Omakotitalon energiankulutus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tällä omalla käyrällä laskettu oli 29,x astetta kun eilen katsoin ja todellinen lähtevä oli jotain 34 muistaakseni.

Ja mulla on kanssa välillä tuollainen jopa kolmituntinen sessio, se on silloin kun varaaja lämpiää. Tuo 300 litran kippo lämpiää hetken eli usein osuu kaksi lämmityssykliä ja yksi vedenteko samaan pötköön

Kävin katsomassa tuoreet lukemat. 35,5 laskettu. Lattiaan meni 36 ja tuli 31.
 
Kävin katsomassa tuoreet lukemat. 35,5 laskettu. Lattiaan meni 36 ja tuli 31.

Ihan ok luvut mielestäni ja lämpötilaerokin soppeli, eli sen mukaan ei mitään ongelmaa.

Mulla ongelma ratkesi sillä että säädin huonetermareiden pyynnin niin isolle että aina jossain kiersi vesi. Em. ongelmahan johtui siitä että kaikki automaattitoimilaitteet oli kiinni -> vesi ei kierrä -> menoveden lämpötila nousee kohtuuttomaksi -> syksi sammuu. Tästä ei sun tapauksessa voi olla kysymys.

Asteminuuttien osaltahan toimivuus on helppo katsoa. Otat vaan Niben valikoisto "huolto" - tilan päälle että pääset katsomaan asteminuutit (mulla ne 1240 versiossa näkyy vaan huolto - asetuksilla). Sitten katot mitä on menoveden lämpötila / pyynti. Erotuksen verran pitäisi laskea / nousta per minuutti.

Periaatteessa pitkä syklin syynä voi olla ainoastaan se, että menovesi on vain vähän yli pyynnin. Tätä veikkaisin syyksi pitkään käyntisykliin.
 
Periaatteessa pitkä syklin syynä voi olla ainoastaan se, että menovesi on vain vähän yli pyynnin. Tätä veikkaisin syyksi pitkään käyntisykliin.

Jep, puolisen astetta on yli pyynnin eli kyllähän tuolla kestää kuroa asteminuutteja pois. Palaava taas on sitten 4,5 alle, joten sillä tulee lepojakso äkkiä täyteen...
 
Meillä mennyt näköjään 22 päivään asti 983 kilowattia. lauantai oli jo mukana tuossa, eikä se ollutkaan kuin 75 kilowattia että ei mikään mahdoton. Vaikkakin nyt reilusti enempi kuin normaali kulutus joka näkyy näillä -20 asteen keleillä olevan n. 50 kilowatin luokkaa. Näissä tosin sitten jo autojen lohkarit ja mun auton sisätilanlämppäri ottaa osansa. Mutta kokoaiskulutus siis tässä.

Mielenkiintoista nähdä meneekö 1400 kwh rikki, se ois sitten meidän kuukausikulutusenkkaa. Tässä joulukuussa se voi hyvin mennä kun kelit kylmiä ja tätä ylimäärästä kulutusta joulun ja uv:n aikana tulee vielä olemaan paljon.

EDIT: Korjaus kulutuslukemaan ja tähän vielä tuo taulukko mistä tuon laskin:

Päivämäärä Sähkön käyttö (kWh) Tuote °C
1.12.2012 40,35 Siirto -11,4
2.12.2012 46,94 Siirto -13
3.12.2012 51,43 Siirto -22
4.12.2012 55,26 Siirto -20,8
5.12.2012 52,81 Siirto -18,3
6.12.2012 50,5 Siirto -11,6
7.12.2012 38,18 Siirto -8,5
8.12.2012 39,51 Siirto -5,7
9.12.2012 33,92 Siirto -6,5
10.12.2012 37,38 Siirto -6,9
11.12.2012 36,39 Siirto -9,3
12.12.2012 37,72 Siirto -3,1
13.12.2012 36,19 Siirto -5,3
14.12.2012 29,83 Siirto -5,1
15.12.2012 33,62 Siirto -7,3
16.12.2012 45,78 Siirto -9,3
17.12.2012 38,52 Siirto -7,7
18.12.2012 48,11 Siirto -13,3
19.12.2012 50,95 Siirto -17,4
20.12.2012 52,53 Siirto -19
21.12.2012 51,91 Siirto -15,3
22.12.2012 75,01 Siirto -18,2
23.12.2012 0 Siirto
yhteens 982,84

Taitaa tulla 1. kuukausi kun päästään Timban kanssa samaan kulutukseen. Meillä ei näytä menevän juurikaan enempää käyttösähköä jouluna. Meillä on joulu joka kuukausi :)

- - - Updated - - -

Jep, puolisen astetta on yli pyynnin eli kyllähän tuolla kestää kuroa asteminuutteja pois. Palaava taas on sitten 4,5 alle, joten sillä tulee lepojakso äkkiä täyteen...

