Omakotitalon energiankulutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eipä tosiaan maksa sähkö mitään autoihin verrattuna. Mulla ei ikävä kyllä ole rahaa leikkiä autojen kanssa. Kaksi romua on pihassa yhteisarvoltaan reilu 10 euroa. Lainaa en mielelläni autoon ota, mutta taitaa sitä toisesta periaatteessa pari tonnia vielä olla.

Kallishan tämä maalämpö on, mutta esim. Hupen tapauksessa olisi tarvinnut n. 4000 - 5000 € lisäinvestoinnin, joka olisi kuolettanut itsensä noin viidessä vuodessa. Eikä ole Huppe tainnut ihan säätämättä tämänkään järkän kanssa päästä :)

Eikä se kerran kuussa tietojen otto koneelta mikään valtava urakka ole. Mun mielestä paljon pienempi vaiva säästää tonni kuin esim. koota sauna pitkästä tavarasta (sori Huppe, oli pakko kuitata).

Tarkoitatko tuolla tietojen otolla näitä sähköyhtiöiden palveluita, vai onko sulla tarkempi seuranta järjestelmä omasta takaa?
Kyllä joskus itsekkin noita raapustin ylös, mutta Vattenfallilla on tuo kulutusseuranta ainakin mulle tarpeeksi riittävä, niin on sitten jäänyt unholaan noi omat muistiinpanot:jahas:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tarkoitatko tuolla tietojen otolla näitä sähköyhtiöiden palveluita, vai onko sulla tarkempi seuranta järjestelmä omasta takaa?
Kyllä joskus itsekkin noita raapustin ylös, mutta Vattenfallilla on tuo kulutusseuranta ainakin mulle tarpeeksi riittävä, niin on sitten jäänyt unholaan noi omat muistiinpanot:jahas:

Sähköyhtiöltähän saa vain kokonaiskulutuksen. Tämän lisäksi laitan ylös maalämpöpumpun käyntiaikoja ja määrän. Pari minuuttia menee tuohon per KK. Oikeastaan seurailen lukuja pääosin sen takia että huomaan jos tulee jotain häikkää. Tottakai sähkönkulutuskin (siis raha) kiinnostaa.

Jokainen tottakai toimii tilanteen mukaan. Mulle se tonni vuodessa on iso raha, jonka realisoitumisen toteutumiseen olen valmis näkemään vaivaa. Jos pelimerkkejä olisi enemmän, tuskin kiinnostaisi koko homma.

Sähköyhtiöltähän saa vain kokonaiskulutuksen. Tämän lisäksi laitan ylös maalämpöpumpun käyntiaikoja ja määrän. Pari minuuttia menee tuohon per KK. Oikeastaan seurailen lukuja pääosin sen takia että huomaan jos tulee jotain häikkää. Tottakai sähkönkulutuskin (siis raha) kiinnostaa.

Jokainen tottakai toimii tilanteen mukaan. Mulle se tonni vuodessa on iso raha, jonka realisoitumisen toteutumiseen olen valmis näkemään vaivaa. Jos pelimerkkejä olisi enemmän, tuskin kiinnostaisi koko homma.
Tosiaan ei saa minkää laitteen kulutusta erikseen tarkkailtua, mutta kyllä tuostakin sähkölaitoksen 1h tarkuudella näyttävästä kokonaiskulutuksesta pääsee käsiksi, jos jokin alkaa mättäämään.
Totta kai tuo tonni on iso raha, mutta meidän tapauksessa saisin sen "helpommin" säästettyä, kun lopetettaisiin toi punaviinien litkiminen ja siiderit vaihdettaisiin veteen.
Tosin epäilen, että kun punaviinin tuomaa lämpöä ei enään tunne kehossa, niin joutuu nostamaan talon lämpöjä, niin tuokin säästö valuu sähkölaitokselle:D

Mulla on Fortumin kotinäyttö hetkittäisen kulutuksen seurantaan (loistopeli), sekä omat kulutusmittarit MLP:lle ja IV-koneelle.

