Omakotitalon energiankulutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joulukuun lukemat 136+54m2/218brm2, 353+137m3, 3hlö:
- sähkö 473kWh
- vesi 8m3
- aurinkoa ei tarjolla eli helmikuuta odotellessa
- öljyä menee...

VITTU :wtf: Sähkönkulutus otti ja teki rekan. Lieneekö syynä tällainen talvikuukausi koska vastaava päiväkulutus oli helmikuussa (joulukuu 2011 oli 407kWh). Joulu tietysti kuppaa oman osuutensa kuten lämmityskin, mutta veikkaisin että Pingu on vienyt jonkun 50-60kWh jälkilämmitykseen (n. 70W/h eli about saman kuin puhaltimet :) )

Tammikuun lukemat 136+54m2/218brm2, 353+137m3, 3hlö:
- sähkö 419kWh
- vesi 7m3
- aurinkoa ei vieläkään tarjolla eli helmikuuta odotellessa
- öljyä menee kohtuullisesti

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Sähköä meni 1426 kwh. Tossa on 1,5 päivää liikaa kun vasta tänään tsekkasin, eli varmaan jokunen kymmen alle ton oikeesti.

Käyttötunteja 346, josta käyttövettä 77 tuntia. Vettä meni vaan 11 mottia.

Käynnistyksiä reilusti eli 623 kpl.

Lämmitykseen siis jotain 750 kwh tai vähän yli ja käyttösähköön ehkä n. 650 kwh.

Pelkkään lämmitykseen siis about 550 kwh, eli reilu kwh / m3 ja 3 kwh / m2.

Samat tunnit täsmälleen lämmitykseen kuin Timballa (siis kun käyttövesi otetaan pois), eli ihan hyvältä vaikuttaa, puuta (tai siis risuja) on kyllä poltettu jonninverran.

Käyttösähköä meni se 200 enemmän mutta sekin selittynee vähän eri kulutustottumuksilla.

Sähköä meni 1426 kwh. Tossa on 1,5 päivää liikaa kun vasta tänään tsekkasin, eli varmaan jokunen kymmen alle ton oikeesti.

Käyttötunteja 346, josta käyttövettä 77 tuntia. Vettä meni vaan 11 mottia.

Käynnistyksiä reilusti eli 623 kpl.

Lämmitykseen siis jotain 750 kwh tai vähän yli ja käyttösähköön ehkä n. 650 kwh.

Pelkkään lämmitykseen siis about 550 kwh, eli reilu kwh / m3 ja 3 kwh / m2.

Samat tunnit täsmälleen lämmitykseen kuin Timballa (siis kun käyttövesi otetaan pois), eli ihan hyvältä vaikuttaa, puuta (tai siis risuja) on kyllä poltettu jonninverran.

Käyttösähköä meni se 200 enemmän mutta sekin selittynee vähän eri kulutustottumuksilla.

Paljonko Vilho sulla tuo asteminuuttiluku kun käynnistyksiä noin paljon? Luulisin että voisit sitä ajaa isommaksi ilman että se haittaisin mitään mutta vähentäisi käynnistyksiä. Minulla -300 ja sisälämmöt käyttäytyy kuin kuolleen aivokäyrä, eli ei mitään muutoksia ellei polttele takkaa sun muuta.

Ja käyttösähköä menee tottakai aina sen mukaan mitä kuluttaa. Meillä ei valaistus kuluta käytännössä mitään ja sauna vielä vähemmän. Muuta on normisti pleikat ja vahvarit päällä sen minkä on, mutta mitään ihmeepiä kotiteattereita tai muuta erikoista meillä ei edes ole.

Rintamamiestalo 160m2, suora sähkölämmitys, 4hlö, poistoilmapumppu (lämmittää käyttöveden) ja pari takkaa. Takkoja lämmitetään päivittäin vuorotellen. Viime vuoden kulutus tasan 20000 KWh. Tammikuussa 2800KWh. Taitaa olla ihan kohtalainen kulutus tämmöseksi vanhaksi harakanpesäksi. Tulevana kesänä pitäis tehdä panelointi ja 5cm lisäeristys ulkopuolelle.

Tsekkailin just joulukuun ja tammikuun lukuja.

Kaukolämmöt:
12/2012 3853kWh
1/2013 3930kWh

Aika paljon menee lämmitykseen... Kaksi kovinta kuukautta tähän asti (kahden vuoden ajalta siis). Veden lämmitykseen menee kyllä aika paljon, koska vettä menee noin 20m3/kk.

Sähkö
12/2012 1216 kWh
1/2013 887 kWh (oltiin 2 viikkoa poissa)

Olen tosiaan ihmetellyt talon korkeaa tyhjäkäyntikulutusta (0,5-0,6kWh) ja luulen, että mun ulkovaraston sähkölämmityspatteri on jotenkin rikki ja vie sähköä koko ajan. Eilen illalla rupesin sitä ihmettelemään ja klo 22:50 irroitin sen seinästä ja 23-00 näytti kulutusta 0,4kWh, vaikka kotona oli vielä jotain valoja ja katsottiin töllöä yms. Huomisen tuntiraportista näen, miten yön kulutus asettuu. Jos se on luokkaa 0,3-0,4kWh, niin olen jo melko tyytyväinen. Aiemmin jo epäilin tota patteria ja laitoin sen kellokytkimen taakse (1h päällä,1h pois, koko vuorokauden siis 12h päällä ja 12 poissa) kuitenkaan kulutuksessa ei ollut alle 0,5kWh tunteja koskaan. Eli kun eilen irroitin koko kellokytkimen ja patterin, niin heti eka tunti oli siis ton 0,4kWh...

Saan myös kulutusmittarin lainaan, niin pääsen vähän mittailemaa muiden laitteiden kulutuksia.

Olen tosiaan ihmetellyt talon korkeaa tyhjäkäyntikulutusta (0,5-0,6kWh) ja luulen, että mun ulkovaraston sähkölämmityspatteri on jotenkin rikki ja vie sähköä koko ajan.

Kyllähän se varmaan aika tiuhaa napsuu talvella tuollainen sähköpatteri jos sen yksin pitää varastoa lämmittää.

Kaverilla varastossa sähköpatteri vei useita kilowatteja päivässä. Toisella kaverilla saman ikäinen talo kuin meillä ja sähköä mennyt tammikuussa 1832kWh danfossin maalämmöllä. Pumpun vastukset vieneet 75kWh.

Kyllähän se varmaan aika tiuhaa napsuu talvella tuollainen sähköpatteri jos sen yksin pitää varastoa lämmittää.

Kaverilla varastossa sähköpatteri vei useita kilowatteja päivässä. Toisella kaverilla saman ikäinen talo kuin meillä ja sähköä mennyt tammikuussa 1832kWh danfossin maalämmöllä. Pumpun vastukset vieneet 75kWh.

No varasto on mallia koppi eli 5m2 ja seinät on Lammin 350mm eristeharkkoa, katossa joku 25-30cm villaa ja valetun laatan alla 150mm styroksia. Lämpöä koetan pitää 10-15 astetta tuolla. Ei sen nyt ihan mahdottomasti pitäisi viedä. No katsotaan, kun pääsen mittailemaan.

Oddis, oliko teillä joku poreamme tai vastaava kun vettä menee noin paljon? Kun ei teidän perhekoko käsittääkseni ollut mitään mallia 10 tenavaa? Meilläkin ihan normisti suihkussa käydään ja saunotaan jne eikä me olla saatu meneen yli 8 kuutiota niin ettei mukana ole kasteluvesiä tai muuta vastaavaa mitä ei voi laskea normaaliin kulutukseen talon sisällä.

Oddis, oliko teillä joku poreamme tai vastaava kun vettä menee noin paljon? Kun ei teidän perhekoko käsittääkseni ollut mitään mallia 10 tenavaa? Meilläkin ihan normisti suihkussa käydään ja saunotaan jne eikä me olla saatu meneen yli 8 kuutiota niin ettei mukana ole kasteluvesiä tai muuta vastaavaa mitä ei voi laskea normaaliin kulutukseen talon sisällä.
Eipä ole. Noitten sadesuihkujen täytyy viedä vettä aika huolella... Suihkussa kyllä viihtyy kaikki. Lapset (siis 2kpl) tuntuu olevan aina 15min kerrallaan... Ja vaimo kanssa. Itsekin kyllä varmaan 5min olen päivässä suihkussa. Jotenkin tota vettä vaan menee. Niin meni kyllä viime kämpässäkin...

Toi 20m3 kuussa tekee 165 litraa per pää kuussa.

http://www.motiva.fi/koti_ja_asuminen/mihin_energiaa_kuluu/vedenkulutus

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eipä ole. Noitten sadesuihkujen täytyy viedä vettä aika huolella... Suihkussa kyllä viihtyy kaikki. Lapset (siis 2kpl) tuntuu olevan aina 15min kerrallaan... Ja vaimo kanssa. Itsekin kyllä varmaan 5min olen päivässä suihkussa. Jotenkin tota vettä vaan menee. Niin meni kyllä viime kämpässäkin...

No me ei olla annettu lasten läträtä, tekisnhän ne sitä vaikka koko päivän. Saavat ottaa ämpäreihin vettä, mutta ollaan yritetty opettaa niitä saunomaan eikä leikkimään pelkkiä vesileikkejä. Vaimo meillä eniten läträä. Tosin nuot meidän suihkut vie kyllä TODELLA vähän vettä.

Toi on kyllä melko iso luku ja veikkaisin että aika helpolla tuosta saisi tiputettua muutaman kuution pois. Tyyliin 15min suihkut max. 10min jne.

Meilläpäin vesilaitos on käyttänyt omakotitaloissa nyrkkisääntönä 40m3/hlö/v --> 110l/hlö/vrk. Aikoinaan vanhassa talossa vanhoilla laitteilla meni sen verran, nykyään ollaan 30m3/hlö/v --> 82l/hlö/vrk kulutuksessa eikä sitä mitenkään erityisesti pihistellä (mutta ei tuhlatakaan kun se maksaa). Täällä moni vetää tuostakin vielä 20-30l pois (ainakin lukujen mukaan). Vilholla lienee sellainen nykypäivän normikulutus...

No meilläkin siis tosiaan käydään pesulla, vedetään veskiä ja pestään astioita (koneessa 90%) ja pyykkiä jne. Meillä vaan on tehty alusta asti selväksi ettei siellä suihkussa lotrata "tuntitolkulla" ja muksuille että esim. aamulla voivat molemmat käydä pissillä perättäin ja viimeinen vetää veskin yms pieniä perusjuttuja.

Mikäs siinä mun puolesta jos joku ajattelee tässä vähän väljemmin. Etenkin jos tilipussi on senverran paksu ettei sillä oikeasti ole väliä. Minä vaan en katso että tuo olisi elämänlaadusta pois joten mielelläni säästän tässä asiassa.

Ja tarkennus vielä. Keskikulutus 2v asumisajalta on 18 m3 kuussa, eli ei ihan tota kahtakymmentä, mutta paljon kumminkin...

On toi kyllä todella paljon. Onko teillä amme tai uima-allas? Meillä lorottellaan mun mielestä aika paljon mutta vettä menee sen 7-8 kuutiota. Uskoisin, että pienillä muutoksilla kulutuksen saisi sinne kuuteen kuutioon.

On toi kyllä todella paljon. Onko teillä amme tai uima-allas? Meillä lorottellaan mun mielestä aika paljon mutta vettä menee sen 7-8 kuutiota. Uskoisin, että pienillä muutoksilla kulutuksen saisi sinne kuuteen kuutioon.

Meillä taisi keskikulutus olla se 13m3 kuukausessa (2+2). Ei ole ammetta ja ulkona käytettävä vesi saadaan kaivosta. Itse olen tottunut ns. laivasuihkuihin mutta lapset ja varsinkin vaimo lotraa aika paljon. Vaimo sanoo että hän nauttii niistä pitkistä suihkuista, eli sitten se saa seistä siellä lämpösen veden alla. Suihkun lyhentäminen olisi siis suoraan pois elämänlaadusta. Rahaa tuskin kovin paljon enempää kuin Timballakaan käytössä. Rahat laitetaan elämään, osakkeisiin ei jää yhtään.

Meillä taisi keskikulutus olla se 13m3 kuukausessa (2+2). Ei ole ammetta ja ulkona käytettävä vesi saadaan kaivosta. Itse olen tottunut ns. laivasuihkuihin mutta lapset ja varsinkin vaimo lotraa aika paljon. Vaimo sanoo että hän nauttii niistä pitkistä suihkuista, eli sitten se saa seistä siellä lämpösen veden alla. Suihkun lyhentäminen olisi siis suoraan pois elämänlaadusta. Rahaa tuskin kovin paljon enempää kuin Timballakaan käytössä. Rahat laitetaan elämään, osakkeisiin ei jää yhtään.

Kuitti veliseni. ;) Mä laitan niihin osakkeisiin (tai no en mä nyt niihin paljon mitään lisää laita) ja katotaan jos niistä saisi elämänlaatua myöhemmäksi. Me ollaan opeteltu nautiskeleen siellä saunassa miedoista kosteista löylyistä ja suihkussa vain vilvoittelu joka sitten vähemmillä pakkasilla hoituu myös ulkona.