Täytyy kurkkia miten nopeasti mulla paluulämpötila nousee. Periaatteessa senkin pitäisi olla korkeempi kun sykli loppuu.
 
Tyhmiä kysymyksiä:

kts. linkki http://aijaa.com/w4QfHt

Missäs asennossa noiden vipujen pitäs olla, että hyödyntää parhaalla tavalla yösähkön käytön? Lämmitysmuodot, ILPO, LTO ja lattilämmitys sähkökaapelilla. Tosiaan asetukset on ihan muuton jäljiltä vieläkin kun en oo muka ehtinyt tutustua aiheeseen. Aamulla ja illalla tuolla joku aina naksahtaa mutta en tiedä liikkuuko vivut :D

Jos ton nyt napautta yö-asentoon niin mitä se meinaa käytännössä ton lattialämmityksen kanssa? Päivälläkö se ei sitten lämmitä?

T: ihanasti pihalla

Vipujen täytyy olla YÖ-asennossa jos haluat että ne lämpiää vain yöllä ja eikös se ole sit niin jos pidät päivä asennossa niin se lämmittää niitä aina kun on tarvetta myös yölläkin.
Ja kun noita näyttää olevan kaksinkappalein niin oisko ne niin että kosteat tilat on toisen katkaisijan perässä niin ne saa aina olla lämmityksessä ja muut tilat varataan lämpimiksi yöllä jos niin haluat.
Nuo vivut ei liiku mihinkään.

Eli yö asennossa lämmittää lattian vain yöllä,se varaa lattiaan lämpöä ja päivä aikana lattia viilenee jos viilenee liikaa niin napsauttaa katkaisijan päivä asentoon niin saa taas lämmitettyä lattiaa.

Itsellä oli edellisessä talossa samoin,kosteat tilat aina lämmityksessä ja muut tilat varattiin lämpimiksi vain yöllä ja se riitti.
 
Täällä vähän napasi pakkaset isolleen. Muutamassa tunnissa viileni melkein 10 astetta. -26 näyttää pumpun mittari ja tuossa vähän alempana mäkeä oli auton mittarissa -30 lukemat. Tuli sitten kohtuu pitkä sykli, 5,5 tuntia kävi pumppu putkeen. Toki lämmitti vedetkin samassa rytinässä. Seurailin tuota litkujen lämpöä, lasketteli sinne -1,5 lukemiin mutta ei mennyt tuon alle. Eli vissiin tuo sitten se kalliolämmön lukema meillä? Paluulitku oli n. -4,5-5 asteista.

Nyt muuten pysyy tuo tallin lämpötilakin kohtuu hyvin lapasessa kun tukki säädetty oikein, kiitos 69T:n neuvojen ja tuo oma käyrä näyttäisi pelittävän kohtuu hyvin nyt. Autotallissa äsken 12,9 astetta kun tuossa muutaman asteen pakksekelissä säädellessä sain sen pysymään 14-15 asteen välissä.
 
Taitaa tulla 1. kuukausi kun päästään Timban kanssa samaan kulutukseen. Meillä ei näytä menevän juurikaan enempää käyttösähköä jouluna. Meillä on joulu joka kuukausi :)

- - - Updated - - -



Täytyy kurkkia miten nopeasti mulla paluulämpötila nousee. Periaatteessa senkin pitäisi olla korkeempi kun sykli loppuu.

Pyynti 34 20 asteen pakkasella. Syklin lopussa saavutti paluuvesikin pyynnin. Jossain 38 asteessa oli menovesi loppuvaiheille.

Kannattaa varmaan Loftiksen käydä ihan kädellä kokeilemassa jakotukkien paluuputkista jos vaikka yksittäinen kierto olisi kylmä, eli palaa suhteessa kylmää.
 
