Omakotitalon energiankulutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Just pistin pari viikkoa saman. Turun Energialta otin. Toivottavasti et niiltä huijareilta ottanut joilta halvimmalla sai? Eli 220 Energialta.

http://www.talouselama.fi/uutiset/h...ittavat+nyt+ihan+uudella+yrityksella/a2148785

Tuota lämpöpumput keskustelua kun lukee niin taidanpa perua sopparin. Hullukshan tuossa tulee, ei mulla oo moiseen aikaa.

Pitääkin perua soppari heti huomenna.

Helsingin Energialta otin. Heleniltä saa plussaa ja Turusta saa s-boonusta. Mä en rupea noita tuntipelleilyitä seuraamaan. Kaveri noita seuraa ja hintapiikkien aikaan on pyykin pesu ja saunominen kielletty.

Perusmaksu: 3,30 eur/kk
Energiamaksu: spot+0,17 snt/kWh

Perusmaksu: 2,48 eur/kk
Energiamaksu: spot+0,29 snt/kWh

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
1120 kwh ja 7 m3 oli maaliskuu. MLP lukemat kirjasin väärin tai sitten pumpun laskuri on seonnut. Luulisin että katsoin vain jonkun väärän lukeman kun ei ne oikein voi pienentyä. ;) Ei jaksa vaivautua talliin takaisin...

EDIT: 973 kwh oli vuosi sitten maaliskuu. Että olihan tää pirusti kylmempi kuukausi kuin vuosi sitten.

EDIT2: Takkaa poltettu tasan kerran.

Talo asuinpinta-ala: 139.5m2/ 390m3, 2011
ei puolilämpimiätiloja
Thermia diplomat duo 8Kw/160m, kempele

Maaliskuun kulutukset:
kaikki: 974KWh
Käyttösähkö: 370 KWh
MLP: 604Kwh
Vesi: 5,72 M3 (2 aikuista ja 1 lapsi)

Pumppu kävi: 301H
Lämmintä käyttövettä jauho: 28 H
IV-koneen osuus sähköstä: 75 KWh

Viimevuonna maaliskuussa meni lämmitykseen 468KWh. Kylmempää on :(

Maaliskuu: 1023kWh, vesi 7m3, pumppu: käynnistykset 540, päällä 303h josta vettä 30h, lisäys 0,4h. Takan käyttö 0%.

Tammikuu: 1113kWh, vesi 8,5m3, pumppu: käynnistykset 241, päällä 307h josta vettä 33h, lisäys 0,3h.
Helmikuu: 1729 kWh, vesi 6,5m3, pumppu: käynnistykset 184, päällä 100h, josta vettä 12h, lisäys 154,7h. "keruupiirin nesteet vähissä.com"
Talo 2011, 1-kerros 149m2 + 21m2 ilmatilavuus 456m3, asukkaita 4, Nibe F1245 8kW, Enervent Pandion EDE GC

Vesi: 5,72 M3 (2 aikuista ja 1 lapsi)

Onko sulla joku digimittari kun vedenkulutuksen näkee noin tarkasti?

Zone-sarja -42%
181 m2 / 530m3

Käyttösähköä näyttää menneen 1282 kwh
Käynnistyksiä 502 ja pumppu päällä 327 tuntia josta käyttövettä 75 tuntia. Vettä meni 14 mottia.

Maalämpö vei arviolta jotain 700 kwh (kun vertaa esim. Jargin 8kw pumppuun ja sen käyntiaikoihin) eli käyttösähköä 500 - 600 kwh.

Neljäs asumiskuukausi uudessa okt:ssa (164 m2 ja 519 m3 yhdessä kerroksessa, lattialämmitys, sisälämpö tasainen 22-23) takana ja kulutukset seuraavat:
Maaliskuu.

Kokonaissähkön kulutus 1445 kWh

Nibe F1245, 8 kW:
Käynnistyksiä 340 kpl
Käyttötunnit 312 h
Lämpimän veden tekoa 52 h

Veden kulutus 15 m3

Neljäs asumiskuukausi uudessa okt:ssa (164 m2 ja 519 m3 yhdessä kerroksessa, lattialämmitys, sisälämpö tasainen 22-23) takana ja kulutukset seuraavat:
Maaliskuu.

Kokonaissähkön kulutus 1445 kWh

Nibe F1245, 8 kW:
Käynnistyksiä 340 kpl
Käyttötunnit 312 h
Lämpimän veden tekoa 52 h

Veden kulutus 15 m3

Melko kovaksi muodostuu kyllä käyttösähkön osuus, eli noin 800kwh. Onko jussi1975 tsekannut ettei ilmanvaihtokone imaise määräänsä enempää sähköä?

Melko kovaksi muodostuu kyllä käyttösähkön osuus, eli noin 800kwh. Onko jussi1975 tsekannut ettei ilmanvaihtokone imaise määräänsä enempää sähköä?