Tottakai jos se suihku on nautinto niin siitä kannattaa nauttia. Maksaahan ihmiset nautinnoistaan muutenkin. Että tätä minä en kritisoi yhtään. Vaan tuon pointtia esille että HALUTESSAAN sitä kulutusta saattaa saada alemmaksikin. Ja jos esim Oddis äimistelee korkeahkoa kulutusta niin jotenkin voisi olettaa että hän sitä haluaa vähän kutistaakin? Ihan sama vaikka sitä rahaa ois kuin rantarosvolla. Se on jo oikeasti asia mitä ympäristömielessä voi miettiä kuten sähkönkulutustaankin sen sijaan että valitsee leivät kaupasta sen mukaan mikä helvetin hiilijalanjälki niistä jää.

Just näin. Ei tässä ekana ole rahansäästö mielessä, vaan puhdas uteliaisuus. Jos muilla menee vettä/sähköä vähemmän kuin meillä, niin mistä se johtuu? Itseasiassa toi vesijuttu on mulle aika selvä, mutta sähkönkulutus hiukka mysteeri. Kuuluu tähän DI:n luonteeseen olla utelias kaikkea, varsinkin tekniikkaa kohtaan... Mutta ei mulla mitään rahansäästöä vastaankaan ole ;)

Myönnän, että lämmin suihku on nautinto (siinä missä jollekin vaikka tupakka...) ja nautinnoista voi joutua jotain maksamaan.

Zone-sarja -42%
Ensimmäinen kuukausi talon lämmittelyä takana ja lukema on 2871 Kwh. Tämä siis pelkkään talon ja käyttöveden lämmityksen, ei sisällä ilmanvaihdon lämmityspatteia mikä tois tuohon noin 100kwh lisää. Sisälämpö 21-22 astetta.

Tekaisin excelillä ennusteen lämmitystarvelukujen pohjalta ja ennusteen mukaan koko vuoden lukema olis tämän perusteella 17500Kwh, kun lämmitetään pelkällä sähköllä.
Kunhan tuon VILP:n ulkoyksikön kytkee niin tuosta voisi arviolta riipaista puolet pois joten olisi lukema 8750Kwh/vuosi lämmitykseen.

Huonekohtaiset termarit ja jakotukkien ohjaus on edelleen asentamatta ja takkaa ei ole poltettu käytännössä ollenkaan. Eli kun noita aletaan hyödyntää ja muutama paikka saa lopullisen eristeen niin tippuu lukemat varmaan vielä hiukan.

Talossa 2krs, 210m2 ja noin 650m3 ilmatilaa.'

edit: Lämmintä käyttövettä meillä on kulunut kahdessa viikossa noin 4m3. Sauna ei ole vielä toiminnassa mikä vähentää kulutusta, mutta on tuo silti aika vähän verrattuna esim Oddiksen lukemiin. Käyttäjiä meillä on kaksi aikuista ja kaksi lasta.

Ensimmäinen kuukausi talon lämmittelyä takana ja lukema on 2871 Kwh. Tämä siis pelkkään talon ja käyttöveden lämmityksen, ei sisällä ilmanvaihdon lämmityspatteia mikä tois tuohon noin 100kwh lisää. Sisälämpö 21-22 astetta.

Tekaisin excelillä ennusteen lämmitystarvelukujen pohjalta ja ennusteen mukaan koko vuoden lukema olis tämän perusteella 17500Kwh, kun lämmitetään pelkällä sähköllä.
Kunhan tuon VILP:n ulkoyksikön kytkee niin tuosta voisi arviolta riipaista puolet pois joten olisi lukema 8750Kwh/vuosi lämmitykseen.

Huonekohtaiset termarit ja jakotukkien ohjaus on edelleen asentamatta ja takkaa ei ole poltettu käytännössä ollenkaan. Eli kun noita aletaan hyödyntää ja muutama paikka saa lopullisen eristeen niin tippuu lukemat varmaan vielä hiukan.

Talossa 2krs, 210m2 ja noin 650m3 ilmatilaa.'

edit: Lämmintä käyttövettä meillä on kulunut kahdessa viikossa noin 4m3. Sauna ei ole vielä toiminnassa mikä vähentää kulutusta, mutta on tuo silti aika vähän verrattuna esim Oddiksen lukemiin. Käyttäjiä meillä on kaksi aikuista ja kaksi lasta.

Veikkaan että et voi ihan puoliksi tuota kokonaiskulutusta laittaa. VILPpi kun ei käyttösähköä puolita :)

Mulla meni viime kuussa puolet tosta sun kulutuksesta, mutta koko vuoden kulutus kuitenkin 12000 - 13000 kwh.

Latest posts

Back
Ylös Bottom