Omakotitalon energiankulutus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Oma käyrä voisi loppupelissä olla kuitenkin se optimi. Mikäli loiventaa käyrää niin alapään rajoitus pitää olla sitten tarpeeksi ylhäällä, tosin sulla se vissiin olikin +25C joka on yleensä riittävä. Käyrän loiventaminen saattaa tarkoittaa myös sitä, että sivuttaisäätöä pitää rukata eli sun -1 --> 0..+1. Ihan vain esimerkkinä...

Ikkunaongelmaan kannattaa lukea Pihlan sivuja...

http://www.pihla.fi/ohjeet/Kaytto-_ja_huolto-ohjeet-Huurtuminen

Listalta löytyy useampikin asia, mutta aika tarkkaan sun ongelma on kuvattu... :)

EDIT: Ilmanvaihtoventtiileitä älä ala lonkalta itse rukkailemaan. Vituiksi menee takuuvarmasti ilman mittareita ja tietämystä (sen verran joutunut perehtymään/mittaamaan/säätämään omaa että tietää). Suunnitelmat kannattaa katsoa läpi ja laskea siitä tai mittauspöytäkirjasta ala- ja yläkerran tulo-/poistosuhteet jotta pääsee kartalle.

Mä taidan kokeilla tuota omaa käyrää, ei se mitään ota jos ei annakkaan, aina pääsee parilla klikkausella takaisin vanhaan. Täytyy ensiviikolla alkaa tuota vähän miettimään tarkemmin.

Tosin sitä voisi kokeilla käyrän loiventamistakin ensin...mutta jotenkin mutulla ajatellen tuo oma käyrä voisi olla sellainen jonka ajan kanssa saisi parhaaksi. Siinä kuitenkin on hyvin yksinkertainen lähtökohta ruveta sitä tekemää kun apinoi nykyistä riittävästi.


Ja Pihlan sivut katsottu, tuosta sain senverran irti että ikkunat on energiatehokkaat ja varmaan sen että ei niihin ikkunoihin mitään lämpöä kohdistu kun ei ole pattereita vaan lattialämmitys. Se vaan ei mene järkeen miksi tämä on vain yläkerrassa...
 
Mä taidan kokeilla tuota omaa käyrää, ei se mitään ota jos ei annakkaan, aina pääsee parilla klikkausella takaisin vanhaan. Täytyy ensiviikolla alkaa tuota vähän miettimään tarkemmin.

Tosin sitä voisi kokeilla käyrän loiventamistakin ensin...mutta jotenkin mutulla ajatellen tuo oma käyrä voisi olla sellainen jonka ajan kanssa saisi parhaaksi. Siinä kuitenkin on hyvin yksinkertainen lähtökohta ruveta sitä tekemää kun apinoi nykyistä riittävästi.


Ja Pihlan sivut katsottu, tuosta sain senverran irti että ikkunat on energiatehokkaat ja varmaan sen että ei niihin ikkunoihin mitään lämpöä kohdistu kun ei ole pattereita vaan lattialämmitys. Se vaan ei mene järkeen miksi tämä on vain yläkerrassa...

Et siis kuitenkaan lukenut.... :)

Teksti kopsattu suoraan Pihlan sivuilta:

--------------------------------
1. Ikkunan ulkolasin sisäpinta huurtuu : välitilaan pääsee huoneilmaa ja kosteus tiivistyy lasiin

1.1. Varmista, että lukot ovat kiinni. Jos tuuletusikkuna ei sulkeudu, tarkista että aukipitolaite on kytketty oikein ylhäältä ja alhaalta. Tarkista myös, että hyttyspuite on oikein paikallaan.

1.2. Varmista, että tiivisteet ovat ehjät ja puristuvat ympäriinsä tasaisesti karmia vasten, kun ikkuna on suljettu. Jos tiiviste on pois paikaltaan, paina se takaisin tiivisteuraan.

1.3. Jos rakennuksessa on poistoilmanvaihto, tarkista, että poistoilmastointi on kytketty päälle. Tarkista myös, että poistoilmastoinnin säätöventtiilit on säädetty oikein ja että poistoteho on riittävä tarvittavan alipaineen aikaansaamiseksi. Huoneiston rakenteet, laadukas huoneilma ja ikkunoiden oikea toiminta edellyttävät huoneistoon alipainetta. Ilmanvaihdon oikean säädön merkitys korostuu kaksiker-roksisten huoneistojen (avoin portaikko) yläkerrassa, jonne pakkassäällä nousee alakerrasta normaalia suurempi ilmamäärä.

1.4. Mikäli poistoilmanvaihto on riittämätön, ikkunan välitilan tuuletusta voi lisätä poistamalla pätkä tiivistettä ulkopuitteen alaosasta molemmista reunoista.
----------------------------------
 
Ok, jäi näköjään havaitsematta tuo 1.3 kohdan vika lause. No enpä nyt tiedä sitten mitä tuolle voi tehdäkkään, varmaan pyytää joku säätämään ilmastointia uudelleen tai jotain... Eli olin oikeilla jäljillä siinä, että ylipainetta lienee yläkerrassa jonkin verran. Tosin onko tämä helposti edes korjattavissa kun on tuo avoin portaikko? Eli tekeekö se vaan sitten jo turhan ison alipaineen alakertaan?
 
Ok, jäi näköjään havaitsematta tuo 1.3 kohdan vika lause. No enpä nyt tiedä sitten mitä tuolle voi tehdäkkään, varmaan pyytää joku säätämään ilmastointia uudelleen tai jotain... Eli olin oikeilla jäljillä siinä, että ylipainetta lienee yläkerrassa jonkin verran. Tosin onko tämä helposti edes korjattavissa kun on tuo avoin portaikko? Eli tekeekö se vaan sitten jo turhan ison alipaineen alakertaan?

Jos ihan tarkkoja ollaan niin ilmanvaihto pitäisi AINA säätää talvipakkasella. Tarkoittaa siis että jos sullakin tehdään säätö/tasapainotus uudestaan näin talvella niin lopputuloksena pitäisi olla parempi kuin alkuperäinen ja em. ongelma saattaisi poistua varsinkin jos ikkunatiivisteet on ok.
 
Jos ihan tarkkoja ollaan niin ilmanvaihto pitäisi AINA säätää talvipakkasella. Tarkoittaa siis että jos sullakin tehdään säätö/tasapainotus uudestaan näin talvella niin lopputuloksena pitäisi olla parempi kuin alkuperäinen ja em. ongelma saattaisi poistua varsinkin jos ikkunatiivisteet on ok.

Ikkunatiivisteet on ok, ne on tarkistettu. Eikä se nyt muutenkaan voi olla niin että alakerran kaikissa ikkunoissa se olisi ok ja yläkerrassa ei. Täytyy appiukolle sanoa että hommaa sen kaverinsa säätään tuota uudelleen. Se säädettiin alkusyksystä reilu vuosi sitten ennen muuttotarkastusta.
 
Ikkunatiivisteet on ok, ne on tarkistettu. Eikä se nyt muutenkaan voi olla niin että alakerran kaikissa ikkunoissa se olisi ok ja yläkerrassa ei. Täytyy appiukolle sanoa että hommaa sen kaverinsa säätään tuota uudelleen. Se säädettiin alkusyksystä reilu vuosi sitten ennen muuttotarkastusta.

Samalla pääset vaihtamaan suodattimet ja putsaamaan kaikki venttiilit yms. koska muuten menee vituiks :D
 
Jos ihan tarkkoja ollaan niin ilmanvaihto pitäisi AINA säätää talvipakkasella. Tarkoittaa siis että jos sullakin tehdään säätö/tasapainotus uudestaan näin talvella niin lopputuloksena pitäisi olla parempi kuin alkuperäinen ja em. ongelma saattaisi poistua varsinkin jos ikkunatiivisteet on ok.

Tulin juuri samaan tulokseen aamulla kun asiaa mietin. Tällä kertaa sattui menemään mulla oikein, kun joskus talvellahan tuo säätö tehtiin. Missään ei taaskaan sanota tätä asiaa ja säätömieskin tekee varmasti hommia kesät talvet putkeen eli ei varmaan ole ihan yks tai kaks taloa missä on yläkerta ylipaineinen. Tämäkin asia pitäis jonnekin Pakkiksen omaan rakentajan oppaaseen kirjata.

Käsi ylös kenellä on tietoisesti säädetty talvella ilmastointi!
 