Ja peliliike on hakea vaikka Biltemasta IR mittari. Maksoi tuo minun jotain 50 euroa ja varsin kätevä peli monessa kohtaa. mm mittaillessa jakotukkien lämpöjä, lattiapintoja ja vaikka leivinuunin lämpöjä. Toimi myös hiton hyvin yhden lämpövuodon paikantamiseen ja korjaamiseen.
 
Ja peliliike on hakea vaikka Biltemasta IR mittari. Maksoi tuo minun jotain 50 euroa ja varsin kätevä peli monessa kohtaa. mm mittaillessa jakotukkien lämpöjä, lattiapintoja ja vaikka leivinuunin lämpöjä. Toimi myös hiton hyvin yhden lämpövuodon paikantamiseen ja korjaamiseen.

Näin. Jos kaivo ja muu ulkokierto on kunniaa eikä pumpussa ole vikaa, ei jää paljon vaihtoehtoja.
 
Pyynti 34 20 asteen pakkasella. Syklin lopussa saavutti paluuvesikin pyynnin. Jossain 38 asteessa oli menovesi loppuvaiheille.

Kannattaa varmaan Loftiksen käydä ihan kädellä kokeilemassa jakotukkien paluuputkista jos vaikka yksittäinen kierto olisi kylmä, eli palaa suhteessa kylmää.

Pari huonetta on säädetty termostaateilla 15-asteeseen. Ovien altakin varmaan sen verran lämpöä menee sinnekin, että tuskin kierto kovin kummoinen noissa huoneissa on. Pitäiskö noissa huoneissa nostaa siis lämpöä, että pumppu pääsisi helpommalla?

Kyllä taas tuntuu olevan mysteeri. Täytyy varmaan käydä autotallin painovoimainenkin laittamassa kokonaan kiinni. Ei sieltä venttiilistä nytkään pääsisi kuin hyttynen ulos, mutta kaikkiea pitää kokeilla. Jotain on huonommin kuin viime talvena ja silloin oli sentään monta asiaa tiedossa mitkä on jo nyt saatu valmiiksi.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pyynti 34 20 asteen pakkasella. Syklin lopussa saavutti paluuvesikin pyynnin. Jossain 38 asteessa oli menovesi loppuvaiheille.

Kannattaa varmaan Loftiksen käydä ihan kädellä kokeilemassa jakotukkien paluuputkista jos vaikka yksittäinen kierto olisi kylmä, eli palaa suhteessa kylmää.

Mikäli oikein olen ymmärtänyt, Loftis on pitänyt autotallia normilämmöillä ja kun se on painovoimainen niin melko kylmää sieltä tulee paluuputkeen. Yhtäältä sitä painovoimaista ei kannata kuristaa kiinni vaan pudottaa lämpötiloja ja antaa ilman kiertää.

Yksi juttu on myös se, että syksyisin pitäisi aina ajella kiertoja jakotukkikohtaisesti kv-pumppu täysillä jotta saa mahdolliset ilmalukot auki. Näinhän taisi olla Vilho sullakin....

Loftikselle vielä kun sillä oli muistaakseni Warmia niin sehän voi olla kuten mulla eli jauhaa liian kanssa tavaraa. Jakotukeillta saa hyvän käsityksen tulo- ja menoveden eroista ihan kokeilemalla, mutta se ei paljasta sitä jos virtausta on turhan paljon. Paitsi jos sisällä on osassa kämppää liian lämmin ja vain termarilla kuristetut pysyy kuosissa niin sitten voi olla liian kanssa.
 
Täytyy itsekin hakea tuo IR mittari heti kun pyhät on ohi. Mulla on iv koneena Onnisen onnline eco xl pyöriväkennoinen. Kone on aika iso, joten olen ajellut nyt pakkasten aikaa suosiolla ykkösteholla. Sähkönkulutus oli -8 pakkasella 1,6 kWh / vrk ja nyt -22 pakkasella meni 10 kWh / vrk. Voikohan mittaustulokseen luottaa?
Ajattelin jättää tuon mittarin nyt kuukaudeksi tuonne iv-koneen johdon väliin. LTO on päällä ja tuloilman lämpö on +17 säädetty, kylmemmäksi sitä ei säätimestä saa.
Säätimestä sitä ei saa kokonaan pois päältä vaan vaatisi koneen aukaisua ja vissiinkin jonkin sulakkeen poistamista.
 
