Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Samolla varmaan sähköpiuhat lattiassa ja kunnon ilmastointikone/lto:lla sekä kunnon ILP ja varaava takka !
Näillä varusteilla naapuri pääsi viime vuonna 10000kwh kulutukseen 120 neliön perus yksitasoisessa talossa.
Samolla varmaan sähköpiuhat lattiassa ja kunnon ilmastointikone/lto:lla sekä kunnon ILP ja varaava takka !
Näillä varusteilla naapuri pääsi viime vuonna 10000kwh kulutukseen 120 neliön perus yksitasoisessa talossa.
Päivitellääs:
01.09.2013-30.09.2013 688kWh
31.10.2013-30.11.2013 1249kWh
30.11.2013-31.12.2013 1551kWh
Ja uusimmassa myös lukemat
15.02.2013-31.12.2013 YHTEENSÄ 10341kWh joten vuosilukema ARVIO on 13540kWh
Päiväsähkön osuus 2276kWh ja yö 11264kWh.
kuten jo aikaisemminkin olen sanonut niin rakennusvaiheessa yritettiin panostaa erityksiin ja tiiviyteen.
lattiassa on 20cm stryrox ja 5cm finfoam. seinissä 25cm villaan ja runkoleijona. yläpohjassa 10cm kovavillaa ja 50cm puhallusvillaa( sellua).
Muistaakseni laskin että jotain 7.5m2 kuussa, meillä menee 12. Sähkösauna päällä pari kertaa viikossa helposti kolme tuntia.sähkösauna on mutta saunota ei hirveesti. veden kulutusta en ole seurannut. joskus laitoin tänne jonkun luvun mutta en nyt muista paljon se oli ja miltä ajalta.
kyllä se varmaan jossain siellä 10 motin hujakoilla vuodessa on. tuo lienee melko normi määrä.
Meillä lisäksi pyykkiä kuivataan kuivausrummussa. Pari lastia päivässä. Tosin lämmityskaudella se ei taida kauheasti varsinaisesti kuluttaa.ruokaa tehdään induktiolla, sähköuunissa ja leivinuunissa.
Tyypillinen 150 m2 omakotitalo kuluttaa huonetilojen ja käyttöveden lämmitykseen vuodessa noin 20 000 kwh:n edestä energiaa.
Uusi 140 m2 omakotitalo noin 15.000 kWh lämmitykseen / vuosi.
http://www.klapienergia.com/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=1&Itemid=29
....Mulla mennee 5 mottia, sellanen reiluhko peräkärrykuormallinen. Onko se viittäkään? Ehkä lähempänä kahta.
Kymmenellä kyllä jo lämmittääkin puoli tupaa, joku noheva laskisi tuosta energiamäärän. Laiskempi käyttää googlea:
yhden heittokuution energiamäärä on noin 1000 kWh. Eli sulla menee 23000 kWh vuodessa.
Mystery solved!
Täällä vaan riemu repeää jos jollain menee 10MWh ilman lämpöpumppuja tai peräti sähköllä (jolla ne pumputkin toimii ;) ), 15MWh - no comments ja jos 20MWh tai enemmän niin talo ja lämmityssysteemi on perseestä eli "vituks männyt" ja pitää vaihtaa :D
ei tommonen heittomoteissa kymppi ole mielestäni paljoa puuta. 30 mottia alkaa olla jo vitusti. elämä ei tuolloin ole kuin yhtä puun tekoa jos ne esim. kattilassa polttaa.
Mielestäni tässä on muutama lämpöpumppumies yrittänyt ihmetellä sitä, että miksi Hupen kulutus ei ole lähelläkään samaa mitä esimerkiksi Samolla. Kumpikin käyttää ILP:ä ja polttaa puuta vinot pinot. Ainakin näin Hupen kirjoituksista on voinut ymmärtää.
Jos Huppe tekisi sähkökattilastaan linnunpöntön, eikä muuttaisi yhtään mitään muuta, niin luultavasti pääsisi Samon kulutuksiin.
-------------
Vajaat 190m reikä maksoi jotain 3xxx euroa. Pumppu + reikä asennettuna oli 12xxx euroa.
ymmärrän senkin, että 10 heittomottia on paljon jos vertaa esim. vässyn muutaman kuution kulutukseen. makuasioita
ymmärrän senkin, että 10 heittomottia on paljon jos vertaa esim. vässyn muutaman kuution kulutukseen. makuasioita. itse tykkään lämmitellä uunia, luulen että lämmittäisin vaikka MLP olisikin meillä. leivinuunissa tulee hyvää ruokaa jne. ja mikäs sen mukavampaa, kun istuskella kalsarisillaan ja juoda hyvää punkkua lämpimän tiilikasan lähettyvillä. vaimokin on tyytyväinen ja saannin mahdollisuus vaan kasvaa ;)
Hupen kulutus on se mitä niillä kuluu (talosta ja lämmitysjärkästä riippumatta). Paljon saa aina helposti kulumaan, vähemmän vaatii jo enemmän vaivaa ja tietämystä Mutta ei sitä Hupen kulutusta varmaan täällä kannata vatvoa että miksi jos se ei itsekään tiedä tai välitä :wtf:
Kyllä minä nyt unohtaisin kaikenmaailman sähkökattilaviritykset ja pistäisin sähköpatterit seinään ja lattiaan lankkulautaa. Samolla siis vastukset lattiassa, minulla vesikierto. Iso varaaja ja vesitakalla lämmittelisin veden sinne pesua varten. Pääsis helposti ja heittämällä alle 10000kWh/v kulutuksiin. Maalämpö nyt vaan on maailman turhin investointi, kuten nyt Samonkin kulutuksista huomataan. Turha sitä vettä on lämmittää huonolla hyötysuhteella kun vastuksella sen lattian saa rivakasti lämpöseks ja pattereilla suoraan ilman jota hengittelee. Lisäksi kaikenmaailman älykkäät lämmitysjärkät puoltavat yhdessä koko ajan tiukentuvien eristysmääräysten kanssa tuota asiaa. Eri asia sitten kun neliöitä rupeaa olemaan 200m2++Mielestäni tässä on muutama lämpöpumppumies yrittänyt ihmetellä sitä, että miksi Hupen kulutus ei ole lähelläkään samaa mitä esimerkiksi Samolla. Kumpikin käyttää ILP:ä ja polttaa puuta vinot pinot. Ainakin näin Hupen kirjoituksista on voinut ymmärtää.
Jos Huppe tekisi sähkökattilastaan linnunpöntön, eikä muuttaisi yhtään mitään muuta, niin luultavasti pääsisi Samon kulutuksiin.
-------------
Hupen kulutus on se mitä niillä kuluu (talosta ja lämmitysjärkästä riippumatta). Paljon saa aina helposti kulumaan, vähemmän vaatii jo enemmän vaivaa ja tietämystä Mutta ei sitä Hupen kulutusta varmaan täällä kannata vatvoa että miksi jos se ei itsekään tiedä tai välitä :wtf:
Arvauksia on tässä heitelty ja monen osalta ollaan jäljillä, mutta jos ei joku täältä lähde Hupelle energianeuvojaksi niin sillä pysyy isot lukemat ja siltikin puuta palaa perkeleesti ja lattiat on kylmät :D
Nimenomaan. Mun puolesta voitaisiin lopettaa Hupen kulutuksen taivastelu, ellei asianosainen halua sitä itse jatkaa. Toivottavasti Hupella on pesä lämmin, maha täynnä, skoda kunnossa ja puuvaja edelleen pystyssä
.
.
.
Tervetuloa.
.
.
.
Tulet on uunissa taas. Eipä tolla mitään merkitystä ole, kivempi tallustella lämpimän takan ohi. Sähköä menee se 10.000 muuhun (sisältää ilp, tästä on mahdoton tinkiä) ja 10.000 veteen. Tästäkään on mahdoton äärettömän paljoa tinkiä jos nyt ei sitä vettä pyhällä hengellä ala lämmittelemään.
Vähän on käynyt mielessä josko Jäspin sähkökattilan vaihtaisi ton CTC:n tilalle. Foorumeilla ainakin löytyisi säätöohjeita kivasti ja hyviä kokemuksiakin Jäspeistä. CTC:tä Suomessa ehkä 5kpl.