Arnoldin kultainen kuusikko, Golden Six

Meta title: 🔥 ARNOLDIN KULTAINEN KUUSIKKO – GOLDEN SIX 🔥

Meta description: Legendaarinen koko kropan perusohjelma, kuusi liikettä jotka rakensivat Arnoldin pohjan.

Olen itse tehnyt ohjelmaan nyt sellaisen muutoksen että pudotan viikko kerrallaan toistoja 10->8->6->4, jonka jälkeen lepoviikko ja siirryn erilaiseen voimaohjelmaan.

Hyvää kehitystä Arnold on myös itselleni tarjonnut ja pohjia olisi nyt ruuvata voimaruuvia tiukemmalle eli hakea hieman erilaista ärsykettä ja sitäkautta kolistella isompia rautoja.

Ensiksi mainittava että nämä ovat MINUN tuntemuksia reenistä ja reeni-ohjelmasta.Nonii,ei menny 6:tta viikkoa mitä vähän kaavailin tossa ohjelman alussa.Tänäi oli 14:sta reeeni ja suoritettu 147,5kg*20 toistoa,viimeset kolme reeniä menny ton kilo/toistomäärän suorittamiseen.
Ensi yrityksellä 18:sta toisto ei tullut ylös ja tiputin pinnoille(huom:formin kustannuksella toistoja ei tehty)Syy siihen miksi en vedä tuota kuutta viikkoa,on että oikeassa polvessa on alkanut tuntua viikon verran "painetta"syitä tähän on vaikea mun keksiä.
Ensimmäisen kahden viikon jälkeen oli otettava muutama ylimääräinen lepo-päivä,ku tuntu että puhti aika loppu.
Harjoitusmuotona tämä oli ylivoimaisesti rankin,mitä oon koskaan tehnyt.Pakkotoistot ja pudotussarjat on lastenleikkiä tähän verrattuna,joten ihan alottelijalle mä en tätä suosittelis.Ja noi mitä esim:muutama video pätkä yhellä saitilla esittää breathing squatseina,ei oo sellasia nähnykkää,eli 12:sta toiston jälkeen vedetää vähän happea ja tehää vielä 2-3 putkee,se on mahdotonta,jos raudat mitotetaa niin että saat just ja just sen kymmenen toistoa,jolla siis pitää tehdä tuo 20 toistoa,jos näin ei ole,niin raudat on liian kevyet,toisto kerrallaan siis ja reunahuomautuksena mainittakoon,että tuo mun viimenen sarja kesti 5min 23 s.raudat koko aika selässä(ei kivaa)

Sitten iloisiin uutisiin:paino nousi 4,5kg
Reiden ympärys kasvoi 3cm
Käsivarsi kasvoi 1,5cm?? ja tossa ei ole siis löysiä välissä,ei se mitään,en mäkään sitä usko vieläkään=)
rinnan ympärys 1cm
vyötärö 2cm
Mä en ole kehittynyt koskaan tätä vauhtia!Toki harmittaa,että en "pysty"suorittamaan tätä loppuun,mutta olen todella positiivisesti yllättynyt ja aion jatkaa yksi-jakoisella ohjelmalla tästä eteenpäin ja unohtaa kaikki keskitetyt hauiskäännöt ym.muut talja räpellykset..enkä mä tyrmää monijakoisia ohjelmia millään tavalla,mulle tämä vaan anto sen tarvittavan kasvupyrähdyksen ja jossain vaiheessa,jos niikseen vaatii,niin voin siirtyä uudestaan monijakoisiin ohjelmiin.
Ainii ja reenin lopux otin 165kg pohjista kevyehkön ykkösen,mitä mä en oo tehny koskaa aikasemmin,jee!hyvää syksyä kaikille.

Tänään aloitin kyseisen ohjelman, joskin hieman muokattuna. Olen vasta melko aloittelija salilla, mutta onhan siellä jo tullut ennestäänkin käytyä. Tosin ilman minkäänlaista ohjelmaa. Nyt olisi siis tarkoitus tehdä kyseistä ohjelmaa se kolmisen kuukautta kolme kertaa viikossa. Ihan mukavalta se tuntui näin ensimmäisenä päivänä, mutta olihan se myös hieman rankkakin, tosin ei mahdoton.

Onko tuo istumaannousu tarkoitus tehdä ilman jalkojen tukea vai niin että ottaa tukea jaloilla?

Itsellä tulee painojen kanssa parempi tuntuma kun ottaa tukea jalkojen kanssa, en mene ihan alas enkä ihan ylös jolloin tuntuma säilyy koko ajan.

Onko tuo istumaannousu tarkoitus tehdä ilman jalkojen tukea vai niin että ottaa tukea jaloilla?

Itsellä tulee painojen kanssa parempi tuntuma kun ottaa tukea jalkojen kanssa, en mene ihan alas enkä ihan ylös jolloin tuntuma säilyy koko ajan.
Itse teen liikkeen vatsalaudalla jossa tietenkin tuetaan jalkoja. On ollut tapana pitää sitä vaan niin korkeessa kulmassa että lisäpainoja ei tarvita, itseasiassa nostan vatsapenkin toisen pään tuolin päälle

Olen aloittelija ja olen ruvennut tekemään tätä ohjelmaa, eihän proteini juomat treenien jälkeen ole välttämättömiä? Millainen alkulämmittely olisi hyvä ennen tätä treeniä?