Justiin tässä exceleitä tutkin, että mistä tuo voisi johtua.
Olen käyttänyt mittaria eri laitteissa ja kirjannut kulutukset, mutta yksittäistä syöppöä en ole vielä hoksannut. Mulla oli vasta mittari koko kuukauden iv koneen johdon välissä, eikä se vienyt kuin 55 kWh. Eli en ensimmäisenä epäile sen vievän normaalia enempää. Toki se on suurin yksittäinen kuluttaja. Taidankin laittaa tuon mittarin nyt huhtikuuksi tuon iv koneen johdon väliin.

Millä kaavalla laskit tuon lämmityksen osuuden ?

Justiin tässä exceleitä tutkin, että mistä tuo voisi johtua.
Olen käyttänyt mittaria eri laitteissa ja kirjannut kulutukset, mutta yksittäistä syöppöä en ole vielä hoksannut. Mulla oli vasta mittari koko kuukauden iv koneen johdon välissä, eikä se vienyt kuin 55 kWh. Eli en ensimmäisenä epäile sen vievän normaalia enempää. Toki se on suurin yksittäinen kuluttaja. Taidankin laittaa tuon mittarin nyt huhtikuuksi tuon iv koneen johdon väliin.

Millä kaavalla laskit tuon lämmityksen osuuden ?

Mulla ei tällä hetkellä ole erillistä mittaria pumpulle, kun se laukesi puolisen vuotta sitten. Pystyn kuitenkin aikaisemmista luvuista arvioimaan melko tarkasta ottotehon kulloisellakin käyntiajalla. Olen myös tsekannut käyntiaikaisen ottotehon lattiaan ja käyttöveteen.

Mulla menee käyttösähköä jo aika lailla muihin verrattuna ja sun kulutus olisi vielä tuntuvasti kovempi. Tämän takia epäilen että käyttösähköä saattaa valua johonkin. Toisaalta käyttötottumuketkin vaikuttaa, eli voi olla ihan OK:kin. Sulla kuitenkin niin uusi talo että luulisi kaiken olevan parasta A-ryhmää.

ps. niin ja oletan siis että sun uudempi 8kw nibe ottaa about saman verran kuin mun vanhempi vastaava ..

Mulla ei tällä hetkellä ole erillistä mittaria pumpulle, kun se laukesi puolisen vuotta sitten. Pystyn kuitenkin aikaisemmista luvuista arvioimaan melko tarkasta ottotehon kulloisellakin käyntiajalla. Olen myös tsekannut käyntiaikaisen ottotehon lattiaan ja käyttöveteen.

Mulla menee käyttösähköä jo aika lailla muihin verrattuna ja sun kulutus olisi vielä tuntuvasti kovempi. Tämän takia epäilen että käyttösähköä saattaa valua johonkin. Toisaalta käyttötottumuketkin vaikuttaa, eli voi olla ihan OK:kin. Sulla kuitenkin niin uusi talo että luulisi kaiken olevan parasta A-ryhmää.

ps. niin ja oletan siis että sun uudempi 8kw nibe ottaa about saman verran kuin mun vanhempi vastaava ..

Ok.
Laskeskelin, että kun kaksi autoa on noin 3h lämmityksessä / vrk niin tuostahan tulee kova kulutus jos lohkolämmitin on 550w ja sisätilan lämppärit molemmissa 1100w
Olisko tuossa sähkösyöppö? Onko joku laskeskellut näitä autojen lämmityksiä tarkemmin?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ok.
Laskeskelin, että kun kaksi autoa on noin 3h lämmityksessä / vrk niin tuostahan tulee kova kulutus jos lohkolämmitin on 550w ja sisätilan lämppärit molemmissa 1100w
Olisko tuossa sähkösyöppö? Onko joku laskeskellut näitä autojen lämmityksiä tarkemmin?

Kyllähän tosta jo tulee paljonkin. Meillä on yksi auto lämmityksessä (toisesta lämppärin pistoke rikki), mutta sekin on lähinnä viikolla pari tuntia kerrallaan. Noin 50 kwh sen kulutus / kuukausi. Kahdesta tulee sitten about sata, eli kyllä se ainakin osaltaan voinnee selittää. No kesällähän sitten näät tippuuko kulutus.

Maaliskuu

Sähköt 752kwh, josta pumpulle 551kwh ja käyttösähköön 201kwh.
Pumpun tunnit 323, josta 40 käyttöveteen.
Vesi 7,3m3

Samalla tuli eka vuosi täyteen;
sähköt 7911kwh, josta pumpulle 5036kwh ja käyttösähköön 2875kwh.
Pumpun tunnit 2735, josta 413 käyttöveteen.
Vesi 86,8m3.