MLP:n mittari näytti ekalle vuodelle noin 6500 kWh kulutusta. Jos lasketaan tuosta hyötysuhteella 2.8 (lattialammitystalo, MLP uusinta uutta) saadaan vuodessa ilmaisenergiaksi 11700 kWh, tämän ostaaminen maksaisi 12,5 (onko tää kohdillaan vai onko jo enemmänkin) sentin hinnoilla (sähkö + siirto + perusmaksut jyvitettynä +erot) 1462 Eur. Alkuinvestointi oli 10500 Eur eli pumppu, kaivo, IV-koneen päivitys jäähdyttäväksi ==> takaisinmaksuaika reilu 7 vuotta. Bonarina meillä missä jäähdytystä/viilennystä tarvitaan on todella edullista jäähdytystä sekä IV:n että yhden konvektorin kautta; eikä tarvitse koristella talon ulkopuolta perseen näköisellä hurisevalla ulkoyksiköllä.

"MLP tulee kalliiksi kun kompura hajoaaa". Tuo Niben 1145-8 maksaa noin 5 kiloa eli sen hinta tienataan reilussa 3:ssa vuodessa. Edellisessä yhtiössä missä asuttiin oli suorasähkö + sähkövaraajat. Yhtiöllä oli ikää 30 vuotta ja siellä oli muutamassa kämpässä varaajat jo 3:lla kierroksella ja about kerran vuodessa jossain päätti varaaja kusasta vedet ulos eli ei noi sähkölämmittäjien laitteetkaan ikuisia ole.

Mukavaahan tuossa on se, että joskus jo taloa on myymässä on myynti-ilmoituksen "lämmityskulut" kohdassa aika hiton paljon pienempi luku kuin sähkölämmityksellä ja se näkyy taatusti hinnassa varsinkin kun huhujen mukaan toi sähkön hinta ei ole sukeltamassa...

Autoihin, viinaan jne. menee helvetisti enemmän rahaa mutta ei se sitä tarkoita ettei talon lämmitystä/energiankulutusta tarvitsisi hoitaa fiksusti.

Mulla on Fortumin kotinäyttö hetkittäisen kulutuksen seurantaan (loistopeli), sekä omat kulutusmittarit MLP:lle ja IV-koneelle.

MLP:n mittari näytti ekalle vuodelle noin 6500 kWh kulutusta. Jos lasketaan tuosta hyötysuhteella 2.8 (lattialammitystalo, MLP uusinta uutta) saadaan vuodessa ilmaisenergiaksi 11700 kWh, tämän ostaaminen maksaisi 12,5 (onko tää kohdillaan vai onko jo enemmänkin) sentin hinnoilla (sähkö + siirto + perusmaksut jyvitettynä +erot) 1462 Eur. Alkuinvestointi oli 10500 Eur eli pumppu, kaivo, IV-koneen päivitys jäähdyttäväksi ==> takaisinmaksuaika reilu 7 vuotta. Bonarina meillä missä jäähdytystä/viilennystä tarvitaan on todella edullista jäähdytystä sekä IV:n että yhden konvektorin kautta; eikä tarvitse koristella talon ulkopuolta perseen näköisellä hurisevalla ulkoyksiköllä.

"MLP tulee kalliiksi kun kompura hajoaaa". Tuo Niben 1145-8 maksaa noin 5 kiloa eli sen hinta tienataan reilussa 3:ssa vuodessa. Edellisessä yhtiössä missä asuttiin oli suorasähkö + sähkövaraajat. Yhtiöllä oli ikää 30 vuotta ja siellä oli muutamassa kämpässä varaajat jo 3:lla kierroksella ja about kerran vuodessa jossain päätti varaaja kusasta vedet ulos eli ei noi sähkölämmittäjien laitteetkaan ikuisia ole.

Mukavaahan tuossa on se, että joskus jo taloa on myymässä on myynti-ilmoituksen "lämmityskulut" kohdassa aika hiton paljon pienempi luku kuin sähkölämmityksellä ja se näkyy taatusti hinnassa varsinkin kun huhujen mukaan toi sähkön hinta ei ole sukeltamassa...

Autoihin, viinaan jne. menee helvetisti enemmän rahaa mutta ei se sitä tarkoita ettei talon lämmitystä/energiankulutusta tarvitsisi hoitaa fiksusti.