Tulin juuri samaan tulokseen aamulla kun asiaa mietin. Tällä kertaa sattui menemään mulla oikein, kun joskus talvellahan tuo säätö tehtiin. Missään ei taaskaan sanota tätä asiaa ja säätömieskin tekee varmasti hommia kesät talvet putkeen eli ei varmaan ole ihan yks tai kaks taloa missä on yläkerta ylipaineinen. Tämäkin asia pitäis jonnekin Pakkiksen omaan rakentajan oppaaseen kirjata.

Käsi ylös kenellä on tietoisesti säädetty talvella ilmastointi!

Eiköhän tuo ajankohta riipu juurikin siitä koska on muuttotarkastus jolloin koneet yleensä otetaan käyttöön :) Jotkut hullut likaavat ne jo rakennusaikana tai ainakin kanavien päät on auki eli suojaamatta tms. eli talvisäätökin voi mennä vituralleen kun ensin olisi pitänyt siivota kanavat. Periaatteessa paremmat IV-asentajat "oikean ajankohdan" tietää mutta eihän noita hommia voi käytännössä siten tehdä.
Itse kun on joutunut omaansa perehtymään etenkin jälkijunassa riittävästi eli suunnitelmista säätöön niin säädön "paras" ajankohta kyllä löytyy netistä kun kaivaa detskuasioita, mutta ei välttämättä mistään "jokarakentajan perusoppaasta". Meillä siis ensisäädettiin keväällä ja korjattiin syksyllä, mutta tuo lopullinen hienosäätö talvella on edelleen tekemättä kun pitäisi jostain löytää kunnon vehkeet lainaan...
 
Näin se varmasti on. Jos elettäisiin täydellisessä maailmassa, miittaajamatonen tekisi raakasäädön muuton yhteydessä, että olisi edes alipaineinen talo ja tarkempi säätö sitten talvella. No koska ei eletä, niin täytyy lukea pakkista vaan rankasti!
 
Tulin juuri samaan tulokseen aamulla kun asiaa mietin. Tällä kertaa sattui menemään mulla oikein, kun joskus talvellahan tuo säätö tehtiin. Missään ei taaskaan sanota tätä asiaa ja säätömieskin tekee varmasti hommia kesät talvet putkeen eli ei varmaan ole ihan yks tai kaks taloa missä on yläkerta ylipaineinen. Tämäkin asia pitäis jonnekin Pakkiksen omaan rakentajan oppaaseen kirjata.

Käsi ylös kenellä on tietoisesti säädetty talvella ilmastointi!

Ei ole. Meillä säädettiin vituiks, eli vappuna. Tai oikestaan paria päivää ennen vappua. Eipä tiennyt IV-säätäjäkään tuota kait, kai se olis sanonu jotain että vituiks mänee?
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei ole. Meillä säädettiin vituiks, eli vappuna. Tai oikestaan paria päivää ennen vappua. Eipä tiennyt IV-säätäjäkään tuota kait, kai se olis sanonu jotain että vituiks mänee?

Tuskin se omaa leipäänsä olisi alkanut nakertamaan. En ole kuullut, että ammattilaisilla (tm) olisi selkärankaa. Pariin kertaan kun tekee kaiken, niin hyvä tulee...
 
Ei ole. Meillä säädettiin vituiks, eli vappuna. Tai oikestaan paria päivää ennen vappua. Eipä tiennyt IV-säätäjäkään tuota kait, kai se olis sanonu jotain että vituiks mänee?

Ei kait nyt sulla aina voi mennä vituiks samoin kuin meillä ? :D :wtf: :hyvä: Vai olisko toisinpäin kun teillä muutettiin ennen meitä ... btw. jokos olet tottunut "lepattavaan" alumiinipaperin äänen kylppärissä? Meillä on jo ;)

Täytyy todeta että varmaan I-tasoissa vähemmän kuin useampikerroksisissa, mutta ainaskin meillä asian huomaa sekä Pingun arvoista että ihan käytännössäkin. Kylmä ilma vaan parantaa poistoa about 100% ...
 
...

--------

Kaivo on nyt mitattu. Tuloksena 185m. Ei siis oikein mitään taas vienyt tuokaan homma eteenpäin, paitsi nyt tietää paljonko siellä on. Toisaalta sain kyllä nyt mitattua, että +0,2 asteista nestettä on siellä putkessa. Se on juuri sama mitä sisääntulevan putken anturi näyttää. Jatkuvassa kierrossa levossa kaivoon lähtevä näyttää 0,8-astetta lämpimämpää kuin sisääntuleva. Eli kun aiemmin olen ilmottanut -5.0/-3.0 lukemia, niin sehän nyt sitten tarkoittaa sitä, että todelliset onkin -5,8/-3,0.

Jos jotain positiivista pitää etsiä, niin yllättävän helposti meni kyllä naru sinne putkeen.

Perhana kun nyt vasta ehdin tätä kommentoida ...

Putkea on siis sen verran kuin pitääkin. Katsoitko yhtään oliko vesi kaivossa millä korkeudella? Jäässähän sen ei pitäisi olla jos ollaan routarajan alapuolella. No olet varmaan jo pannut kaivon takaisin umpeen eli myöhässä kyselen. Näyttäisi myös siltä että anturat olisivat kunnossa. Ei voi muuta kuin ihmetellä. Melkeen suosittelisin kirjoittelemaan asiasta kyrönlahden porakaivon foorumille. Siellä saattaisivat olla viisaampia (ainakin viisaampia kuin Vilho). Jos saisin mutulla arvailla mitä siellä ehdottavat, niin veikkaisin:

- Ulkokierron nopeudessa jotain häikkää (pumppu / putki osittain tukossa / mutasihti). -> tehokas kompura imee kierron nopeasti jäähän.
- Jokin isompi tekninen vika joka huonontaa hyötysuhdetta tmv?

... nämä siis täysin mutua.
 
Perhana kun nyt vasta ehdin tätä kommentoida ...

Putkea on siis sen verran kuin pitääkin. Katsoitko yhtään oliko vesi kaivossa millä korkeudella? Jäässähän sen ei pitäisi olla jos ollaan routarajan alapuolella. No olet varmaan jo pannut kaivon takaisin umpeen eli myöhässä kyselen. Näyttäisi myös siltä että anturat olisivat kunnossa. Ei voi muuta kuin ihmetellä. Melkeen suosittelisin kirjoittelemaan asiasta kyrönlahden porakaivon foorumille. Siellä saattaisivat olla viisaampia (ainakin viisaampia kuin Vilho). Jos saisin mutulla arvailla mitä siellä ehdottavat, niin veikkaisin:

- Ulkokierron nopeudessa jotain häikkää (pumppu / putki osittain tukossa / mutasihti). -> tehokas kompura imee kierron nopeasti jäähän.
- Jokin isompi tekninen vika joka huonontaa hyötysuhdetta tmv?

... nämä siis täysin mutua.

Otettiin toinen putki poikki siitä keruuputken ja taloon menevän putken liitoskohdasta eli en nähnyt itse kaivoon ollenkaan. Siinä on sellainen metallinen peitelevy päällä. Yritettiin vetää putkia ylös kaivosta, koska se olisi helpottanut liitoksen avaamista, mutta eihän ne sieltä tulleet rautakangella vääntäenkään eli olivat niin lujasti jäässä kiinni että riittää. Kaivonrenkaan pohjalta näkyi maata, joka oli kyllä sulaa.

Mutasihti vilkaistiin läpi ja se oli puhdas. Ulkokierron nopeus on varmasti jonkin verran pielessä, koska se on säädetty virheellisten anturilukemien perusteella. Todellinen dT on pitäis olla kuitenkin ollut 3,8 nyt vuoden verran eli ei sekään pitäisi olla riittävä syy. Keruupiirin kiertoaika on 13 min, joka on ehkä liiankin nopea, mutta ei sitä oikein viitsi enää hidastaakaan.

Olen yhdelle tuon naapurifoorumin modelle kirjoitellut ja se myös ihmettelee sitä miksi kaivo menee noin kylmäksi. Mitoitus on siinä rajoilla, mutta periaatteessa voisi riittää. Sen puoleen noin paljon pielessä ei pitäisi olla. Putkari kyselee nyt joltain tutultaan, joka noista kai jotain ymmärtää ja sitten soittelee Nibelle. Katsotaan mitä sieltä selviää, tuskin muuta ohjetta tulee kuin, että pitää poratata lisää kaivoa. Tiedäppä siitä sitten kuka siinä pääsee maksumieheksi. Melkeen kyllä arvaan jo...
 
Otettiin toinen putki poikki siitä keruuputken ja taloon menevän putken liitoskohdasta eli en nähnyt itse kaivoon ollenkaan. Siinä on sellainen metallinen peitelevy päällä. Yritettiin vetää putkia ylös kaivosta, koska se olisi helpottanut liitoksen avaamista, mutta eihän ne sieltä tulleet rautakangella vääntäenkään eli olivat niin lujasti jäässä kiinni että riittää. Kaivonrenkaan pohjalta näkyi maata, joka oli kyllä sulaa.

