Omakotitalon energiankulutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En ole koskaan mittaillut hetkittäistä kulutusta. Minuutin jalksolta laskeskelin mittarin "sykäykset" kun kulutusta menoveden ja käyttöveden osalta laskeskelin. Onko tossa mittarissa mahdollista laskea sykäyksiä tai ynnätä ihan lyhyen ajan kulutusta. Jos vaikka laskisit paljonko vie menoveden teon keskivaiheilla ja sama käyttövedelle. Mulla tuli menovedelle n. 2,1 - 2,2 kwh ja käyttövedelle semmonen 2,3 - 2,4 kwh. Katsoin vaan mittarista paljonko yksi sykäys mittarissa on ja laskin sitten sysäykset minuutin ajalta. Toinen vaihtoehto on laskea aika tiettyyn sysäysmäärään. Tämän kun tekee muutaman kerran niin saa jo aika hyvän keskiarvon.

... kaverilla muuten hajosi ulkokierron vesipumppu. Kotivaakutus korvaa, eli 150€ maksoi se remontti. Sama homma vaikka kompura hajoisi. Ei kompuran hajoaminen nyt niin iso riski ole.

Tällaista kulutusta tältä päivää.

11469325.t.jpg
[/URL][/IMG]

Tänäänhän on pakastanut jatkuvasti enemmän ja taitaa mennä -20*C tai alle huomenna. Toivottavasti kulutus vähän tuosta tippuu ensi viikolla, tai muuten tulee aika hurjia kulutuksia.

Ei tuosta mittarista itsestään mun ymmärtääkseni saa sykäyksiä laskettua tai lyhyen ajan kulutusta. Tuon saa näyttämään 6, 12, tai 18 sekunnin välein kulutuksen. En tiedä onko keskiarvo siltä ajalta vai hetkellinen sillä hetkellä kun näyttö päivittyy.

Meillä menee nyt näillä kovilla pakkasilla -20 sähköä noin 100Kwh/vuorokaudessa
Nyt onkin jännittävä talvi. Yleensä meillä talvi kestää tammi- ja helmikuun, mutta nyt tuohon voi laskea tältä vuodelta joulukuunkin täydeksi talvikuukaudeksi. Tahtoo sanoa, että tänä talvena palaa energiaa ja paljon, jos nuo jälkimmäisetkin talvikuukaudet ovat sitä mitä yleensä ovat.

Tyhmiä kysymyksiä:

kts. linkki http://aijaa.com/w4QfHt

Missäs asennossa noiden vipujen pitäs olla, että hyödyntää parhaalla tavalla yösähkön käytön? Lämmitysmuodot, ILPO, LTO ja lattilämmitys sähkökaapelilla. Tosiaan asetukset on ihan muuton jäljiltä vieläkin kun en oo muka ehtinyt tutustua aiheeseen. Aamulla ja illalla tuolla joku aina naksahtaa mutta en tiedä liikkuuko vivut :D

Jos ton nyt napautta yö-asentoon niin mitä se meinaa käytännössä ton lattialämmityksen kanssa? Päivälläkö se ei sitten lämmitä?

T: ihanasti pihalla

19400 nyt vuodelle, eilen katsoin jo että ois 2000 vähemmän mutta Excel teki tepposet. Takkaan tulta nyt loppuvuos tiukkaan! Joulukuu tasan 2000.

Tällaista kulutusta tältä päivää.

11469325.t.jpg
[/URL][/IMG]

Tänäänhän on pakastanut jatkuvasti enemmän ja taitaa mennä -20*C tai alle huomenna. Toivottavasti kulutus vähän tuosta tippuu ensi viikolla, tai muuten tulee aika hurjia kulutuksia.

Ei tuosta mittarista itsestään mun ymmärtääkseni saa sykäyksiä laskettua tai lyhyen ajan kulutusta. Tuon saa näyttämään 6, 12, tai 18 sekunnin välein kulutuksen. En tiedä onko keskiarvo siltä ajalta vai hetkellinen sillä hetkellä kun näyttö päivittyy.