Näin. Munkin tapauksessa puhutaan enemmän kuin tonnista. Lattiakiertoisissa järjestelmissä taitaa kerroin huidella yli kolmen. Itse olen käyttänyt kolmosta. Mulla näyttää menevän lämmitykseen about 6000 kwh / vuosi (siis perheemme "asumismukavuusstandardilla"), eli n. 1500€ vuosi nykyisillä sähkönhinnoilla säästää. Maalämpöpumppu on säästetty jo aikaa sitten. Lattiakierto taitaa olla kasassa tämän vuoden lopussa. Ensi vuonna lähdetään säästämään sitten kaivoa, joka pitäisi hoitua 3 vuodessa.

Helmikuun kulutus kokonais sähkönkulutus 1836Kwh ja talo lämpiää vielä pelkällä sähköllä ja takanlämmityksellä joka toinen päivä.

Lämmitettävää 180m2 yhdessä tasossa.

Talossa yö/päivä sähkö.

Tuosta kulutuksesta 520Kwh/Päivä ja 1316Kwh/Yö sähköä.

Sähkön hinta ilman siirtoa : päivä 6.2 snt
yö 5.2 snt

Sähkön siirron hinnat : päivä 3.47 snt
yö 1.5 snt

...

Talossa yö/päivä sähkö.

Tuosta kulutuksesta 520Kwh/Päivä ja 1316Kwh/Yö sähköä.

Sähkön hinta ilman siirtoa : päivä 6.2 snt
yö 5.2 snt

Sähkön siirron hinnat : päivä 3.47 snt
yö 1.5 snt

Eilen vilkaisin sähkölaskua. Kilovattitunnit oli ihan oikein mutta hinta oli pompsahtanut taas 0,5 senttiä ylöspäin. Nyt kokonaishinta oli n. 13 senttiä / kwh. Näihin Jyppilän lukuihin kun vertaa niin ero on jo huomattava eli noin 30% halvempi kuin mulla.

Eilen vilkaisin sähkölaskua. Kilovattitunnit oli ihan oikein mutta hinta oli pompsahtanut taas 0,5 senttiä ylöspäin. Nyt kokonaishinta oli n. 13 senttiä / kwh. Näihin Jyppilän lukuihin kun vertaa niin ero on jo huomattava eli noin 30% halvempi kuin mulla.

Katso sähkön hinta vertailu sivustolta hinnat kohdilleen ja vaihda kalliilta yhtiöltä edullisempaan.
Varmaan meidänkin hinnat nousee heinäkuussa ,silloin tulee vuosi täyteen kiinteillä hinnoilla .

Katso sähkön hinta vertailu sivustolta hinnat kohdilleen ja vaihda kalliilta yhtiöltä edullisempaan.
Varmaan meidänkin hinnat nousee heinäkuussa ,silloin tulee vuosi täyteen kiinteillä hinnoilla .

Mulla ei ole mitään sopimusta. Tämä paikallinen monopoli arpoo jostain aina uuden hinnan. Mistä lie tulee. 30% noussut hinta parissa vuodessa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Laitetaas taas paljon parjatun sähkölämmityksen kuluja Helmikuun osalta:

Lämmitys ja käyttösähkö yhteensä 1300 kwh, puita tuli polteltua vähän laiskemmin mutta eipä tuo kulutus nyt taaskaan kovin kovalta tunnu.
Täällä kun kaikki tietysti puolustaa omaansa ja MLP miehet laskee paljonko säästävät kuukausittain VS. sähkö niin tässä referenssiä sähkötalosta :)

Tammikuun kulutusta en muista mutta tämä helmikuu nyt tuli mieleen kun laskun vasta avasin.
kaikki taloon liittyvät laskut omassa kansiossaan joten täytyypäs kurkata tammikuu kun uusimman laskun arkistoin....

Laitetaas taas paljon parjatun sähkölämmityksen kuluja Helmikuun osalta:

Lämmitys ja käyttösähkö yhteensä 1300 kwh, puita tuli polteltua vähän laiskemmin mutta eipä tuo kulutus nyt taaskaan kovin kovalta tunnu.
Täällä kun kaikki tietysti puolustaa omaansa ja MLP miehet laskee paljonko säästävät kuukausittain VS. sähkö niin tässä referenssiä sähkötalosta :)

Tammikuun kulutusta en muista mutta tämä helmikuu nyt tuli mieleen kun laskun vasta avasin.
kaikki taloon liittyvät laskut omassa kansiossaan joten täytyypäs kurkata tammikuu kun uusimman laskun arkistoin....