Mutasihti vilkaistiin läpi ja se oli puhdas. Ulkokierron nopeus on varmasti jonkin verran pielessä, koska se on säädetty virheellisten anturilukemien perusteella. Todellinen dT on pitäis olla kuitenkin ollut 3,8 nyt vuoden verran eli ei sekään pitäisi olla riittävä syy. Keruupiirin kiertoaika on 13 min, joka on ehkä liiankin nopea, mutta ei sitä oikein viitsi enää hidastaakaan.

Olen yhdelle tuon naapurifoorumin modelle kirjoitellut ja se myös ihmettelee sitä miksi kaivo menee noin kylmäksi. Mitoitus on siinä rajoilla, mutta periaatteessa voisi riittää. Sen puoleen noin paljon pielessä ei pitäisi olla. Putkari kyselee nyt joltain tutultaan, joka noista kai jotain ymmärtää ja sitten soittelee Nibelle. Katsotaan mitä sieltä selviää, tuskin muuta ohjetta tulee kuin, että pitää poratata lisää kaivoa. Tiedäppä siitä sitten kuka siinä pääsee maksumieheksi. Melkeen kyllä arvaan jo...

Perhana kun sulla olisi pumpulla oma mittari niin voisi ottotehot laskea. Ottotehoista voi päätellä kanssa jotain.
 
Perhana kun sulla olisi pumpulla oma mittari niin voisi ottotehot laskea. Ottotehoista voi päätellä kanssa jotain.

Tuo olis kyllä ihan hyvä sijoitus. Pitäis vaan pyytää aitoa sähkäriä kytkemään, kun noita ei oikein itse viitsi laittaa. Ei jaksais tuota samaa urakoitsijaa käyttää, kun ne laskuttaa tuommosesta hommasta kilometritkin jostain rovaniemeltä asti. Pistin kyselyä kaverin kautta yhdelle, joka tekee päätoimisena muuta...
 
Tuo olis kyllä ihan hyvä sijoitus. Pitäis vaan pyytää aitoa sähkäriä kytkemään, kun noita ei oikein itse viitsi laittaa. Ei jaksais tuota samaa urakoitsijaa käyttää, kun ne laskuttaa tuommosesta hommasta kilometritkin jostain rovaniemeltä asti. Pistin kyselyä kaverin kautta yhdelle, joka tekee päätoimisena muuta...

Mulla oli joku Aktrasi 3000 tai jotain sinnepäin. 3 vuotta toimi, mutta nyt näyttää vähän huonolta. Todennäköisesti rikki. No periaatteessa tarve mittaamiselle ei ole enää niin kova, kun on tullut taulukoitua sen verran kattavasti muutama vuosi. Noiden taulukoiden perusteella pystyn jo aika hyvin päättelemään kulutuksen. Muutenkaan en talvella halua hirveästi säätää. Kesällä ei pikku käyttökatko haittaa.

Muistaakseni on jotain mittareita joisas laitetaan vaan joku rinkula vaiheen ympärille ja laite mittaa kulutuksen siitä. Maalämpöpumpussahan homman pitää toimi 3-vaiheessa. En tiedä mitä nämä laitteet maksaa, mutta sähkömiestä noissa ei ilmeisesti tarvita.
 
Minkälaisilla mittareilla mittaatte lämmitysjärjestelmän kulutusta? Nehän kaiketi on kaikki kolmivaiheisia ja niihin ei pistorasiaan liitettävät mittarit käy. Olis varmaan kaikkein simppelein jos sen sais suoraan keskukseen asennettua..

Mitä olette mittareista maksaneet?
 
Minkälaisilla mittareilla mittaatte lämmitysjärjestelmän kulutusta? Nehän kaiketi on kaikki kolmivaiheisia ja niihin ei pistorasiaan liitettävät mittarit käy. Olis varmaan kaikkein simppelein jos sen sais suoraan keskukseen asennettua..

Mitä olette mittareista maksaneet?

Muistaakseni vähän alle satasen lähti aktaris 3000 3 -4 vuotta sitten. Seuraava varmaan on sellainen jonka voi itse asentaa, jos niitä toimivina nyt edes 3-vaiheella saa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom