
Tällä hetkellä tuntuu et kaverit joilla on kova peruskunto, niin saavat nopeammin myös lihaa luitten ympärille....

Cooper tällähetkellä 2400m kertonee jotain kunnosta.

No jos nyt ei ihan rapakuntoinen ole niin ei sillä mitään mullistavia eroja pitäis saada aikaan verrattuna hieman parempikuntoiseen. Toki palautuminen on parempaa hyväkuntoisella, ja kuten yllä mainittiin, sarjatauot voi pitää lyhempänä => intensiteetti kasvaa. Kova intensiteetti korreloi noin yleisesti tehokkaampana ärsykkeenä lihaskasvulle.

Mutta en nyt sanois että se tosiaan merkkaa ihan hirveitä vetääkö coopperissa 2400m vai 2800m.

Kyllä itse ainakin olen huomannut että kykenen treenaamaan hyvän aerobisen kuntoni takia kovempaa kuin kukaan muu samalla salilla käyvä. Itsestään selväähän se on että kun on rapa kunto, niin jossain mavessa esimerkiksi ei jaksa tehdä yhtä pitkitä sarjoja, yhtä kovalla intensiteetillä, yhtä lyhyillä palautuksilla, ja yhtä hyvällä tekniikalla, kuin joku kuka juoksee Cooperissa esimerkiksi 3500.

Itse olen pyrkinyt käymään 3x viikossa salin lisäksi lenkillä, mutta sairasteluni takia en ole voinut lenkkeillä paljoakaan viime aikoina, ja kyllä sen huomaa juuri noita raskaita perusliikkeitä tehdessä salilla. Se onkin toki sitten eri asia että kuinka optimoida se "trade-off" joka syntyy kun lihasmassaa katoaa juostessa, mutta kehitys on kuitenkin nopeampaa hyvän kunnon ansiosta.

Kyllä se peruskunto salilla kehittyy kun rehkit oikeita liikkeitä (vrt. maastaveto/rannekääntö). Henkilökohtaisesti pidän perus lenkkeilyä täysin yliarvostettuna liikuntamuotona. Mikäs siinä jos tykkää.

Mutta en nyt sanois että se tosiaan merkkaa ihan hirveitä vetääkö coopperissa 2400m vai 2800m.

Kunnollisesti 2400 metrissä on suuri harppaus 2800 metriin. 2400 metriä on jo melkoisen huono kunto, koska sen melkein kävelee, kun taas nykyään ihmiset ovat huonokuntoisia, 2800 metriä on aika hyvä tulos.

En sitten tiedä onko sillä salilla mitään väliä, että juoksetko 2400 metriä vai 2800 metriä, sillä monet salibodarit, if you may, eivät ole juoksussa ylipäätänsä mitään erinomaisia lihasmassansa takia. Luulen, että tarkoititkin juuri tätä.

Mutta anyway. Ei sillä peruskunnolla ole mitään tekemistä miten nopeasti se lihaskasvaa, se on vaan sinun ennakkoluulosi. Ei se peruskunto lihasta kasvata. Mutta toki jos juokset niin se yleensä haittaa lihasten kasvua, mutta et varmaan ole hakeutumassa ison Arskan kokoon. Tällöin juoksu tekee vain hyvää. En edes tajua miksi joku ei uskalla lähteä lenkille, jotta lihas ei kasva. Luulisi, että on kivempaa että pystyt tekemään asioita kauemmin, kuin se että kannat satakiloa lihasta mukanasi kaikkialle. Näin miehisenä skitson purkauksena: perkele!

Kyllä se aerobinen kannattaa, eikä sen tarvi just olla juoksemista voi sitä polkea vaikka kuntopyörää. Se peruskunto ei kyllä paljoa nouse vaan jonku maven rynkyttämisellä. Toisekseen aika turha sunnuntai bodarien pelätä että lihat karkaa ympäriltä aerobisen harjottelun takia, ehkä paskin tekosyy ikinä jättää aerobinen väliin :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Niinpä niin. Mutta kyllä hyväkuntoinen silti juoksee cooperissa pidemmälle kuin huonokuntoinen :rolleyes:

Voihan sitä testata peruskuntoa vaikka puolimaratonilla, jos cooper tuntuu lyhyeltä...

Hyvästä peruskunnosta on ilman muuta hyötyä kehittymiselle, lihaskasvulle ja muullekin elämälle. Jokaisella on vaan ne omat tavoitteet ja ihanteet joihin pyrkii.
Minun tavoitteenani on nopea, vahva, hyvännäköinen, toiminnallinen keho. En missään nimessä haluaisi olla 120 kg ja huonossa kunnossa.
Kannattaa asettaa ne omat tavoitteet ja mitata asioita sen valossa.

Ja kyllähän se on kaikille selvää, että esim. kova juoksuharjoittelu on poissa lihasten kasvusta. Mutta muutama kevyt lenkki viikossa vain auttaa. Ja mikä pakko sitä on tehdä kaikki yhtä aikaa. Urheilijat on kautta vuosisatojen jaksotelleet.
Jopa minä jaksotan. Talvella vedän enempi muuta treeniä ja vähempi punttia ja
kesällä sitten enempi punttia ja vähempi muuta treeniä.

Yleisin tekosyy huonoon kuntoon on se, että lihat palaa jaloista. Mä en kans käsitä niitä jätkiä, jotka pystyy meneen 200kg kyykkytangon alle ja puhiseen tiukan sarjan, mutta eivät jaksa käydä lenkillä. Jotain on aivoissa pielessä :)
Lenkille siitä mars! Niih.

Mutta anyway. Ei sillä peruskunnolla ole mitään tekemistä miten nopeasti se lihaskasvaa, se on vaan sinun ennakkoluulosi.

paskapuhetta. Kyllähän sen järkikin sanoo, et jos sulla on kova peruskunto, pystyt treenaamaan kovempaa kun rapakuntoinen, palautuminen on nopeampaa. Hyvän peruskunnon omaavan on varmasti helpompi lähteä rakentamaan lihaa. Peruskunnon ollessa hyvä, hapenottokyky on varmasti parempi kun rapakuntoisella, ja tää hapenottokyky on myös aika tärkeessä asemassa salilla. Ittee ainaki vituttas jättää joku sarja kesken kun sydän hakkaa miljoonaa ja ei henki pihise. Puhun ihan omasta kokemuksesta, huomaa miten peruskunnon kohottaminen vaikuttaa salitreeniin.

paskapuhetta. Kyllähän sen järkikin sanoo, et jos sulla on kova peruskunto, pystyt treenaamaan kovempaa kun rapakuntoinen, palautuminen on nopeampaa. Hyvän peruskunnon omaavan on varmasti helpompi lähteä rakentamaan lihaa. Peruskunnon ollessa hyvä, hapenottokyky on varmasti parempi kun rapakuntoisella, ja tää hapenottokyky on myös aika tärkeessä asemassa salilla. Ittee ainaki vituttas jättää joku sarja kesken kun sydän hakkaa miljoonaa ja ei henki pihise. Puhun ihan omasta kokemuksesta, huomaa miten peruskunnon kohottaminen vaikuttaa salitreeniin.

Juuri näin se on meikäläisenkin kokemuksen mukaan. Todella vittumaista treenata jos on ihan paskassa kunnossa, myös palautuminen kestää kauemmin. Yksi pointti on myös se, että yleinen olotila on paljon parempi jos peruskunto on parempi.

Kyllä itse ainakin huomasin kun joskus rupesin tekemään kyykkyä, että juoksutaustasta on varsin paljon hyötyä. Jaksoi tehdä monta pitkää sarjaa täyskyykkyjä. Juokseminen lisää tietysti hiussuonten ja mitokondrioiden määrää jalkalihaksissa jolloin ne saavat enemmän ravinteita ja happea, sekä tuottavat energiaa suuremmalla teholla pidempään. Kyllä sen nyt taas huomaa toisinpäin kun on ollut vuoden juoksutauolla, että mitä sieltä jaloista nyt puuttuu. Täytyy ruveta lenkkeilemään heti kunnolla, lisäksi lenkin jälkeen saa venytettyä jalat notkeammaksi kuin koskaan.

Cooperihan ei kerro mistään muusta varsinaisesti, kuin maksimi hapenkulutuksesta maksimirasituksessa..
Cooper oikeastaan kertoo maksimaalisen hapenkulutuksen ja hapenottokyvyn suhteesta. Mielestäni cooper on luotettavin menetelmä mitata kestävyyttä/kuntoa ns. kotikonstein, koska jokainen osaa juosta ja cooper-suoritus ei ole perustasolla ainakaan mikään hipotekniikkalaji, joten kaikille se on kohtalaisen tasapuolinen.

Itsekin väittän, että hyvä peruskunto auttaa juurikin kyykyssä ja mavessa sekä muissa koko kropan liikkeissä. Ei mulla ainakaan muissa liikkeissä ala yhtä hyvin hengästyttämään ja hikeä pukkaamaan kuin noissa, koska niissä on pidettävä kaikilla lihaksilla pakka kasassa. Itse vedän cooperissa hivenen reilut 3000m.

Cooper oikeastaan kertoo maksimaalisen hapenkulutuksen ja hapenottokyvyn suhteesta. Mielestäni cooper on luotettavin menetelmä mitata kestävyyttä/kuntoa ns. kotikonstein, koska jokainen osaa juosta ja cooper-suoritus ei ole perustasolla ainakaan mikään hipotekniikkalaji, joten kaikille se on kohtalaisen tasapuolinen.

Itsekin väittän, että hyvä peruskunto auttaa juurikin kyykyssä ja mavessa sekä muissa koko kropan liikkeissä. Ei mulla ainakaan muissa liikkeissä ala yhtä hyvin hengästyttämään ja hikeä pukkaamaan kuin noissa, koska niissä on pidettävä kaikilla lihaksilla pakka kasassa. Itse vedän cooperissa hivenen reilut 3000m.
Siis kaikki ei todellakaan osaa juosta. huono juoksutekniikka saattaa hyydyttää jalat ennen kuin on edes kunnolla vauhtiin päässyt.

Joo ja esim. Westsiden tyypit pyrkivät koko ajan ja jatkuvasti GPPn (general physical preparedness) eli yleiskunnon tai työkapasiteetin tai peruskunnon kasvattamiseen :). Aina kun yleiskunto nousee myös yhteistulos nousee. Voi treenata enemmän ja sekös jos mikä kehittää.

Kyllä se aerobinen kannattaa, eikä sen tarvi just olla juoksemista voi sitä polkea vaikka kuntopyörää. Se peruskunto ei kyllä paljoa nouse vaan jonku maven rynkyttämisellä. Toisekseen aika turha sunnuntai bodarien pelätä että lihat karkaa ympäriltä aerobisen harjottelun takia, ehkä paskin tekosyy ikinä jättää aerobinen väliin :D

Tulipahan juuri tuosta mieleen! Sanokaas nyt OIKEASTI jotain asiasta tietävät, kannattaako meidän alle 80kg painoisten "sopusuhtaisten" edes huolestua lihasten "sulamisesta" aerobisella harjoittelulla / kevyellä dietillä? Itse en kaloreitani täysin tarkkaan laske, pyrin vain pitämään huolen proteiinintarpeestani ja olen kyllä saanut lihaskasvua aikaiseksi vaikka epäilen, että monet päivät menevät miinuskaloreilla, tosin plussakaloripäiviäkin varmasti tulee myös jonkinverran. Sitä en epäile, etteikö tämä homma olisi tuloksellisempaa tarkalla kaloreiden analysoinnilla. Mutta rohkenen epäillä, että nuo lihat tuosta jonnekin sulaisivat vaikka hieman rantalookia kesää kohti metsästäisikin, kunhan tosiaan huolehtii proteiininsaannista ja treenaa yhtä lujaa kuin ennenkin salilla, olenko oikeassa vaiko menikö täysin hasselhoffiksi?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom