Omakotitalon energiankulutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Se sähkökattila lämmittää käyttöveden ja torpan, ei tossa pitäisi olla mitään vaikeaa. Mutta aina joku käy vertailemaan lämpöpumpputaloihin ja yhtäkkiä tyhmänä ihmetellään että "hei kato sulla on kattilassa vikaa kun vie enemmän sähköä kun toi". Kato mitä sun maalämpöpumppu kuluttaa ja kerro se kolmella (vai mitä ne copit nykyään on), onko edelleen suuri epäsuhta Hupen lukuihin?

Toki sitä aina voi jälkiviisastella aikoinaan tehtyjä ratkaisuja, kyllä mäkin nykytiedon valossa pistäisin Pingviinin ilmanvaihtajaksi enkä laittaisi kaukolämpöä.

Jep. Mutta käsittääkseni Hupen tapauksessa CTC ei lämmitä koko torppaa. Ainoastaan märkätilat. ILPpi ja takka hoitava lämmityksen sitten muilta osin.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Jep. Mutta käsittääkseni Hupen tapauksessa CTC ei lämmitä koko torppaa. Ainoastaan märkätilat. ILPpi ja takka hoitava lämmityksen sitten muilta osin.

Onko oikeasti näin? Eli lattiakierto on seis muualla paitsi märkätiloissa?
Se että takkaa tai ilppiä käyttää, ei vielä tarkoita sitä että lattialämmitys ei taloa oikeasti lämmitä.

Mulla melkein sama pumppu IVT 495 Twin. Mulla on vaan lisänä tuo maalämpöpiiri auttamassa poistoilmapumppua. Neliöitä on n.90m2 ja talo on vanha alunperin jostain 1930 luvulta ja sitten laajennettu joskus -50 luvulla ja viimeisin laajennus 2004. Puolet talosta rossipohjalla ja puolet laatalla. Lattialämmitys. Sähkönkulutus joulukuussa oli n.800kwh.
Meno vesi -25 asteen pakkasella taitaa olla jotain 37 astetta. Pumpussa on lämpökäyrän säätö välillä 1-10 ja nyt säätö taitaa olla 2.2.
Tuohon meno veteen vaikuttaa tosiaan moniasia. Kuinka tiivis talo,Lattiamateriaalit, ilmanvaihto.
Tuleeko teillä ilman vaihto suoraan räppänöistä raakana vai onko ilmanvaihtokone tuomassa esilämmitettyä ilmaa sisälle? Meillä ilma otetaan raakana räppänöistä sisään niin se lisää jonkun verran kylmän tuntua sillon kun pakkasta on se -25 astetta mikä taas nostaa lämmöntarvetta lattiassa.
Meneekö sulla pumpussa sähkövastus kuinka helposti päälle kylmimmillä keleillä? Mulla tuo maalämpöpiiri pitäisi auttaa parantamaan pumpun hyötysuhdetta kylmimmillä keleillä eikä sähkövastus ole ollut vielä päällä kertaakaan. Myös pumpun asetuksista on vaihdettu taloudellisuus käyttö päälle jolloin pumppu käyttää mahdollisimman vähän vastusta.
Itsellä säätö nyt 2.0, lämpötila n.20 ja takan kun lämmittää niin nousee noin +21'c. Joo raakana vedetään räppänillä, hölmö systeemi. Tarkoitus on rakentaa joskus yläkerta, mietin jos laittas sillon tulopuhaltimen ja LTO:n. Tiedä vaan miten sitten menee PILP hyötysuhde? Taloudellisuuskäytöllä myös ja kyllä se yli -10 asteen kun mennään niin taitaa aika puhtaasti olla sähkölämmityksellä. Kyllähän se tuo maalämpöpiiri auttaa huomattavasti.

