Kerään painetta...
Myyntipuhe oli niin hyvä että vanhakin innostui. Varsinkin kun voin laskea itseni aloittelijaksi ainakin tulosten puolesta. Tämä ei nyt varmaan ole yleisesti kovin kiinnostavaa mutta jos saan tuloksia niin ehkä tästä irtoaa motivaatiota muillekin rapakuntoisille ikämiehille.
Lähtötilanne:
Olen viisikymppinen stressaantunut ja laiska perheenisä. Ylipainoa kertynyt 15 kiloa (salakavalasti, kilo vuodessa etkä huomaa mitään ennenkuin
PAM! yhtenä aamuna peilistä katsoo läski äijä), treenitaukoa takana n. 2 vuotta, sitä ennen jo vuosikymmenet satunnaista treenailua. Ei koskaan tosissaan kyykkytreenejä. Sain kesälomalla vähän treenikipinää ja nyt olen käynyt elokuun alusta 3-4 kertaa viikossa tekemässä puolen tunnin perustreenin, ei kuitenkaan kyykkyä!
Ohjelma:
Ajattelin aloittaa 3 treenillä viikossa ja tehdä vuorokerroin variaation Perusohjelma 2:sta (näinhän ei ohjelmassa ole mutta arvelin ettei se muuta oleellisesti tehoa)
Perusohjelma 2 TAI variaatio
1. Jalkakyykky 1X20
2. Kulmasoutu 1-3X12-15 TAI Pystypunnerrus seisoen 1-3X8-12
3. Penkkipunnerrus 1-3X8-12 TAI Hauiskääntö 1-3X8-12
Selittelyt sikseen, kokeillessa toissapäivänä onnistuin kyykkäämään säälittävät 2x15 / 60 kg joista 10 ekaa yhteen menoon ja 5 viimeistä henkeä haukkoen toistojen välillä. Nyt on kyllä jalat niin kipeänä etten pysty sukkia pukemaan mutta ehkä käyn tekemässä tänään vähän treeniä muissa liikkeissä ja torstaina seuraavan kyykkykokeilun.
Treenisykli:
Treenipäivät siis ti - to - su joista koitan pitää kiinni mutta harvennetaan jos on pakko.
Varsinaisesti aloitus sitten ensi sunnuntaina, 30.8. Jatkan sen verran kuin jaksan mutta ensitavoite olisi tuo 6 viikkoa eli välitilinpäätös sunnuntaina 11.10..
Aloituspainot:
Kyykyssä aion aloittaa 20x60kg
Muissa liikkeissä täytyy vielä kokeilla mutta arviolta
Kulmasoutu, Pystypunnerrus, Hauisvääntö 10x40kg
Penkkipunnerrus (sotilastyylillä ilman kaarta) 10x60-70kg
Ravinto ja lepo:
Koska ylipainoa on kertynyt jo liikaa, niin en aio bulkata vaan toivon että osa läskistä muuttuu lihakseksi. Lisään kuitenkin proteiinijuomaa välipalaksi muutaman kerran päivässä. Lepoa koitan lisätä menemällä aikaisemmin nukkumaan.
Tavoitteet:
En usko pystyväni lisäämään 2,5 kiloa joka treeniin mutta yritetään. Jos sarjapainot paranevat kuudessa viikossa 15 kiloa eli teen 20x75kg, olen tyytyväinen mutta en kovin vaikuttunut, koska luulen että pystyisin tuohon nytkin jos olisi ihan pakko. Sen sijaan 20x90 olisi jo selvästi
nykytasoa enemmän ja olisin hyvin tyytyväinen.
Ja jos pystyn 6 viikon treenin jälkeen tekemään 20x105 niin olen ällikällä lyöty!