Olen aloittelija ja olen ruvennut tekemään tätä ohjelmaa, eihän proteini juomat treenien jälkeen ole välttämättömiä? Millainen alkulämmittely olisi hyvä ennen tätä treeniä?
Ei oo proteiini huomat välttämättömiä mutta jotain ravintoo kehon ois hyvä saada aika nopeesti treenin jälkeen. Alkulämmittelyks käy vaikka 10-15min pyöräilyä/soutua/juoksua ja tietysti lämmittely sarjat ekois liikkeis.

Taidan ottaa tämän ohjelman kokeiluun, minulla on 'pohjustavaa' salitreeniä takana n. vuosi, tosin pidin kesäloman taukoa... Ajattelin että treenaan vatsalihaksia vähän monipuolisemmin esim. vatsalihasmyllyllä.. muuten en ajatellut muokata kyseistä treeniohjelmaa. Ensiviikolla kokeiluun sitten! :puntti:

mikä on vatsalihasmylly ?

Se on semmoinen millä jauhetaan vatsalihaksista paistijauhelihaa.. no ei..
Joo elikkä se on semmoinen ohjelma missä treenataan syvät -, vinot -, ala -ja ylävatsat ja olen käyttänyt tätä 'myllyttämistä' jo melko kauan ja hyväksi olen todennut ^^ En oikein osaa selittää tarkalleen.

Taidan ottaa tämän ohjelman kokeiluun, minulla on 'pohjustavaa' salitreeniä takana n. vuosi, tosin pidin kesäloman taukoa... Ajattelin että treenaan vatsalihaksia vähän monipuolisemmin esim. vatsalihasmyllyllä.. muuten en ajatellut muokata kyseistä treeniohjelmaa. Ensiviikolla kokeiluun sitten! :puntti:
Toi on mun mielestä ihan hyvä idea tehdä vatsalle monipuolisempaa treeniä kuin pelkkiä istumaannousuja. Esimerkiksi sellaistakin kannattaa kokeilla, että tekee eri päivinä eri liikkeen vatsalihaksille.

No niin, tämän ohjelman suorittaminen on virallisesti aloitettu. Maanantaina haettiin vähän oikeita painoja, ja tänään (KE) sitten tehtiin sarjat omilla aloituspainoilla, jotka olivat seuraavat:

Kyykky 4x10x60 kg
Penkkipunnerrus 3x10x60 kg
Leuanveto 12, 8, 6
Niskantakaa punnerrus 4x10x30 kg
Hauiskääntö 3x10x28 kg
Vatsalihakset (suoritustapa ja määrä vaihdellen)

Moni varmaan kiinnittää huomiota siihen, että kyykyn ja penkin lähtöpainot ovat samat. Kesällä treenasin ylävartaloa, mutta jätin jalat tarkoituksella treenaamatta kun juoksin puolimaratonia ym. Jaloissa varmaan onkin suurin potentiaali massan kasvattamiseen, ja mielenkiinnolla odotan mitä ohjelma tuo tullessaan.

Kesällä kun juoksin paljon, paino liikkui 68-69 kg välillä (eikö täällä ole kukkakeppihymiötä?). Nyt kun juoksulenkit ovat lyhentyneet ja kerratkin vähentyneet, paino on noussut 71 kiloon. Eli siinä lähtöpaino. Tavoite jouluksi (kova) 75 kg, viimeistään sitten jouluna mässätään ihraa jos lihaa ei ole kertynyt riittävästi :kippis1:

Yritän noudattaa ohjelmaa orjallisesti sitä muuntelematta. Leuanvedot mielellään korvaisin taljoilla, mutta ärsyttävänä liikkeenä on tuossa puolessa välissä sellainen hyvän mielen tuoja, kun saa tehtyä ja käännettyä ohjelman "voiton puolelle". Treeni kestää n. 1 h 10 min, jos pitää tiukat palautukset myös liikkeiden välillä, niin tuntiin pääsee.

Ajattelin treenata joka toinen päivä. Silloin kun viikolle osuu neljä kertaa, teen sunnuntaina harjoituksen, joka tarjoaa lihaksille vähän erilaisia ärsykkeitä = treenaan niitä liikkeitä mistä eniten tykkään = hemmottelupäivä :dance:

Kannattaa tehdä ihan vaan 3x viikkoon. Ne 2 lepopäivää tulevat tarpeeseen.
En ainakaan itse pystyisi kovin kauaa tekemään joka toinen päivä.

mikki586, onnittelut onnistuneesta treenisyklistä! Vedit läpi ohjelman tiukimman variaation, koska valitsit ison aloituspainon ja lisäsit joka treenikerta 2,5kg, tuossa aika harva onnistunee noin hyvin.

Ajattelin koettaa jotain variaatiota ko. ohjelmasta etukyykyllä, sillä omalle kohalle etukyykky toimii tekniikan osalta paljon paremmin kuin takakyykky.