Päivitellääs:
01.09.2013-30.09.2013 688kWh
31.10.2013-30.11.2013 1249kWh
30.11.2013-31.12.2013 1551kWh
Ja uusimmassa myös lukemat
15.02.2013-31.12.2013 YHTEENSÄ 10341kWh joten vuosilukema ARVIO on 13540kWh
Päiväsähkön osuus 2276kWh ja yö 11264kWh.

Se sähkökattila lämmittää käyttöveden ja torpan, ei tossa pitäisi olla mitään vaikeaa. Mutta aina joku käy vertailemaan lämpöpumpputaloihin ja yhtäkkiä tyhmänä ihmetellään että "hei kato sulla on kattilassa vikaa kun vie enemmän sähköä kun toi". Kato mitä sun maalämpöpumppu kuluttaa ja kerro se kolmella (vai mitä ne copit nykyään on), onko edelleen suuri epäsuhta Hupen lukuihin?

Toki sitä aina voi jälkiviisastella aikoinaan tehtyjä ratkaisuja, kyllä mäkin nykytiedon valossa pistäisin Pingviinin ilmanvaihtajaksi enkä laittaisi kaukolämpöä.

Huppe itse sanoo lämmittävänsä takalla ja Ilpillä....joten se siitä viisastelusta. Joku kusee. PISTE.

EDIT: Siis näin Huppe itse sanonut. Ja tuskin se on kiertoja blogannut, että varmaan jotain siellä lämmitetään, mutta niin tai näin, on tuo nykyäajan taloilla ja vehkeillä vaan järjettömän kova kulutus. Tuo ymmärtäisi jos sillä oikeasti se koko talo lämmitettäisiin.

Laitetaas omistakin rakennuksista tänne vähän tietoja ja lukemia. Talon sijainti Joensuun kupeessa. Talossa lämmitettäviä kuutioita 440 m3, toimistorakennuksessa n. 260 m3. Pinta-alana n. 250 m2. Talo on hirsitalo joka rakennettu vuonna 2006 (143 m2). Hirren dimensio 205 X 220 mm, toimistorakennus rakennettu pitkästä vuonna 2007 (n. 110 m2). Vedenkulutus n. 130 kuutiota vuodessa. Talossa painovoimainen ilmanvaihto, toimistorakennuksessa ilmanvaihtokone lämmöntalteenotolla. 5 asujaa ja lasten iät 7 kk - 6 vuotta.

Päälämmitysmuotoina molemmissa suora sähkölämmitys (kaapelit), lisäksi toimistorakennuksessa takka ja asuinrakennuksessa kunnon iso varaava laivinuuni jota lämmitetään päivittäin. Pienistä lapsista johtuen kaikki pesukoneet pyörivät monta kertaa päivässä. Kuivaajakin sen kerran päivään.

Sähkönkulutus ollut n. 27 000 kWh/a. Nyt pakkasilla korkeimmat vuorokausipiikit olleet luokkaa 185 kWh/vrk. Molemmat rakennukset menevät saman mittarin kautta joten erittely ei onnistu mutta paras väärä arvio mennee, että asuinrakennus sen 20 000 kWh/a ja toimisto 7 000 kWh/a

Jälkijossittelu on tietysti turhaa mutta nyt jos tekisin niin lattioissa kiertäisi vesi ja sitä vettä lämmitettäisiin klapikattilalla.

Unohtuikohan jotain oleellista..?

Meidän 217m2 torpassa suurimmat kaukolämpölukemat / kk on olleet luokkaa 3800-3900Kwh (Tammi-Helmikuut). Tossa siis lämmitys ja lämmin vesi. Vettä menee tasaisesti 20mottia kuussa. Esim. 2013 joulukuussa meni 2764Kwh kaukolämpöä. Kesä-elokussa menee 600-700Kwh. Tällöin varmaa 90% menee suihkeveden tekoon. Märkätiloissa kun on jatkuva kierto, niin kai sinne jotain menee kesälläkin. Käyttösähköa meni 2013 8400Kwh.

Ja takkaa poltetaan 0-5kertaa kuussa ja se on mallia kevyt. Eli tosta ei kauheasti säästöä irtoa.

Meillä kuluu sähköä 100-150kwh/vrk näillä keleillä kun ulkona lähes -20c . Takkaa tulee lämmitettyä joka toinen päivä.

Varaajana Akvaterm 1000l johon on liitettävissä aurinkokennot ym mutta mitään en ole vielä siihen liittänyt kun vuosikulutus noin 16000kwh jota en pidä kovana kulutuksena kun lämmitettävää kuiteskin 180 neliötä,sisälämpö pidetään noin +22c ...Ja noi aurinkokennotkin olisi hyvä jos niillä pystyisi talvella tehdä lämmintä vettä kun sitä paljon tarvitsee,mutta mihin sitä kuumaa vettä kesäisin paljoa tarvitsee,ei mihinkään .

Talossa vesikiertoinen lattia lämmitys ja varaajaa lämmitetään vielä vain sähköllä joten näin talvisin sitä sähköä vaan menee sähkölämmitys taloissa :) ,kohta tulee kevät ja kulutus putoo sitten kolmannekseen :) .

Pänniihän se maksella 300-350e/kk sähkölaskua näillä talvikeleillä :( . Olisi pitänyt laittaa maalämpö niin olisi pänninyt vain kerran hankinta vaiheessa :)

Huppe itse sanoo lämmittävänsä takalla ja Ilpillä....joten se siitä viisastelusta. Joku kusee. PISTE.

EDIT: Siis näin Huppe itse sanonut. Ja tuskin se on kiertoja blogannut, että varmaan jotain siellä lämmitetään, mutta niin tai näin, on tuo nykyäajan taloilla ja vehkeillä vaan järjettömän kova kulutus. Tuo ymmärtäisi jos sillä oikeasti se koko talo lämmitettäisiin.

Mun mielestä tuo on ihan linjassa kun pakkasta on oikeasti paljon. Ei takka ja ilppi määräänsä enempää lämmitä varsinkaan kun ne on samassa tilassa. Jos jossain kusee niin mun mielestä se on joku muu kuin varaaja. Tsekkaisin ensinnä että olkkari/keittiöstä on oikeasti lattialämpö pienellä kun sitä takalla lämmittää. LTO:n asetukset olis kanssa hyvä katsoa vielä tai pistää tehot pienimmälle.

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mun mielestä tuo on ihan linjassa kun pakkasta on oikeasti paljon. Ei takka ja ilppi määräänsä enempää lämmitä varsinkaan kun ne on samassa tilassa. Jos jossain kusee niin mun mielestä se on joku muu kuin varaaja. Tsekkaisin ensinnä että olkkari/keittiöstä on oikeasti lattialämpö pienellä kun sitä takalla lämmittää. LTO:n asetukset olis kanssa hyvä katsoa vielä tai pistää tehot pienimmälle.

Niinhän ne on ihan linjassa, mutta turhaan yrität sitä vääntää MLP-miehille :wall: Ne ei ymmärrä että kun pakkanen huitelee -20...-30C ja niillä menee päivässä 50kWh sähköä josta vähennetään 20% muuhun eli 40kWh lämmitykseen tarkoittaa COP 3:lla että talon lämmitys ja kuuma vesi hörppää sen 120kWh päivässä. Hyötyähän pumpusta tulee 80kWh mutta ei se todellinen lämmöntarve miksikään muutu...

Hupen systeemeistä uskallan kyllä väittää että ne kaipaa pientä hienosäätämistä, jonkun asiaa osaavan pitäisi käydä käpistelemässä ensin isommin jotta pääsee systeemistä selville ja saa perussäädöt kohdilleen, sitten viikon-kuukauden välein pientä hifistelyä ja lopputuloksena voi olla 2000kWh/v jos sillä oli esim. viime vuoden kulutus luokkaa 20 000kWh. Ei siinä nyt kuitenkaan hirveitä saa tehtyä ilman investointeja, mutta kuten tuolla aiemmin postasin listan niin lienee vain muutama järkevä juttu tehtäväksi kun on uusi talo ja uudet laitteet, vaihto MLP:hen typerin paitsi jos on rahaa ettei tiedä mitä sillä tekee :)

1½krs puutalo Turun nurkilla, rakennusvuosi 2003.
3 henkeä, takkakäyttöä harvoin.
Sähköä ei arjessa aktiivisesti säästellä.

Kerrosala 217,3.
Huoneistoala 189,4.
Tilavuus 710.

65m2 talli 40m päässä talosta Ecoflex-putken avulla, seinät ja katto tehty 180mm Parocin elementeistä, vesikiertoinen lattialämmitys, n. 11C talvisin.

Maalämpö, 171m kaivo, Carrier 9kw pumppu.

Kokonaiskulutus 16631 kWh vuonna 2013.
index.php

Päiväkohtaisia kulutuslukemia tammikuu 2014:
index.php

Niinhän ne on ihan linjassa, mutta turhaan yrität sitä vääntää MLP-miehille :wall: Ne ei ymmärrä että kun pakkanen huitelee -20...-30C ja niillä menee päivässä 50kWh sähköä josta vähennetään 20% muuhun eli 40kWh lämmitykseen tarkoittaa COP 3:lla että talon lämmitys ja kuuma vesi hörppää sen 120kWh päivässä. Hyötyähän pumpusta tulee 80kWh mutta ei se todellinen lämmöntarve miksikään muutu...

Hupen systeemeistä uskallan kyllä väittää että ne kaipaa pientä hienosäätämistä, jonkun asiaa osaavan pitäisi käydä käpistelemässä ensin isommin jotta pääsee systeemistä selville ja saa perussäädöt kohdilleen, sitten viikon-kuukauden välein pientä hifistelyä ja lopputuloksena voi olla 2000kWh/v jos sillä oli esim. viime vuoden kulutus luokkaa 20 000kWh. Ei siinä nyt kuitenkaan hirveitä saa tehtyä ilman investointeja, mutta kuten tuolla aiemmin postasin listan niin lienee vain muutama järkevä juttu tehtäväksi kun on uusi talo ja uudet laitteet, vaihto MLP:hen typerin paitsi jos on rahaa ettei tiedä mitä sillä tekee :)

Joo, MLP mies on maailman tyhmin, se nyt on täällä moneen kertaan todettu.

Mistähän ratakiskosta teille vääntäisi että minä en ole kenenkään päiväkulutushuippuja ihmetellyt, vain sitä että miten sähkökattila voi viedä 10.000 kwh vuodessa jos sitä ei kertoma mukaan edes aktiivisesti käytetä LÄMMITTÄMISEEN.

Eli on joo viilattavaa ja aika paljon tai sitten kannattaa kärrätä koko paska kaatopaikalle.

Mutta varmaan taas pitäs vaan pysyä ihan vitun kaukana tästä keskustelusta. Täällä kun ei nyt vissiin saa tällä hetkellä kuin kertoa kellän suurimmat lukemat taulussa. :face:

EDIT: Ja vääntäkää siitä ratakiskosta nyt ensin että miksi minun pitäisi välittää muusta kuin siitä mitä talo todella kuluttaa? Ei täällä ole tähän asti polttopuitakaan kilowateiksi muuteltu. Että kaikki puulämmittäjät voi sitten ampua MLP miesten perään idiooteiksi joka ei tiedä TODELLISESTA kulutuksesta hevon vittua.

Minua kiinnosta jotkut teoreettiset kertoimet paskaakaan jos kulutuksia kysellään. Se on ihan reilua kertoa että millä kukin lämmittää jotta voi sitten samanlaisia mökkejä verrata. Mutta tuota dissaamista en tajua, että jos joku on INESTOINUT nyt vaikka siihen maalämpöön niin miksi se on heti paskatunkiosta seuraava jos sattuu mainitsemaan ne alhaiset kulutukset. Vai onko se vaan sitä sähkö- ja öljymiesten vitutusta maksaa laskujaan?

Joo, MLP mies on maailman tyhmin, se nyt on täällä moneen kertaan todettu.

Mistähän ratakiskosta teille vääntäisi että minä en ole kenenkään päiväkulutushuippuja ihmetellyt, vain sitä että miten sähkökattila voi viedä 10.000 kwh vuodessa jos sitä ei kertoma mukaan edes aktiivisesti käytetä LÄMMITTÄMISEEN.

Eli on joo viilattavaa ja aika paljon tai sitten kannattaa kärrätä koko paska kaatopaikalle.

Mutta varmaan taas pitäs vaan pysyä ihan vitun kaukana tästä keskustelusta. Täällä kun ei nyt vissiin saa tällä hetkellä kuin kertoa kellän suurimmat lukemat taulussa. :face:

EDIT: Ja vääntäkää siitä ratakiskosta nyt ensin että miksi minun pitäisi välittää muusta kuin siitä mitä talo todella kuluttaa? Ei täällä ole tähän asti polttopuitakaan kilowateiksi muuteltu. Että kaikki puulämmittäjät voi sitten ampua MLP miesten perään idiooteiksi joka ei tiedä TODELLISESTA kulutuksesta hevon vittua.

Minua kiinnosta jotkut teoreettiset kertoimet paskaakaan jos kulutuksia kysellään. Se on ihan reilua kertoa että millä kukin lämmittää jotta voi sitten samanlaisia mökkejä verrata. Mutta tuota dissaamista en tajua, että jos joku on INESTOINUT nyt vaikka siihen maalämpöön niin miksi se on heti paskatunkiosta seuraava jos sattuu mainitsemaan ne alhaiset kulutukset. Vai onko se vaan sitä sähkö- ja öljymiesten vitutusta maksaa laskujaan?

Olisko Timba mitenkään mahdollista että lukisit nämä postaukset ajatuksella ja laskisit sataan sen sijaan että puolivälissä kirjoitusta kiihdyt 0-100 alta aikayksikön ... ? :wtf: ?

Mielestäni yritin kyllä kirjoittaa mistä on kysymys ja väännän sitä taas uudestaan että ei se maalämpö tai muukaan pumppu sitä taloa muuta energiapihimmäksi kuin on, lämmitysjärjestelmä hoitaa sen asian ja siihen olet investoinnut. Hyvä niin ja kulutus sen mukaan mutta ei se talosta (rakennuksesta) tee ikiliikkujaa. Yksinkertaistettuna että jos sun maalämpöön tulee vika ja toimii pelkällä sähkövastuksella, pakkanen huitoo -20...-30C välillä niin talo hörppää sen 120kWh jos siellä pidetään lämmöt normaalissa ja satutaan vielä käymään vaikka saunassa.

Yritin siis edellä selittää että pitää osata erottaa kaksi asiaa toisistaan, talon ja asumisen ominaiskulutuksen sekä sen mitä valittu lämmitysjärjestelmä kuluttaa. Perinteiset ovat 1:1, erilaiset pumput sitten jotain 1:1 ja vähemmän...

Huppe varmaan nauraa partaansa kun heittelee noita postauksiaan aika ajoin hyvinkin provokatiivisesti jotta saa keskuteluun vauhtia ;) Tosin pitää myöntää ettei sillä ole kaikki kotona jos se paukkupakkasilla käyttää ILPpiä joka on max. 1:1 ellei pienempikin :face: Kierrätysmoodissa tietysti levittää takan lämpöjä, mutta sitä tekee myös IV-järjestelmä (jolloin kuutiokoneen sähkövastusten tehontarve pienenee). Toisekseen sillä on takuuvarmasti kattila päällä koska a) tarvitsee kuuma vettä ja b) kosteat ynnä pari muuta tilaa on varmasti lattialämmityksen varassa. Yhdistelmä ei vaan ole IMO oikein energiapihi kun lämpötila laskee riittävän alas, mutta kukin tekee mitä lystää...

Että jos pääsit tänne saakka kiihtymättä :dance: niin please, laske vielä sataan kun siinä edellisessä postauksessa ei ollut mitään henkilökohtaista ;)

Pääsin ihan loppuun asti, tälläkin kertaa. Alkaa vaan joskus ihan oikeasti vituttamaan tuo länkytys että MLP miehet ei tajua sitä eikä tätä.

Varmasti tuossa yllä on hyvä selitys asialle, mutta minä ainakin kärräisin moisen kotteron kaatopaikalle ja tekisin energiaremontin kun siitä saa kotitalousvähennyksenkin. Eikös Huppekin ole jo asunut sen kolmisen vuotta että varmaan tähän vähennykseen on oikeutettu. Alentaa kummasti takaisinmaksuaikaa kun ottaa valtion sponsoriksi.

Kun täällä aika paljon puhutaan kuitenkin uusista taloista, niin minua todella kiinnostaa mitä Samo on tehnty oikein kun pääsee järkeville lukemille. Ei pelkät kulutustottumukset asiaa selitä.

Ja minusta on vain hyvä että nämä asiat revitään auki kunnolla, voi jokainen sitten tehdä ne omat investointinsa ja tietää niiden tekemisen tai tekemättä jättämisen seuraukset.

Ja myös sen että jos laitteita käyttää ns. väärin niin hyväkin investointi menee vituiksi. Jatkanpa tässä tätä 0-100 kiihdyttelyä siis jatkossakin.

Kun täällä aika paljon puhutaan kuitenkin uusista taloista, niin minua todella kiinnostaa mitä Samo on tehnty oikein kun pääsee järkeville lukemille. Ei pelkät kulutustottumukset asiaa selitä.

Samo voisi kyllä selittää mitä se on tehnyt, en ole löytänyt muuta kuin 144 m2 ja 11300kWh/vuosi. Tuo on ihan sairaan vähän, mulla menee sähköä aika lähelle samat ja en edes lämmitä sähköllä. :D

Mitäs se MLP hässäkkä nykyään maksaa? Kymppitonnin reikä ja toiset 10k laitteisiin? Jos Huppe säästäis tolla 10 000 kWh vuodessa niin remppa maksaa itsensä 25 vuodessa. Tietysti täytyy ottaa huomioon se, että sitten ei tarvisi kärvistellä kovan kulutuksen kanssa vaan voisi tulla pakkikselle paukuttamaan henkseleitä :D ;)

kun pakkanen huitelee -20...-30C ja niillä menee päivässä 50kWh sähköä josta vähennetään 20% muuhun eli 40kWh lämmitykseen tarkoittaa COP 3:lla että talon lämmitys ja kuuma vesi hörppää sen 120kWh päivässä.

Täällä se 1,5krs ~150 m2 mammuttihirsi ja tämähän ei ole lähelläkään A energialuokkaa..
Alkuvuodesta oltiin pari viikkoa poissa ja juuri tietysti kun paukahti ne -20 pakkaset. Kulutus luokkaa 90-120 kwh päivä, kun oli sähkövastusten varassa kaikki ja aurinko ei vielä auta. Lisäksi huonelämmön laskin ~19C. Jos tätä sähköllä lämmittäisi ja huonelämmöt normit niin sen 150+kwh saisi helpolla kunnon pakkasilla päivässä palamaan.
Nyt kun kotona niin keskikulutus 10-20 kwh päivä, riippuen vähän miten härpäkkeitä sattuu käymään. Vesikiertoinen lattialämpö ja keskuspuukamina + aurinkohärpäkkeet.

Jälkeenpäin kaksi asiaa harmittaa lämmitysjärkässä.
1. Miksi en laittanut sitä putkitusta maahan ja esilämmityskennoa ilmastointiin.
2. Piippuun olisi ollut kiva laittaa putket ja kerätä sekin lämpö talteen. Varsinkin saunasta piippuun lähtevät savukaasut on todella kuumia.

Muilta foorumeilta tavannut kun jotkut ovat itse väkästäneet takkaan ym putkitukset lämmön taltioimiseen -> varaajaan. Jos olisi sähkölämmitys niin ns vesitakka ja aurinko kaveriksi. Varsinkin kun joku päivä ollaan vielä pakkosidottuja pörssihintaan. Nyt pörssihinta on pysynyt aisoissa vaikka kovalla pakkasella on ostettu parin ydinvoiman verran sähköä, niin idästä kuin lännestä. Aina ei ole sähköä tarjoilla ostoon sopuhinnalla ja tuosta ranskalaisten härpäkkeestä ei tiedä koska se starttaa.

...

...

Joko Samo on vaan teipannut hyörynsulun huolellisemmin tai sitten hän käyttää sähköä vähemmän. Hmmm .. itse veikkaan jälkimmäistä :)

Täällä se 1,5krs ~150 m2 mammuttihirsi ja tämähän ei ole lähelläkään A energialuokkaa..
Alkuvuodesta oltiin pari viikkoa poissa ja juuri tietysti kun paukahti ne -20 pakkaset. Kulutus luokkaa 90-120 kwh päivä, kun oli sähkövastusten varassa kaikki ja aurinko ei vielä auta. Lisäksi huonelämmön laskin ~19C. Jos tätä sähköllä lämmittäisi ja huonelämmöt normit niin sen 150+kwh saisi helpolla kunnon pakkasilla päivässä palamaan.
Nyt kun kotona niin keskikulutus 10-20 kwh päivä, riippuen vähän miten härpäkkeitä sattuu käymään. Vesikiertoinen lattialämpö ja keskuspuukamina + aurinkohärpäkkeet.

Jälkeenpäin kaksi asiaa harmittaa lämmitysjärkässä.
1. Miksi en laittanut sitä putkitusta maahan ja esilämmityskennoa ilmastointiin.
2. Piippuun olisi ollut kiva laittaa putket ja kerätä sekin lämpö talteen. Varsinkin saunasta piippuun lähtevät savukaasut on todella kuumia.

Muilta foorumeilta tavannut kun jotkut ovat itse väkästäneet takkaan ym putkitukset lämmön taltioimiseen -> varaajaan. Jos olisi sähkölämmitys niin ns vesitakka ja aurinko kaveriksi. Varsinkin kun joku päivä ollaan vielä pakkosidottuja pörssihintaan. Nyt pörssihinta on pysynyt aisoissa vaikka kovalla pakkasella on ostettu parin ydinvoiman verran sähköä, niin idästä kuin lännestä. Aina ei ole sähköä tarjoilla ostoon sopuhinnalla ja tuosta ranskalaisten härpäkkeestä ei tiedä koska se starttaa.
Kyllä se hyöty on aika olematon tuosta kiukaan savukaasuista, jos siellä pesän parin lämmittää;)
Toki jos aamusta iltaan lämmittelee, niin kyllä niistä muutaman kW talteen saa..

Mitäs se MLP hässäkkä nykyään maksaa? Kymppitonnin reikä ja toiset 10k laitteisiin? Jos Huppe säästäis tolla 10 000 kWh vuodessa niin remppa maksaa itsensä 25 vuodessa. Tietysti täytyy ottaa huomioon se, että sitten ei tarvisi kärvistellä kovan kulutuksen kanssa vaan voisi tulla pakkikselle paukuttamaan henkseleitä :D ;)

Sanoisin, että 6 tonnia reikään ja saman verran koneeseen. Asennukseen hiluineen sen 1500-3000€. Tuosta sitten vielä energia-avustuksina siivu pois. Kymppitonnin netoilla noita on laitettu rintsikoihin. Lisäksi jos puita haluaa tehdä niin niiden myynnistä saa vielä pienen siivun rahaa.

Latest posts

Back
Ylös Bottom