Onko tuossa siis koko sähkönkulutus vai pelkän pumpun? Jos kyseessä pelkkä pumppu, niin näytttä aika erikoiselta. Ainut minkä ymmärrän on toi jakso 18 - 23, eli pumpun ns. tyhjäkäyntikulutus. Noin 2,5 kwh:n kulutus on voisi olla sinänsä ihan järkevä. Mulla 8kwh:n pumpulla menee siis noin 2,15 kw / tunti jos tehdään pelkkää menovettä. Tuon kun kertoo 1,2:lla päästään varmaan aika lähelle tuota 2,5 - 2,6 kwh jonka 10kwh pumppu varmaan vie (eikös sulla ollut 10kwh masina?). Se miten kulutus voi mennä 4 - 6 kilowattiin tunnissa, ei oikein mene jakeluun. Käsittääkseni pumpun ei ilman vastusta pitäisi voida edes ottaa tuollaista sähkömäärää tunnissa. Muutenkin vaikuttaisi pumpun kulutus hurjalta.

Kävin pumpulla tsekkaamassa. Pakkasella menty jo pitkään ja nyt mittari näytti -17C. Noin tunnin jurnutuksen jäkeen sisään tuli +2 asteista ja ulos lähti -1 asteista vinettoa. Aika hyvin se tuntuu tossa + 2:ssa pysyvän. Yritän vielä tsekata mihin lämpöön ehti paluu nousta enne seuraavaa sessiota.

35 minuuttia lepäili (120 asteminuuttia). Ehti ulkokierto nousta 5,7 asteeseen

-5,6 mitattu ulos ja todellinen luultavasti -6,3. Sisään tulee -2,6. Käy 3,5h ja lepää 0,5h.

Tuo sähkömittari mittaa pelkkää pumppua eli käyttösähköä ei tuossa näy. Tuo klo 18-23 välinen jakso on siltä päivältä sitä aikaa, kun tuloksia ei ollut vielä olemassa eli otin nuo tiedot ulos mittarista joskus viiden ja kuuden välissä. Samaa rataa sitten jatkoi koko loppuillankin...

-5,6 mitattu ulos ja todellinen luultavasti -6,3. Sisään tulee -2,6. Käy 3,5h ja lepää 0,5h.

Tuo sähkömittari mittaa pelkkää pumppua eli käyttösähköä ei tuossa näy. Tuo klo 18-23 välinen jakso on siltä päivältä sitä aikaa, kun tuloksia ei ollut vielä olemassa eli otin nuo tiedot ulos mittarista joskus viiden ja kuuden välissä. Samaa rataa sitten jatkoi koko loppuillankin...

Lukisiko missään Niben oppaassa voiko kompura edes ottaa noin paljoa sähköä. Senhän pitäisi tuottaa vähintään 3 kertaa otetun sähkön verran. Onko noi mittarin lukemat "suhteessa" sähkölaitoksen mittariin? Jos pumppu käy 3,5h putkeen niin silloinhan noiden mittarin kuvan "tolppien" pitäisi olla aika lailla saman mittaisia, tai ainakin kahden peräkkäisen ja yhden sitten välissä olla vähän matalampi. Nyt lukemissa ei ole hirveästi logiikkaa.

Lukisiko missään Niben oppaassa voiko kompura edes ottaa noin paljoa sähköä. Senhän pitäisi tuottaa vähintään 3 kertaa otetun sähkön verran. Onko noi mittarin lukemat "suhteessa" sähkölaitoksen mittariin? Jos pumppu käy 3,5h putkeen niin silloinhan noiden mittarin kuvan "tolppien" pitäisi olla aika lailla saman mittaisia, tai ainakin kahden peräkkäisen ja yhden sitten välissä olla vähän matalampi. Nyt lukemissa ei ole hirveästi logiikkaa.

Kattelin tuota logitiedostoa uudelleen ja huomasin, että nuo käyntijaksot vaihteli puolesta tunnista tuonne reiluun 3 tuntiin. Suurin osa oli jotain tunnin ja puolentoista välissä. Eli sen puoleen tuossa kuvaajassa saattais olla järkeä. Mutta sitä en tiedä pitäiskö noiden jaksojen vaihdella noin paljon... yhden yön aikana siis paljon eripituisia jaksoja.

Niben manuskaa kevyesti ehdin selailemaan, mutta ei sattunut silmään maksimiottotehoa.

Täytyy koittaa vertailla onko mitään järkeä suhteessa sähkölaitoksen mittariin, mutta siinä saattaa mennä nyt muutama päivä, että pääsee järkeviä jaksoja kellottamaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kattelin tuota logitiedostoa uudelleen ja huomasin, että nuo käyntijaksot vaihteli puolesta tunnista tuonne reiluun 3 tuntiin. Suurin osa oli jotain tunnin ja puolentoista välissä. Eli sen puoleen tuossa kuvaajassa saattais olla järkeä. Mutta sitä en tiedä pitäiskö noiden jaksojen vaihdella noin paljon... yhden yön aikana siis paljon eripituisia jaksoja.

Niben manuskaa kevyesti ehdin selailemaan, mutta ei sattunut silmään maksimiottotehoa.

Täytyy koittaa vertailla onko mitään järkeä suhteessa sähkölaitoksen mittariin, mutta siinä saattaa mennä nyt muutama päivä, että pääsee järkeviä jaksoja kellottamaan.

Hain taas yöllisen logitiedoston koneelle. Huomasin, että asteminuuttien nollautuminen kestää 10h. Sinä aikana pumppu tekee noita puolen tunnin huileja aina välillä, mutta muuten jyskyttää jatkuvasti. Kuulostaako järkevältä?

Hain taas yöllisen logitiedoston koneelle. Huomasin, että asteminuuttien nollautuminen kestää 10h. Sinä aikana pumppu tekee noita puolen tunnin huileja aina välillä, mutta muuten jyskyttää jatkuvasti. Kuulostaako järkevältä?

No missä mielessä kysyt? Ei nimittäin kuulosta jos kaikki olisi kunnossa. Ei näillä pakkasilla kun sullakin noin muuten on säädöt kunnossa. Mulla käy 20 asteen pakkasella noin tunnin ja lepää noin tunnin jos yhtään on takkaa lämmitelty. Jos ei ole niin sitten tuo käyntijakso pitenee pariinkin tuntiin. Tietty sotkee tuota näkymää kun siiis katson EBTS:n kulutusseurannasta, joka ei erittele mitään, se milloin lämmitellään vettä kun se näkyy siinä tietysti samalla tavalla. Eli se vedenlämmitys kyllä yli tuplaa tuon käyntijakson.

Nyt on muuten melkein 24 pakkasta ja näyttää kiristyvän vielä. Täytyy tuikata takka tulille.

Eiliseltä tulee varmaan miehekkään kulutukset kun pakkasta oli koko päivän yli 20 astetta. Lämmintä vettä käytettiin reilusti kun tehtiin jouluruokia eli joutui tiskaamaan isoat astiat käsin ja tiskikone kävi käytännössä koko ajan, taisi kolmesti käydä. Pyykkiä pestiin viissiin 4 koneellista ja kuivausrumpu kävi kolme kertaa. Imuri lauloi ja höyrypesuriakin käytettiin. "Hauska" kattoa parin päivän päästä että mitä meni...

No missä mielessä kysyt? Ei nimittäin kuulosta jos kaikki olisi kunnossa. Ei näillä pakkasilla kun sullakin noin muuten on säädöt kunnossa. Mulla käy 20 asteen pakkasella noin tunnin ja lepää noin tunnin jos yhtään on takkaa lämmitelty. Jos ei ole niin sitten tuo käyntijakso pitenee pariinkin tuntiin. Tietty sotkee tuota näkymää kun siiis katson EBTS:n kulutusseurannasta, joka ei erittele mitään, se milloin lämmitellään vettä kun se näkyy siinä tietysti samalla tavalla. Eli se vedenlämmitys kyllä yli tuplaa tuon käyntijakson.

Nyt on muuten melkein 24 pakkasta ja näyttää kiristyvän vielä. Täytyy tuikata takka tulille.

Eiliseltä tulee varmaan miehekkään kulutukset kun pakkasta oli koko päivän yli 20 astetta. Lämmintä vettä käytettiin reilusti kun tehtiin jouluruokia eli joutui tiskaamaan isoat astiat käsin ja tiskikone kävi käytännössä koko ajan, taisi kolmesti käydä. Pyykkiä pestiin viissiin 4 koneellista ja kuivausrumpu kävi kolme kertaa. Imuri lauloi ja höyrypesuriakin käytettiin. "Hauska" kattoa parin päivän päästä että mitä meni...

Eli sulla siis asteminuutitkin nollautuu tunnissa? Vai kompura käy yhtenäisesti tunnin saamatta asteminuutteja kuitenkaan nollaan?

Eli sulla siis asteminuutitkin nollautuu tunnissa? Vai kompura käy yhtenäisesti tunnin saamatta asteminuutteja kuitenkaan nollaan?

Käy tunnin ja käsittääkseni nollautuu. En ole nyt tikkua pitänyt koneessa, mutta kun olen osunut olemaan sykin loppupäässä niin on alle 50 asteminuuttia ollut menossa. Mulla siis -300 tuossa asetuksena jossa kompura lähtee käyntiin.

En mä tiedä mistä olen saanut päähäni että se kompura pysää vasta kun tuo nollautuu?

- - - Updated - - -

Kun löysin tällaista infoa:

http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=1596.0

Eli silloin olisi jotain häiriötä esim kierrossa jos ne ei nollaudu?

Käy tunnin ja käsittääkseni nollautuu. En ole nyt tikkua pitänyt koneessa, mutta kun olen osunut olemaan sykin loppupäässä niin on alle 50 asteminuuttia ollut menossa. Mulla siis -300 tuossa asetuksena jossa kompura lähtee käyntiin.

En mä tiedä mistä olen saanut päähäni että se kompura pysää vasta kun tuo nollautuu?

- - - Updated - - -

Kun löysin tällaista infoa:

http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=1596.0

Eli silloin olisi jotain häiriötä esim kierrossa jos ne ei nollaudu?

Sama kuvitelma mullakin on ollut. Laitoin login nyt fiksummalle kaverille, niin saa jotain näkemystä asiaan. Pitää varmaan Nibellekin sen jälkeen taas laittaa, jos on syytä.

Noin 1200kWh on tässä vaiheessa mennyt tätä kuuta yhteensä...

Sama kuvitelma mullakin on ollut. Laitoin login nyt fiksummalle kaverille, niin saa jotain näkemystä asiaan. Pitää varmaan Nibellekin sen jälkeen taas laittaa, jos on syytä.

Noin 1200kWh on tässä vaiheessa mennyt tätä kuuta yhteensä...

Mulla oli aikoinaan sama ongelma kuin tossa Timban laittamassa linkissä, eli menovesi ei kierra tarpeeksi ja tämän takia menoveden lämpötila nousee liian korkealle -> ja kone sammuttaa syklin. Käsittääkseni Loftiksella ei voi johtua samasta asiasta. Em. ongelma aiheuttaa nimenomaan pätkäkäyntiä, ei 3 tuntisia sesseioita.

Mulla asteminuutit edelleen vaan sen -120 ja sen saavuttamiseen menee näillä -22 keleillä se about tunti jos tehdään käyttövettä kanssa. 1200 ei mun mielestä kuullosta pahalta, ainakaan jos kattoo tuon mlp:n kwh-mittarin antamaa kulutusta. Toivottasti pärjäät joulun pyhät tällä setupilla. Ammattilaisia tuskin saa apuun ennen ensi viikon loppua.

Mä en nyt keksi Loftiksen tapauksessa kukin sen että pumppu ei vaan tuota tarpeeksi nyt että asteminuutit nollaantuisi? Voisiko olla mahdollista? Siis jos kaivosta ei tule riittävästi hönkää niin pumppu älyää sammuttaa ittensä jottei vaan käy ja käy ja käy? En minä tiedä onko mahdollista, mutta ihan pienissä päissäni päättelin ja vielä selvinpäin jopa. :D

Meillä mennyt näköjään 22 päivään asti 983 kilowattia. lauantai oli jo mukana tuossa, eikä se ollutkaan kuin 75 kilowattia että ei mikään mahdoton. Vaikkakin nyt reilusti enempi kuin normaali kulutus joka näkyy näillä -20 asteen keleillä olevan n. 50 kilowatin luokkaa. Näissä tosin sitten jo autojen lohkarit ja mun auton sisätilanlämppäri ottaa osansa. Mutta kokoaiskulutus siis tässä.

Mielenkiintoista nähdä meneekö 1400 kwh rikki, se ois sitten meidän kuukausikulutusenkkaa. Tässä joulukuussa se voi hyvin mennä kun kelit kylmiä ja tätä ylimäärästä kulutusta joulun ja uv:n aikana tulee vielä olemaan paljon.

EDIT: Korjaus kulutuslukemaan ja tähän vielä tuo taulukko mistä tuon laskin:

Päivämäärä Sähkön käyttö (kWh) Tuote °C
1.12.2012 40,35 Siirto -11,4
2.12.2012 46,94 Siirto -13
3.12.2012 51,43 Siirto -22
4.12.2012 55,26 Siirto -20,8
5.12.2012 52,81 Siirto -18,3
6.12.2012 50,5 Siirto -11,6
7.12.2012 38,18 Siirto -8,5
8.12.2012 39,51 Siirto -5,7
9.12.2012 33,92 Siirto -6,5
10.12.2012 37,38 Siirto -6,9
11.12.2012 36,39 Siirto -9,3
12.12.2012 37,72 Siirto -3,1
13.12.2012 36,19 Siirto -5,3
14.12.2012 29,83 Siirto -5,1
15.12.2012 33,62 Siirto -7,3
16.12.2012 45,78 Siirto -9,3
17.12.2012 38,52 Siirto -7,7
18.12.2012 48,11 Siirto -13,3
19.12.2012 50,95 Siirto -17,4
20.12.2012 52,53 Siirto -19
21.12.2012 51,91 Siirto -15,3
22.12.2012 75,01 Siirto -18,2
23.12.2012 0 Siirto
yhteens 982,84

Mulla oli aikoinaan sama ongelma kuin tossa Timban laittamassa linkissä, eli menovesi ei kierra tarpeeksi ja tämän takia menoveden lämpötila nousee liian korkealle -> ja kone sammuttaa syklin. Käsittääkseni Loftiksella ei voi johtua samasta asiasta. Em. ongelma aiheuttaa nimenomaan pätkäkäyntiä, ei 3 tuntisia sesseioita.

Mulla asteminuutit edelleen vaan sen -120 ja sen saavuttamiseen menee näillä -22 keleillä se about tunti jos tehdään käyttövettä kanssa. 1200 ei mun mielestä kuullosta pahalta, ainakaan jos kattoo tuon mlp:n kwh-mittarin antamaa kulutusta. Toivottasti pärjäät joulun pyhät tällä setupilla. Ammattilaisia tuskin saa apuun ennen ensi viikon loppua.

Yön aikana siis on yksi tuollainen reilu 3h sessio. Muut on sitten tuntia ja puoltatoista.

Menovesi on mielestäni paljon lämpöisempää kuin viime talvena. Nytkin laskettu on +35. Millaista vettä teillä muilla laitetaan lattiaan nyt?

Mitä Vilho teit, että ongelma kohdallasi ratkesi / mikä oli silloin vikana?

Järkeilin vielä sitä ottotehoa... eikös se niin vois mennä, että jos mulla on 10kW pumppu jossa olis vaikka COP 3, niin se ottais verkosta 3,3kW ja antais 6,7kW (joista siis tulee se 10kW). Nyt tuo näyttäis mittarian mukaan tuota 3,3kW:a ottavan jatkuvasti. Lukema pyörii 3,1 ja 3,3 välissä pääasiassa.

Ammattilaisia en ennen ensi kesää varmaan saa edes kääntymään tontille. Takkasydän tulee luultavasti viikon tai kahden sisällä, joten sitä sitten pitää varmaan poltella ensi kesään asti, kunhan vaan ehtii senkin tekemään valmiiksi.

- - - Updated - - -

Mä en nyt keksi Loftiksen tapauksessa kukin sen että pumppu ei vaan tuota tarpeeksi nyt että asteminuutit nollaantuisi? Voisiko olla mahdollista? Siis jos kaivosta ei tule riittävästi hönkää niin pumppu älyää sammuttaa ittensä jottei vaan käy ja käy ja käy? En minä tiedä onko mahdollista, mutta ihan pienissä päissäni päättelin ja vielä selvinpäin jopa. :D

Luulen, että minuutit nollaantuis kohtuullista vauhtia, jos kompura pysyis käynnissä. Se kun huilaa aina sen puoli tuntia tunnin - puolentoista välein, niin asteminuutit taas jää junnaamaan aluksi paikoilleen. Pitäis ehkä käydä katsomassa mikä tuota sammuttelee...

No onneks nyt on kelit taas jo lämmenneet reippaasti täällä ja näyttää kulutuskin tippuneen neljännekseen siitä mitä se pahimmillaan oli eilen illalla. Nyt kwh-mittarikin näyttää näyttää tasaisempaa kulutusta mitä aikaisemmin.

Tällä omalla käyrällä laskettu oli 29,x astetta kun eilen katsoin ja todellinen lähtevä oli jotain 34 muistaakseni.

Ja mulla on kanssa välillä tuollainen jopa kolmituntinen sessio, se on silloin kun varaaja lämpiää. Tuo 300 litran kippo lämpiää hetken eli usein osuu kaksi lämmityssykliä ja yksi vedenteko samaan pötköön

Suositut

Back
Ylös Bottom