Bingo. Täysin turhan sähkönkulutuksen (huonosti toimiva ilmanvaihto/MLP, lämpövuodot, aina palavat pihavalot...) optimointi on järkevää aina ja kaikissa tilanteissa. Meilläkin on suuri osa valaistuksesta jo ledeillä.Meidän nelihenkisessä perheessä asitanpesukone pyörtähtää keskimäärin ehkä 1,7 kertaa päivässä. Lapset 5 ja 7.
Itse kun olen tätä keskustelua seuraillut niin olen todennut että ei käyttösähkön kulutusta kannata kovinkaan paljoa vertailla. Minusta koko keskustelussa pitäisi erottaa kaksi eri asiaa. On sellaista sähkönkulutusta joka tuo mukanaan mukavuutta. Tällaisen kulutuksen osalta ei mielestäni voi puhua siitä että sähköä kuluisi johonkin turhaan. Toinen asia sitten on jos sähkönkulutus saadaan alas esim. vaihtamalla hehkut ledeihin (edellyttäen että ledejä ei koeata heikennykseksi asumismukavuuteen). Jos mulla olisi ulkopuolen suunnittelu onnistunut paremmin lätkisin varmasti lisää ledejä talon seiniin sitä koristamaan. Sekin olisi mielestäni asumismukavuutta josta olisin valmis maksamaan. Sama pätee mielestäni lämmityskustannuksiin. Se että parannetaan pumpun hyötysuhdetta tmv. vähentää oikeasti sähkönkulutusta, koska se ei ole pois asumismukavuudesta.
Meillä on aika paljon lasia talossa ja oli ihan tieto ettei kyseessä ole passiivitalo; viime vuonna MLP-lämmitys ja IV vei yhteensä 6800 kWh noiden laitteiden omien kulutusmittareiden mukaan. Jokunen kiertovesipumppu jne. on lämmitysjärkässä, jotka eivät ole tuossa mittauksessa mukana. Tuo kulutus ei ole IMO paljoa, mutta jos lasiseiniä ei olisi oltaisiin varmaan prosentuaalisesti paljon (30-40%?) alempana lämmityskuluissa.Se että esim. jollain tähänkin threadiin kirjoittaneella (en nyt muista kuka ...) on hieno talo jossa on korkeat huoneet ja olohuone pelkkää ikkunaa johtaa siihen että sähkönkulutus on kovempi, ei tarkoita sitä että hänellä olisi jotenkin huonompi lämmitysjärkkä tmv. Isot korkeat huoneet jossa on seinät pelkkää lasia ei ole mitään muuta kuin puhdasta asumismukavuutta, josta haluaisin itsekin nauttia.
Well said.Ehkä pitäisikin vertailla enemmän näitä tottumuksia. Vaikka Timballa ja mulla on neliöiltään ja järkältään aika samanlainen kämppä, saattaa 1:1 vertailu kuitenkin olla järjetöntä, ihan asumiseen liittyvistä periaatteista ja varmasti myös käytännöistä johtuen. Jotenkin tuntuu että esim. Hupen lähestymistapa on lähempänä omaani.
tällainen avautuminen tällä kertaa ...
Nämä yleismaalliset "talon kokonaiskulutus" vertailut menee jo huonelämpötilatottumusten, saunojen/takkojen ja autojen lohkolämppäreiden käyttötuttumusten takia niin pahasti perseelleen että niiden tilastointi on melko turhaa. Meillä on takka, mutta sitä ei olla tänä talvena lämmitetty kertaakaan. Sähkösaunaa lämmitetään vastaavasti paljon, apk/pyykkäri laulaa paljon, telkut/teatterit on hitosti päällä ja huonelämpö on 23 koska ollaan vilukissoja ja tykkään kurkkia isoista ikkunoista munasiltaan ulos Lämmitysjärkkä alkaa olla niin hyvin säädöissä ettei lämpötila vaihtele lainkaan, joten ei tule takkaan laitettua tulta "vähän vilu" syystä... Kulutustottumuksista riippuvan käyttösähkön osuus kokonaiskulutuksesta on about 60% eli miten tuota vertaa oikein mihinkään...