Itse olen käytyjen keskustelujen perusteella huomannut että niin monia asia vaikuttaa (järkän lisäksi) kulutukseen että pintapuolinen vertailu on melko hankalaa. Jo pelkästään kulutustottumuksissa on niin paljon eroja että melkeen tärkeempää löytää se itseeän lähimpänä oleva verrokki enemmän periaatteellisella tasolla. Esimerkiksi itse tunnistan Hupen tottumuksista ja periaatteista yhteneväisyyksiä. Talo on suurinpiirtein saman mallinen ja kokoinen. Kulutus on samaa luokkaa mitä se mulla olisi kun jos olisi suoran sähkön järkkä. Rakennan omat laskelmani tämän pohjalle.

Onko kenelleekkään muulle tulossa Danfossin Linkkiä? Saa nähdä kuinka paljon talon sähkölasku nousee "älykkään" tekniikan ansiosta.

Ja nyt kaduttaa!
Niin Hupella oli tuollainen kulutus.

Helmikuu:
Sähkökattila:
1270

Käyttösähkö + ILP:
1187
Yhteensä:
2457

Periaatteessa Huppe olisi pystynyt vaikuttamaan maalämmöllä tuohon sähkökattilan 1270kW kulutukseen tuolla maalämmöllä.
Jos lasketaan oikein maalämmön eduksi, niin silloinhan säästöä olisi tullut n800kW helmikuussa, joka tekee euroissa n 90€ säästöä
Luulen, ettei Huppea kaduta;)

Helmikuu:
Sähkökattila:
1270

Käyttösähkö + ILP:
1187
Yhteensä:
2457

Periaatteessa Huppe olisi pystynyt vaikuttamaan maalämmöllä tuohon sähkökattilan 1270kW kulutukseen tuolla maalämmöllä.
Jos lasketaan oikein maalämmön eduksi, niin silloinhan säästöä olisi tullut n800kW helmikuussa, joka tekee euroissa n 90€ säästöä

Eiköhän tuossa käyttösähkössäkin paina jotain tuo ILPin osuus. Mulla sähkön kokonaiskulutus suurinpiirtein sama kuin Hupen käyttösähkön kulutus. Väittäisin että tuossa vähintään 500 kwh mennyt ilpin lämmitystouhuihin.

Zone-sarja -42%

Helmikuu:
Sähkökattila:
1270

Käyttösähkö + ILP:
1187
Yhteensä:
2457

Ei Hupella varmaan olisi ILP:piä ollut jos olisi maalämpö tullut eli ei ihan läpi mene tämä vertailu.

EDIT: Jaa Vilho tykittikin vähän samaa asiaa nopeampaa

Helmikuu:
Sähkökattila:
1270

Käyttösähkö + ILP:
1187
Yhteensä:
2457

Jos Timban kulutukseen verrataan niin 891kWh meni helmikuussa. Fortumin riistohinnoilla hintaero olisi 153 euroa. Tammikuuhan oli kylmempi mutten muista nähneeni Hupen tammikuun lukemia. Ero voisi olla jopa isompi. Kiva oli kuunnella tänään sähkölämmittäjän juttuja kun takkakin on halki. Kämpässä 18-astetta ja eukko umpijäässä.

Jos Timban kulutukseen verrataan niin 891kWh meni helmikuussa. Fortumin riistohinnoilla hintaero olisi 153 euroa. Tammikuuhan oli kylmempi mutten muista nähneeni Hupen tammikuun lukemia. Ero voisi olla jopa isompi. Kiva oli kuunnella tänään sähkölämmittäjän juttuja kun takkakin on halki. Kämpässä 18-astetta ja eukko umpijäässä.

... niin ja taitaa tuo ILPpikin tehdä lämpöä jonkinlaisella hyötysuhteella, eli ihan suoran sähkön kämpästä ja kulutuksista ei voida puhua.

Latest posts

Back
Ylös Bottom