Ainoa ongelma voi tulla siinä kun pitäisi pystyä pitämään se paino olkapäiden varassa 10 tiukan toiston jälkeen vielä 10 restpausen verran. Mitä mieltä olette, olisiko esim 10toistoa + 5 RP hyvä variaatio? Kaiken järjen mukaan em. olisi myös todella raskas suoritus, mutta sarjoja voisi ottaa useamman.

Ajattelin koettaa jotain variaatiota ko. ohjelmasta etukyykyllä, sillä omalle kohalle etukyykky toimii tekniikan osalta paljon paremmin kuin takakyykky.

Ainoa ongelma voi tulla siinä kun pitäisi pystyä pitämään se paino olkapäiden varassa 10 tiukan toiston jälkeen vielä 10 restpausen verran. Mitä mieltä olette, olisiko esim 10toistoa + 5 RP hyvä variaatio? Kaiken järjen mukaan em. olisi myös todella raskas suoritus, mutta sarjoja voisi ottaa useamman.

No sittenhän se on ihan eri homma kuin tämä 20 rep squat.

Kannattaa tehdä ihan vaan 3x viikkoon. Ne 2 lepopäivää tulevat tarpeeseen.
En ainakaan itse pystyisi kovin kauaa tekemään joka toinen päivä.
Lasken sen varaan, että niitä lepopäiviä (treenien peruuntumisia) tulee muiden menojen vuoksi vääjäämättä. Nyt on siis treeni tehty ma ja ke, eilen (to) tein vähän punnerruksia, dippejä ja leuanvetoja pienen juoksulenkin jälkeen kun ei vain voi olla tekemättä mitään... Nyt odotan tään päivän (pe) treeniä malttamattomana ja hyvin palautuneena. Toki pitää kuulostella itseään "alkuinnostuksen" jälkeen tarkemmin ja pitää niitä ylimääräisiä lepopäiviä vaikkei tarvetta niille tuntuisi olevankaan. Neljäntenä treenipäivänä (su) voi sitten keksiä vaikka ylämäkijuoksua, burbeeta tai jotain muuta kivaa...

Nuoresta lähtien kun on urheillut monipuolisesti ja vaikka ei isoilla painoilla olekaan leikkinyt, niin tuntuu, että hyvän yleis- ja lihaskunnon vuoksi palautuminen treenistä kuin treenistä on nopeaa.

Varsinkin foorumin nuorimmille vihjeeksi, että kaikenlainen liikunta tukee punttitreenaamista tavalla tai toisella, samoin kuin punttitreeni tukee lajia kuin lajia. Itse tein nuorempana (15-16 v.) paljon punttitreeniä kokeneen voimanostajan opastuksella, ja vaikka silloin ei liha tarttunutkaan huonojen ruokailutottumusten vuoksi, niin jonkinlainen pohja siellä varmasti syntyi. Oikotie isoihin rautoihin johtaa vain helposti vammoihin, kun taas hyvä lihaskuntopohja/hermoitus mahdollistaa myöhemmin raskaatkin treenit ja niistä palautumisen.

Eli mieluummin hitaasti ja varmasti kuin äkkiä kaikki heti mulle tänne -mentaliteetillä.

Veke 80:ohjelma runko meni näin:Ti-To-Su,joka reenissä kyykky ja 2,5kg lisää jonka jälkee viparit rinnalle tuo 20 toistoa,ja noin loput>>
Ti.penkkipunnerrus+kulmasoutu tangolla
To.maastaveto+pystypunnerrus
Su.dippi lisäpainoilla+leuanveto

Ja tohon kyykkyyn satsasin kaiken mikä irti lähti,noi muut oli"toissijaisia"
Ja sen verran oli reidet ja perse kipeänä/kireänä että joka päivä piti venytellä kunnolla.

Brawn:kiitos=)Vaikka mä en pystynykkää vetää tota loppuu,ni epäilen et 150kg ois tullu ou-nout,btw..harmittaa silti,mutta olen kyllä todella tyytyväinen ja todellakin kokeilemisen arvoinen juttu..tossa 137,5kg kohalla ja siitä eteepäi tuntu todella pahalle..

Ja mä haluan vielä sanoa että toi alotusrauta oli mulle todella tiukka kymppi,mä en siinä tinkiny yhtää,ja pohjasta vedettii...eikä toi nyt ihan suoraa verrannollinen oo alotusrautaan,et olis tullu 27,5kg lisää,koska se viimene sarja kesti sen yli 5:min..oli siinä olemista,mutta otan alkuvuodesta uusiksi..varmasti.

Ottopotto:kokeile piruuttaa yx reenikerta..ois kiva saada ammattijäppisenki tuntemuksia tosta hommasta.

Tissikeisari:mä luulen et se formin pitäminen voi tossa etukyykyssä olla todella vaikeaa,ku se takakyykyssäki on yhtä helvettiä.
Ps.kiitos ku potkit hivenen perseelle tuolla toisessa threadissa sillee vähän rivien välistä..nykyää maistuu jalka-maastaveto reenit ihan kybällä!!

Back
Ylös Bottom