Talo 126m2/360m3 satakunnassa, asukkaat 2+2.

Helmikuu: 1004kWh (193m2/556m3+70m/182m3), 3,5m3 vettä, 375 käynnistystä, 245h käynnissä, 13h veteen.

Muutin nyt asteminuuttirajan -150 -> -200, kun tuntuu taas tuon kaivon kanssa pärjäävän. Näköjään sitä vettä pystyy kuluttamaan vielä vähemmän kuin ennen. Aloittelin raksatauon jälkeen taas kuntosaliharrastuksen ja siellä tulee käytyä suihkussa. Tosin sauna lämpenee silti sen 2-3x/vk.

Taitaa olla jotain 2,7kwh/m2 kokonaiskulutus/m2.

Maaliskuu: 1162kWh (193m2/556m3+70m/182m3), 4,5m3 vettä, 325 käynnistystä, 294h käynnissä, 11h veteen.
Nibe Fighter 1245, 10kW, Vallox Digit 2 SE.

Tässä kuussa näytti menneen suhteessa vähemmän lämmintä vettä. Uskon kyllä, enemmän pesukoneitten käyttöä ja vähemmän saunomista.

Yläkerran jakotukkia säädin vähän pienemmälle linjasäädöstä. Muuta säätämistä ei tässä kuussa ollut. (paitsi tuo asteminuuttien säätö ja se saa jäädä -200)

Halpiskolmivaihemittari näytti että pumppu vei 1008kWh, mutta siitä kun vähentää 17% heiton, niin tulee 836kWh.

Kaivosta tulee jo plussaa pitkästi (+1/-2). Ihmeen paljon on vaikuttanut tuo lämmöjaon säätö.

Maaliskuu: 1023kWh, vesi 7m3, pumppu: käynnistykset 540, päällä 303h josta vettä 30h, lisäys 0,4h. Takan käyttö 0%.

Onko sulla joku digimittari kun vedenkulutuksen näkee noin tarkasti?

Ihan perusmittari. Tuossa näkee vissiin litran tarkkuudella kulutuksen vai onkohan vielä tarkempi. Pitää testata. Kuutiot löytyy ja siitä alaspäin 0,0001 on pienin lukema.

Nyt kun nopeasti ynnäilin maalämmittäjien neliökulutuksia niin heittoja tuli (saatoin laskea väärinkin):

Pohjapaavo 2 kwh / m2
Loftis 3 kwh / m2
oma 3 kwh / m2
Jargi 3,9 / m2

En lähtenyt arvioimaan eroa käyttöveden ja menoveden välillä, eli vähensin vaan samalla ottoteholla käyttöveden tunnit.

Sijainti varmaan suurin tekijä tässä. Rannikollahan ilmeisesti nyt kylmempää kuin sisämaassa. No selviäisi kun kertoisi lämmitystarveluvulla nuo.

Nyt kun nopeasti ynnäilin maalämmittäjien neliökulutuksia niin heittoja tuli (saatoin laskea väärinkin):

Pohjapaavo 2 kwh / m2
Loftis 3 kwh / m2
oma 3 kwh / m2
Jargi 3,9 / m2

En lähtenyt arvioimaan eroa käyttöveden ja menoveden välillä, eli vähensin vaan samalla ottoteholla käyttöveden tunnit.

Sijainti varmaan suurin tekijä tässä. Rannikollahan ilmeisesti nyt kylmempää kuin sisämaassa. No selviäisi kun kertoisi lämmitystarveluvulla nuo.

Onko tässä siis laskettu lämmitykseen kulunutta tehoa ja miten nämä on laskettu kun en pääse samoihin? Onko nämä siis vuosikulutuksesta laskettu vai maaliskuusta? Esim pohjapaavo: 5036kWh*(2735kWh/3148kWh)/12/126m2=2,89kWh/m2

sähköt 2011: 7911kwh, josta pumpulle 5036kwh ja käyttösähköön 2875kwh. Pumpun tunnit 2735, josta 413 käyttöveteen.Talo 126m2

Onko tässä siis laskettu lämmitykseen kulunutta tehoa ja miten nämä on laskettu kun en pääse samoihin? Onko nämä siis vuosikulutuksesta laskettu vai maaliskuusta? Esim pohjapaavo: 5036kWh*(2735kWh/3148kWh)/12/126m2=2,89kWh/m2

sähköt 2011: 7911kwh, josta pumpulle 5036kwh ja käyttösähköön 2875kwh. Pumpun tunnit 2735, josta 413 käyttöveteen.Talo 126m2

Ihan viime kuun tiedoilla laskin, eli ...

Pumpun kwh:t jaettuna käyntiajalla. Tästä pois käyttöveden osuus. Jäljelle jäävät kwh jaettuna neliöillä.

Back
Ylös Bottom