Mikäli oikein olen ymmärtänyt, Loftis on pitänyt autotallia normilämmöillä ja kun se on painovoimainen niin melko kylmää sieltä tulee paluuputkeen. Yhtäältä sitä painovoimaista ei kannata kuristaa kiinni vaan pudottaa lämpötiloja ja antaa ilman kiertää.

Yksi juttu on myös se, että syksyisin pitäisi aina ajella kiertoja jakotukkikohtaisesti kv-pumppu täysillä jotta saa mahdolliset ilmalukot auki. Näinhän taisi olla Vilho sullakin....

Loftikselle vielä kun sillä oli muistaakseni Warmia niin sehän voi olla kuten mulla eli jauhaa liian kanssa tavaraa. Jakotukeillta saa hyvän käsityksen tulo- ja menoveden eroista ihan kokeilemalla, mutta se ei paljasta sitä jos virtausta on turhan paljon. Paitsi jos sisällä on osassa kämppää liian lämmin ja vain termarilla kuristetut pysyy kuosissa niin sitten voi olla liian kanssa.

Aamulla kokeilin pikaisesti noita jakotukin lämpöjä. Kyllä ne ihan loogisesti tuntui olevan, mutta näytti kaikki termaripiirit olevan yhtä lukuunottamatta kiinni. Termarittomat piirit on täysin auki eli lämmittääkö nuo huoneitten ulkoreunojen piirit sitten niin paljon, että keskiosien termaripiirit on kiinni. Tekis mieli repiä toimilaitteet irti ja ruuvata kierrot käsin... Mielestäni homma toimi ihan hyvin viime talvena ilmankin.
 
Aamulla kokeilin pikaisesti noita jakotukin lämpöjä. Kyllä ne ihan loogisesti tuntui olevan, mutta näytti kaikki termaripiirit olevan yhtä lukuunottamatta kiinni. Termarittomat piirit on täysin auki eli lämmittääkö nuo huoneitten ulkoreunojen piirit sitten niin paljon, että keskiosien termaripiirit on kiinni. Tekis mieli repiä toimilaitteet irti ja ruuvata kierrot käsin... Mielestäni homma toimi ihan hyvin viime talvena ilmankin.

Tässä on se hankala tilanne että ei voi tietää että onko ulkokierron jäätyminen syy vai seuraus. Vaatiiko laatta liikaa vai antaako ulkokierto liian vähän, siinäpä pulma? Tietysti pumpussakin voi olla vikaa. Jotenkin tuota pitäisi nyt systemaattisesti lähteä selvittämään. Melkein tsekkaamaan sen mitä lämpötiloja menoveden meno / paluu antaa / sykli. Olisko mahdollista saada näkyville myös pumpun oman kwh-mittarin lukemat. Pumppu ei mielestäni saa kuluttaa yli 3 kw / tunti, jos vastus ei ole päällä.
 
Meni vissiin hetki sitten Pingu jäähän huolella...

Eli tausta tämä. Koko viikonloppu palon kuormaa. Ulkona kova pakkanen, pahimmillaan kävi -30 asteessa. Sisällä pahimmillaan yli 25 astetta kun päällä kaikki mahdollinen. Uunissa kinkkua ja joululaatikot, leivinuunissa lämpöä jne. Saunassa käytiin poikien kanssa.

Pingu alko kurnuttamaan taas ja kun avasin kotelon oli siellä aika viileetä. Ei mitään ihan antarktista mutta jäätä sielä ja täällä. Manuaali käteen ja selaamaan. Ensinnä vainhdoin puhtaat suodattimet ja etin valikosta sulatustoiminnon ja kytkin sen päälle. Tehdasasetuksena se ei ole päällä???

Kun kattelee näytöltä mittauksia, niin näyttäs että LTO ei ole päällä ollenkaa kun kaikki hyötysuhdemittaukset on nollassa? Lienee "normaalia" jos kenno jäätyy? Mutta miten tuo oikeasti pitäisi sulattaa? Vittu tästäkään mitään ohjeita ole saanut mistää, itse pitää TAAS opetella kaikki. Tosin kaveri saa sitten taas takuuseen tulla vaihaan hihnat jos ne nyt taas on sitten löystyneet ja kenno ei pyöri jatkossakaan kunnolla. Mutta miten sitä voi tietää jos tuo paska jäähän menee kun ei mitään muuta merkkiä tule kuin tuo "jurnutus"??

Menee se jouluyö tässäkin rattoisasti....
 
Täytyy itsekin hakea tuo IR mittari heti kun pyhät on ohi. Mulla on iv koneena Onnisen onnline eco xl pyöriväkennoinen. Kone on aika iso, joten olen ajellut nyt pakkasten aikaa suosiolla ykkösteholla. Sähkönkulutus oli -8 pakkasella 1,6 kWh / vrk ja nyt -22 pakkasella meni 10 kWh / vrk. Voikohan mittaustulokseen luottaa?
Ajattelin jättää tuon mittarin nyt kuukaudeksi tuonne iv-koneen johdon väliin. LTO on päällä ja tuloilman lämpö on +17 säädetty, kylmemmäksi sitä ei säätimestä saa.
Säätimestä sitä ei saa kokonaan pois päältä vaan vaatisi koneen aukaisua ja vissiinkin jonkin sulakkeen poistamista.

Koneen manuskasta saa varmaan tarkistettua tuon sähkönkulutuksen suuruusluokan. Jälkilämmitysvastuksen koko vaikuttaa ratkaisevasti siihen paljonko tuo voi viedä ja puhaltimet siihen päälle. Suosittelen muutenkin sen ohjeen lukemista :)
Yhtäältä pyöriväkennoista ei saa laittaa "pikkuteholle" kovilla pakkasilla koska kennon talteenottokyky heikkenee ja vastaavasti jälkilämmitys huutaa sitten enemmän. Tämä on juurikin se "normaali" tapa mennä perse edellä puuhun. Konetta ajetaan normiteholla ja toivotaan että se on oikein säädetty. Tästä voi kurkkia lisää tuolta IV-threadista.
 
Aamulla kokeilin pikaisesti noita jakotukin lämpöjä. Kyllä ne ihan loogisesti tuntui olevan, mutta näytti kaikki termaripiirit olevan yhtä lukuunottamatta kiinni. Termarittomat piirit on täysin auki eli lämmittääkö nuo huoneitten ulkoreunojen piirit sitten niin paljon, että keskiosien termaripiirit on kiinni. Tekis mieli repiä toimilaitteet irti ja ruuvata kierrot käsin... Mielestäni homma toimi ihan hyvin viime talvena ilmankin.

Todennäköisesti ulommat piirit puskee riittävästi ja siksi sisemmät on kiinni. Meillä on olkkarissa sisempi piiri lämmityskaudella suurimman osan ajasta kiinni vaikka olenkin "huijannut" termarin normia isommalle. Jossain tätä jo aiemmin kommentoin että olen ruuvannut nuo termaripiirit (makkarit) reilusti pienemmälle (siitä piirisäädöstä punaisen korkin alta) ja nykyään lopputuleman termarit on suurimman osan ajasta enemmän tai vähemmän auki. Tarkoittaa että ko. menovesikäyrällä noihin huoneisiin ei saa juurikaan enempää lämpöä kuin mitä termarilla pyydetään. Pysyy tuo lämmityskierron lämpötilat ja dT vain paljon tasaisempana kun ei ole jatkuvaa on/off liikettä noissa piireissä.
 
Koneen manuskasta saa varmaan tarkistettua tuon sähkönkulutuksen suuruusluokan. Jälkilämmitysvastuksen koko vaikuttaa ratkaisevasti siihen paljonko tuo voi viedä ja puhaltimet siihen päälle. Suosittelen muutenkin sen ohjeen lukemista :)
Yhtäältä pyöriväkennoista ei saa laittaa "pikkuteholle" kovilla pakkasilla koska kennon talteenottokyky heikkenee ja vastaavasti jälkilämmitys huutaa sitten enemmän. Tämä on juurikin se "normaali" tapa mennä perse edellä puuhun. Konetta ajetaan normiteholla ja toivotaan että se on oikein säädetty. Tästä voi kurkkia lisää tuolta IV-threadista.

Jos nyt oikein tuota ohjekirjan "lämmöntalteenoton hyötysuhde" käyrää tukitsen, niin hyötysuhde laskee kun ilmamäärä kasvaa. Hyötysuhde; 20 l/s = 87% ja 160 l/s = 79 %. Koneessa on 800 W jälkilämmitysvastus ja
230W tasavirtapuhaltimet tulo / poisto. Lisäksi lämmönsiirtimen moottori näyttää olevan 5 W. Eli kyllähän se taitaa näillä pakkasilla tuota sähköä kuluttaa.
 
Jos nyt oikein tuota ohjekirjan "lämmöntalteenoton hyötysuhde" käyrää tukitsen, niin hyötysuhde laskee kun ilmamäärä kasvaa. Hyötysuhde; 20 l/s = 87% ja 160 l/s = 79 %. Koneessa on 800 W jälkilämmitysvastus ja
230W tasavirtapuhaltimet tulo / poisto. Lisäksi lämmönsiirtimen moottori näyttää olevan 5 W. Eli kyllähän se taitaa näillä pakkasilla tuota sähköä kuluttaa.

Sähkön kulutuksen määrään pääsee nimenomaan vaikuttamaan sillä koneen käyntiteholla riippumatta noista "lämmön talteenoton hyötysuhteen" käyristä. Enerventin koneessa on ihan vastaava käyrä about vastaavilla arvoilla. Ne on kuitenkin vain tietyn normin mukaisesti laskettuja arvoja rakennusvalvontaa varten ;)

Käytännössä homma menee talvipakkasilla siten että jos ajat pikkuteholla niin jälkilämmityksen tarve kasvaa vs. normaali käyntiteho. En tiedä minkälaista dataa tuosta Onnlinen koneesta saa ulos, mutta esim. meillä tuosta EDAn paneelista näkee arvot ja kun koneen tehoa pudottaa normista alas niin aika äkkiä poistoilman lämpötila ja sitä kautta LTOn lämpötila putoaa asteen tai puolitoista. Samalla raitisilman lämpötila ja pyydetty tuloilman lämpötila pysyy ennallaan niin mistä luulet että lisälämpö tehdään.....sähkövastuksella varmaan. Kyse on aika pitkälle siitä että kun ilma virtaa putkistossa hitaammin niin se ehtii enemmän jäähtymään jne....

Kesähelteellä sitten juurikin toisinpäin. Tästä muistaakseni tuolla IV-threadissa jotain kirjoittelin liittyen POISSA-tilaan (Enerventin EDA-ohjaus) ja niiden käyntitehoista.

EDIT: Normitehosta suuremmalla ajaminen menee juurikin hyötysuhdekäyrän mukaan.
 
Sähkön kulutuksen määrään pääsee nimenomaan vaikuttamaan sillä koneen käyntiteholla riippumatta noista "lämmön talteenoton hyötysuhteen" käyristä. Enerventin koneessa on ihan vastaava käyrä about vastaavilla arvoilla. Ne on kuitenkin vain tietyn normin mukaisesti laskettuja arvoja rakennusvalvontaa varten ;)

Käytännössä homma menee talvipakkasilla siten että jos ajat pikkuteholla niin jälkilämmityksen tarve kasvaa vs. normaali käyntiteho. En tiedä minkälaista dataa tuosta Onnlinen koneesta saa ulos, mutta esim. meillä tuosta EDAn paneelista näkee arvot ja kun koneen tehoa pudottaa normista alas niin aika äkkiä poistoilman lämpötila ja sitä kautta LTOn lämpötila putoaa asteen tai puolitoista. Samalla raitisilman lämpötila ja pyydetty tuloilman lämpötila pysyy ennallaan niin mistä luulet että lisälämpö tehdään.....sähkövastuksella varmaan. Kyse on aika pitkälle siitä että kun ilma virtaa putkistossa hitaammin niin se ehtii enemmän jäähtymään jne....

Kesähelteellä sitten juurikin toisinpäin. Tästä muistaakseni tuolla IV-threadissa jotain kirjoittelin liittyen POISSA-tilaan (Enerventin EDA-ohjaus) ja niiden käyntitehoista.

EDIT: Normitehosta suuremmalla ajaminen menee juurikin hyötysuhdekäyrän mukaan.

Kiitos kun väänsit tämän rautalangasta :) Tässä onnisen koneessa kun ei noita lukemia saa. Manuskan mukaan antureita on, mutta vissiinkin lisävarusteena olisi ollut jokin paneeli josta niitä näkee. Nyt ei ole kuin kodarin seinässä 4 portainen tehonsäätö, 4 portainen lisälämmityksen säätö, huoltomuistutin ja lto:n päälle/pois kylkentä. Voisin kokeilla miten tuo tehon nosto vaikuttaa kWh mittariin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom